Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 87 Bilag 5
Offentligt
NOTAT
Resumé af og kommentarer til Datatilsynets og Institut
for Menneskerettigheders høringssvar til forslag til lov
om ændring af lov om Udbetaling Danmark
(Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om
aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende
engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensio-
ner)
13. november 2018
J.nr.
SYD
JAV
Høringsnotatet vedrører kommentarer til Datatilsynets og Institut for Menneskeret-
tigheders høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Dan-
mark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, al-
dersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensi-
oner).
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 1. november 2018 med høringsfrist
den 8. november 2018 kl. 12.00.
Høringsnotatet er et supplement til Beskæftigelsesministeriets Notat om resume af
og kommentarer til høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling
Danmark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring,
aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspen-
sioner), som blev oversendt til Folketingets Beskæftigelsesudvalg mandag den 12.
november 2018.
1. Lovforslagets proportionalitet
Datatilsynet og Institut for Menneskerettigheder finder lovforslaget generelt be-
tænkeligt navnlig under hensyn til kravet om proportionalitet. Datatilsynet henviser
blandt andet til databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, og art. 6, stk.
3, sidste pkt., om proportionalitet. Kravet om proportionalitet ses ifølge Datatilsy-
net ikke opfyldt på det foreliggende grundlag, da forslaget lægger op til at gøre det
muligt at behandle personoplysninger om en stor kreds af personer, der ikke er
kunder i pensionsinstitutterne. Det følger af proportionalitetsprincippet, at person-
oplysninger kun må behandles, hvis formålet med rimelighed ikke kan opfyldes på
anden måde. Forslaget lægger op til at pensionsinstitutterne selv bestemmer, hvor-
vidt de ønsker at være tilmeldt ordningen. Datatilsynet vurderer dermed umiddel-
bart, at formålet kan opnås på anden måde.
Institut for Menneskerettigheder anfører, at den målrettede rådgivningsindsats ikke
altid vil kunne udsondres fra egentlig markedsføring.
Kommentar:
Der er foretaget grundige overvejelser i forhold til at finde den rette balance mel-