Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 9 Bilag 4
Offentligt
1967497_0001.png
Til lovforslag nr.
L 9
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. november 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
udlændingeloven
(Forbud mod proformaægteskab og Nationalt ID-centers rolle og funktioner m.v.)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Indstillinger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
]
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter lov‐
forslaget, som udmønter aftalen om indsatsen mod profor‐
maægteskaber. Danmark skal ikke være et land, hvor krimi‐
nelle bagmænd kan spekulere i at give tredjelandsborgere
mulighed for opholdstilladelse i Europa gennem profor‐
maægteskaber. Derfor er det godt, at Danmark nu på linje
med andre lande indfører et forbud mod proformaægteska‐
ber og en skærpet kontrol med identitetsoplysninger.
For S er det imidlertid også vigtigt at sikre, at der fremo‐
ver er et godt grundlag for at drive bryllupsturisme i Dan‐
mark. S vil derfor nøje følge den evaluering af de nye regler,
som er aftalt efter 6 måneder og igen efter 12 måneder, og i
den forbindelse overveje, om der f.eks. er behov for at give
kommunerne mulighed for at indføre et gebyr for at vie
udenlandske par.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget om et forbud mod proformaægteskaber. DF er helt
enig i, at der skal sættes alt ind på at undgå, at udenlandske
borgere kan omgå de regler, som vi har været med til at lave
for at stoppe ulovlig indvandring, hvilket bl.a. kan ske via
proformaægteskaber, når udenlandske par gifter sig i Dan‐
mark for at få ret til ophold i Danmark eller i et andet EU-
land. Ligeledes støtter DF naturligvis fuldt ud bekæmpelse
af menneskehandel, som Rigspolitiet har vurderet sker i vis‐
se tilfælde i forbindelse med proformaægteskaber i Dan‐
mark.
Når det er sagt, så er lovforslaget set med DFs øjne ikke
udformet stramt nok. I DF har vi den holdning, at lovforsla‐
get skal strammes meget mere op, for at det kan få den øn‐
skede effekt.
DF har derfor arbejdet på at få gennemført, at der skal
skrues op for antallet af personlige samtaler, man skal afhol‐
de med de udenlandske par, i de tilfælde hvor der er mistan‐
ke om proformaægteskaber.
Vi mener, at man med en personlig samtale med de par,
hvor der er mistanke om proformaægteskab, dokumentfalsk
eller lignende vil kunne komme en meget stor del af profor‐
maægteskaberne til livs. Derfor undrer vi os over, at regerin‐
gen og de partier der står bag aftalen ikke har været villige
til at skrue op på det, da det, for DF at se, må gå forud for alt
andet, at vi kommer illegal indvandring til livs. Men det har
desværre ikke været muligt at få dette med i lovforslaget.
DokumentId
Journalnummer
L 9 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
1967497_0002.png
2
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og socialministeren sendte den 11.
juni 2018 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2017-18
SOU alm. del – bilag 269. Den 3. oktober 2018 sendte bør‐
ne- og socialministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
børne- og socialministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret. 1 af udvalgets spørgsmål er trukket til‐
bage.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1