Indfødsretsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 80 Bilag 6
Offentligt
1977944_0001.png
RETSPOLITISK FORENING
HØRINGSSVAR
Til: Udlændinge- og Integrationsministeriet
Høring over udkast til bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes afholdelse af
grundlovsceremonier
Høringsbrev fra 9. november 2018 - med svarfrist 7. december 2018
Svar til:
[email protected]
og
[email protected]
- Att: Sagsnr. 2018-9948
Retspolitisk Forening har modtaget og gennemgået ovennævnte bekendtgørelse og har en række
bemærkninger hertil.
Generelle bemærkninger
Det er Retspolitisk Forenings opfattelse, at både L80 og denne bekendtgørelse omhandler ikke
bare unødvendig, men også problematisk symbolpolitik.
Foreningen har ikke afgivet høringssvar vedrørende L80, men kan i øvrigt på afgørende punkter
tilslutte sig høringssvarene fra Institut for Menneskerettigheder og fra Foreningen af
Udlændingeretsadvokater.
Begge høringssvar påpeger, at betingelserne for at få dansk indfødsret i henhold til grundlovens §
44, stk. 1, fastlægges ved lov. Med den foreslåede lovændring fremgår ikke, at udveksling af
håndtryk ved en særlig ceremoni er en betingelse for opnåelse af dansk statsborgerskab. Dette
fremgår derimod af lovforslagets bemærkninger. Det fremgår videre af bemærkningerne s. 4:
”Statsborgerskabet
vil således først få retsvirkning fra det øjeblik, hvor ansøgeren
har medvirket i ceremonien…”
Dette fremgår heller ikke af lovforslagets tekst. En symbolsk handling gøres på denne måde til en
materiel og efterfølgende betingelse for at opnå statsborgerskab efter vedtagelsen af en
indfødsretslov, der tildeler statsborgerskab. Betingelsen fastlægges i en bekendtgørelse, men
retsvirkningen af ikke-opfyldelsen af denne betingelse fremgår alene af lovforslagets
L 80 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Høringssvar fra Retspolitisk Forening vedr. bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier
bemærkninger. Dette forekommer retssikkerhedsmæssigt uacceptabelt. Retspolitisk Forening
finder det forkasteligt, at der hermed i strid med god lovgivningsskik ganske frimodigt lovgives i
bemærkningerne.
Bekendtgørelsens bestemmelser om, hvordan kommunalbestyrelserne skal tilrettelægge
velkomsten af nye statsborgere, foreslås i en politisk virkelighed, hvor løfterne om
regelforenklinger står i kø og sågar for første gang har fået sin helt egen minister. Det må vække
undren, at der på udlændinge- og integrationsområdet ikke synes at være nogen grænse for, hvilke
forhold regeringen finder anledning til at regulere.
Om indførelsen
af en ”grundlovsceremoni”
Der har i mange år været arrangeret en årlig festligholdelse af nye statsborgerskaber i regi af
Christiansborg, som ikke før nu er blevet vurderet utilstrækkelig i forhold til højtideligholdelsen
af denne begivenhed. Under tilblivelsen af den del af lovforslaget, som denne bekendtgørelse
omhandler, har både medlemmer af Folketinget og borgmestre af enhver politisk observans afvist
nødvendigheden af en ny kommunal ceremoni. Der har således ikke forud for denne del af
lovforslagets tilblivelse været fremlagt dokumentation for problemer med manglende respekt
omkring det at blive bevilget dansk statsborgerskab.
Det ceremonielle tiltag, der indføres med L80, som omhandler underskrivning af en erklæring om
at ville overholde grundloven mv., er en desuden fortyndet gentagelse af den underskrivning af
både en integrationskontrakt og -erklæring, som nyankomne flygtninge og familiesammenførte
allerede har gennemført ved ankomsten til Danmark. Retspolitisk Forening savner altså helt
generelt et belæg for at indføre alle disse nye tiltag.
Om afviklingen af ceremonien
Det fremgår af både L80 og lovbemærkningerne, at der er tale om en ceremoni, som skal
understrege regeringens opfattelse af, at ”det er afgørende for et samfund som det danske, at man
møder hinanden på en ordentlig måde med tillid og respekt”. Sammenlagt optræder
ordet
”respekt” hele 35 gange i L80, hvilket i sig selv forekommer underligt, ikke mindst fordi begrebet
respekt i sidste ende indsnævres til at omfatte et håndtryk.
Der henvises i lovbemærkningerne til, at selve håndtrykket er en særlig dansk kulturnorm, som
afspejler denne respekt. Det er en påstand og et valg, som ikke har noget sagligt belæg. Man
L 80 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Høringssvar fra Retspolitisk Forening vedr. bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes afholdelse af grundlovsceremonier
kunne i samme ånd have lovgivet om, at ansøgerne skal være klædt i blåt, have øjenkontakt med
borgmesteren eller stille op på række. Heller ikke disse krav ville have noget med noget
væsentligt at gøre.
Det fremgår af L80 § 10, stk. 4, at Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere
regler om afholdelse af de kommunale ceremonier, herunder om afviklingen af ceremonien.
Bekendtgørelsesudkastet beskriver da også afviklingen af det lovbestemte krav om underskrivelse
af en erklæring om at ville overholde grundloven mv. Men den går langt ud over det, der
beskrives i teksten til L80.
Således beskriver bekendtgørelsen i detaljer, hvordan deltagerne i ceremonien skal identificere
sig, samt navnlig hvilken konkret adfærd de skal udvise. Af § 7 fremgår:
”Når ansøgeren har underskrevet en blanket som nævnt i § 2, stk. 1, eller § 6, stk.
2, under overværelse af en repræsentant for kommunalbestyrelsen, skal en eller
flere repræsentanter fra kommunen udveksle et håndtryk med ansøgeren uden
handske håndflade mod håndflade for at højtideligholde og helt konkret markere
det øjeblik i ansøgerens liv, hvor vedkommende bliver dansk statsborger.”
Retspolitisk Forening mener, at der både med L80 og med denne bekendtgørelse bedrives
moraliserende symbolpolitik og lovsjusk i et omfang, som ikke er demokratisk lovgivning
værdigt. Foreningen skal derfor kraftigt opfordre til, at L80 trækkes tilbage
og dermed også
nærværende bekendtgørelse.
København, den 26. november 2018
Bjørn Elmquist
Formand
Bettina Post
Bestyrelsesmedlem
Leif Hermann
Bestyrelsesmedlem
Peter Arnborg
Bestyrelsesmedlem