Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 84
Offentligt
1973678_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2018
Forebyggelseskontoret
Eva Katrine Barnholdt
2018-0037-0029
924194
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 16. november 2018. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lotte Rod (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om social og psykologisk effekt af ophold på lukkede døgninstitutioner for børn og unge med diagnoser som adhd, ocd, angst eller Aspergers syndrom, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84):
”Vil ministeren skønne over, hvad de sociale og psykologiske
effekter af ophold på lukkede døgninstitutioner vil være for børn
og unge med diagnoser som ADHD, OCD, angst eller Asper-
gers syndrom, og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, i
hvilket omfang der vil tages særlige hensyn til børn og unge med
psykiske lidelser i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørel-
ser?”
Svar:
1.
Det bemærkes for det første, at Ungdomskriminalitetsnævnet træffer af-
gørelse om anbringelse på døgninstitutioner mv. ud fra regler, som svarer til
de regler, som gælder for børn- og ungeudvalget i dag.
Børn og unge, som anbringes på delvis lukkede og sikrede døgninstitutio-
ner, har ofte meget komplekse problemer. Det kan efter omstændighederne
omfatte bl.a. kriminalitet, misbrug, psykiatriske diagnoser, selvskadende el-
ler udadreagerende adfærd. De pågældende døgninstitutioner skal derfor
være godkendt af socialtilsynet til at varetage omsorgen for målgruppen af
børn og unge, som tilbuddet retter sig mod. Det indebærer, at tilbuddet sam-
let set skal have den fornødne kvalitet, herunder bl.a. i forhold til målgrup-
per, metoder og resultater, sundhed og trivsel, personalets kompetencer mv.
Hvis det under en anbringelse på en delvis lukket eller sikret døgninstitution
vurderes, at barnet eller den unge har psykiske udfordringer i en sådan grad,
at behandling i sundhedsvæsenet vurderes nødvendigt, vil barnet eller den
unge blive henvist til behandling dér.
2.
Når Ungdomskriminalitetsnævnet træffer afgørelse, vil barnets tarv altid
komme i første række, jf. lovforslagets § 1. Det forudsættes derfor, at hvis
Ungdomskriminalitetsnævnet vurderer, at et barn eller en ung har psykiske
lidelser, som gør, at der ikke kan ydes tilstrækkelig støtte til barnet eller den
unge gennem de foranstaltninger, som Ungdomskriminalitetsnævnet kan
iværksætte, vil nævnet efter principperne for god forvaltningsskik skulle
rette henvendelse til den relevante myndighed – f.eks. sundhedsvæsenet.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, forudsættes det,
at der ved behandlingen af en sag i Ungdomskriminalitetsnævnet og ved
nævnets afgørelser tages passende hensyn til barnets eller den unges even-
tuelle handicap for at sikre, at den pågældende ikke som følge af sit handi-
2
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om social og psykologisk effekt af ophold på lukkede døgninstitutioner for børn og unge med diagnoser som adhd, ocd, angst eller Aspergers syndrom, til justitsministeren
cap stilles ringere end andre børn og unge, jf. herved bl.a. artikel 5 om lig-
hed og ikke-diskrimination og artikel 7 om børn med handicap i FN’s Kon-
vention om Rettigheder for Personer med Handicap.
3