Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 79 Bilag 5
Offentligt
1981386_0001.png
Til lovforslag nr.
L 79
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [6. december 2018]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om firmapensionskasser
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 41 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af:
Til § 2
1)
I
stk. 2
ændres »firmapensionskasser« til: »pensions‐
kasser«.
[Sproglig korrektion]
Til § 3
2)
I
nr. 14
indsættes efter »kæden af underleverandører
samt«: »disses«.
[Sproglig korrektion]
Til § 13
3)
I
stk. 1, nr. 8
og
13,
udgår »Regler om«.
[Sproglig korrektion]
4)
I
stk. 1, nr. 12,
ændres »pensionstegnende firmaer« til:
»pensionstegnende firma«.
[Sproglig korrektion]
Til § 17
5)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »for disse,« til: »for disse og
for«.
[Sproglig korrektion]
Til § 23
6)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »hvert« til: »ethvert«.
[Sproglig korrektion]
7)
I stk. 4 indsættes efter »direktionen«: », den ansvarsha‐
vende aktuar«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 24
8)
I
stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »revisors,«: »den ansvars‐
havende aktuars,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
DokumentId
Journalnummer
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Udkast til betænkning
1981386_0002.png
2
Til § 25
9)
I
2. pkt.,
indsættes efter »pensionsmodtagere,«: »af den
ansvarshavende aktuar,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 31
10)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »i medfør af stk. 1« til: »i med‐
før af 1. pkt.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Ny paragraf
11)
Efter § 34 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Bestyrelsen skal antage en ansvarshavende aktuar,
der skal varetage de nødvendige forsikringstekniske funktio‐
ner, herunder beregninger og undersøgelser. Stillingen som
ansvarshavende aktuar kan ikke forenes med stillingen som
medlem af direktionen eller bestyrelsen i firmapensionskas‐
sen.
Stk. 2.
Den ansvarshavende aktuar skal påse, at firmapen‐
sionskassen overholder sit tekniske grundlag m.v. Den an‐
svarshavende aktuar skal i denne forbindelse gennemgå det
aktuarmæssige indhold i firmapensionskassens aktiviteter og
materiale i øvrigt og påse, at det tekniske grundlag m.v., jf.
§ 46, til enhver tid er i overensstemmelse med de krav, der
er nævnt i § 47, stk. 1-3.
Stk. 3.
Den ansvarshavende aktuar skal omgående indbe‐
rette enhver tilsidesættelse af de forhold, der er nævnt i stk.
2, til Finanstilsynet. Den ansvarshavende aktuar har ret til at
forlange alle oplysninger, som er nødvendige for udøvelsen
af hvervet, herunder af bestyrelsen, direktionen og nøgleper‐
soner. Finanstilsynet kan kræve de oplysninger af den an‐
svarshavende aktuar, som er nødvendige til bedømmelse af
firmapensionskassens økonomiske stilling.
Stk. 4.
Den ansvarshavende aktuar skal årligt indsende en
beretning til Finanstilsynet.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1-4, herunder om de krav, en per‐
son skal opfylde for at kunne blive antaget som ansvarsha‐
vende aktuar.«
[Indførelse af ansvarshavende aktuar]
Til § 35
12)
I
stk. 4
indsættes som
2. pkt.:
»Bestyrelsen kan udpege den ansvarshavende aktuar som
nøgleperson for aktuarfunktionen.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 38
13)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »eller en revisor« til: », en re‐
visor eller den ansvarshavende aktuar«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
14)
I
stk. 1, 3. pkt.,
ændres »eller en revisor« til: », en re‐
visor eller den ansvarshavende aktuar«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
15)
I
stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »Et bestyrelsesmed‐
lem,«: »den ansvarshavende aktuar,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 41
16)
I
stk. 1 og 2,
udgår »identificeret som«.
[Sproglig korrektion]
Til § 43
17)
I
stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »Stk. 1«: »og 2«.
[Sproglig korrektion]
Til § 44
18)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »ligebehandlingsloven« til:
»lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.«
[Sproglig korrektion]
Til § 47
19)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 47.
Oplysninger, der anmeldes efter § 46, stk. 1, nr.
1-5, skal være betryggende og rimelige over for det enkelte
medlem, den enkelte pensionsmodtager og andre pensions‐
berettigede efter pensionsaftalen. Herunder skal firmapensi‐
onskassen som generelt princip, hvor det er relevant, tage
hensyn til at have en rimelig fordeling af risici og ydelser
mellem generationerne i dens aktiviteter.
Stk. 2.
De anmeldte regler for beregning og fordeling af
overskud, jf. § 46, stk. 1, nr. 3, skal være præcise og klare
og skal føre til en rimelig fordeling.
Stk. 3.
De beregningselementer, herunder rentesatser, om‐
kostningssatser og statistiske beregningselementer, der læg‐
ges til grund ved beregning af bidrag, udtrædelsesgodtgørel‐
ser og hvilende pension, skal vælges med forsigtighed, og
skal være i overensstemmelse med de regler, der er udstedt i
medfør af § 46, stk. 2. De beregningselementer, der lægges
til grund ved beregning af de pensionsmæssige hensættelser,
skal være i overensstemmelse med de regler, der er udstedt i
medfør af § 50, stk. 5.
Stk. 4.
Er kravene i stk. 1-3 eller i regler udstedt i medfør
af stk. 5, § 46, stk. 2, og § 50, stk. 5, ikke opfyldt, påbyder
Finanstilsynet firmapensionskassen at foretage de fornødne
ændringer. Finanstilsynet kan fastsætte en frist for firmapen‐
sionskassens efterlevelse af sådanne påbud.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan fastsætte nærmere bestemmelser
om de krav, der er nævnt i stk. 1-3.«
[Tilføjelse af reglerne om rimelige og betryggende forhold]
Til § 48
20)
I
stk. 1, 2. pkt.
ændres »stk. 1« til: »1. pkt.
[Sproglig korrektion]
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Udkast til betænkning
1981386_0003.png
3
Til § 54
21)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »Beregning for grundlag« til:
»Beregning af grundlaget«.
[Sproglig korrektion]
Til § 81
22)
I
stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »direktion«: », den an‐
svarshavende aktuar«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 86
23)
I
stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »bestyrelse«: »eller an‐
svarshavende aktuar«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Til § 90
Til § 107
33)
I stk. 1
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 110
34)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »nogle« til: »nogen«.
[Sproglig korrektion]
Til § 116
35)
I
stk. 2, 1. pkt.
indsættes efter »§ 34, stk. 1-5,«: »§
01,«.
[Materiel korrektion]
36)
I
stk. 3
ændres »efter« til: »om overholdelse af«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 117
24)
I
stk. 1
ændres »pensionskassens« til: »pensionskas‐
ses«.
[Sproglig korrektion]
25)
I
stk. 3
ændres »afviser« til: »afslår«.
[Sproglig korrektion]
Til § 97
37)
Ordene »eller revisor« ændres til: », revisor eller an‐
svarshavende aktuar«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
38)
Ordet »påbyde« ændres til »pålægge«.
[Sproglig korrektion]
Til § 118
26)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 41, stk. 2« til: »§ 35, stk.
2«.
[Lovteknisk ændring]
27)
I
stk. 7
ændres »stk. 3, 3. pkt.« til: »stk. 4, 3. pkt.«.
[Lovteknisk ændring]
28)
I
stk. 8, 1. pkt.,
ændres »§ 41, stk. 2« til: »§ 35, stk.
2«.
[Lovteknisk ændring]
29)
I
stk. 8, 2. pkt.,
ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 2 og 4«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 98
30)
I
stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »direktøren«: », den an‐
svarshavende aktuar« og i
stk. 3
indsættes »direktør«:, »den
ansvarshavende aktuar«.
[Materiel korrektion]
Til § 103
31)
I
stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »revisorer«: »eller den
ansvarshavende aktuar« og efter »jf. § 72, stk. 1«: », samt §
01, stk. 3, 1. pkt.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
32)
I
stk. 3,
indsættes efter »direktør«: », den ansvarsha‐
vende aktuar«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
39)
I
stk. 4
udgår
nr. 1.
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 1-3.
[Opretholdelse af bekendtgørelse om ansvarshavende aktuar
i firmapensionskasser]
Til § 119
40)
I
2. pkt.
ændres »køre videre« til: »fortsætte deres
virksomhed«.
[Sproglig korrektion]
Til § 126
41)
I bestemmelsen ændres »Færøerne og Grønland med
de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsi‐
ger« til: »Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger«.
[Loven skal ikke kunne sættes i kraft for Færøerne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget til § 2, stk. 2, foreslås en sproglig
korrektion, idet »firmapensionskasser« ændres til »pensions‐
kasser«. Korrektionen foretages for at tydeliggøre, at der er
tale om »pensionskasser« omfattet af lov om finansiel virk‐
somhed, som ikke er omfattet af denne lov.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget til § 3, nr. 14, foreslås, som
sproglig korrektion, at »disses« indsættes. Korrektionen
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Udkast til betænkning
1981386_0004.png
4
foretages med henblik på at tydeliggøre meningen om, at det
er »kæden af underleverandører samt disses eventuelle vide‐
re outsourcing til andre led«.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget til § 13, stk. 1, nr. 8 og 13, fore‐
slås en sproglig korrektion, idet »Regler om« udgår. Korrek‐
tionen foretages, da »Regler om« er overflødigt.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget til § 13, stk. 1, nr. 12, foreslås en
sproglig korrektion således, at »pensionstegnende firmaer«
ændres til »pensionstegnende firma«. Korrektionen foreta‐
ges for at gøre bestemmelsen til entalsform.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget til § 17, stk. 2, 1. pkt., foreslås en
sproglig korrektion, idet »for disse,« ændres til »for disse og
for«. Korrektionen foretages for at tydeliggøre, hvem an‐
meldelsen af firmapensionskassen skal indeholde oplysnin‐
ger.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget til § 23, stk. 2, 2. pkt., foreslås en
sproglig korrektion, hvorefter »hvert« ændres til »ethvert«.
Korrektionen foretages med henblik på at skabe sproglig
sammenhæng i bestemmelsen.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget til § 23, stk. 4, foreslås det, at an‐
svarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen. Ændringen
betyder, at den ansvarshavende aktuar, i lighed med reviso‐
rer og medlemmer af bestyrelsen og direktionen, skal have
adgang til at deltage på firmapensionskassens generalfor‐
samling og til at tage ordet dér. Ændringen af § 24, stk. 4,
medfører, at bestemmelsen bliver identisk med den gælden‐
de § 31, stk. 4, i lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Ændringerne foretages med henblik på at videreføre de gæl‐
dende regler om ansvarshavende aktuar.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget til § 24, stk. 2, nr. 3, foreslås det,
at ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen. Ændrin‐
gen betyder, at der på den ordinære generalforsamling også
skal tages stilling til spørgsmål fremsat af den ansvarshaven‐
de aktuar. Ændringen medfører, at bestemmelsen bliver
identisk med den gældende § 32, stk. 2, nr. 3, i lov om tilsyn
med firmapensionskasser. Ændringen foretages med henblik
på at videreføre de gældende regler om ansvarshavende ak‐
tuar.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget til § 25, 2. pkt., foreslås det, at
den ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen. Æn‐
dringen betyder, at den ansvarshavende aktuar, i lighed med
en tiendedel af samtlige medlemmer og pensionsmodtagere,
revisor eller Finanstilsynet, skriftlig kan forlange, at der med
14 dages varsel afholdes ekstraordinær generalforsamling
med henblik på behandling af et bestemt angivet emne. Æn‐
dringen af § 25, 2. pkt., medfører, at bestemmelsen bliver
materielt identisk med den gældende § 33, 2. pkt., i lov om
tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen foretages med
henblik på at videreføre de gældende regler om ansvarsha‐
vende aktuar.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget til § 31, stk. 2, 2. pkt., foreslås
det, at henvisningen ændres, så der i stedet henvises til be‐
stemmelsens 1. pkt. Ændringen foretages for at sikre, at der
henvises til den korrekte bestemmelse.
Til nr. 11
Det følger af den gældende § 26, stk. 1, i lov om tilsyn
med firmapensionskasser, at bestyrelsen i en firmapensions‐
kasse skal antage en ansvarshavende aktuar, der skal vareta‐
ge de nødvendige forsikringstekniske funktioner, herunder
beregninger og undersøgelser.
§ 01 viderefører delvist den gældende § 26 i lov om til‐
syn med firmapensionskasser. Den gældende § 26, stk. 2, i
lov om tilsyn med firmapensionskasser, der foreskriver, at
bestyrelsen og den tidligere ansvarshavende aktuar senest 1
måned efter skiftet af ansvarshavende aktuar skal sende hver
sin redegørelse til Finanstilsynet om baggrunden for skiftet,
videreføres ikke. Da hjemlen i stk. 5 vil blive benyttet til at
udstede en bekendtgørelse om ansvarshavende aktuar i fir‐
mapensionskasser, der som i dag vil indeholde krav om en
sådan redegørelse i forbindelse med fratrædelse, vurderes
der ikke at være behov for at have et eksplicit krav herom i
bestemmelsen.
Det foreslås i
stk. 1,
at bestyrelsen i en firmapensionskas‐
se skal antage en ansvarshavende aktuar, der skal varetage
de nødvendige forsikringstekniske funktioner, herunder be‐
regninger og undersøgelser. Stillingen som ansvarshavende
aktuar kan ikke forenes med stillingen som medlem af di‐
rektionen eller bestyrelsen i firmapensionskassen. At besty‐
relsen skal antage den ansvarshavende aktuar indebærer, at
den ansvarshavende aktuar refererer til bestyrelsen, og at
kun bestyrelsen har kompetence til at antage og afskedige
den ansvarshavende aktuar.
Det foreslås i
stk. 2,
at den ansvarshavende aktuar skal
påse, at firmapensionskassen overholder sit tekniske grund‐
lag m.v. Aktuaren skal i denne forbindelse gennemgå det
aktuarmæssige indhold i firmapensionskassens aktiviteter og
materiale i øvrigt, herunder markedsføringsmateriale og bo‐
nusprognoser og påse, at det tekniske grundlag m.v., jf. §
46, til enhver tid er i overensstemmelse med de krav, der er
nævnt i § 47, stk. 1-3. Det »aktuarmæssige indhold« omfat‐
ter i princippet alle vilkår, som har relation til firmapensi‐
onskassens beregningsgrundlag, og forhold, som efter § 46
er omfattet af selskabets anmeldelsespligt.
Det foreslås i
stk. 3,
at den ansvarshavende aktuar omgå‐
ende skal indberette enhver tilsidesættelse af de forhold, der
er nævnt i stk. 2, til Finanstilsynet. Den ansvarshavende ak‐
tuar har ret til af bestyrelsen og direktionen at forlange alle
oplysninger, som er nødvendige for udøvelsen af hvervet.
Den ansvarshavende aktuar har således mulighed for at få
information i samme omfang som firmapensionskassens be‐
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Udkast til betænkning
1981386_0005.png
5
styrelse. Den ansvarshavende aktuar har således også ret til
at få forelagt materiale til brug for bestyrelsesmøder. Direk‐
tionen i en firmapensionskasse kan ikke nægte at besvare
spørgsmål fra den ansvarshavende aktuar, hvis spørgsmålet
efter den ansvarshavende aktuars skøn er af betydning for en
vurdering af firmapensionskassens økonomiske stilling.
Finanstilsynet kan kræve alle de oplysninger af den an‐
svarshavende aktuar, som er nødvendige til bedømmelsen af
firmapensionskassens økonomiske stilling. Bestemmelsen
indebærer, at den ansvarshavende aktuar kan henvende sig
til Finanstilsynet uden at underrette firmapensionskassens
direktion herom, men bestemmelsen indebærer ikke, at den
ansvarshavende aktuar kan tilsidesætte sin loyale oplys‐
ningsforpligtelse over for firmapensionskassens ledelse.
Det foreslås i
stk. 4,
at den ansvarshavende aktuar årligt
skal indsende en beretning til Finanstilsynet. Finanstilsynet
har udarbejdet vejledning nr. 10091 af 15. december 2006
om indholdet i den ansvarshavende aktuars beretning for fir‐
mapensionskasser.
Det foreslås i
stk. 5,
at Finanstilsynet kan fastsætte nær‐
mere regler om de forhold, der er nævnt i stk. 1-4, herunder
om de krav, en person skal opfylde for at kunne blive anta‐
get som ansvarshavende aktuar. Bemyndigelsen vil blive be‐
nyttet til at udstede en bekendtgørelse om ansvarshavende
aktuar i firmapensionskasser, hvor der som i den gældende
bekendtgørelse vil blive fastsat krav til den ansvarshavende
aktuars uddannelse og erfaring, krav om redegørelse til Fi‐
nanstilsynet ved antagelse, afskedigelse og fratrædelse af
den ansvarshavende aktuar, kravene til indholdet af den årli‐
ge beretning, samt krav til den ansvarshavende aktuars rap‐
portering til bestyrelsen i firmapensionskassen.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget til § 35, stk. 4, 2. pkt., foreslås
det, at bestyrelsen skal kunne udpege den ansvarshavende
aktuar som nøgleperson for aktuarfunktionen. Ændringen
foretages med henblik på at gøre det muligt for den ansvars‐
havende aktuar at påtage sig ansvaret for de opgaver, som er
tilknyttet aktuarfunktionen, da der i høj grad er sammenfald
mellem de opgaver, som skal udføres af aktuarfunktionen og
de opgaver, som skal udføres af den ansvarshavende aktuar.
Det vil bero på en konkret vurdering af firmapensionskas‐
sens forhold, om det er hensigtsmæssigt, at nøglepersonen
for aktuarfunktionen er den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget til § 38, stk. 1, 2., pkt. foreslås
det, at ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen.
Ændringen betyder, at den ansvarshavende aktuar, i lighed
med et medlem af bestyrelsen, en direktør eller en revisor,
skal kunne forlange, at bestyrelsen indkaldes til bestyrelses‐
møde. Ændringen af § 38, stk. 1, 2. pkt., medfører, at be‐
stemmelsen bliver identisk med den gældende § 31, stk. 4, i
lov om tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen foreta‐
ges med henblik på at videreføre de gældende regler om den
ansvarshavende aktuar.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget til § 38, stk. 1, 3. pkt., foreslås
det, at den ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen.
Ændringen betyder, at den ansvarshavende aktuar, i lighed
med et medlem af bestyrelsen, en direktør eller en revisor,
skal have ret til at deltage i og udtale sig på bestyrelsesmø‐
der, medmindre bestyrelsen i den enkelte sag beslutter an‐
det. Ændringen af § 38, stk. 1, 3. pkt., medfører, at bestem‐
melsen bliver identisk med den gældende § 27, stk. 1, 3.
pkt., i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen
foretages med henblik på at videreføre de gældende regler
om den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget til § 38, stk. 2, 2. pkt., foreslås
det, at den ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen.
Ændringen betyder, at den ansvarshavende aktuar, i lighed
med et bestyrelsesmedlem, en revisor eller en direktør, skal
have ret til at få sin mening indført i bestyrelsesprotokollen,
hvis den ansvarshavende aktuar ikke er enig i bestyrelsens
beslutning. Ændringen af § 38, stk. 2, 2. pkt., medfører, at
bestemmelsen bliver identisk med den gældende § 27, stk. 2,
2. pkt., i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen
foretages med henblik på at videreføre de gældende regler
om den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget til § 41, stk. 1 og 2, foreslås en
sproglig korrektion, idet »identificeret som« udgår. Korrek‐
tionen foretages med henblik på tydeliggøre indholdet af be‐
stemmelsen.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget til § 43, stk. 3, 1. pkt., foreslås en
sproglig korrektion, således at der både henvises til »stk. 1
og 2«. Ændringen har ikke materiel betydning.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget til § 44, stk. 2, 1. pkt., foreslås en
sproglig korrektion, i det »ligebehandlingsloven« ændres til
»lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.«. Korrektionen foretages med henblik på
at sikre, at der ikke er tvivl om, hvilken lov der henvises til.
Til nr. 19
I den gældende § 17, stk. 1, i lov om tilsyn med firma‐
pensionskasser fremgår, at oplysninger der anmeldes efter §
13, stk. 1, nr. 1-5, skal være betryggende og rimelige over
for det enkelte medlem og andre pensionsberettigede efter
pensionsaftalen. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår, at de an‐
meldte regler for beregning og fordeling af overskud, jf. §
13, stk. 1, nr. 3, skal være præcise og klare og skal føre til
en rimelig fordeling. Bestemmelsens stk. 3 fastslår at de be‐
regningselementer (rentesatser, omkostningssatser og stati‐
stiske beregningselementer), der lægges til grund ved bereg‐
ning af bidrag, udtrædelsesgodtgørelser og hvilende pen‐
sion, skal vælges med forsigtighed. De beregningselemen‐
ter, der lægges til grund ved beregning af pensionshensæt‐
telser, skal være i overensstemmelse med de regler, der er
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Udkast til betænkning
1981386_0006.png
6
udstedt i medfør af § 44 f. Bestemmelsens stk. 4 fastslår, at
Finanstilsynet kan fastsætte nærmere bestemmelser om de i
stk. 1-3 nævnte krav. Endelig fastslår bestemmelsen i stk. 5,
at hvis kravene i stk. 1-3 eller i regler udstedt i medfør af
stk. 4 og § 44 f ikke er opfyldt, påbyder Finanstilsynet pen‐
sionskassen at foretage de fornødne ændringer. Finanstilsy‐
net kan fastsætte en frist for pensionskassens efterkommelse
af sådanne påbud.
Den foreslåede § 47 er med visse ændringer og tilføjelser
en videreførelse af den gældende § 17. I bestemmelsens stk.
1 er »den enkelte pensionsmodtager« indsat med henblik på
at tilpasse lovgivningen til IORP II-direktivets medlemsbe‐
greb. Desuden er der indsat et nyt punktum, som fastslår, at
firmapensionskassen bl.a. som generelt princip, hvor det er
relevant, skal tage hensyn til at have en rimelig fordeling af
risici og ydelser mellem generationerne i dens aktiviteter.
Bestemmelsen er indsat med henblik på at gennemføre arti‐
kel 7, stk. 3, i IORP II-direktivet. Herudover er henvisnin‐
gen i stk. 3 ændret, således at beregningselementerne, der
lægges til grund ved beregning af bidrag, udtrædelsesgodt‐
gørelser og hvilende pension, skal være i overensstemmelse
med de regler, der udstedes i medfør af § 46, stk. 2, og såle‐
des at beregningselementerne, som indgår ved beregning af
de pensionsmæssige hensættelser, nu skal være i overens‐
stemmelse med de regler, der udstedes om opgørelse af pen‐
sionsmæssige hensættelser. I den gældende bestemmelse
henvises der til de regler, der udstedes om årsrapporter. Æn‐
dringen foretages med henblik på at udskille opgørelsen af
de pensionsmæssige hensættelser fra regnskabsreglerne.
Den foreslåede § 47 præciserer de principper, som firma‐
pensionskassens tekniske grundlag m.v. skal udformes efter,
og giver Finanstilsynet hjemmel til at udstede påbud, så‐
fremt anmeldte forhold ikke opfylder lovens krav. Herudo‐
ver vedrører bestemmelsen rimelighed i mere generel for‐
stand.
Det foreslåede
stk.
1, 1, pkt., fastsætter, at oplysninger,
der anmeldes efter § 46, stk. 1, nr. 1-5, skal være betryggen‐
de og rimelige over for det enkelte medlem, den enkelte
pensionsmodtager og andre pensionsberettigede efter pensi‐
onsaftalen.
Med bestemmelsen lægges der særlig vægt på, at det an‐
meldte tekniske grundlag m.v. er betryggende, samt at fir‐
mapensionskassens eventuelle overskud fordeles rimeligt
mellem de enkelte medlemmer og pensionsmodtagere.
I det foreslåede stk. 1, 2. pkt., tilføjes, at firmapensions‐
kassen herunder som generelt princip, hvor det er relevant,
skal tage hensyn til at have en rimelig fordeling af risici og
ydelser mellem generationerne i dens aktiviteter.
Bestemmelsen er udtryk for et nyt rimelighedsprincip,
som firmapensionskassen skal tage i betragtning i en række
forskellige sammenhænge. Firmapensionskassen skal i med‐
før af princippet sikre generationsmæssig balance ved at
stræbe efter at have en rimelig fordeling af risici og ydelser
mellem generationerne i pensionsordningerne. Bl.a. vil fir‐
mapensionskassen skulle tage rimelighedsprincippet i be‐
tragtning i forbindelse med administrationen af ordningerne,
herunder sikre, at der i forbindelse med udbetaling af pensi‐
onsydelser og i forbindelse med de valg der træffes, f.eks. i
relation til fordeling af overskud, tages højde for medlems‐
bestandens generationsmæssige sammensætning.
Bestemmelsen gennemfører artikel 7, sidste punktum, i
IORP II-direktivet.
Det foreslåede stk. 2 fastsætter, at de anmeldte regler for
beregning og fordeling af overskud, jf. § 46, stk. 1, nr. 3,
skal være præcise og klare og skal føre til en rimelig forde‐
ling.
Bestemmelsen medfører, at reglerne for fordeling af fir‐
mapensionskassens overskud skal være formuleret, så det
klart og præcist fremgår, hvordan overskuddet anvendes.
Fordelingen af overskuddet skal endvidere være rimelig i
forhold til de berettigede parter. Fordelingen af overskuddet
blandt de berettigede parter skal afspejle det forhold, hvoref‐
ter der er bidraget til overskudsdannelsen. Den del af firma‐
pensionskassens overskud, der herefter tilfalder medlem‐
merne og pensionsmodtagerne (bonus), skal frigives på ri‐
melig vis under pensionsordningens løbetid. Den beregnede
og fordelte bonus må ikke varigt afvige fra det forhold,
hvorefter der er bidraget til overskudsdannelsen, medmindre
andet følger af pensionsaftalernes indhold. Det kan således
f.eks. fremgå af aftalerne, at der ikke er ret til bonus. Bonus‐
regler skal være betryggende i den forstand, at der ikke ud‐
deles et større beløb i bonus, end der er til rådighed.
Det foreslåede stk. 3 fastsætter, at de beregningselemen‐
ter, herunder rentesatser, omkostningssatser og statistiske
beregningselementer, der lægges til grund ved beregning af
bidrag, udtrædelsesgodtgørelser og hvilende pension, skal
vælges med forsigtighed og skal være i overensstemmelse
med de regler, der udstedes i medfør af § 46, stk. 2. De be‐
regningselementer, der lægges til grund ved beregning af de
pensionsmæssige hensættelser, skal være i overensstemmel‐
se med de regler, der udstedes i medfør af § 50, stk. 5.
Bestemmelsen indebærer, at grundlagsrente, de statistiske
beregningselementer og omkostningselementer skal vælges
forsigtigt. Ved bedømmelsen af, om et tegningsgrundlag er
betryggende, er det ikke tilstrækkeligt, at forholdet imellem
de enkelte beregningselementer er realistiske, eller at bereg‐
ningsgrundlaget ud fra en helhedsvurdering er betryggende.
Grundlagsrenten, og risiko- og omkostningselementerne
skal hver for sig vælges med forsigtighed.
Firmapensionskasser skal som udgangspunkt finansieres
på basis af forsigtigt fastsatte løbende ordinære bidragsbeta‐
linger, og ekstraordinære tilskud bør alene indgå ved konsta‐
teret afvigelse fra de forsigtigt fastsatte forudsætninger og i
ekstraordinære situationer. Bidragene for et nytegnet med‐
lem skal være tilstrækkelige til, at firmapensionskassen kan
opfylde alle sine forpligtelser, således at der ikke vil være
behov for systematisk og permanent tilførsel af midler. En‐
hver pensionsordning vurderet på tegningstidspunktet skal
kunne hvile i sig selv, dog således at kontraktmæssige fast‐
satte omfordelinger kan finde sted, f.eks. som følge af an‐
vendelse af fælleskøngrundlag og andre kollektive elemen‐
ter.
En firmapensionskasse kan oprette to typer pensionsord‐
ninger, enten bidragsdefinerede eller ydelsesdefinerede pen‐
sionsordninger. I dag findes der dog alene firmapensions‐
kassen med ydelsesdefinerede pensionsordninger. I ydelses‐
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Udkast til betænkning
1981386_0007.png
7
definerede pensionskasser, hvor der er fastsat et pensionsni‐
veau, der indebærer en garanteret regulering efter et løn- el‐
ler prisniveau eller lignende, må de rentesatser, der lægges
til grund ved beregningen af de pensionsmæssige hensættel‐
ser, højst være forskellen mellem det forventede renteniveau
og det bedst mulige skøn over reguleringstakten. Ved fast‐
sættelse af rentesatserne kan der tages hensyn til effekten af
eventuelle skattefritagelser.
Formålet med tegningsgrundlaget er at fastsætte sam‐
menhængen mellem bidrag og pensionstilsagn. Sammen‐
hængen mellem bidrag og pensionstilsagn fastsættes på tids‐
punktet for tegning af pensionsordningen henholdsvis senere
forhøjelse(r) af bidrag eller pensionstilsagn. Det følger af
stk. 1, 1. pkt., om, at tegningsgrundlaget skal være rimeligt
og betryggende. Udviklingen kan dog medføre, at tegnings‐
grundlaget på sigt ikke længere er rimeligt og/eller betryg‐
gende. I så fald skal firmapensionskassen anmelde et nyt
tegningsgrundlag, som er rimeligt og betryggende, og som
skal anvendes ved fremtidige fastsættelser af sammenhæn‐
gen mellem bidrag og pensionstilsagn, herunder senere for‐
højelse(r).
Formålet med hensættelsesgrundlaget er at fastsætte stør‐
relsen af de midler, som en firmapensionskasse til enhver tid
skal være i besiddelse af for med stor sikkerhed at kunne op‐
fylde sine pensionsforpligtelser (pensionshensættelserne). I
medfør af § 59, stk. 5, udstedes regler, der fastsætter, at pen‐
sionshensættelserne skal beregnes for hvert enkelt medlem
som forskellen mellem nutidsværdien af pensionstilsagn og
aktuelle pensioner og nutidsværdien af fremtidige nettobi‐
drag. Dog skal pensionshensættelserne opgøres som nutids‐
værdien af optjente pensionstilsagn i firmapensionskasser
med ydelsesdefinerede pensionsordninger, der er oprettet
den 1. november 2007 eller senere, og for firmapensionskas‐
ser med ydelsesdefinerede pensionsordninger, der er oprettet
før 1. november 2007, og som har besluttet at anvende dette
grundlag. Nutidsværdien beregnes på det hensættelsesgrund‐
lag, som firmapensionskassen har anmeldt til dette formål,
og under hensyn til de fremtidige stigninger i pensionstil‐
sagn og nettobidrag, der er kendt på beregningstidspunktet.
Pensionshensættelsen for et medlem, der ikke er afskåret fra
at udtræde af firmapensionskassen, skal dog mindst være lig
med medlemmets udtrædelsesgodtgørelse. Pensionshensæt‐
telserne skal opgøres efter regler, der udstedes i medfør af §
50, stk. 5, og som understøtter en forsigtig beregning af pen‐
sionshensættelserne, som skal sikre, at firmapensionskas‐
sens forpligtelser relateret til medlemsbestandens pensions‐
ydelser kan opfyldes både på kort og lang sigt.
I henhold til lovforslagets § 46, stk. 1, nr. 2 og 6, skal alle
firmapensionskasser anvende et beregningsgrundlag til fast‐
sættelse af sammenhængen mellem ydelser og bidrag (teg‐
ningsgrundlaget) og et beregningsgrundlag til opgørelse af
pensionshensættelserne (hensættelsesgrundlaget). Bestem‐
melsen udelukker ikke, at de to beregningsgrundlag kan væ‐
re ens.
Tegningsgrundlaget er beskrevet i bemærkningerne til §
46, stk. 1, nr. 2, og skal fastsættes forsigtigt efter regler, der
udstedes i medfør af § 46, stk. 2. Formålet med reglerne er
at fastsætte sammenhængen mellem bidrag og pensionstil‐
sagn, så der er stor sikkerhed for, at firmapensionskassen
ved pensionsydelsens forfaldstidspunkt(er) har tilstrækkeli‐
ge midler til at opfylde pensionsløftet. Herudover skal sam‐
menhængen mellem bidraget og pensionstilsagnet følge
ækvivalensprincippet. Ækvivalensprincippet indebærer, at
nutidsværdien af pensionstilsagnet balancerer med nutids‐
værdien af de løbende bidrag, med det formål at sikre en lø‐
dig, jævnt opbygget afdækning af pensionstilsagnet.
Hensættelsesgrundlaget er beskrevet i bemærkningerne
til § 46, stk. 1, nr. 2, og § 50, stk. 1-4, og skal fastsættes for‐
sigtigt efter regler, der udstedes i medfør af § 50, stk. 5.
Det foreslåede
stk. 4
fastslår, at hvis kravene i stk. 1-3 el‐
ler i regler udstedt i medfør af stk. 5, § 46, stk. 2, og § 50,
stk. 5, ikke er opfyldt, påbyder Finanstilsynet firmapensi‐
onskassen at foretage de fornødne ændringer. Finanstilsynet
kan fastsætte en frist for firmapensionskassens efterlevelse
af sådanne påbud.
Bestemmelsen giver Finanstilsynet mulighed for at påby‐
de firmapensionskassen at opfylde principperne, som er gæl‐
dende for det tekniske grundlag m.v.
Det foreslåede
stk. 5
fastsætter, at Finanstilsynet kan fast‐
sætte nærmere bestemmelser om de krav, der er nævnt i stk.
1-3.
Bestemmelsen giver Finanstilsynet hjemmel, til at fast‐
sætte nærmere regler om kravene i stk. 1-3. Bestemmelsen
vil blive anvende til at fastsætte nærmere krav i bekendtgø‐
relse om pensionskassevirksomhed og teknisk grundlag m.v.
for firmapensionskasser.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget til § 48, stk. 1, 2. pkt., foreslås en
sproglig korrektion, idet henvisningen ændres fra »stk. 1« til
»1. pkt.«. Ændringen har ikke materiel betydning.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget til § 54, stk. 4, 1. pkt., foreslås en
sproglig korrektion, idet formuleringen »Beregning for
grundlag« ændres til »Beregning af grundlaget«. Korrektio‐
nen foretages med henblik på tydeliggøre indholdet af be‐
stemmelsen.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget til § 81, stk. 1, 2. pkt., foreslås
det, at den ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen.
Ændringen betyder, at hvis en firmapensionskasse af Fi‐
nanstilsynet bliver påbudt at lade udarbejde en redegørelse
om firmapensionskassens økonomiske stilling og fremtids‐
udsigter, så skal den ansvarshavende aktuar, i lighed med
firmapensionskassens bestyrelse, direktion og revision, ved
underskrift på påbuddet bekræfte over for Finanstilsynet at
være gjort bekendt med indholdet af henvendelsen. Ændrin‐
gen af § 81, stk. 1, 2. pkt., medfører, at bestemmelsen bliver
identisk med den gældende § 59, stk. 1, 2. pkt., i lov om til‐
syn med firmapensionskasser. Ændringen foretages med
henblik på at videreføre de gældende regler om den ansvars‐
havende aktuar.
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Udkast til betænkning
1981386_0008.png
8
Til nr. 23
Med ændringsforslaget til § 86, stk. 1, nr. 1, foreslås det,
at den ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen, så
det fremgår, at en firmapensionskasse skal opløses, hvis den
ikke har nogen bestyrelse eller ansvarshavende aktuar og
dette ikke afhjælpes inden for en frist fastsat af Finanstilsy‐
net. Ændringen af § 86, stk. 1, nr. 1, medfører, at bestem‐
melsen bliver identisk med den gældende § 63, stk. 1, nr. 1,
i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen foreta‐
ges med henblik på at videreføre de gældende regler om den
ansvarshavende aktuar.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget til § 90, stk. 1, foreslås en sprog‐
lig korrektion, idet »pensionskassens« ændres til »pensions‐
kasses«. Ændringen har ikke materiel betydning.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget til § 90, stk. 3, foreslås en sprog‐
lig korrektion, idet »afviser« ændres til »afslår«. Korrektio‐
nen foretages, da det er mere sprogligt korrekt at »afslå« en
tilladelse.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget til § 97, stk. 4, 1. pkt., foreslås
det, at henvisningen ændres fra »§ 41, stk. 2« til »§ 35, stk.
2«. Ændringen foretages, da lovforslaget p.t. henviser til den
forkerte bestemmelse.
Til nr. 27
Med ændringsforslaget til § 97, stk. 7, foreslås det, at
henvisningen ændres fra »stk. 3, 3. pkt.« til »stk. 4, 3. pkt.«.
Ændringen foretages, da lovforslaget p.t. henviser til den
forkerte bestemmelse.
Til nr. 28
Med ændringsforslaget til § 97, stk. 8, 1. pkt., foreslås
det, at henvisningen ændres fra »§ 41, stk. 2« til »§ 35, stk.
2«. Ændringen foretages, da lovforslaget p.t. henviser til den
forkerte bestemmelse.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget til § 97, stk. 8, 2. pkt., foreslås
det, at henvisningen ændres fra »stk. 2 og 3« til »stk. 2 og
4«. Ændringen foretages, da lovforslaget p.t. henviser til den
forkerte bestemmelse.
Til nr. 30
Med ændringsforslaget til § 98, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3,
foreslås det, at den ansvarshavende aktuar indsættes i be‐
stemmelsen, således at den ansvarshavende aktuar, i lighed
med firmapensionskassens bestyrelse, direktør og revisor,
skal deltage på det møde, der afholdes med Finanstilsynet
efter en inspektion i firmapensionskassen. Ændringen af §
98, stk. 2, 1. pkt., medfører, at bestemmelsen bliver identisk
med den gældende § 65 c, stk. 2, 1. pkt., i lov om tilsyn med
firmapensionskasser. Ændringen foretages med henblik på
at videreføre de gældende regler om den ansvarshavende ak‐
tuar.
Til nr. 31
Med ændringsforslaget til § 103, stk. 2, nr. 3, foreslås
det, at ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen.
Ændringen betyder, at den ansvarshavende aktuar skal anses
som part i forhold til Finanstilsynets afgørelser, for så vidt
angår de sager, hvor den ansvarshavende aktuar ikke har op‐
fyldt dens oplysningspligt over for Finanstilsynet, jf. § 01,
stk. 4, 1. pkt. Ændringen af § 103, stk. 2, nr. 3, medfører, at
bestemmelsen bliver identisk med den gældende § 66 b, stk.
2, nr. 3, i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Ændrin‐
gen foretages med henblik på at videreføre de gældende reg‐
ler om ansvarshavende aktuar.
Til nr. 32
Med ændringsforslaget til § 103, stk. 3, foreslås det, at
ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen. Ændrin‐
gen betyder, at ansvarshavende aktuar også skal anses som
part, hvis Finanstilsynets påtale eller påbud i medfør af lo‐
ven eller dennes forskrifter er rettet direkte mod den pågæl‐
dende. Ændringen af § 103, stk. 3, medfører, at bestemmel‐
sen bliver identisk med den gældende § 66 b, stk. 3., i lov
om tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen foretages
med henblik på at videreføre de gældende regler om an‐
svarshavende aktuar.
Til nr. 33
Med ændringsforslaget til § 107, stk. 1, foreslås det, at
henvisningen udvides, så der både henvises til »stk. 2 og 3«.
Korrektionen foretages, da både bestemmelsens stk. 2 og 3
er undtagelser fra stk. 1, hvorfor der i stk. 1, bør henvises til
begge bestemmelser.
Til nr. 34
Med ændringsforslaget til § 110, stk. 1, 2. pkt., foreslås
en sproglig korrektion, idet »nogle« ændres til »nogen«. Der
er med korrektionen ikke tiltænkt nogen materiel ændring.
Til nr. 35
Med ændringsforslaget til § 116, stk. 2, foreslås det, at §
01 indsættes i straffebestemmelsen. Ændringen betyder, at
overtrædelser af ændringsforslagets § 01 om ansvarshaven‐
de aktuar kan straffes med bøde. Ændringen foretages med
henblik på at videreføre de gældende regler om ansvarsha‐
vende aktuar.
Til nr. 36
Med ændringsforslaget til § 116, stk. 3, foreslås det, at
»efter« ændres til »om overholdelse af«. Ændringen, som er
af lovteknisk karakter, foretages for at sikre, at bestemmel‐
sens indhold ikke er misvisende.
Til nr. 37
Med ændringsforslaget til § 117 foreslås det, at ansvars‐
havende aktuar indsættes i bestemmelsen. Ændringen bety‐
der, at hvis ansvarshavende aktuar, i lighed med bestyrelsen,
direktionen, firmapensionskassen som sådan, likvidator og
revisor, undlader i rette tid at efterkomme de pligter, der ef‐
ter loven eller bestemmelser fastsat i henhold til loven på‐
hviler denne over for Finanstilsynet eller Erhvervsstyrelsen,
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Udkast til betænkning
1981386_0009.png
9
så kan Finanstilsynet eller Erhvervsstyrelsen som tvangs‐
middel påbyde den ansvarshavende aktuar daglige eller
ugentlige bøder.
Til nr. 38
Med ændringsforslaget til § 117 foreslås herudover en
sproglig korrektion, idet »påbyde« ændres til »pålægge«.
Korrektionen foretages, da det er mere sprogligt korrekt at
»pålægge en bøde« end at »påbyde en bøde«.
Til nr. 39
Med ændringsforslaget til § 118, stk. 4, foreslås det at nr.
1, udgår, hvorefter nr. 2-4 bliver til nr. 1-3. Ændringen bety‐
der, at bekendtgørelse om ansvarshavende aktuar i firma‐
pensionskasser ikke ophæves. Ændringen foretages med
henblik på at videreføre de gældende regler om ansvarsha‐
vende aktuar.
Til nr. 40
Med ændringsforslaget til § 119, 2. pkt. foreslås en
sproglig korrektion, idet »køre videre« ændres til »fortsætte
deres virksomhed«. Korrektionen foretages alene for at gøre
formuleringen mere sproglig korrekt.
Til nr. 41
Med ændringsforslaget til § 126 foreslås en ændring af
bestemmelsen, så loven ikke gælder for bl.a. Færøerne og
heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne. Det foreslåede svarer til, hvad der gælder efter §
73, stk. 5, i den gældende lov om tilsyn med firmapensions‐
kasser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2018 og var til
1. behandling den 6. november 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 9. juli 2018
dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 277. Den
24. oktober 2018 sendte erhvervsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V)
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL)
Rune Lund (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1