Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 83
Offentligt
1973784_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2018
Forebyggelseskontoret
Christel Wulf Hejmdal
2018-0037-0025
909053
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om våben og eksplosivstoffer. (Delvis lovliggørelse af pe-
berspray) (L 83), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-
ren den 2. november 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Louise Falkenberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 83 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvordan det undgås, at borgere kriminaliseres som følge af ministerens ønske om at gøre peberspray lovlig i hjemmet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer. (Delvis lovliggørelse af
peberspray) (L 83):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det undgås at borgere kri-
minaliseres, som følge af ministerens ønske om at gøre peber-
spray lovlig i hjemmet, hvilket betyder, at borgere skal fragte
pebersprays i det offentlige rum fra udsalgssted til hjemmet.”
Svar:
Der lægges med lovforslaget op til en delvis lovliggørelse af peberspray,
som indebærer, at peberspray kan besiddes i eget hjem, uden forudgående
tilladelse.
Selv om forbuddet mod besiddelse af peberspray i det offentlige rum uden
tilladelse opretholdes, kan der dog – som det ligeledes fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslaget – være enkelte tilfælde, hvor det ud fra formålet
med bestemmelsen vil være tilladt at bære peberspray på et offentligt sted.
Det vil navnlig være i situationer, hvor det i forbindelse med transport fra et
sted til et andet ikke kan undgås at medbringe pebersprayen på offentligt til-
gængelige steder, f.eks. hvor pebersprayen er købt i en forretning og skal
bringes hjem eller ved flytning fra en bopæl til en anden. Der vil dog være
tale om en meget snæver adgang, og der vil således ikke lovligt kunne gø-
res andre ærinder på vej fra eksempelvis salgsstedet til hjemmet.
2