Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 79 Bilag 1
Offentligt
1956906_0001.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0002.png
Finanstilsynet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om lov om firmapensionskasser (nr. 560-0062)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) takker for muligheden for at komme med kom-
mentarer til lov om firmapensionskasser.
Generelle kommentarer
Loven har til hensigt at lave en direktivnær implementering af IORP II-direktivet.
Den har ikke umiddelbart stor betydning for Danmark, fordi IORP II-regimet kun
vil gælde for firmapensionskasser, som benyttes i mindre omfang. Øvrige ar-
bejdsmarkedspensionsordninger og dermed langt hovedparten af markedet vil
fortsat være omfattet af de nuværende Solvens II-regler.
DA’s generelle holdning er, at arbejdsmarkedspensionsordningers primære funk-
tion er at sikre et tilstrækkeligt levegrundlag efter tilbagetrækning fra arbejds-
markedet. Derfor er sikkerhed et kardinalpunkt, og vi er som udgangspunkt til-
fredse med Solvens II-reglerne.
Udfordring vedrørende international konkurrence
Loven kan give danske og udenlandske selskaber uens konkurrencevilkår. Det
skyldes, at danske pensionsselskaber fortsat vil operere under Solvens II-reg-
lerne, mens udenlandske udbydere af firmapensionsordninger vil kunne operere
under IORP II-reglerne i Danmark. Udenlandske selskaber får dermed mere lem-
pelige rapporteringskrav. Problemet nævnes i bemærkningerne til lovforslaget,
hvor det anføres, at det ikke er et stort problem, fordi den internationale kon-
kurrence p.t. er lille.
Vi mener, det er klogt at tage højde for eventuelle fremtidige tendenser. En af
pointerne med IORP II-direktivet er at øge den internationale konkurrence, og
det er efter vores opfattelse risikabelt at antage, at konkurrencesituationen vil
være uændret fremover. Derfor foreslår vi to ting:
For det første bør loven give mulighed for, at danske pensionskasser på en
hurtig og smidig måde får mulighed for at operere under IORP II-reglerne,
hvis der viser sig at opstå konkurrence med udenlandske firmapensions-
selskaber.
For det andet bør loven implementere IORP II-direktivet som en mini-
mumsimplementering. Selskaber, der opererer under IORP II-reglerne,
skal fremover følge den specifikke implementering af direktivet i det land,
de opererer fra. Vi mener, at det er væsentligt ikke at stille danske selska-
ber dårligt, hvis der opstår konkurrence på tværs af EU.
15. august 2018
MRL
Dok ID: 125050
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0003.png
Side 2
Udfordring vedrørende diskrepans i skattesatser
Loven vil betyde, at kravene til at gennemføre udbetalinger fra danske firmapen-
sionskasser til sponsorvirksomheden lempes. Her er der en udfordring med di-
skrepans i skattesatserne:
Når virksomheden indbetaler bidrag til pensionskassen, indebærer det et
skattefradrag, der svarer til selskabsskatteprocenten på 22 pct.
Tilbageføres et beløb til virksomheden, beskattes det imidlertid med 40
pct., jf. pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1, 4. pkt.
Hensigten med at lave denne diskrepans har muligvis været at forhindre virk-
somheder i at bruge firmapensionskasser som investeringsdepoter. Det skal
imidlertid bemærkes, at afgiften på 40 pct. er fastsat på et tidspunkt, hvor sel-
skabsskattesatsen var højere og PAL-skatten lavere end i dag. Dvs. den nævnte
diskrepans er i dag betydelig større end ved fastsættelsen af satsen.
En grov beregning viser, at ved et investeringsafkast på 5 pct., selskabsskat på
22 pct., PAL på 15,3 pct. og den nævnte afgift på 40 pct. vil midler uden for en
firmapensionskasse give et afkast efter skat på 4 pct. Midler, som overføres til
og efterfølgende tilbageføres fra en firmapensionskasse, vil derimod indebære et
tab på 15 pct.
Vi mener, at de 40 pct. bør sænkes i en situation, hvor der fra lovgivers side
skabes forbedrede muligheder for at kunne udbetale til sponsorvirksomheden.
Konkret kan satsen sænkes til 22 pct. Det vil ikke give virksomhederne en skat-
tefordel, og hensynet til at undgå unødig ophobning af kapital i firmapensions-
kassen bevares dermed. Til gengæld vil en sænkelse af skattesatsen til 22 pct.
gøre det muligt at tilbageføre midler uden tab.
I øvrigt mener vi, at reglerne i forvejen giver virksomhederne mulighed for at
trække midler ud med en beskatning på 22 pct. Det skyldes, at man ved en
firmapensionsordnings ophør kan trække overskydende midler ud med en be-
skatning på 22 pct. jf. ligningslovens § 7o, stk. 1 nr. 2., jf. § 16g. Vi mener, man
bør sidestille tilbageførelse af kapital før og efter ordningens ophør. Det vil efter
vores vurdering ikke afføde et provenutab, fordi en firmapensionskasse alligevel
vil vente med at tilbageføre overskydende midler til ordningens ophør, såfremt
der er den nævnte diskrepans mellem skattesatserne.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Martin Laurberg
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0004.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Att.: Kontorchef Line Bergmann og fuldmægtig Nelofar Maryam Safi
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]; [email protected]
15. august 2018
Høring over forslag til lov om firmapensionskasser
Tak for muligheden for at kommentere lovforslaget.
Lovforslaget gennemfører IORP II-direktivet om arbejdsmarkedsrelaterede pen-
sionskassers (IORP’ers) aktiviteter og tilsynet hermed i dansk ret.
FSR
danske revisorers Arbejdsgruppe for forsikringsselskaber har gennemgået
det fremsendte høringsforslag med fokus på revisions- og regnskabsmæssige
forhold og har følgende kommentarer til forslaget:
Forsikringsmæssige hensættelser
Med den foreslåede bestemmelse i § 50 sker der en delvis nyaffattelse af regler-
ne om opgørelsen af de forsikringsmæssige hensættelser. Formålet med en nyaf-
fattelse af reglerne er ifølge bemærkningerne at skabe et klarere overblik over
kravene relateret til opgørelsen af de forsikringsmæssige hensættelser til brug
for solvensopgørelsen samt derudover at sikre, at opgørelsen af hensættelserne
baseres på de principper, der følger af IORP II-direktivets krav om forsigtighed.
Direktivets forsigtighedsprincip forventes udmøntet i en bekendtgørelse om vær-
diansættelsen af de forsikringsmæssige forpligtelser, som i lighed med den hidtil
gældende regulering relateret til opgørelsen af hensættelserne fastlægger de
nærmere forhold omkring parametre for rente, biometriske risici mv. En regule-
ring, som hidtil har været anført i bekendtgørelse nr. 1230 af 3. november 2015
om finansielle rapporter for firmapensionskasser.
Som det anføres i bemærkningerne til § 64 i lovforslaget, er der ikke tiltænkt
ændringer i forhold til, hvordan de pensionsmæssige hensættelser opgøres i dag,
idet de nye bestemmelser for opgørelse af de pensionsmæssige hensættelser
præciserer og gengiver allerede gældende praksis på regnskabsområdet.
I og med at det er tiltænkt, at regnskabsbestemmelserne for opgørelse af de for-
sikringsmæssige hensættelser fremover skal være reguleret i en særskilt be-
kendtgørelse om værdiansættelse af de forsikringsmæssige forpligtelser, henle-
der foreningen opmærksomheden på, at der i forbindelse med vedtagelsen af
lovforslaget tillige skal foretages ændringer til især §§ 11, 13 samt 50-56 i den
gældende bekendtgørelse om finansielle rapporter for firmapensionskasser
(regnskabsbekendtgørelse), som indeholder detaljerede bestemmelser om regn-
skabsmæssig opgørelse af de forsikringsmæssige hensættelser.
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 4183
Konto nr. 2500102295
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0005.png
Foreningen imødeser derfor behandling af en opdateret regnskabsbekendtgørelse
i Finanstilsynets regnskabsudvalg for forsikringsselskaber i den kommende tid,
hvor der i bekendtgørelsen på passende vis kan indarbejdes henvisninger til en
ny værdiansættelsesbekendtgørelse, samt i øvrigt skabes klarhed over de frem-
tidige regler for opgørelse af forsikringsmæssige hensættelser.
Ophævelse af kravet om ansvarshavende aktuar
Foreningen har ved gennemgangen konstateret, at de hidtidige bestemmelser
om, at firmapensionskasser skal antage en ansvarshavende aktuar, ikke er med-
taget i lovforslaget. Formålet med den hidtidige bestemmelse er ifølge bemærk-
ningerne at skabe sikkerhed for, at pensionskassen overholder det tekniske
grundlag, der som udgangspunkt er forsikringsvirksomhedens aktiviteter, og
dermed de pensionsydelser, som en pensionskasse har forpligtet sig til at yde
over for sine medlemmer.
Efter lovforslagets § 35 skal en pensionskasse i stedet etablere en aktuarfunkti-
on, såfremt pensionskassen yder dækning af biometriske risici eller enten garan-
terer et investeringsafkast eller et bestemt ydelsesniveau. Aktuarfunktionen skal
sikre beregningen af hensættelserne mv. og har pligt til at koordinere og overvå-
ge beregningen af de forsikringsmæssige hensættelser, vurdere, om de metoder,
underliggende modeller og antagelser, der anvendes og lægges til grund ved be-
regningen af de forsikringsmæssige hensættelser, er fyldestgørende mv.
I henhold til den foreslåede § 50, stk. 3 og 4, skal de pensionsmæssige hensæt-
telser beregnes hvert år, og beregningen af de pensionsmæssige hensættelser
skal foretages og attesteres af en aktuar efter de aktuarmæssige metoder, som
vil være fastlagt i en ny bekendtgørelse om værdiansættelse af de forsikrings-
mæssige forpligtelser. Som det anføres i bemærkningerne, vil det fremadrettet
være aktuarfunktionen, som har ansvaret for beregningen af de pensionsmæssi-
ge hensættelser og attesteringer heraf, når der henses til, at den ansvarshaven-
de aktuar ikke videreføres i den foreslåede lov.
Foreningen har ud fra lovforslaget og bemærkninger hertil vanskeligt ved at vur-
dere, om firmapensionskassernes kontrolmiljø omkring opfølgning på teknisk
grundlag, indberetninger og beregning af hensættelser i praksis vil være uændret
eller reduceret i fremtiden. Det afhænger af, hvorledes de berørte firmapensi-
onskasser vælger at implementere overgangen fra ansvarshavende aktuar til den
nye aktuarfunktion.
En ekstern revisor for en firmapensionskasse vil i relation til den revisionsmæssi-
ge side af sagen skulle forholde sig til kompetencerne i en aktuarfunktion. Så-
fremt der i praksis sker en reduktion af kompetencerne og kontrolmiljøet vedrø-
rende f.eks. beregning af hensættelserne, kan det ikke udelukkes, at revisor vil
være nødsaget til at udvide revisionen på hensættelserne.
Side 2
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0006.png
Udbetaling af midler til det pensionstegnende firma
Efter § 14 i udkastet til lovforslaget lempes reglerne om mulighederne for at ud-
betale midler til det pensionstegnende firma, idet kravet til basiskapitalens stør-
relse efter udbetalingen mindskes.
I denne forbindelse henleder vi opmærksomheden på, at skattelovgivningen i
pensionsbeskatningslovens §§ 17, stk. 1, 24 og 29, stk. 1, indeholder regler om
beskatning i denne forbindelse. Der bør således foretages konsekvensrettelser i
skattelovgivningen.
Herudover henleder vi opmærksomheden på, at beskatningen ved løbende udbe-
talinger til det pensionstegnende firma pålægges en afgift på 40%, mens udbeta-
linger for eksempel i forbindelse med likvidation selskabsbeskattes (pt. 22%) i
det omfang, det pensionstegnende firma har haft fradrag for indbetalingerne. I
forbindelse med ændringen af lov om firmapensionskasser bør det tilsvarende
overvejes at ensrette beskatningen, således at også løbende udbetalinger under-
gives selskabsbeskatning, og de skattemæssige beskatningsregler derved i prin-
cippet ikke er til hinder for, at de civilretlige regler kan finde anvendelse.
Foreningen har ikke yderligere bemærkninger af revisions- og regnskabsmæssig
karakter.
Side 3
Med venlig hilsen
Ole Steen Jørgensen
chefkonsulent
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0007.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0008.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0009.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt til:
Cc:
[email protected]
[email protected]
,
[email protected]
og
[email protected]
14. august 2018
Høring over udkast til forslag til lov om firmapensionskasser
Ved e-mail af 5. juli 2018 har Finanstilsynet anmodet om Datatilsynets
bemærkninger til ovenstående udkast til lovforslag.
Finanstilsynet har ikke i den forbindelse oplyst nærmere om, hvilke dele af
lovforslaget der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med
behandling af personoplysninger, jf. databeskyttelseslovens § 28.
Datatilsynet har efter en gennemgang af udkastet til lovforslag umiddelbart
følgende bemærkninger:
Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 29, stk. 1, nr. 8, fremgår
følgende:
”Det foreslås i nr. 8, at firmapensionskasser skal have betryggende kontrol- og
sikringsforanstaltninger på it-området, så uvedkommende ikke kan få adgang til
persondata i firmapensionskassen. Bestemmelsen indebærer ligeledes, at der også skal
være sikring af, at væsentlige oplysninger ikke kan gå tabt, samt at oplysninger ikke
uberettiget videregives.”
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0074
Dok.nr. 16336
Sagsbehandler
Marie Raahauge Christi-
ansen
Direkte 3319 3217
Datatilsynet
skal
i
den
forbindelse
gøre
opmærksom
databeskyttelsesforordningens regler om behandlingssikkerhed i artikel 5, stk.
1, litra e og artikel 32, hvorefter der skal gennemføres passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der
modsvarer de risici, der er ved en given behandling. Opmærksomheden henle-
des endvidere på forordningens artikel 25 om databeskyttelse gennem design
og databeskyttelse gennem standardindstillinger.
Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 40, stk. 4, fremgår bl.a.
følgende:
”Af kontrakten mellem outsourcingvirksomheden og leverandører skal det klart
fremgå, at personoplysninger skal behandles i overensstemmelse med relevante krav
herfor. Beskyttelsen af personoplysninger skal også gælde efter outsourcingens
ophør.”
Datatilsynet skal gøre opmærksom på, at hvis der ved outsourcing af
aktiviteter benyttes en databehandler, der behandler personoplysninger på
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2
vegne af og efter instruks fra en dataansvarlig, skal der indgås en databehand-
leraftale mellem parterne, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 28.
Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 101 fremgår bl.a.:
”Bestemmelsen udgør sammen med det foreslåede stk. 2 Finanstilsynets generelle be-
føjelse til at indhente nødvendige oplysninger hos virksomheder omfattet af lovforsla-
get”
”Det er Finanstilsynet, der vurderer, hvilke oplysninger, der er brug for til udførelsen
af tilsynet med virksomhederne. Som offentlig myndighed er Finanstilsynet underlagt
et proportionalitet princip, hvorfor den mindst indgribende beføjelse altid skal anven-
des. Det betyder, at Finanstilsynet før, der indhentes oplysninger, dokumenter eller an-
dre data i enhver form, skal vurdere, om der kan foretages indgreb, der er mindre ind-
gribende.”
Finanstilsynet skal endvidere i sin sagsbehandling iagttage persondataretlige regler
[…].”
Datatilsynet skal hertil bemærke, at der udover hjemlen til at indhente oplys-
ninger hos virksomheder i medfør af lovforslagets § 101 skal være hjemmel
til behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningens artikel 6
eller artikel 9 eller databeskyttelseslovens §§ 8 eller 11, hvor det er relevant.
Datatilsynet henstiller, at dette præciseres i bemærkningerne.
Datatilsynet skal endelig bemærke, at ”persondataloven”, ”lov om behandling
af personoplysninger” og ”databeskyttelsesdirektivet” skal rettes til ”databe-
skyttelsesloven” og ”databeskyttelsesforordningen” i bemærkningerne til lov-
forslagets §§ 104 og 107.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Marie Raahauge Christiansen
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0011.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K
Fuldmægtig Nelofar Maryam Safi
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
23. juli 2018
CAP/AMHHA
J.nr. 2018 - 2388
Kære Nelofar Maryam Safi
Digitaliseringsstyrelsens sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget
udkast til forslag om Lov om firmapensionskasser i høring.
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har til opgave at følge op på, om
lovforslagets implementeringskonsekvenser er tilstrækkeligt belyst i lovbemærk-
ningerne, og om lovgivningen så vidt muligt er digitaliseringsklar. Sekretariatet har
således vurderet, om lovforslaget lever op til de syv principper for digitaliserings-
klar lovgivning, samt om de angivne implementeringskonsekvenser er velbelyste.
Sekretariatets gennemgang giver på det foreliggende grundlag anledning til følgende
bemærkninger:
Ændrede sagsgange som følge af nyt tilsyn
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at implementeringen af IORP II-direktivet
vil medføre væsentlige ændringer i investeringsreglerne for pensionskasserne, da
de nuværende faste kvantitative grænser for pensionskassers investeringer erstattes
af prudent person-princippet.
Der vil desuden blive et øget fokus på pensionskassernes investeringspolitik, og
Finanstilsynet vil føre tilsyn med, om pensionskassen håndterer aktiverne i over-
ensstemmelse med prudent person-princippet. Lovforslaget indebærer derfor
økonomiske omkostninger i form af udgifter til årsværk, der skal varetage den nye
form for tilsyn.
Sekretariatet bemærker, at afskaffelsen af de nuværende kvantitative kriterier til
fordel for en subjektiv vurdering ikke er i overensstemmelse med princip 3 om
automatisk sagsbehandling baseret på objektive kriterier. Der er dog tale om et
minimumsdirektiv, hvorfor de ændrede krav og arbejdsgange skal implementeres.
Finanstilsynet kan evt. overveje, om det er muligt at igangsætte tiltag, der kan re-
ducere implementeringsomkostningerne, eksempelvis ved at formulere retnings-
linjer, der standardiserer og ensarter praksis.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0012.png
Side 2 af 2
Implementeringskonsekvenser for offentlige myndigheder
I forhold til opbygningen af lovbemærkningerne bemærkes, at der af Vejledning
om konsekvensanalyser og Justitsministeriets Vejledning om lovkvalitet fremgår,
at en vurdering af implementeringskonsekvenser træder i stedet for vurderingen af
administrative konsekvenser for det offentlige, hvorfor navngivningen af afsnittet
med fordel kan afspejle dette.
Herunder skal der foretages en vurdering af, om lovforslaget er i overensstemmel-
se med principperne for digitaliseringsklar lovgivning, samt angives, om imple-
menteringen af de nye krav og tilsynsforpligtelser forventes at medføre it-
ændringer.
Der henvises i øvrigt til Vejledning om digitaliseringsklar lovgivning, lige som I
naturligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet for råd og vejledning.
Med venlig hilsen
Amanda Højriis Hansen
Fuldmægtig
T 2978 7404
E [email protected]
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0013.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Nelofar Maryam Safi (FT)
Thomas Tolstrup Jensen (DEP)
Morten Svane (FT); Simon Overballe-Nielsen (FT)
VS: Forslag til lov om firmapensionskasser
20. august 2018 08:57:46
Kære Thomas
Hermed fremsendes til orientering høringssvaret fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening i
forbindelse med høringen af forslag til lov om firmapensionskasser.
Med venlig hilsen
Nelofar Maryam Safi
Fuldmægtig
Juridisk kontor
______________________________________________­
­
____
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61930772
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
Fra:
Morten Holm Bundgaard <[email protected]>
Sendt:
17. august 2018 16:35
Til:
Høringer <[email protected]>; Nelofar Maryam Safi (FT) <[email protected]>
Cc:
Merete Preisler <[email protected]>; Mariane Dissing <[email protected]>
Emne:
SV: Forslag til lov om firmapensionskasser
FA takker for høring af den 5. juli 2018. FA har bemærkninger til den del af høringen, der
vedrører aflønning, whistleblowerordning og fit and properreglerne.
Overordnet set er det FA’s holdning, at direktivet skal implementeres direktivnært.
Ad regler om aflønning
Det fremgår af bemærkningerne til lovens § 42, at erhvervsministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler om definitionen af andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse på
pensionskassens risikoprofil. Dette vil blive fastsat i en ny bekendtgørelse om lønpolitik og
aflønning i pensionskasser. Derudover foreslås det, at erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler for pensionskasser om lønpolitik og aflønning af bestyrelsen, direktionen og
andre væsentlige risikotagere.
Overordnet set er FA af den holdning, at reglerne om aflønning overimplementeres i dansk ret,
herunder reglen om loftet på 50 pct. i variabel aflønning til direktionen i danske selskaber, idet
udlandet typisk har et loft på 100 pct. Den særlige danske implementering forringer danske
virksomheders konkurrenceevne og nødvendiggør, at danske koncerner har forskellige regler for
aflønning af direktioner i de forskellige selskaber i Danmark og udlandet. Der henvises i øvrigt til
FA’s bemærkninger til Finanstilsynets høring af den 12. juli 2016 om forslag til lov om ændring af
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0014.png
lov om finansiel virksomhed m.v.
Det fremgår også, at den kommende bekendtgørelse for pensionskasser forventes at svare til
bekendtgørelse om lønpolitik og aflønning i forsikringsselskaber og forsikringsholdingselskaber. I
den forbindelse henvises der til bemærkninger afgivet af FA til denne bekendtgørelse i brev af 2.
november 2017.
Ad regler om whistleblowerordning
FA noterer sig, at whistleblowerordningen videreføres fra lov om tilsyn om firmapensionskasser.
Reglerne svarer til de regler, som gælder i lov om finansiel virksomhed.
Ad fit and proper-regler
Det fremgår af bemærkningerne, at bestemmelsen udvides, så ansvarlige for nøglefunktionerne
også er omfattet. Der antages her at være tale om ansatte, der ikke nødvendigvis indgår i
bestyrelsen eller direktionen. Disse nøgleansvarlige bliver endvidere omfattet af påbuddet i
lovforslagets § 97, hvoraf det fremgår, at finanstilsynet har hjemmel til at afsætte et
bestyrelsesmedlem, direktør eller ansvarlig for nøglefunktion, hvis denne ikke lever op til
kravene til egnethed og hæderlighed. FA henviser til bemærkninger afgivet 8. december 2017 til
forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed. FA bemærker, at det er uklart, hvilke
ansættelsesretlige konsekvenser bestemmelsen har, herunder om det er lovligt og sagligt at
afskedige en nøgleperson, som efter Finanstilsynets opfattelse ikke lever op til fit and proper-
kravene.
Der henvises til eventuelle bemærkninger fra brancheforeningerne Finans Danmark og Forsikring
& Pension.
Med venlig hilsen
Morten Holm Bundgaard
Juridisk konsulent
[email protected]
Telefon: +45 3391 4700
Direkte: +45 3338 1622
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Amaliegade 7
1256 København K
Besøg os på
www.fanet.dk
og abonnér på
vores nyhedsmail
Fra:
Nelofar Maryam Safi (FT) <[email protected]>
Sendt:
5. juli 2018 13:13
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0015.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Finanssektorens
arbejdsgiverforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; corporate-centre-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; 2-
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Cc:
Nelofar Maryam Safi (FT) <[email protected]>; Line Bergmann (FT) <[email protected]>; Høringer
<[email protected]>
Emne:
Forslag til lov om firmapensionskasser
Herved sendes udkast til forslag til lov om firmapensionskasser i offentlig høring.
Se venligst vedhæftede høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag.
Finanstilsynet modtager gerne bemærkninger til lovforslaget, før det skal behandles i folketinget.
Finanstilsynet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger senest
torsdag den 16.
august.
Bemærkninger bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til kontorchef Line Bergmann, Kontor for
Pensionskasser og Interne Modeller, på tlf. 33 55 84 45 eller undertegnede på tlf. 61 93 07 72.
Med venlig hilsen
Nelofar Maryam Safi
Fuldmægtig
Juridisk kontor
______________________________________________­
­
____
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0016.png
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61930772
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0017.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt pr. email til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Dato: 21. august 2018
Sag: FO-18/13780-6
Sagsbehandler: /jli
Direkte tlf.: +45 41 71 50 66
FORBRUGEROMBUDSMANDEN
Forbrugerombudsmandens bemærkninger til
forslag til lov om firma-
pensionskasser
Finanstilsynet har den 5. juli 2018 sendt forslag til lov om firmapensions-
kasser i høring hos Forbrugerombudsmanden.
Lovforslaget giver Forbrugerombudsmanden anledning til en enkelt be-
mærkning.
Ukorrekt beskrivelse af markedsføringslovens anvendelsesområde
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.
Fax
41 71 51 51
41 71 51 61
CVR-nr. 10 29 48 19
EAN-nr. 5798000018006
[email protected]
www.forbrugerombudsmanden.dk
ERHVERVSMINISTERIET
I bemærkningerne til lovforslaget er følgende angivet (lovforslagets s. 273):
”Efter markedsføringslovens § 1, stk. 2, finder markedsføringsloven ikke an-
vendelse på sager vedrørende finansielle virksomheders overtrædelse af reg-
ler om god markedsføringsskik og vildledning, når der af Erhvervsministeren
er udstedt regler på dette område.”
Medlem af International Consumer
Protection & Enforcement Network
(ICPEN)
www.icpen.org
Forbrugerombudsmanden skal gøre opmærksom på, at markedsføringslo-
vens anvendelsesområde og dermed Forbrugerombudsmandens tilsynsvirk-
somhed ikke er beskrevet korrekt.
Markedsføringslovens anvendelsesområde er fastlagt i markedsføringslo-
vens § 1, der har følgende ordlyd:
”§ 1. Loven finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed samt på offent-
lig virksomhed, i det omfang der udbydes produkter på markedet.
Stk. 2. §§ 3, 4, 9 og 14 finder ikke anvendelse på finansielle virksomheder, i
det omfang erhvervs- og vækstministeren har udstedt regler på det pågælden-
de område.
Stk. 3. §§ 15 og 16 finder ikke anvendelse på finansielle virksomheder.”
Som det fremgår, er det alene markedsføringslovens §§ 3, 4, 9, 14, 15 og 16,
som finansielle virksomheder er undtaget fra. Markedsføringslovens vild-
ledningsforbud findes i lovens §§ 5 og 6, som finansielle virksomheder ikke
er undtaget fra.
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0018.png
Det er derfor ikke korrekt, når det i lovforslaget er anført, at markedsførings-
loven ikke finder anvendelse på sager om finansielle virksomheders over-
trædelse af forbuddet mod vildledning.
For god ordens skyld finder Forbrugerombudsmanden anledning til at henvi-
se til lov nr. 378 af 17. april 2013 om ændring af markedsføringsloven mv.
Med denne lov blev de finansielle virksomheder omfattet af markedsførings-
lovens vildledningsforbud efter i en periode at have været undtaget fra dem.
På baggrund af ovenstående skal Forbrugerombudsmanden foreslå følgende
ændring af formuleringen på lovforslagets s. 273:
”Efter markedsføringslovens § 1, stk. 2, finder markedsføringsloven ikke anven-
delse på sager vedrørende finansielle virksomheders overtrædelse af regler om
god markedsføringsskik og vildledning, når der af Erhvervsministeren er udstedt
regler på dette område.”
Med venlig hilsen
På Forbrugerombudsmandens vegne
Jacob Linkis
Specialkonsulent
2
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0019.png
Finanstilsynet
Att. Line Bergmann
[email protected]
[email protected]/[email protected]
Forsikring & Pensions høringssvar til udkast til lov om firma-
pensionskasser
Forsikring & Pension vil gerne takke for muligheden for at komme med svar til
høringen af udkast til lov om firmapensionskasser. I forbindelse med udarbejdel-
sen af lovforslaget har Forsikring & Pension været inviteret til drøftelser om lov-
forslaget. Det foreliggende udkast til lov om firmapensionskasser afspejler i vid
udstrækning disse drøftelser.
Generelle kommentarer til lovforslaget
Det er Forsikring & Pensions opfattelse, at det eksisterende Solvens II regelsæt
er til gavn for forbrugerne og giver et robust kapitalgrundlag at drive pensions-
virksomhed på, og derfor ønsker vi som udgangspunkt at fortsætte med at an-
vende dette tilsynsregime. Samtidig er det et faktum, at det danske Folketing og
Finanstilsynet i EU har støttet, at IORP-reglerne skal kunne finde anvendelse som
grænseoverskridende virksomhed herunder for produkter til danske kunder.
Formålet med IORP-II direktivet er at sikre, at arbejdsmarkedsrelaterede pensi-
onskasser (IORP’er) får mulighed for at operere i andre medlemsstater under sik-
ring af et højt beskyttelses- og sikkerhedsniveau for ordningernes medlemmer og
pensionsmodtagere. Forsikring & Pension byder generelt konkurrence også fra
udenlandske selskaber velkommen. Konkurrence på lige vilkår er positivt og med-
virker til at skabe bedre produkter til gavn for forbrugerne. Forsikring & Pension
finder det imidlertid uacceptabelt, hvis udenlandske pensionsfonde underlagt
IORP II-reglerne får en konkurrencefordel ved at drive pensionsvirksomhed i Dan-
mark.
I tilfælde af, at der kommer et konkurrencepres på den danske pensionsbranche
fra udenlandske IORP’er er det derfor vigtigt, at de danske selskaber smidigt og
hurtigt får mulighed for at skifte tilsynsregime fra Solvens II til IORP II. For at
sikre dette, skal det være muligt hurtigt at lade reglerne træde i kraft for danske
pensionsselskaber. Den kommende lov bør derfor indeholde muligheden for rent
administrativt at udvide lovens anvendelsesområde til det anvendelsesområde,
der er fastsat i direktivet. Alternativt bør det sikres, at loven hurtigt kan ændres,
og at der ikke er selskabsretlige eller andre hindringer for, at eksisterende selska-
ber kommer under regelsættet. Vigtigheden af, at der etableres mulighed for en
smidig overgang til IORP II vil yderligere blive understreget, såfremt IORP’er får
mulighed for også at tilbyde søjle III-produkter. En udvidelse af IORP’ernes for-
13.08.2018
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Anne-Mette Munck
Chefkonsulent
Dir.
41919092
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2016-00065
365766
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0020.png
retningsområde drøftes i EU-regi for øjeblikket. Endelig bør det sikres, at vurde-
ringen af et muligt konkurrencepres påbegyndes allerede på det tidspunkt, hvor
Finanstilsynet modtager meddelelse om et udenlandsk IORP. Forsikring & Pension
bidrager gerne til dette arbejde.
Herudover bør lovbemærkningerne mere afbalanceret afspejle, at en ændring af
lovens anvendelsesområde kan blive nødvendig. Af udkastet til lovbemærkninger
fremgår
1
, at en udvidelse af anvendelsesområdet vil indebære en ikke ubetydelig
risiko for en lavere forbrugerbeskyttelse, hvorfor anvendelsesområdet for loven
indsnævres til kun at omfatte firmapensionskasser. I forbindelse med den danske
regerings beslutning om at stemme for vedtagelsen af IORP-II direktivet i EU her-
under som grænseoverskridende virksomhed, må vurderingen have været, at for-
delene ved regelsættet opvejer de ulemper, som reglerne kan have. Ellers burde
regeringen have stemt mod lovforslaget. Dette indebærer også, at regeringen har
vurderet, at den forbrugerbeskyttelse, der er i direktivet, må være tilstrækkelig
til sikring af de europæiske pensionskunder generelt og dermed også tilstrækkelig
til sikring af de danske pensionskunder. Denne oplagte præmis bør derfor afspej-
les eksplicit i lovbemærkningerne, hvilket den ikke gør nu.
Af hensyn til opretholdelsen af lige konkurrencevilkår i forhold til udenlandske
IORP’er er det også vigtigt, at implementeringen af IORP II-direktivet sker uden
overimplementering, med mindre der er meget væsentlige hensyn, som taler
imod. Det foreliggende udkast til lov om firmapensionskasser overholder dette
princip i hovedtræk, dog er der på visse områder truffet beslutning om overim-
plementering. På nuværende tidspunkt er det dog ikke muligt at få et fuldstændigt
overblik over rækkevidden af den samlede implementering, da udkastet til lov
indeholder en bred vifte af delegeringsbestemmelser. Erhvervsministeren eller Fi-
nanstilsynet kan bl.a. fastsætte nærmere regler om God Skik, ledelse og styring,
outsourcing, registrerede aktiver, forsikringsmæssige hensættelser, kapitalkrav
og investeringsregler. Det er vigtigt, at princippet om minimumsimplementering,
som regeringen bakker op om, videreføres i forbindelse med udarbejdelse af be-
kendtgørelser på alle disse områder.
Kommentarer til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til §§ 2, 23 og 30 – lovens anvendelsesområde og selskaberne organisering
Der ændres ikke på lovens hidtidige anvendelsesområde, og loven vil derfor fort-
sat kun gælde for firmapensionskasser forstået som én pensionskasse som tilby-
der pensionsordninger for ansatte i én virksomhed.
Vi læser IORP direktivet sådan, at direktivet godt kan rumme pensionsinstitutter,
der tilbyder pensionsordninger til ansatte i en flerhed af selskaber f.eks. i kraft af
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2016-00065
365766
1
Se lovbemærkningerne afsnit 3.1.3 ”Erhvervsministeriets overvejelser” hvoraf det fremgår at:
”Ulempen ved en direktivnær implementering og et deraf følgende udvidet anvendelsesområde vil være en mindre god
beskyttelse af danske pensionsopsparere end den forbrugerbeskyttelse, som følger af Solvens II-regelsættet, der i dag
regulerer stort set alle pensionsselskaber i Danmark.
En direktivnær implementering vil bl.a. betyde, at en række selskaber fremover får mulighed for ikke at skulle leve op til
risikobaserede kapitalkrav, hvilket vil indebære en større risici for danske pensionskunders pensionsopspring og i sidste
ende større risiko for, at nogle selskaber må foretage nedsættelser af pensionsydelserne. Risikoen for lavere udbetalinger
fra de omhandlede pensionsordninger vil kunne medføre øget risiko for lavere skatteindtægter og større udbetalinger af
indkomstafhængige offentlige pensions- og tillægsydelser.
Da en udvidelse af anvendelsesområdet således indebærer en ikke ubetydelig risiko for en lavere forbrugerbeskyttelse på
dette område, og da der i øvrigt ikke i dag eksisterer et konkurrencepres fra udenlandske pensionsleverandører på dette
område, der vil stille danske virksomheder ringere end de udenlandske er det for nuværende ikke fundet hensigtsmæssigt
at udvide anvendelsesområdet.”
Side 2
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
kollektive overenskomster. Hvis andre EU-lande vælger at anlægge denne forstå-
else af direktivet, vil sådanne udenlandske IORP’er kunne markedsføre sig i Dan-
mark i konkurrence med danske selskaber, der ikke vil kunne bruge IORP-reglerne
uden en lovændring.
I tilfælde af, at der opstår et konkurrencepres fra udenlandske IORP’er på den
danske pensionssektor, vil det blive nødvendigt blandt andet at ændre lovens an-
vendelsesområde og regler, der f.eks. ikke er forenelige med et aktieselskabs
struktur. For at sikre, at dette kan gøres smidigt og hurtigt, vil det være hensigts-
mæssigt, at et allerede eksisterende selskab kan blive et IORP. Der bør derfor
indføres en mulighed i loven for, at et eksisterende selskab (underlagt Solvens II)
ansøger Finanstilsynet om at blive et IORP-selskab under forudsætning af, at sel-
skabet gennemfører nødvendige ændringer af vedtægter, pensionsregulativer
m.v.
Bestemmelsen i § 23 vedrører medlemmernes indflydelse på generalforsamlingen,
og § 30 indeholder en regel om, at medlemmerne skal være repræsenteret i be-
styrelsen. Begge bestemmelser er en delvis videreførelse af eksisterende bestem-
melser, men de kan ikke genfindes i IORP-direktivet. IORP direktivet giver ingen
retningslinjer for, hvorledes et IORP skal være organiseret i forhold til selskabets
generalforsamling og bestyrelse. Forsikring & Pension finder, at disse bestemmel-
ser er begrænsende i forhold til, at et kommende IORP kan beslutte hvilken virk-
somhedsstruktur, det finder mest hensigtsmæssig. I tilfælde af, at der opstår et
konkurrencepres fra udenlandske IORP’er, og lovens anvendelsesområde skal æn-
dres, bør disse bestemmelser derfor også ændres, så flere selskabstyper kan blive
omfattet af regelsættet.
Til § 7 – mulighed for låneoptagelse
Det fremgår af lovforslagets § 7, at en pensionskasse ikke må optage lån eller
optræde som kautionist for tredjemand. Af lovbemærkningerne fremgår, at be-
stemmelsen ikke er til hinder for, at en pensionskasse optager lån for egen reg-
ning, såfremt lånet er i en begrænset periode og udelukkende til likviditetsformål.
Pensionsselskaber deltager ofte i investeringer i selskaber, som investerer i ek-
sempelvis vindmøller eller infrastrukturprojekter. Forsikring & Pension antager, at
bestemmelsen ikke vil forhindre, at en pensionskasse deltager i sådanne investe-
ringsselskaber, selvom selskabet delvist finansierer sine investeringer med lån.
Det er selvfølgelig en forudsætning, at investeringsselskabet er et selskab med
begrænset hæftelse.
I § 7 implementeres direktivets artikel 19 stk. 3. Men artiklen er kun delvist im-
plementeret i selve bestemmelsen. Den del af artikel 19 stk. 3 som vedrører mu-
lighed for, at medlemsstaterne kan tillade IORP’er at optage lån i et vist omfang,
men udelukkende til likviditetsformål og kun på midlertidig basis er, som nævnt
ovenfor, kun skrevet ind i lovbemærkningerne. Den valgte formulering af § 7 kan
derfor så tvivl, om låneoptagelse overhovedet er tilladt. Forsikring & Pension vil
derfor anbefale, at hele artikel 19 stk. 3 implementeres i loven.
Til §§ 29-39 – ledelse og indretning
Bestemmelserne i §§ 29-39 vedrørende ledelse og indretning af IORP’erne er i
forhold til direktivet et meget detaljeret regelsæt. Derudover bemyndiges er-
hvervsministeren til at fastsætte nærmere regler om de foranstaltninger, en fir-
mapensionskasse skal træffe for at have effektive former for virksomhedsstyring.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2016-00065
365766
Side 3
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Forsikring & Pension forventer, at den kommende bekendtgørelse på en afbalan-
ceret måde vil medvirke til at sikre, at selskabernes administrative byrder be-
grænses, så fremtidige danske IORP’er får mulighed for at konkurrere med uden-
landske IORP’er på lige vilkår samtidig med, at den nødvendige forbrugerbeskyt-
telse opretholdes.
Til § 40 - outsourcing
Det fremgår af lovbemærkningerne til § 40, at væsentlighedskravet er skrevet ud
af bestemmelsen vedrørende outsourcing. Dette kan have den uheldige konse-
kvens, at almindelige proportionalitetsbetragtninger går tabt. Herudover giver det
unødvendige administrative byrder for selskaberne og deres bestyrelser. Endelig
indebærer det, at Finanstilsynet skal underrettes om outsourcingaftaler, uanset
om de i forhold til selskabets drift og risiko i øvrigt er uvæsentlige. Uanset at
væsentlighed/proportionalitet ikke er eksplicit fremhævet i enkelte artikler, er
disse principper en integreret del af forståelsen af direktivet, hvorfor der også i
forhold til § 40 bør gælde sædvanlige væsentligheds- og proportionalitetsbetragt-
ninger
Redaktionel bemærkning
Forsikring & Pension har følgende redaktionelle bemærkning:
I § 2 stk. 4 bør tilføjes et ”regionen” efter ”staten”.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2016-00065
365766
Hvis ovenstående giver anledning til bemærkninger, eller der er noget som ønskes
uddybet, så må I endelig kontakte mig.
Med venlig hilsen
Anne-Mette Munck
Side 4
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0023.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Line Bergmann (FT)
Morten Svane (FT); Simon Overballe-Nielsen (FT)
VS: Forslag til lov om firmapensionskasser - kommentar fra Ford Motor Company"s Pensionskasse
6. august 2018 10:20:24
Fra:
Lone Hecht <[email protected]>
Sendt:
24. juli 2018 08:01
Til:
Høringer <[email protected]>
Cc:
Line Bergmann (FT) <[email protected]>; Nelofar Maryam Safi (FT) <[email protected]>; Carsten
Niemann <[email protected]>
Emne:
Forslag til lov om firmapensionskasser - kommentar fra Ford Motor Company's
Pensionskasse
Til Finanstilsynet
Tak for forslag til Lov om firmapensionskasser.
Ford Motor Company’s Pensionskasse vil gerne afgive bemærkning til Prudent person-princippet
i lovforslagets § 56.
Pensionskassens kapital er – bortset fra et mindre likvidt beløb - placeret på et depoter i Danica
Pension, jf. hjemlen i den nuværende lovs § 77, hvorefter pensionskasser, der lovligt virkede ved
lovens ikrafttrædelse fortsat kan besidde de aktiver, de lovligt ejede på dette tidspunkt.
Pensionskassen har valgt at placere sin kapital på depoter i Danica Pension af bl.a. følgende
årsager:
- Pensionskassens hensættelser for egen regning er begrænsede, idet størstedelen af
pensionskassens forpligtelser er dækket af individuelle policer i Danica Pension.
- Pensionskassen betaler ikke investeringsomkostninger
- Kapitalforvaltningen er ukompliceret
- Formuen forrentes med Danica Pensions depotrente
- Pensionskassens risiko på aktiver er minimeret
Pensionskassens hensættelser for egen regning udgjorde pr. 30.06.2018 22 mio. kr., og
pensionskassens kapital var denne dato placeret således:
27,8 mio. kr. på depoter i Danica Pension
0,7 mio. kr. på bankkonto i Nordea
Pensionskassen ønsker, at hjemlen i den nuværende lovs §§ 77 opretholdes, eller at
pensionskassen inden lovens ikrafttrædelse modtager Finanstilsynets dispensation fra Prudent
person-princippet, så pensionskassens nuværende set-up kan opretholdes.
Venlig hilsen
Lone
Lone Hecht
T: 21 26 24 10
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0024.png
SB Aktuar, Gl Mønt 12, 5, DK-1117 K
Fra:
Nelofar Maryam Safi (FT) <[email protected]>
Sendt:
5. juli 2018 13:13
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; corporate-centre-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; 2-
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Lone Hecht <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Cc:
Nelofar Maryam Safi (FT) <[email protected]>; Line Bergmann (FT) <[email protected]>; Høringer
<[email protected]>
Emne:
Forslag til lov om firmapensionskasser
Herved sendes udkast til forslag til lov om firmapensionskasser i offentlig høring.
Se venligst vedhæftede høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag.
Finanstilsynet modtager gerne bemærkninger til lovforslaget, før det skal behandles i folketinget.
Finanstilsynet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger senest
torsdag den 16.
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0025.png
august.
Bemærkninger bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til kontorchef Line Bergmann, Kontor for
Pensionskasser og Interne Modeller, på tlf. 33 55 84 45 eller undertegnede på tlf. 61 93 07 72.
Med venlig hilsen
Nelofar Maryam Safi
Fuldmægtig
Juridisk kontor
______________________________________________­
­
____
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61930772
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0026.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0027.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0028.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Henrik G. Kilsgaard
Høringer
Nelofar Maryam Safi (FT); Line Bergmann (FT); Torben Greve
Udkast til forslag til lov om firmapensionskasser
16. august 2018 09:03:06
På vegne Kreditforeningens Danmarks Pensionsafviklingskasse, Pensionskassen for funktionærer
ansat i Roskilde Sparekasse, Danske Banks Pensionskasse for førtidspensionister og
Pensionskassen for direktører i nogle med Spk. Bikuben fusionerede Sparekasser skal jeg
indledningsvis takke for muligheden for at kommentere på det fremsendte forslag til lov om
firmapensionskasser.
De nævnte pensionskasser er alle under afvikling og har et meget begrænset antal
pensionsmodtagere (fra 3 til 126 personer). Af bemærkningerne til § 2, stk. 8 fremgår, at
”Finanstilsynet vil fastsætte lempeligere krav for pensionskasser med under 100 medlemmer i
forhold til de områder, hvor der ud fra en afvejning af hensynet til på den ene side
medlemmernes beskyttelse og hensynet til pensionskassen på den anden side vurderes
hensigtsmæssigt, at pensionskasserne ikke pålægges byrder af et uforholdsmæssigt stort
omfang.”
Det fremgår videre af bemærkningerne, at bekendtgørelse nr. 777 af 2005 om undtagelser fra
lov om tilsyn med firmapensionskasser, vil blive videreført.
Det er vor opfattelse, at det er meget vigtigt, at det inden lovens ikrafttræden er helt klart for
pensionskasserne hvilke lempeligere krav, som måtte gælde for pensionskasser med et meget
begrænset antal medlemmer, således at der ikke unødvendigt iværksættes tiltag, for at
overholde de nye regler pr. 1. januar 2019, som senere viser sig overflødige.
Det er endvidere vor opfattelse, at der pålægges mindre pensionskasser uforholdsmæssigt store
byrder, hvis der ikke lempes for kravene i udkastets § 35. I anden finansiel lovgivning er det ikke
ukendt, at ledelsen i mindre finansielle virksomheder kan beslutte mindre vidtgående
foranstaltninger (se f.eks. ledelsesbekendtgørelsens § 2) og en tilsvarende mulighed bør som
minimum stilles til rådighed for ledelsen i mindre pensionskasser.
I den gældende firmapensionskasselovs § 50 gives Finanstilsynet mulighed for at dispensere fra
investeringsreglerne. Der savnes en tilsvarende dispensationsmulighed i det fremsendte udkast.
Endelig skal bemærkes, at det syntes at fremgå, at vedtægter o.lign. som ikke opfylder kravene i
det fremsendte udkast, skal ændres senest ved lovens ikrafttræden. Der bør gives mulighed for
at afvente førstkommende generalforsamling efter ikrafttræden.
Afslutningsvis skal bemærkes, at § 4 sammenholdt med bemærkningerne til § 13, stk. 1, nr.
skaber tvivl om ordet ”pensionskasse” eller ordet ”firmapensionskasse” skal indgå i navnet.
Med venlig hilsen/Kind Regards
Henrik G. Kilsgaard
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
[email protected]
45146038
_______________
Danske Bank A/S CVR-nr. 61126228 - København
_______________
Denne mail kan indeholde fortrolig information. Har du modtaget mailen ved en fejl, beder vi dig derfor informere afsender om fejlen - og
efterfølgende slette mailen i dit system uden at videresende eller kopiere den. Selv om mailen og vedhæftede bilag efter vores overbevisning er fri
for virus og andre fejl, som kan påvirke computeren eller it-systemet, hvor den modtages og læses, åbnes den på modtagerens eget ansvar. Vi
påtager os ikke noget ansvar for tab og skade, som er opstået i forbindelse med at modtage og bruge mailen.
_______________
Please note that this message may contain confidential information. If you have received this message by mistake, please inform the sender of the
mistake, then delete the message from your system. Although we believe that the message and any attachments are free from viruses and other
errors that might affect the computer or IT system where it is received and read, the recipient opens the message at his or her own risk. We
assume no responsibility for any loss or damage arising from the receipt or use of this message.
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0030.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Nelofar Maryam Safi (FT)
Thomas Tolstrup Jensen (DEP)
Simon Overballe-Nielsen (FT); Morten Svane (FT)
VS: Bemærkninger til forslag til lov om firmapensionskasser
17. august 2018 10:51:29
Kære Thomas
Hermed fremsendes til orientering høringssvaret fra Købstædernes Forsikring i forbindelse med
høringen af forslag til lov om firmapensionskasser.
Med venlig hilsen
Nelofar Maryam Safi
Fuldmægtig
Juridisk kontor
______________________________________________­
­
____
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61930772
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
Fra:
Jesper Nemholt <[email protected]>
Sendt:
16. august 2018 17:31
Til:
Høringer <[email protected]>
Cc:
Nelofar Maryam Safi (FT) <[email protected]>
Emne:
Bemærkninger til forslag til lov om firmapensionskasser
Bemærkningerne skal ses i lyset af, at Pensionsafviklingskassen for Købstædernes almindelige
Brandforsikring er en pensionskassen - under afvikling - med kun 3 medlemmer, som alle er
pensionsmodtagere, og ingen ansatte udover forretningsføreren.
Efter at have læst forslaget til lov om firmapensionskasser igennem har vi følgende bemærkninger.
Generelt:
I bemærkningerne fremgår det klart, at der forslås en bevidst overimplementering af EU-
reguleringen i dansk lovgivning. Samtidigt argumenteres der for, at der kan være en mindre
administrativ lettelse for meget små firmapensionskasser, da reglerne for disse pensionskasser
kan
lempes.
Det fremgår desværre ikke af forslaget eller bemærkningerne til forslaget, hvordan disse
eventuelle lempelser vil blive udmøntet. Det fremgår kun af forslagets § 2, stk. 8, at
Finanstilsynets
kan
fastsætte lempeligere krav for pensionskasser med under 100 medlemmer.
Det ville for de små pensionskasser have været rart, hvis Tilsynet i forslaget havde tilkendegivet
hvordan det var tiltænkt at eventuelle lempelser ville blive udmøntet. Nu ender vi i en situation
hvor de små pensionskasser ikke kender lempelserne før lovgivningen er endeligt implementeret og
samtidigt kommer med bemærkninger til nogle bestemmelser som de måske
ikke
bliver omfattet
af.
Nøglefunktioner:
For en pensionsafviklingskasse af vores størrelse, virker reglerne om etablering af nøglefunktioner
jf. forslagets § 35 som en overvældende og unødig administrativ byrde.
Det er bemærket, at der i bemærkningerne til forslaget i oversigten på side 85-86 argumenteres for
at dette opvejes af at der ikke længere er krav om ansvarshavende aktuar.
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0031.png
I vores tilfælde er dette ikke muligt, da vi ikke har de aktuarmæssige ressourcer som kan foretage
og attestere beregningen af hensættelserne som det fremgår af § 50, stk. 4.
Vi er derfor nød til forsat at købe aktuarydelser på samme måde som vi går i dag, men skal
derudover etablere en aktuarfunktion. Aktuarfunktionen skal i givet fald etableres ved outsourcing
med yderligere økonomisk belastning til følge.
Mængden af ansatte gør også at risikostyringsfunktionen og intern auditfunktionen ligeledes skal
etableres ved outsourcing.
Det er en problemstilling som vi forestiller os også er gældende for mange andre små
pensionskasser.
Investeringsprincipper:
Af forslagets § 57 fremgår det, at en pensionskasse skal udarbejde en skriftlig redegørelse for dens
investeringsprincipper. I den gældende lovs § 47 står det at pensionskasser skal have skriftlige
investeringsprincipper.
Principielt set er bestemmelsernes stk. 1-3 sammenfaldende, men forslagets stk. 4 om at
redegørelsen skal gøres offentligt tilgængelig virker mærkværdigt for en pensionskasse af vores
størrelse og situation.
Vi kan sagtens sende den til de 3 medlemmer, de vil formodentlig ikke læse dem, men da vi ikke
har en hjemmeside kan vi ikke offentliggøre dem der. Vi bliver derfor nød til at sende redegørelsen
til andre som måtte efterspørge dem.
Det næste der undrer i den sammenhæng er, hvem, udover medlemmerne og Finanstilsynet, som
måtte have interesse i redegørelsen pensionskassens størrelse taget i betragtning. Det er ikke
muligt at blive optaget i pensionskassen, det er ej heller muligt for eksterne at påvirke
investeringer.
På vegne af Pensionsafviklingskassen for Købstædernes almindelige Brandforsikring.
Jesper Nemholt
Regnskabschef (forretningsfører i Pensionsafviklingskassen for Købstædernes almindelige Brandforsikring)
Købstædernes Forsikring
Strandgade 27A, 1401 København K
Telefon: 33 14 37 48
·
Direkte 33 45 73 54
[email protected]
·
Besøg os på
kfforsikring.dk
·
Se vores
privatlivspolitik
KF
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0032.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0033.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0034.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0035.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0036.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0037.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0038.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0039.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0040.png
L 79 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1956906_0041.png