Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 75
Offentligt
1988276_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
13. december 2018
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Josephine Gremaud Ro-
senberg
Sagsnr.: 2018-0037-0045
Dok.:
945576
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemfø-
relse af initiativer mod fodbolduroligheder) (L 75), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 7. december 2018. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 75 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag om bødeniveauet i forbindelse med fodbolduroligheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om sik-
kerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Gennemførelse af initiativer
mod fodbolduroligheder) (L 75) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændrings-
forslag, der indebærer, at bødeniveauet i forbindelse med fod-
bolduroligheder opgøres, så det svarer til de samlede omkost-
ninger, forbundet med den anvendte politiindsats til urolighe-
derne ved den pågældende aktivitet, og derefter fordelt på de in-
volverede personer, og vil ministeren redegøre for sin holdning
til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har lagt til grund, at der med begrebet ”fodboldurolig-
heder” tænkes på de situationer, som senest er set i forbindelse med fod-
boldkampen mellem Brøndby IF og FC København den 4. november 2018,
som endte i voldsomme uroligheder, og hvor en lang række personer blev
sigtet for bl.a. overtrædelse af straffelovens § 119 ved at have kastet bl.a.
sten på politiet, overtrædelse af maskeringsforbuddet og overtrædelse af or-
densbekendtgørelsen.
Overtrædelser i forbindelse med sådanne fodbolduroligheder kan have me-
get forskellig karakter. De mest alvorlige overtrædelser vil eksempelvis
skulle straffes med fængsel, hvorimod andre overtrædelser isoleret set vil
medføre bøder. Hvis der er tale om overtrædelser af straffeloven, som idøm-
mes eller vedtages i retten, fastsættes bøderne som dagbøder. Et ændrings-
forslag vil derfor skulle udformes således, at omkostningerne til politiind-
satsen enten vil skulle indgå ved fastsættelsen af bøder (eller dagbøder) el-
ler skal udmåles som en tillægsbøde ved siden af anden strafart, f.eks.
fængselsstraf.
2.
Det følger af de almindelige principper om straffastsættelse, der bl.a. er
lovfæstet i straffelovens § 80, at der ved straffens fastsættelse under hensyn-
tagen til ensartethed i retsanvendelsen skal lægges vægt på lovovertrædel-
sens grovhed og på oplysninger om gerningsmanden. Ved udmåling af bø-
der (og dagbøder) skal der særligt tages hensyn til gerningsmandens beta-
lingsevne og til den opnåede eller tilsigtede fortjeneste eller besparelse, jf.
straffelovens § 51, stk. 1-3.
Det følger af straffelovens § 50, stk. 2, at en bøde kan idømmes som tillægs-
straf til anden strafart, f.eks. fængselsstraf, når gerningsmanden ved lo-
vovertrædelsen har opnået eller tilsigtet at opnå økonomisk vinding for sig
2
L 75 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag om bødeniveauet i forbindelse med fodbolduroligheder, til justitsministeren
selv eller andre.
Som det fremgår ovenfor, indgår det ved fastsættelse af bøder ikke i almin-
delighed, hvilket ressourceforbrug politiet har anvendt forud for eller i for-
bindelse med, at en strafbar handling bliver begået. Tillægsbøder anvendes
endvidere efter straffeloven kun i situationer, hvor en gerningsmand ved lo-
vovertrædelsen har opnået eller tilsigtet at opnå økonomisk vinding for sig
selv eller andre, for derved at sikre, at der ikke er nogen økonomisk fordel
ved at begå en strafbar handling.
Det må således anses som en nyskabelse, at der – evt. i tillæg til den straf,
der skal fastsættes for den pågældende overtrædelse – skal fastsættes en bø-
destørrelse ud fra ressourceforbruget til den konkrete politiindsats.
3.
Det er forbundet med vanskeligheder at afgrænse de ressourcer, som po-
litiet bruger på de pågældende uroligheder. Politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) giver således ikke mulighed for at trække et samlet tal for an-
vendelse af politimæssige ressourcer i forbindelse med fodboldkampe.
Derudover er man fra politiets side tilbageholdende over for at oplyse om-
fanget af politiressourcer i forbindelse med konkrete større politimæssige
indsatser, herunder fodboldkampe. Dette er begrundet i polititaktiske og ef-
terforskningsmæssige hensyn, herunder hensynet til den konkrete opgave-
løsning og ikke mindst sikkerheden i forhold til det indsatte personale.
Særligt i forhold til fodboldkampe er det af betydning for den politimæssige
indsats, at eventuelle uromagere ikke kan planlægge deres indsats ud fra vi-
den om, nøjagtigt hvor mange politiressourcer der er anvendt i forbindelse
med tidligere kampe.
4.
På baggrund af overstående bemærkninger kan Justitsministeriet ikke til-
træde ændringsforslaget.
5.
Et ændringsforslag, som indebærer udmåling af en bøde svarende til de
samlede omkostninger, der er forbundet med politiindsatsen, kan formule-
res på følgende måde:
Ӯ n d r i n g s f o r s l a g
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenhe-
der (Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder)
3
L 75 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag om bødeniveauet i forbindelse med fodbolduroligheder, til justitsministeren
(L 75)
Af (…):
Til § 1
1)
I § 9 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
6.
I tilfælde, hvor en person i forbindelse med en idrætsbegivenhed,
hvor der foreligger en forhøjet risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere
eller andre, har begået en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, §§ 121,
134 a, 134 b, 264, 266, 266 b eller 291 eller en overtrædelse, der er omfat-
tet af straffelovens 25. kapitel, eller en overtrædelse af lovgivningen om eu-
foriserende stoffer, lovgivningen om våben og eksplosivstoffer, lovgivnin-
gen om fyrværkeri eller § 3 i bekendtgørelsen om politiets sikring af den of-
fentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed
m.v. samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger,
idømmes en bøde, der svarer til de omkostninger, som politiet har afholdt i
forbindelse med den pågældende begivenhed. Hvis gerningsmanden idøm-
mes anden straf end bøde i de i 1. pkt. nævnte tilfælde, skal der i tillæg til
den udmålte straf fastsættes en tillægsbøde svarende til de omkostninger,
som politiet har afholdt i forbindelse med den pågældende begivenhed.«
Bemærkninger til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse har til formål at fastsætte, at bøder, herunder
dagbøder, skal udmåles på baggrund af de omkostninger, som politiet har
afholdt i forbindelse med den pågældende begivenhed. Det foreslås herud-
over, at der i de tilfælde, hvor en gerningsmand idømmes anden straf end
bøde, herunder dagbøde, skal idømmes en tillægsbøde svarende til de om-
kostninger, som politiet har afholdt i forbindelse med en idrætsbegivenhed.
Det vil indebære, at der i tilfælde, hvor en overtrædelse medfører fængsels-
straf, som tillægsstraf skal fastsættes en bøde, der svarer til omkostningerne
ved en politiindsats.
Der er taget udgangspunkt i den samme type af lovovertrædelser, som efter
lovens § 2, stk. 1, nr. 1, kan medføre en generel karantæne. Bestemmelsen
er derudover begrænset til de idrætsbegivenheder, hvor der foreligger en for-
højet risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre, dvs. hvor po-
litiet efter den foreslåede § 8 c kan meddele påbud om, at der skal udarbej-
des en særskilt beredskabsplan. Bestemmelsen vil således finde anvendelse
i forhold til de idrætsbegivenheder, der i dag af politiet kategoriseres som
4
L 75 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag om bødeniveauet i forbindelse med fodbolduroligheder, til justitsministeren
højrisikokampe, dvs. fodboldkampe med høj tilskuerinteresse, deltagelse af
hold med mange risikofans, hvor kampen/resultatet er meget vigtigt, og hvor
der er konkrete efterretninger om uroligheder eller tradition for uroligheder.
Bøder (herunder dagbøder) og tillægsbøder for overtrædelse af de nævnte
bestemmelser, der er begået i forbindelse med de pågældende idrætsbegi-
venheder, skal således efter den foreslåede bestemmelse fastsættes, så det
svarer til en forholdsmæssig andel af de ressourcer, som politiet har anvendt
i forbindelse med idrætsbegivenheden.
Rigspolitiet skal til brug for udmålingen af bøden udarbejde en opgørelse
over de anvendte politiressourcer til brug for bødens beregning. Rigspolitiet
skal ligeledes lave et skøn over antallet af uromagere med henblik på, at de
anvendte politiressourcer kan fordeles mellem de involverede personer.
5