Indfødsretsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 80 Bilag 8
Offentligt
1985156_0001.png
Til lovforslag nr.
L 80
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 29. november 2018
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
(Henlæggelse til kommunalbestyrelserne af grundlovsceremonier, forhøjelse af gebyr for ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation samt fastsættelse af nærmere regler om udlændinges fravær i undervisning i dansk m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bakker op
om lovforslaget, der har til formål at udmønte dele af den
politiske aftale om indfødsret fra den 29. juni 2018. En afta‐
le hvor vandelskravene i forhold til bandekriminalitet, sek‐
sualforbrydelser m.v. blev skærpet, hvor opmærksomheden
på frakendelse af statsborgerskab blev skærpet, hvor doku‐
mentationskravene i sygdomssagerne blev styrket, hvor der
blev oprettet en enhed i Styrelsen for Patientsikkerhed, der
kan bistå med lægefaglig indsigt, og hvor kravene til selv‐
forsørgelse blev skærpet. Ligesom kravene til ansøgers ind‐
sats for at have tilegnet sig det danske sprog blev skærpet.
Alt sammen gode initiativer. Med indfødsretsaftalen blev
det også aftalt, at tildeling af statsborgerskab fremover skal
markeres ved en lokal ceremoni, hvor ansøgeren skriver
under på at ville overholde grundloven m.v. og ved ceremo‐
nien udviser respekt for danske værdier og optræder respekt‐
fuld over for myndighedernes repræsentanter. Med lovfor‐
slaget får udlændinge- og integrationsministeren endvidere
bemyndigelse til at fastsætte de nærmere regler om afholdel‐
se af ceremonierne. Selve ministerbemyndigelsen kan So‐
cialdemokratiet godt støtte. Men det fremgår af bemærknin‐
gerne til lovforslaget, at ministeren påtænker at bruge be‐
myndigelsen til, at fastsætte regler om, at man skal give
hånd for at blive dansk statsborger. Den del ønsker Social‐
demokratiet ikke at støtte. Socialdemokratiet bakker fuldt op
om de lokale grundlovsceremonier, hvor nye danske stats‐
borgere får mulighed for at hilse på deres lokale myndighed.
Det mener Socialdemokratiet er med til at sikre en god og
en gavnlig lokal forankring, men at gøre håndtrykket til lov‐
krav i den forbindelse er Socialdemokratiet imod. Naturlig‐
vis skal man give hånd – det er sådan, vi hilser på hinanden i
Danmark. Det gør vi som udtryk for respekt for den person,
vi står over for uanset om det er høj eller lav, tyk eller tynd,
mand eller kvinde. Så selvfølgelig skal man give hånd. So‐
cialdemokratiet er helt på linje med de mange borgmestre,
der har udtalt sig om, at man ikke behøver at lovgive om
den del. Skulle det sidenhen vise sig, at der er problemer
med folk, der afviser at give hånd, er Socialdemokratiet klar
til at diskutere lovgivningen på det tidspunkt. Socialdemo‐
kratiet bakker op om en stram udlændingelovgivning. So‐
cialdemokratiet bakker op, når det handler om kontrol med
tilstrømning, flere tilbagesendelser, og tiltag, der imødegår
dårlig integration. Socialdemokratiet bakker op om de store
ting, der betyder noget for samfundet. Socialdemokratiet
mener ikke, at lovkravet om håndtryk løser et problem, der
findes. Derfor stemmer Socialdemokratiet hverken for eller
imod lovforslaget.
DokumentId
Journalnummer
L 80 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1985156_0002.png
2
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget tilslutter sig
lovforslaget. Der er tre elementer i lovforslaget, hvoraf de
vigtigste er DF’s egne forslag. Det første og det vigtigste er,
at ansøgere til dansk statsborgerskab skal give hånd til en
myndighedsperson ved en ceremoni for at få statsborgerska‐
bet. Det er DF’s holdning, at man selvfølgelig skal give
hånd og dermed takke, når man får et statsborgerskab. Vil
man ikke det, skal man ikke have noget statsborgerskab Det
gælder heller ikke, hvis man ud fra eksempelvis islamiske
religiøse renhedsforestillinger ikke vil give hånd, fordi den,
som man giver hånd til, er kvinde eller vantro og uren. Det
næste element, som DF har sit aftryk på, er, at gebyret for at
få statsborgerskab nu bliver hævet til 3800 kr. DF finder det
kun rimeligt, at personer, der får dansk statsborgerskab og i
øvrigt skal være selvforsørgende, selv er med til at betale
udgifterne. Det tredje element er, at der er kontrol med, hvor
mange der kommer, og hvor mange der udebliver fra sprog‐
kurserne i dansk.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
konstaterer, at formålet med dette lovforslag er at opbygge
nye forhindringer for at opnå dansk statsborgerskab, herun‐
der målrettet at forhindre personer af en bestemt religiøst
begrundet opfattelse i at blive danske statsborgere.
Enhedslisten og Alternativet konstaterer, at håndtrykket
er en almindelig hilseform i vores kulturkreds, og ønsker at
fremme en omgangsform, hvor alle hilser respektfuldt på
andre uanset køn samt kulturel og religiøs baggrund. En‐
hedslisten og Alternativet mener imidlertid ikke, at perso‐
ner, der søger dansk statsborgerskab, skal bedømmes ud fra
deres politiske eller religiøse holdninger. Derfor skal det lil‐
le mindretal af ansøgere, der ud fra en religiøs opfattelse
måtte vægre sig ved at give hånd til personer af andet køn,
ikke af den grund afskæres fra at blive danske statsborgere.
Enhedslisten og Alternativet konstaterer endvidere, at den
foreslåede regel om håndtryk ved en grundlovsceremoni
lægger op til kønsdiskrimination, eftersom det meget store
flertal af borgmestre i Danmark er af hankøn. En mandlig
ansøger, der ikke vil give hånd til en kvinde, har altså meget
større chancer for at støde på en kønsfælle – og dermed bli‐
ve statsborger – ved en ceremoni, hvor der skal gives hånd
til borgmesteren, end en kvindelig ansøger, der ikke vil give
hånd til en mand, jf. svaret på spørgsmål S 987, folketings‐
året 2017-18.
I øvrigt ser Enhedslisten og Alternativet intet behov for
yderligere ceremonier eller underskrivning af erklæringer
end det, der allerede eksisterer efter de gældende regler.
Forhøjelsen af gebyret ved indgivelse af en ansøgning re‐
præsenterer mere end en tredobling. Det er åbenbart, at den‐
ne meget voldsomme gebyrforhøjelse skal finansiere en
række yderligere bureaukratiske tiltag, som partierne bag
indfødsretsaftalen, der blev indgået i juni 2018 ønsker at
gennemføre for at begrænse antallet af nye statsborgere samt
fratage allerede naturaliserede danske statsborgere deres
danske statsborgerskab. Enhedslisten og Alternativet kan ik‐
ke støtte disse nye bureaukratiske tiltag og kan alene af den
grund ikke støtte gebyrforhøjelsen.
Samtidig repræsenterer gebyrforhøjelsen et problem for
nye ansøgere, der i forvejen skal afsætte betydelige beløb til
gebyrer for indfødsretsprøve, danskprøve og eventuelle læ‐
geerklæringer. Enhedslisten og Alternativet konstaterer, at
det kraftigt forhøjede gebyr i øvrigt vil begrænse virkningen
af aftalepartiernes lempelse af adgang til dansk statsborger‐
skab for dansksindede tyske statsborgere i Sydslesvig, efter‐
som disse fremover vil skulle afsætte et stort beløb, hvis de
af symbolske årsager ønsker at supplere deres tyske pas med
et dansk.
Enhedslisten og Alternativet finder, at forslaget om at på‐
lægge sprogskolerne at opbevare fraværsregistrering m.v. i
en meget lang årrække er helt overflødigt og unødigt bu‐
reaukratisk, idet ministeriets inndfødsretskontor og Folketin‐
gets Indfødsretsudvalg allerede i dag i form af lægeerklærin‐
ger, prøvebeviser og udtalelser fra lærere mv. har de nød‐
vendige redskaber til at vurdere ansøgernes danskkundska‐
ber og deres muligheder for at tilegne sig flere.
Det fremgår af ændringsforslag til forslag til lov om ind‐
fødsrets meddelelse, jf. L 81, bilag 9, at ansøgere, der i tids‐
rummet mellem vedtagelsen af et lovforslag om indfødsrets
meddelelse og grundlovsceremonien begår visse typer af
lovovertrædelser herunder brud på færdselsloven, skal ude‐
lukkes fra grundlovsceremonien med den virkning, at de
skal indgive en ny ansøgning, hvis de ønsker at blive danske
statsborgere. Enhedslisten og Alternativet mener, at van‐
delskravet bør stilles frem til vedtagelsen af lovforslaget om
indfødsrets meddelelse, og at eventuelle lovovertrædelser
begået i tidsrummet mellem vedtagelsen og grundlovscere‐
monien bør være uden betydning for opnåelsen af dansk
statsborgerskab.
Enhedslisten og Alternativet kan ikke støtte lovforslaget,
der på alle punkter bevæger sig i en helt forkert retning i for‐
hold til at skabe rimelige regler om opnåelse af dansk stats‐
borgerskab.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. oktober 2018 og var til
1. behandling den 2. november 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 6. september 2018 dette udkast til udvalget, jf.
IFU alm. del – bilag 153 (folketingsåret 2017-18). Den 26.
oktober 2018 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
L 80 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1985156_0003.png
3
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF)
Mads Fuglede (V) Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Dahl (LA) Naser Khader (KF) Astrid Krag (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Karen J. Klint (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Stine Brix (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1