Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 85
Offentligt
1973627_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2018
Strafferetskontoret
Eva Katrine Barnholdt
2018-0037-0030
918454
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om social service, lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge og lov om socialtilsyn (L 85), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 12. november 2018. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Lotte Rod (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Anne Vibe Bengtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 85 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor det er nødvendigt at udvide beføjelserne i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om social service, lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge og lov om socialtilsyn (L 85):
”Kan ministeren nærmere redegøre for, hvorfor det er nødven-
digt at udvide beføjelserne i lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge fsva. 1. »Begrænsning af adgang til ekstern kom-
munikation på sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afde-
linger«, 2. »Tv-overvågning af indendørs fællesarealer på del-
vis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sik-
rede afdelinger« og 3. »Døralarmer til værelserne på delvis luk-
kede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgnin-
stitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede af-
delinger«, og kan ministeren oplyse, om der foreligger henven-
delser fra institutionspersonale eller relevante kommunale sags-
behandlere som grundlag for de foreslåede udvidede beføjel-
ser?”
Svar:
1.
De foreslåede ændringer i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
har generelt til formål at ensrette indsatsen, så det sikres, at anbragte børn
og unge mødes med en forudsigelig og tryg hverdag, der understøtter, at bar-
net eller den unge kommer tilbage på ret kurs. Samtidig skal ændringerne
sikre ro og orden ved at styrke sikkerheden og trygheden for anbragte børn
og unge på delvis lukkede og sikrede døgninstitutioner og afdelinger.
Tv-overvågning og døralarmer kan eller skal aldrig erstatte personalets mu-
lighed for selv at holde øje med de anbragte børn og unge og fornemme, om
der optræk til uro eller konflikter. Tv-overvågning er alene et supplement til
personalets opmærksomhed over for de anbragte børn og unge, når de op-
holder sig samlet på de indendørs fællesarealer.
2.
For så vidt angår forslaget om begrænsning af ekstern kommunikation
kan det oplyses, at en stor del af de børn og unge, der er anbragt på sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, er unge anbragt i varetægts-
surrogat og er i nogle tilfælde undergivet kommunikationskontrol.
Som anført i afsnit 2.6.2 i bemærkningerne til lovforslaget kan det forhold,
at nogle børn og unge, der er anbragt på sikrede døgninstitutioner og særligt
sikrede afdelinger, kan være undergivet kommunikationskontrol, mens an-
dre ikke er, gøre det vanskeligt dels at sikre håndhævelsen af kommunika-
tionskontrollen og dels at varetage omsorgen og sikkerheden for de anbragte
børn og unge.
2
L 85 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor det er nødvendigt at udvide beføjelserne i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, til justitsministeren
Det kan skabe utryghed og mistrivsel hos de anbragte børn og unge, hvis de
risikerer at blive truet eller overfaldet af andre børn og unge, som er under-
lagt kommunikationskontrol, i forbindelse med at disse forsøger at komme
i besiddelse af f.eks. en mobiltelefon. Det kan hindre, at børnene og de unge
får den ro og tryghed, der er nødvendig for det pædagogiske arbejde med at
støtte deres udvikling under anbringelsen.
En ordning, der begrænser brugen af elektronisk kommunikationsudstyr til
bestemte områder og tidsrum, og som giver personalet mulighed for at ind-
drage og opbevare børnenes og de unges kommunikationsudstyr, vil kunne
beskytte de anbragte børn og unge mod pression og dermed styrke tryghe-
den og sikkerheden på institutionerne.
Det skal selvfølgelig samtidig sikres, at de børn og unge, der ikke er under-
lagt kommunikationskontrol, stadig har adgang til ekstern kommunikation,
og at de børn og unge, der er undergivet kommunikationskontrol, kan kon-
takte f.eks. advokater.
3.
Forslagene om obligatorisk tv-overvågning på indendørs fællesarealer og
opsætning af døralarmer ved indgangen til værelserne skal styrke sikkerhe-
den for de børn og unge, som er anbragt på delvis lukkede døgninstitutio-
ner, delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner, sikrede døgninstitutio-
ner og særligt sikrede afdelinger.
Børn og unge, som er anbragt på delvis lukkede og sikrede døgninstitutio-
ner og afdelinger, har ofte meget komplekse problemer. Det kan efter om-
stændighederne omfatte bl.a. kriminalitet, misbrug, selvskadende eller
udadreagerende adfærd.
I lyset af målgruppens vidtgående støttebehov kan der opstå situationer,
hvor børnenes, de unges eller personalets tryghed og sikkerhed kan være i
fare.
Som det fremgår af afsnit 2.8.2 i bemærkningerne til lovforslaget vil anven-
delse af tv-overvågning og døralarmer gøre det muligt i højere grad at for-
hindre, at de anbragte børn og unge udsætter sig selv eller andre for fare, li-
gesom det kan forbedre mulighederne for at forhindre indsmugling og ind-
tagelse af euforiserende stoffer.
3
L 85 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor det er nødvendigt at udvide beføjelserne i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, til justitsministeren
Den øgede sikkerhed og tryghed vil endvidere bidrage til, at der skabes
bedre rammer for, at personalet kan arbejde pædagogisk med de anbragte
børn og unge, som i sikre og trygge rammer bedre kan få den nødvendige ro
til at indgå i den pædagogiske behandling.
Opsætning af døralarmer til værelserne vil endvidere forbedre personalets
muligheder for hurtigt at følge op på, om der foregår uhensigtsmæssigheder
såsom forsøg på rømning eller sammenstød mellem de anbragte børn og
unge og i givet fald at nå at gribe ind og afværge det i tide.
Endelig vil tv-overvågningen kunne være med til at sikre eventuelt bevis-
materiale i tilfælde af begået kriminalitet.
4.
Justitsministeriet og Børne- og Socialministeriet har bl.a. i forbindelse
med drøftelser om initiativer til bekæmpelse af ungdomskriminalitet mod-
taget en række henvendelser fra Region Midtjylland, samt en leder af to sik-
rede døgninstitutioner under Region Midtjylland, som pegede på behovet
for iværksættelse af en række tiltag på sikrede døgninstitutioner og tilknyt-
tede åbne og delvis lukkede afdelinger for børn og unge, herunder bl.a. over-
vågning, begrænsning af ekstern kommunikation og kropsvisitation.
4