Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 87 Bilag 12
Offentligt
1979339_0001.png
Til lovforslag nr.
L 87
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 28. november 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark
(Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i
obligatoriske arbejdsmarkedspensioner)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag 1-5 og 8-12.
Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 6 til lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 7 til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministe-
ren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de
under nr. 6 og 7 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin indstil-
ling til lovforslaget og til de under nr. 1-5 og 7-12 stillede
ændringsforslag ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme
for det under nr. 6 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de under nr. 1-6 og 8-12 stillede æn-
dringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 6 bliver forkastet
ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for ændringsfor-
slag nr. 7.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 1-5 og 7-12 stillede æn-
dringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 7 bliver forkastet
ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for ændringsfor-
slag nr. 6.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af EL):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til lov om ændring af lov om Udbetaling
Danmark og pensionsbeskatningsloven
(Udsøgning af målgrupper til brug for rådgivning om
aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende
engangssum i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner)«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 1
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
»kan« til: »skal, jf. stk. 7,«.
[Konsekvensændring, som følge af at tilmelding til udsøg-
ningsordningen gøres obligatorisk for pensionsinstitutterne]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
indsættes i
stk. 3
efter »stille«: »nødvendige ikkefølsomme«.
[Præcisering af, at Udbetaling Danmark og kommunerne
kun må stille nødvendige ikkefølsomme personoplysninger
om ydelsesmodtagere til rådighed for udsøgningen]
4)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
indsættes i
stk. 4, 1.
pkt.,
efter »videregiver«: »ikkefølsomme«.
[Præcisering af, at Udbetaling Danmark kun må videregive
ikkefølsomme personoplysninger til pensionsinstitutterne]
AX022157
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 28. november 2018
1979339_0002.png
2
5)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
ændres i
stk. 4, 2.
pkt.,
»kan« til: »må«.
[Præcisering]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
6)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
indsættes efter stk.
4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Databehandlingen efter stk. 1-4 kræver forudgå-
ende samtykke fra ydelsesmodtageren og pensionskunden.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
[Indhentelse af samtykke, før der kan ske behandling af
ydelsesmodtagernes og kundernes oplysninger]
Af et
mindretal
(SF):
7)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
indsættes efter stk.
4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Udbetaling Danmark og kommunerne skal, forin-
den databehandlingen finder sted, oplyse ydelsesmodtagere,
der er omfattet af stk. 2, om, at der vil kunne ske behandling
af deres data som led i udsøgning af målgrupper, jf. stk. 1,
medmindre den enkelte gør indsigelse mod databehandlin-
gen inden for en frist på 2 uger. Oplysningerne om ydelses-
modtagerne må ikke behandles inden fristens udløb. Gør
ydelsesmodtageren ikke indsigelse inden fristens udløb, an-
ses det for at være et stiltiende samtykke til databehandlin-
gen.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
[Indhentelse af stiltiende samtykke, før der kan ske behand-
ling af ydelsesmodtagernes oplysninger]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af EL):
8)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
ændres i
stk. 5
»kan« til: »må«.
[Præcisering]
9)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
affattes
stk. 7
såle-
des:
»Stk. 7.
Pensionsinstitutter, der udbyder aldersforsikring,
aldersopsparing eller supplerende engangssum i obligatori-
ske arbejdsmarkedspensioner, jf. stk. 1, har pligt sig til at til-
melde sig udsøgningsordningen efter stk. 1-5.«
[Tilmelding til udsøgningsordningen gøres obligatorisk for
pensionsinstitutter]
10)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 12 j
indsættes som
stk.
8:
»Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om administrationen af udsøgningsordningen, jf. stk.
1-7, og regler om administrationen af aldersopsparing, der
har betydning for de indkomstafhængige ydelser, der indgår
i udsøgningen, jf. stk. 2.«
[Bemyndigelsesbestemmelse]
Ny paragraf
11)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1088 af 3. september 2015, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
1682 af 26. december 2017 og senest ved § 9 i lov nr. 1130
af 11. september 2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 22 C indsættes:
Ȥ 22 D.
Beløb, der i løbet af kalenderåret er indbetalt til
en arbejdsgiveradministreret aldersopsparing, aldersforsik-
ring eller supplerende engangssum, kan inden den 20. januar
i det følgende kalenderår overføres til en arbejdsgiveradmi-
nistreret ratepension eller pensionsordning med løbende ud-
betalinger hos samme pensionsudbyder, uden at dette be-
tragtes som en afgiftspligtig udbetaling. Den indbetaling på
ratepensionen eller pensionsordningen med løbende ydelser,
der sker som led i overførslen, anses for sket på tidspunktet
for indbetalingen til aldersopsparingen, aldersforsikringen
eller den supplerende engangssum.
Stk. 2.
Beløb, der i løbet af kalenderåret er indbetalt til en
arbejdsgiveradministreret ratepension eller pensionsordning
med løbende udbetalinger, kan inden den 20. januar i det
følgende kalenderår overføres til en aldersopsparing, alders-
forsikring eller supplerende engangssum hos samme pensi-
onsudbyder, uden at dette betragtes som en afgiftspligtig ud-
betaling. Den indbetaling på aldersopsparing, aldersforsik-
ring eller supplerende engangssum, der sker som led i over-
førslen, anses for sket på tidspunktet for indbetalingen til ra-
tepensionen eller pensionsordningen med løbende udbetalin-
ger.««
[Overførsel af indbetalinger til aldersopsparing til ratepensi-
on eller pensionsordning med løbende udbetalinger og om-
vendt]
Til § 2
12)
Som
stk. 2
og
3
indsættes:
»Stk. 2.
Eksisterende modtagere af ydelser, der indgår i
udsøgningen, jf. § 12 j, stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark
som affattet med denne lovs § 1, nr. 1, vil hurtigst muligt ef-
ter lovens ikrafttræden blive orienteret i overensstemmelse
med artikel 13 og 14 i databeskyttelsesforordningen.
Stk. 3.
§ 01 har virkning for overførsler, der sker i kalen-
deråret 2018 eller senere.«
[Overgangsbestemmelse om frist for oplysning af eksi-
sterende ydelsesmodtagere og virkningstidspunkt for mulig-
heden for overførsel mellem forskellige pensionsordninger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovens titel foreslås ændret som følge af ændringsforslag
nr. 11, hvorefter der foreslås en ændring af pensionsbeskat-
ningsloven.
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 28. november 2018
1979339_0003.png
3
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det
gøres obligatorisk for pensionsinstitutterne at være tilmeldt
udsøgningsordningen efter bestemmelsens stk. 1-5. For nær-
mere bemærkninger herom henvises der til bemærkningerne
til nr. 9.
Til nr. 3
Det præciseres, at der med den foreslåede løsning alene
vil blive databehandlet nødvendige ikkefølsomme personop-
lysninger, der er nødvendige for opfyldelse af formålet med
ordningen.
Kommunernes og Udbetaling Danmarks pligt til at vide-
regive og anvende oplysninger til registersamkøringen vil
med forslaget alene omfatte nødvendige ikkefølsomme per-
sonoplysninger. Nødvendige oplysninger er primært oplys-
ninger om personnumre og om, hvilken social ydelse den
pågældende person er tilkendt. Der vil ikke blive videregivet
oplysninger om grundlaget for tildeling af sociale ydelser.
Forslaget vil også medføre, at det er i strid med bestemmel-
sen at videregive følsomme personoplysninger.
Det skal bemærkes, at der også vil ske behandling af per-
sonnumre, der betragtes som fortrolige oplysninger. Udbeta-
ling Danmark og kommunerne vil med hjemmel i databe-
skyttelseslovens § 11, stk. 1, og pensionsinstitutterne med
hjemmel i databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1, kunne
behandle oplysninger om personnumre.
Til nr. 4
Det præciseres, at der med den foreslåede løsning alene
vil blive databehandlet ikkefølsomme personoplysninger,
der er nødvendige til opfyldelse af formålet med ordningen.
Der vil til det enkelte pensionsinstitut alene blive videre-
givet en be- eller afkræftelse på, hvorvidt en person, der er
kunde i den pågældende pensionsinstitut, er i målgruppen
for rådgivning om aldersopsparing.
Til nr. 5
Det præciseres, at Udbetaling Danmark ikke må videregi-
ve oplysninger til det enkelte pensionsinstitut om, hvilke
ydelser der modtages, og om, hvem der modtager dem. Der
er således udelukkende tale om, at pensionsinstitutterne må
modtage et be- eller afkræftende svar på, om en person, der
er kunde i det pågældende pensionsinstitut, er i målgruppen
for rådgivning. Med forslaget gøres det tydeligt, at det ikke
er i overensstemmelse med bestemmelsen, hvis der videregi-
ves andre typer af oplysninger.
Til nr. 6
Det foreslås, at Udbetaling Danmark og kommunerne,
forinden databehandling kan finde sted, indhenter samtykke
fra ydelsesmodtagerne til, at deres data kan indgå i udsøg-
ningen efter forslaget til § 12 j. Ligeledes skal pensionsinsti-
tutterne indhente samtykke fra pensionskunden til videregi-
velse af personnummeret til Udbetaling Danmark med hen-
blik på at foretage udsøgningen. Samtykket skal afgives af
kunden, inden pensionsinstituttet oversender personnumme-
ret til Udbetaling Danmark.
Der kan således alene ske databehandling efter stk. 1-4,
hvis den enkelte ydelsesmodtager og pensionskunde har gi-
vet samtykke hertil.
Det bemærkes, at en kunde samtidig kan være en ydel-
sesmodtager. I disse tilfælde skal der indhentes samtykke fra
både pensionsinstituttet og den myndighed, som udbetaler
ydelsen. Ydelsesmodtageren vil skulle give samtykke til be-
handlingen til både Udbetaling Danmark og kommunen,
hvis personen modtager ydelser, der udbetales af begge
myndigheder. En person vil således i visse tilfælde skulle af-
give tre separate samtykker, før der kan ske behandling af
den pågældendes oplysninger.
Samtykket skal opfylde betingelserne i databeskyttelses-
forordningens artikel 7 om samtykke.
Udbetaling Danmark og kommunerne skal alene indhente
samtykke fra de ydelsesmodtagere, som har fået tilkendt
ydelser, i forhold til eget myndighedsområde. Pensionsinsti-
tutterne indhenter samtykke fra kunderne.
Forslaget vil betyde, at der ikke vil kunne gennemføres
en udsøgning af målgruppen i 2018. Der vil skulle udarbej-
des en ny tidsplan for implementeringen, idet ændringen
kræver større it-tekniske tilretninger af Udbetaling Danmark
og kommunernes it-systemer, der kan håndtere administrati-
onen.
Det er beklageligt, at udsøgningen ifølge ministeren ikke
kan gennemføres i 2018, men Enhedslisten finder det afgø-
rende, at borgernes retssikkerhed med hensyn til beskyttelse
af personoplysninger respekteres fuldt ud, og bemærker, at
samspilsproblemet mellem aldersopsparing og sociale ydel-
ser ikke er nyt, og at en tidligere fremsættelse af lovforslaget
kunne have sikret, at udsøgningen kunne foretages i 2018.
Til nr. 7
Det foreslås, at ydelsesmodtagerne inden der kan ske be-
handling af oplysninger om ydelsesmodtagere, skal oplyses
om, at deres data vil kunne indgå i en databehandling efter
stk. 1-4, medmindre de gør indsigelse inden for 2 uger.
Manglende indsigelse vil anses for at være et stiltiende sam-
tykke til databehandlingen.
Nye ydelsesmodtagere vil blive orienteret om mulighe-
den for at gøre indsigelse i forbindelse med tilkendelsen af
ydelsen. Fristen for indsigelse vil løbe fra tidspunktet, hvor
afgørelsen om tilkendekendelse af ydelse er kommet frem til
borgeren. For så vidt angår eksisterende ydelsesmodtagere,
vil disse blive oplyst om muligheden for at gøre indsigelse i
et særskilt brev.
Udbetaling Danmark og kommunerne skal alene sende
orienteringer til de ydelsesmodtagere, som har fået tilkendt
ydelser, i forhold til eget myndighedsområde.
Såfremt der ikke gøres indsigelse inden for fristens ud-
løb, vil dette blive anset som værende et stiltiende samtykke
til databehandlingen.
Formålet med ændringsforslaget er at styrke borgerens
retssikkerhed. I det foreliggende lovforslag kan samkørin-
gen af registerdata mellem Udbetaling Danmark og pengein-
stitutter ske uden borgerens samtykke. Med ændringsforsla-
get gives borgeren en indsigelsesret, således at borgeren kan
afvise, at Udbetaling Danmark videregiver oplysninger til
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 28. november 2018
1979339_0004.png
4
pengeinstitutter og pensionsselskaber om, at denne eller
dennes samlever modtager forsørgelsesydelser. Det fremgår
af lovforslagets bemærkninger, at Udbetaling Danmark og
kommunerne i medfør af oplysningspligten efter forordnin-
gens artikel 13 og 14 vil skulle underrette både nye og eksi-
sterende ydelsesmodtagere. Med ændringsforslaget foreslås
det, at nye og eksisterende ydelsesmodtagere, fra de bliver
oplyst om muligheden for registersamkøring, har en indsi-
gelsesret med frist på 2 uger. Forholder borgeren sig passivt
og gør ikke brug af indsigelsesretten, vil dette være at be-
tragte som stiltiende samtykke, men Udbetaling Danmark
må ikke viderebehandle eller videregive borgerens oplysnin-
ger, før indsigelsesfristen er udløbet.
Til nr. 8
Det præciseres, at pensionsinstitutterne og Udbetaling
Danmark ikke må anvende oplysningerne fra registersamkø-
ringen til andre formål end dem, der er omhandlet i lovfor-
slaget. Med forslaget gøres det tydeligt, at det vil være i
strid med bestemmelsen, hvis oplysningerne videreanvendes
af pensionsinstitutterne til andre formål, herunder til formål,
der efter databeskyttelsesforordningen betragtes som forene-
lige.
De oplysninger, som pensionsinstituttet efterfølgende
modtager, f.eks. i den videre dialog med kunden på bag-
grund af henvendelsen om målrettet rådgivning, er dog ikke
omfattet stk. 5. Disse oplysninger, som efterfølgende afgives
af kunden selv, kan pensionsinstituttet således anvende til at
rådgive kunden om andre produkter. Pensionsinstituttets be-
handling af personoplysninger skal dog ske inden for data-
beskyttelsesforordningens rammer.
Til nr. 9
Det gøres obligatorisk for pensionsinstitutter, der som en
del af en obligatorisk arbejdsmarkedspension eller firmapen-
sionsordning udbyder aldersforsikring, aldersopsparing og
supplerende engangssum, at være tilmeldt udsøgningsord-
ningen efter bestemmelsens stk. 1-5.
Det vil ikke være muligt på frivillig basis at tilmelde sig
udsøgningsordningen. Udsøgningsordningen er således ale-
ne tilgængelig for pensionsinstitutter, der som en del af en
obligatorisk arbejdsmarkedspension (dvs. en overenskomst-
baseret arbejdsmarkedspension eller arbejdsgiveradministre-
ret firmapensionsordning) udbyder aldersforsikring, alders-
opsparing og supplerende engangssum. Det vil sige, at pen-
sionsinstituttet som led i en obligatorisk arbejdsmarkedspen-
sion skal tilbyde aldersforsikring, jf. pensionsbeskatningslo-
vens § 10 A, aldersopsparing, jf. pensionsbeskatningslovens
§ 12 A, eller supplerende engangssum, jf. pensionsbeskat-
ningslovens § 29 A.
Det skal bemærkes, at pensionsinstitutterne i overens-
stemmelse med god skik skal yde en fyldestgørende rådgiv-
ning af deres kunder. Finanstilsynet har således påpeget, at
det i praksis forventes at blive særdeles vanskeligt for pensi-
onsinstitutterne at godtgøre, at de på anden vis kan sikre en
fyldestgørende rådgivningsindsats af deres kunder og der-
med opfylde reglerne om god skik.
Da pensionskunder erfaringsmæssigt kun i meget be-
grænset omfang reagerer, når de modtager generelle opfor-
dringer fra pensionsinstitutterne til f.eks. at rette henvendel-
se med henblik på rådgivning, er det yderst tvivlsomt, om
der vil være nogen selskaber, der har tilstrækkelig god kon-
takt til deres kunder til at kunne rådgive tilstrækkeligt uden
dataudsøgningsmuligheden.
På baggrund af Finanstilsynets tilkendegivelser er vurde-
ringen, at det er overvejende sandsynligt, at pensionsinstitut-
ter, der som en del af en obligatorisk arbejdsmarkedspension
eller firmapensionsordning vælger at udbyde aldersforsik-
ring, aldersopsparing og supplerende engangssum, i praksis
vil være nødt til at benytte sig af udsøgningsordningen med
henblik på at kunne opfylde god skik-reglerne.
Det er således den samlede vurdering, at selskaberne ikke
har reel adgang til alternative løsninger af den i lovforslaget
omhandlede rådgivningsopgave, og at det derfor vil være
nødvendigt for pensionsinstitutterne at anvende løsningen
for at kunne yde rådgivning om aldersforsikring, aldersop-
sparing eller supplerende engangssum i obligatoriske ar-
bejdsmarkedspensioner.
Ved at gøre det obligatorisk for pensionsinstitutterne at
være tilmeldt udsøgningsordningen sikres det, at det afspej-
les i lovforslaget, at den foreslåede ordning er i overens-
stemmelse med det databeskyttelsesretlige proportionalitets-
princip og dermed inden for rammerne af databeskyttelses-
forordningens artikel 5, stk. 1, litra c, og artikel 6, stk. 3,
sidste punktum. De øvrige elementer, der ligger til grund for
proportionalitetsafvejningen, er nærmere beskrevet i lovfor-
slaget, men opsummeres kort i det følgende.
Formålet med forslaget er at understøtte de vigtige sam-
fundsøkonomiske formål, der varetages i pensionssystemet.
For at kunne udbrede aldersopsparing og dermed understøtte
en hensigtsmæssig håndtering af samspilsproblemet i pensi-
onssystemet er det dog nødvendigt, at pensionsinstitutterne
kan rådgive den relevante målgruppe om konsekvenserne af
indbetaling til aldersopsparing.
Den relevante målgruppe og dermed kredsen af de perso-
ner, der indgår i databehandlingen, er afgrænset, ud fra hvil-
ke personer der vil kunne påvirkes af en kundes indbetaling
til aldersopsparing – det vil sige kunden selv eller andre per-
soner, der modtager sociale ydelser, der kan blive reduceret
som følge af kundens indbetaling til en aldersopsparing.
Det skal understreges, at der kun vil ske udsøgning af
samlevere, ægtefæller og husstandsmedlemmer, når det er
relevant i forhold til formålet: at rådgive kunder, hvor en
indbetaling til aldersopsparing kan påvirke kundens egen el-
ler andres indkomstafhængige sociale ydelse. Det er således
ikke alle samlevere, ægtefæller og husstandsmedlemmer,
der vil indgå i databehandlingen, men kun de personer, der
modtager en social ydelse, der har en direkte kobling til
kundens indtægt som følge af de konkrete kriterier, der
fremgår af de enkelte ydelseslove om indtægtsregulering.
Som der er redegjort for i lovbemærkningerne, kan der
være en risiko for fejludsøgninger vedrørende økonomisk
fripladstilskud, hvor der i få tilfælde kan blive udsøgt oplys-
ninger vedrørende logerende. Det bemærkes hertil, at denne
fejludsøgning kun gør sig gældende i forhold til økonomisk
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 28. november 2018
1979339_0005.png
5
fripladstilskud, som udgør en meget lille del af den samlede
udsøgning. Ydermere vil problemstillingen kun være rele-
vant i en kortere periode, idet Udbetaling Danmark arbejder
på at løse problemet hurtigst muligt.
Det er indgået som et væsentligt element i vurderingen,
at Udbetaling Danmark og pensionsinstitutterne alene vil
udveksle ikkefølsomme personoplysninger – og at den øvri-
ge databehandling i øvrigt i Udbetaling Danmark og pensi-
onsinstitutterne vil bestå i databehandling af ikkefølsomme
personoplysninger.
Det er ligeledes en betingelse, at der ikke vil blive videre-
givet oplysninger til pensionsinstitutterne om, hvilken ydel-
se en person modtager. Der er således udelukkende tale om,
at pensionsinstitutterne vil modtage et be- eller afkræftende
svar på, om en person, der er kunde i det pågældende pensi-
onsinstitut, er i målgruppen for rådgivning.
For at garantere en ekstra beskyttelse af de behandlede
personoplysninger fremgår det specifikt af lovteksten, at
pensionsinstitutterne og Udbetaling Danmark ikke må an-
vende oplysningerne fra registersamkøringen til andre for-
mål end dem, der er omhandlet i lovforslaget. Med forslaget
begrænses retten til at videreanvende oplysninger dermed,
herunder til forenelige formål. Endvidere fremgår det speci-
fikt af lovbemærkningerne, at pensionsinstitutterne ikke må
bruge oplysningerne til andre formål end rådgivning om al-
dersopsparing. Såfremt et pensionsinstitut overtræder anden
særlovgivning, vil det også være en overtrædelse af reglerne
om god skik. Det betyder bl.a., at såfremt et pensionsinstitut
overtræder den foreslåede § 12 j, herunder anvender oplys-
ningerne til markedsføringsformål, vil det ligeledes være en
overtrædelse af god skik-reglerne.
Det er blevet overvejet, om formålet med lovforslaget
kan opnås på andre, i databeskyttelsessammenhæng mindre
indgribende måder, herunder, om pensionsinstitutterne ville
kunne rådgive målgruppen om aldersopsparing på anden vis.
Det er på denne baggrund vurderingen, at en bred, ikkemål-
rettet rådgivning fra pensionsinstitutterne ikke vil kunne un-
derstøtte intentionerne om at udbrede aldersopsparing med
henblik på håndtering af samspilsproblematikken. Den fore-
slåede løsning vil styrke pensionsinstitutternes mulighed for
at yde rådgivning til den relevante målgruppe, der er omfat-
tet af forslaget til § 12 j, stk. 1, da de enkelte personer i den
udsøgte målgruppe vil kunne kontaktes på et oplyst grund-
lag.
Da manglende rådgivning kan medføre utilsigtede konse-
kvenser for kunden selv eller andre personer, hvis ydelser
påvirkes af kundens indkomst, og da forslaget skal være
med til at understøtte de vigtige samfundsøkonomiske for-
mål, der varetages i pensionssystemet, vurderes forslaget at
være proportionalt og nødvendigt.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at den be-
handling, der lægges op til i lovforslaget, i overvejende grad
vil være i overensstemmelse med forordningens artikel 5,
stk. 1, litra b, vedrørende formålsbegrænsning. Ministeriet
har imidlertid vurderet, at Udbetaling Danmarks behandling
af oplysninger om eksisterende ydelsesmodtagere ikke altid
vil kunne rummes inden for rammerne af artikel 5, stk. 1, li-
tra b – dette skyldes, at en person, der har afgivet oplysnin-
ger til brug for ansøgning om en social ydelse, ikke nødven-
digvis vil have en forventning om, at oplysningerne vil blive
brugt til formål, der skal understøtte rådgivning om en mere
hensigtsmæssig pensionsopsparing.
Beskæftigelsesministeriet har derfor valgt at udforme
ordningen inden for rammerne af den særlige bestemmelse i
databeskyttelsesforordningens artikel 23, der giver med-
lemsstaterne mulighed for ved lovgivningsmæssige foran-
staltninger at begrænse rækkevidden af de forpligtelser, der
er omhandlet i bl.a. artikel 5, herunder bestemmelsen om
formålsbegrænsning. Enhver lovgivningsmæssig foranstalt-
ning skal som minimum, hvor det er relevant, indeholde
specifikke bestemmelser om en række nærmere oplistede
hensyn. Viderebehandlingen vil dermed ske under iagttagel-
se af de særlige garantier, der stilles op i forordningens arti-
kel 23, stk. 2.
Det skal understreges, at fravigelsen af kravet om for-
målsbestemthed alene vedrører eksisterende ydelsesmodta-
gere, da alle nye ydelsesmodtagere vil blive oplyst om for-
målet med behandlingen i den foreslåede ordning i forbin-
delse med indsamlingen af oplysningerne og dermed allere-
de ved indsamlingen af oplysningerne til brug for ansøgning
om en social ydelse vil få en forventning om, at oplysnin-
gerne også vil blive brugt i den foreslåede løsning.
For så vidt angår de eksisterende ydelsesmodtagere, er
der alene tale om en overgangsproblematik, der skyldes, at
eksisterende ydelsesmodtagere ikke forud for databehand-
lingen i december 2018 vil være orienteret om, at de vil kun-
ne indgå i den foreslåede udsøgning, og at ydelsesmodtager-
ne derfor ikke kan siges at have haft en forventning om den
foreslåede videreanvendelse, da de afgav oplysninger til
brug for ansøgning m.v. om ydelsen. Kommunerne og Ud-
betaling Danmark vil dog hurtigst muligt efter lovens ikraft-
træden orientere eksisterende ydelsesmodtagere om den nye
udsøgningsmulighed. Problematikken er som nævnt ikke re-
levant for nye modtagere af ydelser, som i forbindelse med
ansøgningen vil blive orienteret om, at data vil kunne indgå
i udsøgningen. For nærmere om oplysningspligten henvises
der til bemærkningerne til nr. 12.
De garantier, der stilles med lovforslaget, er følgende:
– Formålet med behandlingen er begrænset til at angå ud-
søgning af målgruppen for rådgivning om aldersopspa-
ring i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner.
– Pensionsinstitutterne vil alene modtage en be- eller af-
kræftelse på, om en kunde er i målgruppen for den om-
handlede rådgivning, men aldrig oplysninger om, hvil-
ken ydelse kunden eller en person i dennes husstand
eventuelt modtager.
– Det er alene kommunerne og Udbetaling Danmark, der
udveksler oplysninger om alle de omhandlede ydelses-
modtagere, og alene oplysninger om, hvilken ydelse per-
sonen modtager, ikke om grundlaget for tilkendelsen af
ydelsen.
– Der vil således alene blive behandlet ikkefølsomme op-
lysninger i den foreslåede løsning.
– Udbetaling Danmark, kommunerne og pensionsinstitut-
terne håndterer i forvejen personoplysninger i stort om-
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 28. november 2018
1979339_0006.png
6
fang og er dermed bekendt med, hvilke databeskyttelses-
retlige krav de skal leve op til.
– Videreanvendelse af personoplysninger fra samkøringen
afskæres, således at de ikke må anvendes til andre for-
mål, herunder formål, som i øvrigt måtte være foreneli-
ge. Der er her tale om en indskærpelse af de gældende
databeskyttelsesretlige regler.
Det bemærkes i øvrigt, at Udbetaling Danmark og pensi-
onsinstitutterne skal iagttage reglerne om sletning efter arti-
kel 5, stk. 1, litra e, hvorefter personoplysninger skal opbe-
vares på en sådan måde, at det ikke er muligt, at identificere
de registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødven-
digt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger
behandles. Det er således op til den enkelte dataansvarlige at
vurdere, hvor længe det er nødvendigt at opbevare oplysnin-
gerne ud fra det formål, som oplysningerne oprindelig blev
indsamlet til.
Desuden vil Finanstilsynet have mulighed for at påtale
eller udstede påbud om, at virksomhederne skal undlade el-
ler udføre en bestemt adfærd, såfremt virksomhederne over-
træder reglerne om god skik. I tilfælde af at et pensionsinsti-
tut undlader at efterkomme et påbud udstedt i medfør af god
skik reglerne, kan pensionsinstituttet straffes med bøde, jf. §
41 i god skik bekendtgørelsen.
Endelig vil Datatilsynet føre tilsyn med, om pensionsin-
stitutterne, Udbetaling Danmark og kommunerne overholder
de databeskyttelsesretlige regler, herunder at dataudvekslin-
gen sker inden for rammerne af den foreslåede bestemmelse.
Det er således samlet set Beskæftigelsesministeriets vur-
dering, at den foreslåede ordning på baggrund af de ovenfor
beskrevne tiltag lever op til de krav, der er fastsat i forord-
ningens artikel 23, stk. 2.
Til nr. 10
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler
om administrationen af udsøgningsordningen og regler om
administrationen af aldersopsparing, der har betydning for
de indkomstafhængige ydelser, der indgår i udsøgningen, jf.
stk. 2.
Der forventes fastsat regler om, at pensionsinstitutterne
som minimum en gang årligt skal gøre brug af udsøgnings-
ordningen. Derudover forventes der at blive fastsat regler
om, at udsøgningen og rådgivning af kunder i målgruppen
fra og med år 2019 sker, forud for at kunden påbegynder al-
dersopsparing i pensionsinstituttet. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 11, hvor det foreslås, at der gives
mulighed for, at pensionsinstitutterne kan foretage en skatte-
mæssig flytning mellem aldersopsparing og fradragsberetti-
gede pensionsordninger. Dette kan f.eks. være relevant, hvis
kunden oprindelig er blevet flyttet til en aldersopsparing,
fordi kunden på overflytningstidspunktet ikke var en del af
målgruppen for den målrettede rådgivning.
Derudover kan der fastsættes andre regler om administra-
tionen af aldersopspring, der har betydning for indkomstaf-
hængige ydelser. Der vil kunne fastsættes regler med krav til
både pensionsinstitutterne, Udbetaling Danmark og kommu-
nerne.
Formålet med udsøgningsordningen er at sikre, at pensi-
onskunderne eller ydelsesmodtagerne ikke påvirkes økono-
misk negativt i forbindelse med modtagelse af visse ind-
komstafhængige ydelser. De nærmere regler fastsat efter be-
myndigelsesbestemmelsen skal understøtte dette formål.
Reglerne vil skulle være i overensstemmelse med databe-
skyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven og skal i
øvrigt ligge inden for lovforslagets rammer.
Til nr. 11
Lovforslaget muliggør, at det enkelte pensionsinstitut kan
rette henvendelse til Udbetaling Danmark med henblik på at
få oplysning om, hvorvidt en kunde eller en person i kun-
dens husstand modtager en offentlig ydelse, jf. forslaget til §
12 j.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at oplysnin-
gen om sociale ydelser sætter pensionsinstituttet i stand til at
yde passende rådgivning af kunden, således at kunden kan
vælge ikke at indbetale til en aldersopsparing, hvis det kan
påvirke udbetalingen af sociale ydelser.
Rådgivning skal forstås i bred forstand, idet pensionsin-
stitutterne som led i en passende rådgivning vil kunne flytte
sådanne indbetalinger på aldersopsparing til ratepension el-
ler pensionsordning med løbende udbetalinger, herunder liv-
rente. Den omvendte situation vil også kunne forekomme,
idet pensionsinstitutterne vil kunne flytte indbetalinger på
ratepension eller pensionsordning med løbende udbetalinger
til aldersopsparing, hvis oplysningen om, at man ikke mod-
tager sociale ydelser, peger på, at det er fordelagtigt for kun-
den at indbetale til aldersopsparing i stedet for ratepension
eller livrente m.v.
Imidlertid er en sådan flytning som udgangspunkt ikke
mulig, idet den efter pensionsbeskatningsloven vil blive an-
set henholdsvis som en udbetaling fra aldersopsparingen,
der vil kunne være afgiftspligtig med 20 pct., en udbetaling
fra ratepensionen eller livrenten, der er afgiftspligtig med 60
pct. En flytning, der ikke anses som en udbetaling, kan prin-
cipielt kun komme på tale, hvis indbetalingen beror på en
åbenlys fejl, og i givet fald kun efter tilladelse fra skattefor-
valtningen.
I den konkrete situation betyder det, at pensionsinstitut-
terne ikke vil kunne anvende oplysningen om sociale ydel-
ser i relation til indbetalinger til aldersopsparing, der er sket
tidligere på året, fordi overførsel til en ratepension eller liv-
rente m.v. med virkning for dette år vil blive anset som en
udbetaling fra aldersopsparingen, der vil kunne være afgifts-
pligtig med 20 pct. Pensionsinstitutterne vil tilsvarende ikke
kunne anvende oplysningen om sociale ydelser i relation til
indbetalinger til ratepension eller livrente m.v., der er sket
tidligere på året, fordi overførsel til en aldersopsparing med
virkning for dette år vil blive anset som en udbetaling fra ra-
tepensionen eller livrenten m.v., der vil være afgiftspligtig
med 60 pct.
Afgiftspligten ved flytning af indbetalingen til henholds-
vis aldersopsparing, ratepension eller livrente m.v., indebæ-
rer dermed, at en oplysning fra Udbetaling Danmark om,
hvorvidt der er personer i den pågældende kundes husstand,
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 28. november 2018
1979339_0007.png
7
der modtager indkomstafhængige offentlige ydelser, ikke al-
tid kan bruges som forudsat i lovforslaget.
På den baggrund foreslås det for det første, at beløb, der i
løbet af kalenderåret er indbetalt til en arbejdsgiveradmini-
streret aldersopsparing, aldersforsikring eller supplerende
engangssum, inden den 20. januar i det følgende kalenderår
kan overføres til en arbejdsgiveradministreret ratepension
eller pensionsordning med løbende udbetalinger hos samme
pensionsudbyder, uden at dette betragtes som en afgiftsplig-
tig udbetaling. Det bemærkes, at den 20. januar er pensions-
institutternes indberetningsfrist for pensionsindbetalinger,
der er sket i det forgangne kalenderår.
Det foreslås i den forbindelse, at den indbetaling til rate-
pension eller en pensionsordning med løbende udbetalinger,
der sker som led i overførslen fra aldersopsparingen til rate-
pensionen eller pensionsordningen med løbende udbetalin-
ger, anses for sket på tidspunktet for indbetalingen til alders-
opsparingen. Det betyder, at den indbetaling til ratepension
eller en pensionsordning med løbende udbetalinger, der sker
som led i overførslen fra aldersopsparing, er bortseelsesbe-
rettiget på det tidspunkt, hvor der skete indbetaling til al-
dersopsparingen – uanset om overførslen sker i perioden fra
den 1. januar til den 20. januar i det efterfølgende kalender-
år.
Forslaget indebærer, at pensionskunden (i skattemæssig
forstand) samlet set stilles, som om at pensionsindbetalingen
var foretaget direkte til ratepensionen eller pensionsordnin-
gen med løbende udbetalinger. Det betyder også, at i det
omfang overførslen sker til en ratepension, vil det overførte
beløb indgå i opgørelsen af, om loftet for indbetaling til ra-
tepension på 54.700 kr. (2018) er overskredet.
Det foreslås for det andet, at beløb, der i løbet af kalen-
deråret er indbetalt til en arbejdsgiveradministreret ratepen-
sion eller pensionsordning med løbende udbetalinger, inden
den 20. januar i det følgende kalenderår kan overføres til en
arbejdsgiveradministreret aldersopsparing, aldersforsikring
eller supplerende engangssum hos samme pensionsudbyder,
uden at dette betragtes som en afgiftspligtig udbetaling af
ratepensionen eller pensionsordningen med løbende udbeta-
linger.
Det foreslås i den forbindelse, at den indbetaling til al-
dersopsparingen, der sker som led i overførslen fra ratepen-
sionen eller pensionsordningen med løbende udbetalinger til
aldersopsparingen, anses for sket på tidspunktet for indbeta-
lingen til ratepensionen eller pensionsordningen med løben-
de udbetalinger. Det betyder, at den indbetaling til aldersop-
sparing, der sker som led i overførslen fra ratepension eller
en pensionsordning med løbende udbetalinger, medregnes
til pensionsopsparerens skattepligtige indkomst på det tids-
punkt, hvor der skete indbetaling til ratepensionen eller pen-
sionsordningen med løbende udbetalinger – uanset om over-
førslen sker i perioden fra den 1. januar til den 20. januar i
det efterfølgende kalenderår.
Forslaget indebærer, at pensionskunden samlet set stilles,
som om at pensionsindbetalingen var foretaget direkte til al-
dersopsparingen.
Til nr. 12
Det foreslås med § 2, stk. 2, at eksisterende modtagere af
ydelser, der indgår i udsøgningen, jf. § 12 j, stk. 2, hurtigst
muligt efter lovens ikrafttræden vil blive orienteret i over-
ensstemmelse med artikel 13 og 14 i databeskyttelsesforord-
ningen.
Bestemmelsen er en fravigelse af databeskyttelsesforord-
ningens tidsfrister for opfyldelse af oplysningspligten for
eksisterende ydelsesmodtagere. Eksisterende ydelsesmodta-
gere vil således blive orienteret hurtigst muligt efter iværk-
sættelse af samkøringen, men ikke inden for de tidsfrister,
som forordningen opstiller for opfyldelse af oplysningsplig-
ten.
Overgangsbestemmelsen er udarbejdet inden for rammer-
ne af artikel 23, der giver medlemsstaterne mulighed for ved
lovgivningsmæssige foranstaltninger at begrænse rækkevid-
den af de forpligtelser, der er omhandlet i bl.a. artikel 13 og
14. Fravigelsen vil dermed ske under iagttagelse af de særli-
ge garantier, der stilles op i forordningens artikel 23, stk. 2.
Det skal understreges, at der alene vil ske en fravigelse
af, hvornår orienteringen skal ske, men ikke en generel fra-
vigelse af oplysningspligten.
Fravigelsen er ikke relevant for nye ydelsesmodtagere, da
de i forbindelse med ansøgningen vil blive orienteret om, at
deres data vil kunne indgå i udsøgningen af kunder.
Foruden de garantier, der fremgår af bemærkningerne til
nr. 9, stilles der følgende garantier:
– Der er ikke tale om en fravigelse af oplysningspligten
generelt, men alene fravigelse af, hvornår orienteringen
senest skal finde sted.
– Der er tale om en overgangsproblematik, som ikke vil få
virkning for fremtiden, men alene i forbindelse med op-
start af den foreslåede udsøgningsordning, hvor der vil
opstå en forsinkelse af opfyldelse af oplysningspligten.
– De eksisterende ydelsesmodtagere vil blive orienteret
hurtigst muligt.
Alle berørte personer vil dermed blive orienteret om mu-
ligheden for, at deres oplysninger kan blive samkørt efter
forslaget til § 12 j. I forhold til eksisterende ydelsesmodta-
gere vil opfyldelsen af oplysningspligten dog blive forsin-
ket. Pensionsinstitutterne vil ligeledes i overensstemmelse
med forordningen skulle oplyse både nye og eksisterende
kunder om, at der vil kunne ske registersamkøring af deres
oplysninger efter den foreslåede § 12 j.
Det foreslås med § 2, stk. 3, at muligheden for overførsel
af indbetalinger til aldersopsparing til ratepension eller pen-
sionsordning med løbende udbetalinger og omvendt, uden at
det betragtes som en afgiftspligtig udbetaling, får virkning
for overførsler, der sker i kalenderåret 2018 eller senere.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2018 og var
til 1. behandling den 16. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
L 87 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 28. november 2018
1979339_0008.png
8
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 6.
november dette udkast til udvalget, jf. L 87 – bilag 1. Den
12. november 2018 sendte beskæftigelsesministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den 13. novem-
ber 2018 sendte beskæftigelsesministeren et supplerende hø-
ringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
I forbindelse med udvalgsbehandlingen har udvalget den
21. november 2018 afholdt en teknisk gennemgang af lov-
forslaget med beskæftigelsesministeren og Beskæftigelses-
ministeriet.
Ekspertmøde
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslaget
har udvalget den 27. november 2018 afholdt et ekspertmøde
med deltagelse af repræsentanter fra Forsikring & Pension.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf 7
er besvaret ved betænkningsafgivelse. 7 spørgsmål vil blive
besvaret inden 2. behandling.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Erik Lund (KF)
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Julius Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1