Indfødsretsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 81 Bilag 17
Offentligt
1989295_0001.png
Til lovforslag nr.
L 81
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og intregrationsministeren har stillet 5 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA og KF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stil-
lede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og RV) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1-4 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet stemmer imod det under nr. 5
stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 4 stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil ved 2. behandling redeføre for sin
indstilling til ændringsforslag nr. 2 og 3. Mindretallet stem-
mer imod det under nr. 5 stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 4 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet stemmer imod de under nr. 2, 3 og 5 stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer nej
til lovforslaget om indfødsrets meddelelse. Op til forhand-
lingerne om nye stramninger af kravene til statsborgerskab
bebudede DF, at antallet af nye statsborgerskaber skulle ned
på 1.000 eller derunder om året, for at DF skulle kunne
stemme for lovforslaget om indfødsrets meddelelse. Det var
også en klar præmis, at langt hovedparten af dem, som får
statsborgerskab, skal komme fra vestlige lande. Det var den
forudsætning, som DF gik ind til forhandlingerne om stram-
ninger med. DF anerkender, at de opnåede stramninger har
været nødvendige. DF anerkender også, at andelen af nye
tildelte statsborgerskaber til personer fra muslimske lande er
gået markant ned til lidt over 20 pct., mens andelen af stats-
borgere fra vestlige lande er gået markant op. I det hele taget
anerkender DF, at antallet af personer, som får statsborger-
skab ved dette lovforslag, er gået ned, hvilket er godt. Alli-
gevel kan DF af de anførte grunde ikke stemme ja til lovfor-
slaget. Hensynet til Danmark og danskerne er det afgørende
for DF.
Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre
Enhedslistens, Alternativets og Radikale Venstres med-
lemmer af udvalget konstaterer, at der ved vedtagelsen af
ændringsforslag nr. 5 etableres en retstilstand, hvor ansøge-
re, der i tidsrummet mellem vedtagelsen af et lovforslag om
indfødsrets meddelelse og grundlovsceremonien begår visse
typer af lovovertrædelser, herunder brud på færdselsloven,
skal udelukkes fra grundlovsceremonien med den virkning,
at de skal indgive en ny ansøgning, hvis de ønsker at blive
danske statsborgere. Enhedslisten, Alternativet og Radikale
Venstre mener, at vandelskravet bør stilles frem til vedtagel-
sen af nærværende lovforslag, og at eventuelle lovover-
trædelser begået i tidsrummet mellem vedtagelsen og grund-
lovsceremonien bør være uden betydning for opnåelsen af
dansk statsborgerskab.
Ud fra en samlet vurdering stemmer Enhedslisten, Alter-
nativet og Radikale Venstre for det samlede lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
AX022345
L 81 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Betænkning afgivet den 13/12-18
1989295_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
1)
Nr. 300
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af ALT og SF):
2)
Nr. 332
udgår.
[Udtagelse af person]
3)
Nr. 634
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
4)
Efter nr. 842 indsættes som nyt nummer:
»842 A)
Mia Ravn Panyapan,
Hvidovre.«
[Optagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, DF, V, LA og KF):
Til § 3
5)
Som
stk. 3
og
4
indsættes:
»Stk. 3.
Det er en betingelse for deltagelse i en grundlovs-
ceremoni og erhvervelse af indfødsret, jf. stk. 1, at en person
omfattet af stk. 1 på tidspunktet for ceremonien opfylder
vandelskravet, for så vidt angår danske straffe, strafferetlige
sanktioner og sigtelser, jf. § 19, stk. 2-8, i cirkulæreskrivelse
nr. 9779 af 14. september 2018 om naturalisation, og at den
pågældende inden en grundlovsceremoni afgiver en ny er-
klæring med oplysninger på tro og love om eventuelle kri-
minelle forhold begået her i landet eller i udlandet. Van-
delskravet i 1. pkt. omfatter dog ikke bøder for overtrædelse
af færdselsloven i niveauet 3.000 kr. til under 3.500 kr. og
samlede bøder i niveauet fra 3.500 kr. til og med 5.000 kr.
for flere overtrædelser af færdselsloven til samtidig bedøm-
melse, som ikke hver især har udløst en bøde på 3.500 kr.
eller derover. Det er ligeledes en betingelse for deltagelse i
en grundlovsceremoni og erhvervelse af indfødsret, jf. stk.
1, at en person omfattet af stk. 1 fra tidspunktet for vedtagel-
se af denne lov til tidspunktet for opfyldelse af betingelserne
i stk. 1 ikke er sigtet eller straffet for en lovovertrædelse i
udlandet.
Stk. 4.
Det er en betingelse for erhvervelse af dansk ind-
fødsret som biperson til de nævnte personer i stk. 1, at bar-
net selvstændigt opfylder vandelskravet efter stk. 3 på det
tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk indfødsret.«
[Krav om vandel frem til tidspunktet for ceremoni]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 300 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere ønsker at være optaget på nuvæ-
rende lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 332 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 634 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 842 A er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås optaget under lovforslagets § 1 som
nyt nr. 842 A.
Til nr. 5
Lovforslagets § 3 indeholder en liste over personer, som
skal opfylde et krav om deltagelse i en grundlovsceremoni
for at opnå dansk indfødsret.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en bestemmelse
om, at det er en betingelse for disse personers deltagelse i en
grundlovsceremoni og erhvervelse af indfødsret, at de på
tidspunktet for ceremonien opfylder vandelskravet, som det
er beskrevet i den gældende cirkulæreskrivelse nr. 9779 af
14. september 2018 om naturalisation, for så vidt angår dan-
ske straffe, strafferetlige sanktioner og sigtelser, og at de på
ny afgiver oplysninger på tro og love om eventuelle krimi-
nelle forhold begået her i landet eller i udlandet. Undtaget
herfra er dog mindre bøder for overtrædelse af færdselslo-
ven. Det er ligeledes en betingelse for deltagelse i en grund-
lovsceremoni og erhvervelse af indfødsret for disse perso-
ner, at de fra tidspunktet for vedtagelse af denne lov til tids-
punktet for deltagelse i en grundlovsceremoni ikke er sigtet
eller straffet for lovovertrædelser i udlandet.
Ved vurderingen af, om en person opfylder vandelskra-
vet, vil Udlændinge- og Integrationsministeriet foretage et
opslag i Det Centrale Kriminalregister med henblik på at
konstatere, om den pågældende er sigtet, straffet eller idømt
andre foranstaltninger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil i forbindelse
med udstedelse af statsborgerretsbeviset påse, at betingelser-
ne i de foreslåede stk. 3 og 4 er opfyldt.
L 81 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Betænkning afgivet den 13/12-18
1989295_0003.png
3
For børn, som erhverver dansk indfødsret som biperson
til en person omfattet af bestemmelsen i § 3, stk. 1, foreslås
der at gælde et tilsvarende krav. Hvis en biperson således ik-
ke opfylder vandelskravet efter det foreslåede stk. 3, vil bi-
personen, jf. stk. 4, blive undtaget fra naturalisation, selv om
det ikke fremgår direkte af lovteksten i § 3, stk. 1, at natura-
lisationen er uden virkning for ansøgerens barn eller børn.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at personer,
som har begået strafbare handlinger, som ellers ville medfø-
re udelukkelse eller karens efter de gældende betingelser for
naturalisation, eller har begået strafbare handlinger i udlan-
det, ikke kan deltage i grundlovsceremonierne og dermed
ikke kan erhverve dansk statsborgerskab. Forslaget skal ses i
lyset af, at tidspunktet for, hvornår en person erhverver
dansk indfødsret, med den politiske aftale af 29. juni 2018
og betingelsen i § 2 A i cirkulæreskrivelsen om deltagelse i
en grundlovsceremoni m.v. er flyttet fra lovens ikrafttræden
til tidspunktet for deltagelse i en grundlovsceremoni, og at
denne ceremoni med lovforslag nr. L 80, som fremsat den
25. oktober 2018, foreslås at kunne finde sted i op til 2 år
efter lovens vedtagelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ved den bekendt-
gørelse, som forventes udstedt med hjemmel i det foreslåede
§ 10, stk. 4, i indfødsretsloven, jf. lovforslag nr. L 80, som
fremsat den 25. oktober 2018, vil blive fastsat, at kommu-
nerne skal levere en liste til Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet forud for afholdelsen af en ceremoni i kommunen,
og at ministeriet ved modtagelsen af listen vil påse, om de
personer, som har tilmeldt sig en ceremoni, opfylder det
foreslåede vandelskrav.
Personen vil endvidere blive bedt om inden en grund-
lovsceremoni igen over for Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet at afgive oplysninger på tro og love om eventuelle
kriminelle forhold begået her i landet eller i udlandet. Hvis
en person fortier oplysninger om kriminelle forhold, vil der
efter omstændighederne kunne indledes en sag om fraken-
delse efter indfødsretslovens § 8 A på grund af svig.
Efter grundlovens § 44, stk. 1, kan ingen udlænding få
dansk indfødsret uden ved lov. Bestemmelsen indebærer et
delegationsforbud. Administrative myndigheder kan således
ikke overlades at træffe afgørelse om tildeling af dansk ind-
fødsret til udenlandske statsborgere og statsløse personer.
Den foreslåede ordning vurderes ikke at være i strid med
grundlovens § 44, da Udlændinge- og Integrationsministeri-
et alene skal konstatere, om nogle bestemte betingelser, som
er fastsat i loven og er objektivt konstaterbare, er til stede.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. oktober 2018 og var til
1. behandling den 2. november 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF)
Mads Fuglede (V) Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Dahl (LA) Naser Khader (KF) Astrid Krag (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Karen J. Klint (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Stine Brix (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1