Tak for det, formand, og mange tak til ordførerne for indlæggene, og tak for opbakningen til forslaget.
Det her er en forbilledlig hurtig eftermiddag i det danske folkestyre.
Jeg vil sådan set bare gøre opmærksom på, at det jo også er en måde at behandle lovforslag fra Miljø- og Fødevareministeriets område på.
Jeg tror simpelt hen ikke, at der er nogen, der får en dårligere dag af det.
Nå, spøg til side.
Det er muligt, at rotter svinser og svanser og hopper og danser, men de er alvorlige skadedyr, som hvert år gør skade på infrastruktur og bygninger for millioner af kroner.
De er også smittebærere for en lang række sygdomme, som kan spredes til mennesker og som kan spredes til dyr.
Derfor er det nødvendigt med en effektiv og vedholdende indsats til forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
I november 2017 vedtog regeringen og Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre en handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Baggrunden var, at Miljøstyrelsen desværre havde måttet konstatere, at den hidtidige indsats ikke havde kunnet knække den stigende tendens i antallet af anmeldte rotter.
Handlingsplanen indeholder 17 initiativer.
Som følge af handlingsplanen blev der bl.a.
indført regler om udvidet adgang til privat rottebekæmpelse, f.eks.
er der nu mulighed for at få autorisation til bekæmpelse på egen erhvervsejendom.
Det er på den baggrund forventningen, at en større andel af den kommunale bekæmpelse fremover vil blive udført af private.
For at sikre, at kommunen stadig væk kan være et effektivt tilsyn, er der også sket en skærpelse af private bekæmperes indberetningspligt.
Når der er konstateret rotter, skal rottebekæmperen registrere og indberette en række oplysninger.
Sådan som det er nu, er der ikke nogen formkrav for, hvordan indberetningen skal ske, og når indberetningen er modtaget af kommunen, taster kommunens medarbejdere oplysningerne ind i rottedatabasen, som er en del af den fælles offentlige miljøportal.
Den hjemmel, som vi nu indsætter i miljøbeskyttelsesloven, sikrer, at der kan fastsættes regler om, at indberetningerne indtastes direkte i rottedatabasen uden kommunens mellemkomst.
På den måde springer man altså en sagsgang over, indberetningssystemet effektiviseres, og kommunen kan hente relevante dataudtræk i rottedatabasen
Med det her forslag kommer vi et skridt videre i bestræbelserne på at bekæmpe rotter og bekæmpe dem effektivt.
Det er en vigtig opgave.
Julen står for døren, og man skal have lov til at have sin julegrød i ro og fred, så digitaliseringen må have rotterne med.
Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen af det fremragende forslag.