Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 87 Bilag 4
Offentligt
1967315_0001.png
NOTAT
Resume af og kommentarer til høringssvar til L 87:
Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Dan-
mark (Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning
om aldersforsikring, aldersopsparing eller suppleren-
de engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensi-
oner)
1. Indledning
Høringsnotatet vedrører forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark
(Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopspa-
ring eller supplerende engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner).
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 1. november 2018 med høringsfrist
den 8. november 2018 kl. 12.00.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeninger, ASE, ATP, BDO, Beskæftigelsesrå-
det, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Boligselskabernes Landsforening,
CEPOS, Cevea, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening
DIRF, Dansk Kre-
ditråd, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-kasser, Dan-
ske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Danske
Aktuarforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Det Centrale Handicapråd,
Digitaliseringsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsstyrelsen, FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, Finans
Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Folketingets
Ombudsmand, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Forret-
ningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af Interne Revisorer
v/ Kim Stormly Hansen, Foreningen af kommunale sociale-, sundheds, og ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pensi-
on, Forsikringsmæglerforeningen v/ Direktør Flemming Kosakewitsch, FSR - dan-
ske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes brancheforening, Justitia, Jydske Grundejer-
foreninger, Kommunernes Landsforening (KL), Kommunernes Revision, Kraka,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landforeningen
for førtidspensionister, Landsdækkende banker, Landsforeningen
af Fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatri-
brugere, Landsforeningen SIND, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssty-
ret i Grønland, Ledernes Hovedorganisation, Ledernes Hovedorganisation,
Lejernes Landsorganisation i Danmark, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD), Moderniseringsstyrelsen, Rigsombudet på Færøerne, Rigsrevi-
sionen, Rådet for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte,
12. november 2018
J.nr. 2018-6946
SYD
Sre
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1967315_0002.png
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SAND, SEGES, Stats-
forvaltningerne, Statsforvaltningsdirektørerne, Udbetaling Danmark, Udviklings-
hæmmedes Landsforbund, Ungdomsboligrådet, Ældreboligrådet, Ældremobilise-
ringen og Ældresagen.
Der er modtaget høringssvar fra:
Forbrugerombudsmanden, Digitaliseringsstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Stats-
forvaltningen, 3F, Ankestyrelsen, Danske A-kasser, Erhvervsstyrelsen, SAND
De Hjemløses Landsorganisation, Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet,
Folketingets Ombudsmand, Rigsrevisionen, Danske Seniorer, DA, Forsikring &
Pension, LO, Ældre Sagen, Finans Danmark, Finanshuset i Fredensborg A/S, Data-
tilsynet, Instituttet for Menneskerettigheder og Udbetaling Danmark.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Følgende har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Forbrugerombudsmanden, Digitaliseringsstyrelsen, Statsforvaltningen, 3F, Anke-
styrelsen, Danske A-kasser, Erhvervsstyrelsen, SAND
De Hjemløses Landsorga-
nisation, Det danske mangfoldigheds Charter, Folketingets Ombudsmand, Rigsre-
visionen, DA, Forsikring & Pension, LO, Udbetaling Danmark og Moderniserings-
styrelsen.
Bemærkningerne fra Finans Danmark har givet anledning til, at Skatteministeriet
vil foreslå en lovændring mellem 1. og 2. behandlingen af lovforslaget.
Datatilsynets høringssvar og dele af Institut for Menneskerettigheders høringssvar
vil blive håndteret i et selvstændigt høringsnotat, som eftersendes forud for første-
behandlingen af L 87.
2. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Institut for Menneskerettigheder finder den korte høringsfrist problematisk. Insti-
tuttet henviser til Justitsministeriets vejledning af 2018 om lovkvalitet, hvor det
fremgår, at i tilfælde, hvor et forslag ikke sendes i høring eller først sendes i høring
umiddelbart inden eller samtidig med fremsættelsen, bør ministeren oplyse dette i
fremsættelsestalen. Instituttet bemærker, at dette ikke er sket ved fremsættelsen af
nærværende lovudkast.
Danske Seniorer anser lovforslaget som et forsøg på at give de nye regler om al-
dersopsparing en chance for at blive anvendt. Det anføres at pensionskunderne vil
få gavn af forslaget. Det findes betænkeligt, at reglerne om aldersopsparing er så
komplicerede at det forudsætter ekspertvejledning. Derfor mener Danske Seniorer
samlet set, at lovforslaget vil være til gavn for kommende pensionister.
LO, DA og Forsikring & Pension anfører i et fælles høringssvar, at de hilser forsla-
get velkomment, da der er taget væsentlige skridt til at løse samspilsproblemet med
den målrettede aldersopsparing og ekstra pensionsfradrag. Samtidigt bemærkes det,
at aldersopsparing er et kompliceret produkt. LO, DA og Forsikring & Pension er
derfor glade for, at lovforslaget gør det muligt for pensionsselskaberne at få oplys-
2
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1967315_0003.png
ninger på et meget overordnet niveau om tilstedeværelsen af visse overførselsind-
komster hos pensionsindbetaleren eller dennes husstand.
Ældre Sagen har noteret sig, at lovforslaget er en direkte konsekvens af den eks-
tremt komplicerede model, regeringen har valgt til løsning af samspilsproblemet.
Ældre Sagen finder det under de givne omstændigheder med de eksisterende skat-
teregler mv. der skal løse samspilsproblemerne nødvendigt at yde målrettet rådgiv-
ning.
Ældre Sagen finder det problematisk, at skattelovgivningen er kompliceret og
kommer med forslag til to yderligere betingelser, der skal være opfyldt for, at al-
dersopsparingen kan fungere optimalt. Ældresagen ønsker, at det skal være ulov-
ligt, at gøre aldersopsparing til en ikke-valgfri del af en obligatorisk pensionsord-
ning. Derudover foreslås det, at pensionsinstitutter skal have pligt til at indeholde
acontoskat.
Finans Danmark påpeger, at det skattemæssigt ikke er tilladt at ændre på fordelin-
gen af allerede foretagne pensionsindbetalinger mellem forskellige pensionstyper
(fx aldersopsparing og ratepension eller livrente). Der er således ikke hjemmel til
korrektion af allerede foretagne pensionsindbetalinger før lovens ikrafttrædelse.
Finans Danmark kritiserer derfor den stærkt forcerede lovgivningsproces, da det
forekommer unødvendigt.
Finanshuset i Fredensborg anfører, at det er vanskeligt at se, hvorfor der skal etab-
leres en it-løsning til fordel for pensionsinstitutterne, når de ønskede oplysninger
burde kunne indhentes uden at etablere en sådan it-løsning. Finanshuset foreslår tre
alternative modeller, som vurderes at være mindre omkostningskrævende til ind-
samling af oplysninger, hvor Udbetaling Danmark fx indhenter oplysninger fra
SKAT og herefter kan rette henvendelse til kunden og informere dem om, at de kan
søge om rådgivning om betydningen af en aldersopsparing. Finanshuset ønsker
derudover, at der uanset den valgte løsning, skal gøres opmærksom på, at denne
rådgivning enten kan opnås hos uvildige rådgivere eller hos kundens pensionsinsti-
tut.
Beskæftigelsesministeriets kommentarer:
Det ligger udenfor formålet med lovforslaget at foretage ændringer af skattereg-
lerne og produktet aldersopsparing.
Det primære formål med lovforslaget er at understøtte udbredelsen af aldersop-
sparing inden for de gældende regler om aldersopsparing og beskatning ved at
gøre det muligt for pensionsinstitutter at udsøge kunder, der har brug for målrettet
rådgivning som følge af påvirkning af indbetalinger på indkomstafhængige ydelser.
Det vil fortsat være muligt for pensionsinstitutterne at tage stilling til, hvorvidt
aldersopsparinger skal være en integreret del af arbejdsmarkedspensionerne. Lov-
forslaget understøtter denne mulighed ved at gøre det muligt for pensionsinstitut-
terne at foretage målrettet rådgivning af de kunder, der vurderes at have risiko for
ikke at nyde fordel af at omlægge en del af deres opsparing til aldersopsparing.
Det kræver lovhjemmel at gøre aldersopsparing obligatorisk og det fremgår såle-
3
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1967315_0004.png
des allerede af reglerne, at det vil være i strid med lovgivningen, hvis valgfriheden
i forhold til valg af aldersopsparing ikke opretholdes i praksis.
For så vidt angår forslaget om at se på andre modeller for udsøgning af de rele-
vante målgrupper vurderes den foreslåede model at være den mest hensigtsmæssi-
ge.
Den komprimerede lovgivningsproces, herunder den korte høringsperiode, er be-
grundet i, at det følger af Aftalen om flere år på arbejdsmarkedet, at der fra 2018
skal opnås en øget anvendelse af aldersopsparing med henblik på håndtering af det
såkaldte samspilsproblem i pensionssystemet. Hvis aldersopsparing i videst muligt
omfang skal anvendes i arbejdsmarkedspensionerne med virkning for 2018, har
pensionsselskaberne behov for medio december 2018 at kunne identificere relevan-
te pensionskunder, der har behov for en mere målrettet rådgivning om de nye reg-
ler for aldersopsparing. Derfor prioriteres det højt at tilvejebringe den nødvendige
dataudviklingshjemmel, således at Udbetaling Danmark forpligtes til at stille de
relevante data om borgerne til rådighed for pensionsselskabernes individuelle
rådgivning
til gavn for den enkelte pensionskunde.
Det er en beklagelig fejl, at denne begrundelse ikke blev adresseret i fremsættelses-
talen.
For så vidt angår Finans Danmarks bemærkninger om den manglende hjemmel til
korrektion af allerede foretagne pensionsindbetalinger før lovens ikrafttrædelse,
har Beskæftigelsesministeriet forelagt spørgsmålet for Skatteministeriet, som vil
vurdere behovet for et ændringsforslag, der adresserer spørgsmålet om nødvendig
lovhjemmel, således det sikres, at der kan ske overførsel til ratepension eller liv-
rente for så vidt angår indbetalinger, der i 2018 er sket til aldersopsparing.
3. Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer
3.1 Persondataretlige problemstillinger
Danske Seniorer finder det usædvanligt med den udvidede samkøring af personda-
ta.
Ældre Sagen savner oplysninger om det forventede antal personer (cpr-numre), der
vil blive udvekslet oplysninger om, ligesom det undrer Ældre Sagen, at der ikke
tilføres ressourcer til Datatilsynet til kontrol af ordningen. Ældresagen anfører, at
det fremgår af lovforslaget, at en logerende i forbindelse med nogle af de ydelser,
der udløser oplysninger om modtagelse af indkomstafhængige ydelser, kan blive
forvekslet med en samlevende. Det betyder, at en logerende eller udlejer kan blive
kontaktet af sit pensionsinstitut med henblik på rådgivning, hvoraf den logerende
kan konkludere, at udlejeren/eller den logerende modtager visse sociale ydelser.
Finanshuset i Fredensborg anfører, at der med forslaget vil ske samkøring af meget
personfølsomme oplysninger og at det ikke bør kunne ske uden at de berørte per-
soner har givet samtykke. Finanshuset anfører videre, at der er indbyggede sikker-
hedsmæssige problemer, herunder ikke mindst at risikoen, for at de helbredsmæs-
sige oplysninger kan blive misbrugt, vil være til stede.
4
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1967315_0005.png
Beskæftigelsesministeriets kommentarer:
Lovforslaget fastsætter snævre rammer for brugen af de oplysninger, der bliver
resultatet af registersamkøringen, som vurderes at være nødvendig ud fra et sam-
fundsmæssigt hensyn om at kunne understøtte udbredelsen af aldersopsparing, der
medvirker til at løse samspilsproblematikken.
Med lovforslaget kan der kun ske samkøring og udveksling af almindelige person-
oplysninger og fx ikke oplysninger følsomme personoplysninger om helbredsmæs-
sige forhold.
For så vidt angår spørgsmålet om udsøgning af lejere/logerende pågår der et ar-
bejde i Udbetaling Danmark med at finde en teknisk løsning, der vil gøre udsøg-
ningen så præcis som mulig. Problematikken er alene identificeret i forhold til
økonomisk fripladstilskud.
Som anført i lovforslagets bemærkninger er det en væsentlig præmis, at pensions-
institutterne ikke vil få adgang til oplysninger om konkrete ydelser, som kunden
eller andre personer modtager, eller andre data. Pensionsinstitutterne får alene
besked om, at en person, der i forvejen er kunde hos det pågældende pensionsinsti-
tut, er i målgruppen for rådgivning. Pensionsinstitutterne vil således udelukkende
modtage et be- eller afkræftende svar på, om en person, der er kunde i det pågæl-
dende pensionsinstitut, er i målgruppen for rådgivning.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at Datatilsynet vil være forpligtet til at
foretage kontrol af overholdelsen af databehandlingen i Udbetaling Danmark og
pensionsselskaberne, der skal overholde de databeskyttelsesretlige regler.
Der henvises derudover til særskilt notat med bemærkninger til høringssvarene fra
Institut for Menneskerettigheder og Datatilsynet, der eftersendes hurtigst muligt.
3.2 Ulige konkurrence vilkår
Finans Danmark vurderer og finder det problematisk, at der med lovforslaget gives
en lovfæstet komparativ fordel til udbydere af arbejdsmarkedspensioner, som ska-
ber ulige konkurrencevilkår på pensionsmarkedet.
Finans Danmark noterer sig, at pengeinstitutter vil være nødt til at bruge ressourcer
på at indhente informationer om offentlige ydelser i dialog med hver enkelt kunde,
mens udbydere af obligatoriske arbejdsmarkedspensioner kan få en myndighed
som Udbetaling Danmark til at tilvejebringe det grundlag, der skal bruges for at
yde rådgivning på samme område.
Finans Danmark finder det endvidere problematisk, at flere formuleringer i lov-
forslaget giver det klare indtryk, at ”pensionsbranchen” bakker op om lovforslaget
og at ”pensionsbranchen” består af ”forsikringsselskaber, pensionsinstitutter eller
pengeinstitutter m.v.” Pengeinstitutterne
er imidlertid ikke enige i forslaget, da det
kun omfatter obligatoriske ordninger.
Beskæftigelsesministeriets kommentarer:
Af hensyn til at begrænse mængden af dataudvekslinger er det vurderet at være
mest hensigtsmæssigt at målrette den foreslåede it-løsning til udsøgning af kunder,
5
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1967315_0006.png
der er en del af de obligatoriske arbejdsmarkedspensioner. Det har indgået som et
væsentligt element i vurderingen, at arbejdstagere, der bliver kunder i et pensions-
institut som led i et ansættelsesforhold, får en fast pakke af pensionsprodukter, som
arbejdsmarkedets parter eller arbejdsgiveren har bestemt, skal indgå i ordningen. I
den situation er det særligt vigtigt at få identificeret de pensionskunder, for hvem
produkterne i pakken er eller kan blive uhensigtsmæssige.
Det er ligeledes indgået i overvejelsen, at de individuelle pensionsordninger mere
har karakter af individuelt tilrettelagte ordninger. I sådanne ordninger vælger
kunden selv, hvilke pensionsprodukter, der skal indgå i ordningen og vejledning af
kunden vil ske i den forbindelse.
Afgrænsningen bygger således på objektive kriterier og er i overensstemmelse med
de konkurrenceretlige regler.
Beskæftigelsesministeriet noterer sig, at Finans Danmark oplyser, at pengeinstitut-
terne ikke er enige i forslaget, som følge af den foretagne begrænsning til obligato-
riske arbejdsmarkedspensioner.
4. Øvrige bemærkninger
Ældre Sagen efterlyser en definition af, hvad der i forslaget til § 12
j forstås ved ”et
pensionsinstitut” og ”obligatorisk arbejdsmarkedspension” og opfordrer til at disse
begreber defineres klart. Desuden bemærkes det, at det ikke fremgår, om udveks-
ling af oplysninger om modtagelse af sociale ydelse også finder anvendelse i relati-
on til udenlandske pensionsinstitutter.
Beskæftigelsesministeriets kommentarer:
Det fremgår af lovbemærkningerne til forslaget, hvordan pensionsinstitutter og
obligatoriske arbejdsmarkedspensioner defineres.
Ved
”pensionsinstitutter” i lovforslaget forstås ”forsikringsselskaber, pensionsin-
stitutter eller pengeinstitutter m.v., der opretter ordninger, der er omfattet af pen-
sionsbeskatningsloven, jf. bekendtgørelse nr. 1370 af 21. december 2012 om be-
skatningen af pensionsordninger”.
Ved en ”obligatorisk
arbejdsmarkedspension”
forstås ”Obligatoriske arbejdsmar-
kedspensioner omfatter både firmapensioner (frivillige og tvungne) og overens-
komstbaserede arbejdsmarkedspensioner.
Efter pensionsbeskatningslovens § 15 C er det muligt for et pensionsinstitut i et
andet EU- eller EØS-land (undtagen Liechtenstein) at få typegodkendt en pensi-
onsordning, så det kan udbyde ordningen til danske pensionsopsparere efter sam-
me regler, som gælder for danske pensionsinstitutter. Udvekslingen af oplysninger
om modtagelse af sociale ydelser vil således også finde anvendelse i relation til
sådanne udenlandske pensionsinstitutter.
6