Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 88 Bilag 1
Offentligt
1964478_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat over høringssvar til udkast til forslag til
lov om ændring af SU-loven og lov om statens voksenuddannelses-
støtte
Et udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven og lov om statens voksenud-
dannelsesstøtte (SVU-loven) har i perioden fra den 30. august 2018 til den 27.
september 2018 været i ekstern høring blandt institutioner og organisationer. Hø-
ringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Der er indkommet 10 høringssvar, hvoraf 3 indeholder bemærkninger til lovforsla-
get.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
anfører, at det overordnet set er nogle fine
ændringer af SU-loven og SVU-loven, men anfører, at det kan opleves som pro-
blematisk, at forfaldstidspunktet altid vil blive sat efter det tidligste krav, da fristen
for tilbagebetaling så sættes tidligt. DSF finder derfor, at det er vigtigt, at gode
afdragsordninger bibeholdes.
FTF
og
LO
anfører, at de som udgangspunkt finder det betænkeligt, at reglerne
om sammenlægning af tilbagebetalingskrav skal tilpasses et inddrivelsessystem
men at det burde være omvendt
men at konsekvenserne for den enkelte i det
konkrete tilfælde nok bliver væsentligt anderledes efter gældende praksis.
Ministeriet
bemærker hertil, at det med lovforslaget ikke er hensigten at stille
studerende anderledes end i dag i forbindelse med tilbagebetaling af støtte.
Udbetaling Danmark (UDK)
anfører, at lovforslaget ikke behandler konsekvenser-
ne for krav om tilbagebetaling af SU og SVU, som er stiftet forud for lovforslagets
ikrafttræden. Det er UDK´s opfattelse, at det vil medføre udfordringer i sagsbe-
handlingen både hos UDK og restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis Skattemini-
steriet den 1. januar 2019 overgår til et nyt inddrivelsessystem, som ikke er i stand
til at håndtere krav, der er rejst efter den hidtidige praksis.
UDK foreslår derfor, at de nye bestemmelser om sammenlægning af krav ikke
skal finde anvendelse for krav, der er opstået før lovens ikrafttræden.
UDK bemærker, at det kan medføre økonomiske konsekvenser for UDK, hvis
bestemmelserne om sammenlægning også skal finde anvendelse på krav, der er
opstået før lovens ikrafttræden.
Ministeriet
bemærker hertil, at det er præciseret i lovforslagets ikrafttrædelsesbe-
stemmelse, at lovforslagets bestemmelser om sammenlægning af krav alene har
virkning for krav om tilbagebetaling af støtte, der vedrører udbetalinger af støtte for
kalenderåret 2019 og derefter.
25. oktober 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/044495-05
Side 1/2
L 88 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1964478_0002.png
Restanceinddrivelsesmyndigheden vil søge fortsat at håndtere tilbagebetalings-
krav vedrørende støtte udbetalt før 1. januar 2019 i det hidtidige inddrivelsessy-
stem, indtil det er muligt at konvertere kravene til det nye inddrivelsessystem.
Høringen har ikke givet anledning til justeringer af lovforslaget.
Lovforslaget er i øvrigt blevet justeret på følgende punkter:
-
Lovforslagets § 1, nr. 2, ændres, så hjemlen til at sammenlægge krav om
tilbagebetaling af SU foreslås gennemført som en ny § 30 a i SU-loven, og
vedrører krav, der rejses både efter SU-lovens § 29, stk. 3, og § 30, stk. 4.
Lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt ændres for så vidt angår ændringer
i SVU-loven, så disse ændringer også træder i kraft den 1. januar 2019.
Det er præciseret i lovforslagets § 3, stk. 3, at lovforslaget får virkning for
krav om tilbagebetaling af støtte, der vedrører udbetalinger af støtte for
kalenderåret 2019 og derefter.
Der er derudover foretaget sproglige justeringer i lovforslagets bemærk-
ninger.
-
-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
-
Hovedelementerne i lovforslaget er således bevaret.
Side 2/2