Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 87
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 14 (L 87), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 14:
”Vil
ministeren i forlængelse af sit svar på spørgsmål 6 bekræfte, at Datatilsynets
kritik af manglende proportionalitet drejer sig om det forventelige misforhold mel-
lem antallet af cpr-numre der skal samkøres, sammenholdt med det forventelige an-
tal cpr-numre som pensionskasserne ønsker tilbagemelding om, og mener ministe-
ren at hans ændringsforslag adresserer denne problematik, i betragtning af, at mini-
steren i svar på spørgsmål 5 erkender, at han ikke kan oplyse omfanget af samkø-
ring og udsøgning af cpr-numre?”
Svar:
Kravet om proportionalitet var efter Datatilsynets opfattelse ikke på det foreliggen-
de grundlag opfyldt, da den mulige behandling af personoplysninger om en stor
kreds af personer, som ikke er kunder i pensionsinstitutterne, ikke fandtes at stå i et
rimeligt forhold til lovforslagets formål.
Dette element hænger sammen med Datatilsynets indvending om, at den oprindeli-
ge ordning efter lovforslaget var frivillig, idet pensionsinstitutterne selv kunne be-
stemme, hvorvidt de ønskede at være tilmeldt udsøgningsordningen.
Herved synes det forudsat, at formålet med behandlingen kunne opnås på anden
måde. Samlet set vurderer Datatilsynet derfor, at den behandling, som lovforslaget
lagde op til var uproportional, selv om det var til et sagligt formål.
Det skal bemærkes, at pensionsinstitutterne i overensstemmelse med god skik skal
yde en fyldestgørende rådgivning af deres kunder. Finanstilsynet har således påpe-
get, at det i praksis forventes at blive særdeles vanskeligt for pensionsinstitutterne
at godtgøre, at de på anden vis kan sikre en fyldestgørende rådgivningsindsats af
deres kunder og dermed opfylde reglerne om god skik.
Da pensionskunder erfaringsmæssigt kun i meget begrænset omfang reagerer, når
de modtager generelle opfordringer fra pensionsinstitutterne til f.eks. at rette hen-
vendelse med henblik på rådgivning, er det yderst tvivlsomt, om der vil være nogen
3. december 2018
J.nr.
18/17909