Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 84 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 00. december 2018
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Præcisering fra justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at der medtages føl‐
gende præcisering af punkt 2.1.2.4 i de almindelige be‐
mærkninger til lovforslaget:
Vedr. Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmers habili‐
tet
Pkt. 2.1.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger
omhandler Ungdomskriminalitetsnævnets uafhængighed og
nævnsmedlemmernes habilitet.
Tredje tekstafsnit i pkt. 2.1.2.4 lyder således:
»Nævnets medlemmer vil endvidere være underlagt for‐
valtningslovens regler, herunder om bl.a. inhabilitet, jf. for‐
valtningslovens § 3.
Medlemmerne vil på denne baggrund
ikke kunne deltage i behandlingen af andre sager vedrøren‐
de samme person i den offentlige forvaltning eller ved dom‐
stolene.
Det skal således sikres, at nævnsmedlemmerne ikke
som led i deres øvrige arbejde har eller har haft kontakt med
de børn og unge, som skal have deres sag behandlet i Ung‐
domskriminalitetsnævnet, i et omfang der vil medføre inha‐
bilitet« (Justitsministeriets kursivering).
Justitsministeriet ønsker at præcisere, at det som ud‐
gangspunkt ikke er hensigten med lovforslaget at indføre
strengere habilitetskrav for Ungdomskriminalitetsnævnets
medlemmer, end hvad der følger af den almindelige forvalt‐
ningsret, jf. forvaltningslovens § 3.
Det forhold, at et medlem af Ungdomskriminalitetsnæv‐
net forud for behandlingen af en sag i nævnet måtte have
deltaget i behandlingen af andre sager vedrørende samme
person i den offentlige forvaltning eller ved domstolene, vil
efter Justitsministeriets opfattelse ikke nødvendigvis i sig
selv bevirke, at medlemmet er inhabilt i forhold til nævnssa‐
gen. En sådan omstændighed bør dog i almindelighed give
anledning til, at medlemmet overvejer, om der konkret i øv‐
rigt foreligger sådanne omstændigheder, at medlemmet er
inhabilt og derfor ikke kan deltage i nævnsbehandlingen.
Ungdomskriminalitetsnævnet vil efter Justitsministeriets
opfattelse ikke kunne sættes med en repræsentant fra politi‐
et, som har deltaget i de indledende efterforskningsskridt,
som har dannet grundlaget for sagens henvisning til nævnet.
Det vurderes endvidere, at repræsentanten for politiet ikke
må være placeret i samme enhed som de medarbejdere hos
politiet, der screener sagerne med henblik på henvisning til
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Omvendt vurderes der som udgangspunkt ikke at være
noget til hinder for, at nævnet f.eks. sættes med en dommer,
der forud for nævnsmødet har behandlet andre sager vedrø‐
rende samme person ved domstolene. Det vurderes dog mest
korrekt, at nævnet ikke sættes med en dommer, der har del‐
taget i behandlingen af den straffesag, hvorved sagen er ble‐
vet henvist til nævnet.
Vedr. kriminalitetskravet for børn og unge i alderen 10
til 14 år (personfarlig kriminalitet)
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at den foreslåede
lov bl.a. finder anvendelse for unge i alderen 15 til 17 år,
som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast, lovligt ophold i
Danmark, og som er idømt fængselsstraf for personfarlig
kriminalitet.
Det følger endvidere af lovforslagets § 2, stk. 2, at den
foreslåede lov bl.a. finder anvendelse for børn og unge i al‐
deren 10 til 14 år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt
fast, lovligt ophold i Danmark, og som er mistænkt for per‐
sonfarlig kriminalitet.
I bemærkningerne til § 2, stk. 2, nr. 1, om personfarlig
kriminalitet anføres det bl.a., at
DokumentId
Journalnummer