Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 86 Bilag 1
Offentligt
1961794_0001.png
1. november 2018
J.nr. 2018 - 3828
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og lov om skattefri kom-
pensation for forhøjede energi- og miljøafgifter (nedsættelser af elvarmeafgiften og den
almindelige elafgift samt fremrykning af reduktion af den grønne check).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 86 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1961794_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærknin-
ger til forslaget.
Danmarks Vindmølle-
forening (DVF)
DVF bemærker, at forslaget vil un-
derstøtte den grønne omstilling og
give mulighed for en øget anven-
delse af vindmøllestrøm.
Det bemærkes, at det vil være sam-
fundsøkonomisk gavnligt, hvis af-
giftsændringen understøtter en
øget anvendelse af el til varmepro-
duktion. DVF støtter lovforslagets
ændring af elvarmeafgiften og op-
fordrer til, at der gennemføres
yderligere ændringer, som differen-
tierer mellem vedvarende energi
og energi fra konventionelle ener-
gikilder. DVF bemærker, at Dan-
mark fortsat vil have et afgiftssy-
stem, der belaster vedvarende
energi i forhold til fossile brænds-
ler. DVF bemærker, at energiafta-
len ikke ændrer ved, at man af-
giftsfrit kan benytte biomasse til
varmeproduktion, mens elvarme-
afgiften fastholdes, dog på et la-
vere niveau. Der ændres heller ikke
ved, at el fra vedvarende energikil-
der til varmeproduktion pålægges
ligeså høje afgifter som el fra fos-
sile brændsler. DVF mener derfor,
at der er brug for yderligere æn-
dringer i afgiftssystemet og ram-
mevilkårene for energisektoren,
som understøtter en øget anven-
delse af vedvarende energi i speci-
elt varmeproduktionen.
Med lovforslaget lempes afgiften
på elektricitet til opvarmning. Med
lempelsen bliver afgiften på el-
varme mere balanceret i forhold til
energiafgiften på fossile brændsler
til rumvarme, idet elvarmeafgiften
bliver lidt lavere end energiafgiften
på fossile brændsler.
Det er ikke muligt at differentiere
energiafgiften på forbruget af el-
varme efter, om elektriciteten pro-
duceres med fossile brændsler eller
med vedvarende energi, da der be-
tales afgift af forbruget af elektrici-
tet og ikke af produktionen. Pro-
duktion af VE elektricitet under-
støttes til gengæld via tilskudsord-
ninger og indirekte via CO
2
-kvote-
systemet.
Med energiaftalen følger en massiv
udbygning med vedvarende energi
i elproduktionen. Udbygningen be-
tyder, at hele Danmarks elforbrug
skønnes at kunne dækkes af grøn
el i 2030. Et af formålene med
nedsættelsen af elvarmeafgiften er
således at sikre en bedre udnyttelse
af de stigende mængder vedva-
rende energi.
Side 2 af 9
L 86 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1961794_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DVF foreslår, at der etableres
store varmepumper i de centrale
varmeområder omkring de større
byer, at kraftvarmekravet helt af-
skaffes, og at afgiftssystemet æn-
dres, så det understøtter en erstat-
ning af de eksisterende kulfyrede
kraftvarmeværker med store var-
mepumper.
Der er i energiaftalen enighed om
at arbejde for en moderniseret var-
mesektor, hvor både fjernvarme-
værker og forbrugere får frit valg
til at træffe deres egne beslutninger
om fremtidige investeringer, så
virksomheder og forbrugere kan få
grøn og billig varme. Med aftalen
ophæves produktionsbindingerne i
form af brændselsbinding og kraft-
varmekrav i de mindre fjernvarme-
områder pr. 1. januar 2019. Det
indgår endvidere at igangsætte
konsekvensanalyser af en ophæ-
velse af produktionsbindinger i de
mellemstore og store fjernvarme-
områder, med henblik på at træffe
beslutning om også at ophæve bin-
dingerne i disse områder. Beslut-
ningen skal også basere sig på erfa-
ringer med ophævelsen i de min-
dre områder.
Det indgår endvidere som en del
af energiaftalen, at der skal nedsæt-
tes en arbejdsgruppe, som skal se
på lovgivningen på tarifområdet,
samt om tarifferne kan opkræves
mere omkostningsægte. Tarifering
af afbrydelige kunder, herunder
varmepumper, skal indgå i kom-
missoriet.
Der indgår således en række initia-
tiver i energiaftalen, som fremmer
udbredelsen af varmepumper i
fjernvarmen.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har ikke
bemærkninger til forslaget.
Side 3 af 9
L 86 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1961794_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lov-
forslaget ikke medfører admini-
strative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Dansk Energi
Dansk Energi støtter op om lov-
forslaget og bemærker, at den høje
sats for afgift på el ikke kan retfær-
diggøres af klimamæssige eller
samfundsøkonomiske årsager, da
satsen både før og efter reduktio-
nen overstiger enhver eksternalitet,
som produktionen af el ikke alle-
rede er omfattet af. Det bemærkes
yderligere, at en høj elafgift er en
samfundsøkonomisk ineffektiv
måde at sikre provenu for staten,
ligesom den høje elafgift er uhen-
sigtsmæssig i relation til den
grønne omstilling. Dansk Energi
henviser til vismandsrapporten
”Økonomi og Miljø 2017”, der pe-
ger på en afgift på 27 øre pr. kWh
på el for at ligestille el med andre
energiformer. Det bemærkes, at en
ligestilling af el med andre energi-
former i et system domineret af
vind og sol vil kræve en elafgift på
20 øre pr. kWh.
Det er i Afgifts- og tilskudsanaly-
sen del 4 vurderet, at niveauet for
den almindelige elafgift og elvar-
meafgiften er for højt sammenlig-
net med afgiften på fossile brænds-
ler. Der bør således tilstræbes ens-
artede afgiftssatser for at reducere
de samfundsøkonomiske omkost-
ninger ved afgifterne. Med nedsæt-
telsen af elvarmeafgiften bliver den
omtrent balanceret med afgiften
på fossile brændsler til rumvarme.
Den almindelige elafgift vil imid-
lertid fortsat overstige afgifterne
på fossile brændsler. Grundlæg-
gende bør energiafgifterne ikke in-
deholde fiskale elementer, da de
ikke er en samfundsøkonomisk
optimal kilde til finansiering af of-
fentligt forbrug. En yderligere lem-
pelse af den almindelige elafgift vil
dog kræve finansiering.
Det bemærkes, at der tidligere er
foretaget midlertidige lempelser af
elvarmeafgiften, hvor Dansk
Energi har gjort opmærksom på, at
det var nødvendigt med en perma-
nent nedsættelse. Dansk Energi er
glade for, at intentionen om en
permanent nedsættelse nu opfyl-
des.
Side 4 af 9
L 86 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1961794_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes, at en lavere afgift
på el til varme vil være med til at
fremme udbredelsen af varme-
pumper og anvendelsen af over-
skudsvarme, ligesom lempelsen vil
være med til at fortrænge anven-
delsen af fossile brændsler i varme-
forsyningen. Det bemærkes, at for
de forbrugere, der har et relativt
lille elforbrug, er grænsen på 4.000
kWh, for hvornår man får glæde af
den lavere afgift på el til varme,
dog stadig en unødig barriere for
valg af effektive varmepumper.
Grænsen på 4.000 kWh er fastsat
ud fra, hvor meget elektricitet en
normal husholdning anvender til
andre formål end opvarmning.
Der er tale om en administrativt
enkel ordning
alternativet hertil
ville være at stille krav om opsæt-
ning af målere. En nedsættelse af
grænsen på 4.000 kWh vil kræve
finansiering.
Dansk Energi bemærker, at det må
være et mål i sig selv at arbejde
mod en ensartet afgift på alt elfor-
brug.
Det fremgår af Afgifts- og til-
skudsanalysen del 4, at ensartede
afgifter på såvel elektricitet som
brændsler reducerer de samfunds-
økonomiske omkostninger ved at
nå målsætninger på energiområdet.
Det er belyst, at der kan opnås be-
tydelige samfundsøkonomiske ge-
vinster ved at omlægge til mere
ensartede afgifter, ved en given
målsætning. Det vil dog også alt
andet lige medføre en betydelig
omfordeling, herunder højere af-
gifter på erhverv og mindrepro-
venu for staten, som vil skulle fi-
nansieres.
Dansk Erhverv (DE)
DE støtter lovforslaget og finder
det positivt, at man med lovforsla-
get bl.a. får sænket elvarmeafgiften
betydeligt.
DE mener, at man politisk frem-
adrettet bør arbejde for at få sæn-
Der henvises til kommentaren til
Dansk Energi.
Side 5 af 9
L 86 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1961794_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ket elvarmeafgiften til så lavt et ni-
veau, at der ikke længere vil være
nogen forskel på virksomhedernes
udgifter til rum- og procesvarme,
så virksomheder slipper for at op-
stille dyre bimålere, ligesom en li-
gestilling vil løse problemerne med
overskudsvarme, der stammer fra
procesel. Det bemærkes, at en så-
dan ændring vil være en stor for-
enkling af skattesystemet, en mas-
siv administrativ lettelse for virk-
somhederne og samtidig et vigtigt
bidrag for at sikre grøn omstilling i
energisektoren.
DE finder det positivt, at man
fremrykker reduktionen af den
grønne check. DE mener, at den
grønne check bør afskaffes helt, da
den i sin tid blev indført for at
kompensere for afgifter, der nu
stort set er væk. Det bemærkes, at
den grønne check medfører en
stor negativ arbejdsudbudseffekt,
og at en afskaffelse vil medføre et
positivt arbejdsudbud og et bety-
deligt provenu, som bl.a. vil kunne
bruges på at fjerne store dele af de
danske afgifter på grænsehandels-
følsomme varer.
Den grønne check og den supple-
rende grønne check blev indført i
forbindelse med 2009-skatterefor-
men for at kompensere for de af-
giftsforhøjelser på forbrug af
energi og varer med sundhedsri-
siko, som direkte påhviler hus-
holdningerne. Samtidig bidrog den
grønne check til den samlede for-
delingsmæssige balance i 2009-
skattereformen.
Der er siden 2009-skattereformen
gennemført en lang række afgifts-
ændringer uden justeringer af den
grønne check, indtil den fra 2015
blev reduceret gradvist for at fi-
nansiere tilbagerulningen af forsy-
ningssikkerhedsafgiften. Fra 2018
blev den grønne check yderligere
reduceret for ikke-pensionister for
at finansiere afskaffelsen af PSO-
afgiften.
Den grønne check er målrettet lav-
og mellemindkomstgrupperne
herunder pensionister
og kan i
Side 6 af 9
L 86 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1961794_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dag ses som et instrument, der bi-
drager til at skabe en fordelings-
mæssig balance.
Dansk Industri (DI)
DI bemærker, at den permanente
nedsættelse af elvarmeafgiften vil
gøre det mere attraktivt at inve-
stere i elvarmepumper og fremme
udnyttelsen af overskudsvarme og
understøtte den grønne omstilling.
Fjernvarme Fyn (FF)
FF finder det positivt, at elafgiften
til varmeproduktion nedsættes
som en permanent sænkning, da
den permanente nedsættelse af el-
afgiften på el baseret på varmepro-
duktion giver incitament til inve-
steringsløsninger med bl.a. varme-
pumper i fjernvarmesystemet og
fremmer omstillingen til grøn
energi.
FF bemærker dog, at det er vigtigt,
at afgiftslovgivningen er i tråd med
anden lovgivning, så de større
kraftvarmeværker ikke forhindres i
at kunne producere varmeenergi
på store varmepumper. FF bemær-
ker, at varmepumper ofte anven-
des i forbindelse med udnyttelse af
lavtemperatur overskudsvarme og
at det derfor er altafgørende for, at
der fremover kan planlægges og
investeres i varmepumpeløsninger,
at nedsættelsen af elafgiften til var-
meproduktion sammenkædes med
at lavtemperatur overskudsvarme
friholdes for overskudsvarmeaf-
gift. Det bemærkes på den bag-
grund, at der burde være forskel på
Reglerne for overskudsvarme lig-
ger uden for forslagets rammer.
Der er i energiaftalen afsat 100
mio. kr. fra 2020 til en omlægning
af reglerne for overskudsvarme.
Den konkrete omlægning er endnu
ikke fastlagt.
Side 7 af 9
L 86 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1961794_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overskudsvarmeafgiften for lav-
temperatur overskudsvarme, som
udnyttes i varmepumper, og
højtemperatur overskudsvarme,
som kan udnyttes direkte i en var-
meveksler.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ikke bemærkninger til for-
slaget.
Landbrug og Fødevarer
(LF)
LF støtter aftaleparternes afgifts-
nedsættelser i forbindelse med
energiaftalen.
LF bemærker, at det er vigtigt at
sikre lave energipriser for både
husholdninger og erhverv og at en
lavere elvarmeafgift kan være med
til at tilskynde til øget anvendelse
af overskudsvarme. Det bemærkes,
at det nuværende afgiftssystem har
vanskeliggjort en effektiv udnyt-
telse overskudsvarme. LF mener,
at der er et betydeligt potentiale
for udnyttelse af overskudsvarme
for mange fødevarevirksomheder.
LF bemærker, at det stadig er
uklart, hvordan puljen til udmønt-
ning af overskudsvarme skal an-
vendes. LF opfordrer til, at rege-
ringen involverer interessenter,
som har en interesse i at udnytte
overskudsvarme. LF vil gerne ind-
drages i dette arbejde, så der kan
skabes incitamenter, der har en
reel effekt i forhold til udnyttelsen
af overskudsvarme. LF bemærker,
at det er uholdbart, hvis der indfø-
res et system, som harmoniserer
Der henvises til kommentaren til
Fjernvarme Fyn.
Side 8 af 9
L 86 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1961794_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overskudsvarmeafgiften til et hø-
jere niveau end det, der betales i
dag.
LF bemærker, at de tidligere har
peget på, at nedsættelsen af elvar-
meafgiften, som tidligere var be-
sluttet at udløbe i 2020, skulle gø-
res permanent og bemærker, at det
er positivt, at alle Folketingets par-
tier støtter dette.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening har ikke bemærkninger til
forslaget.
FSR
Danske Reviso-
rer (FSR)
FSR har ikke bemærkninger til for-
slaget.
Rejsearbejdere.dk
Rejsearbejdere.dk har ikke be-
mærkninger til forslaget.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ikke bemærknin-
ger til forslaget.
Side 9 af 9