Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 75 Bilag 1
Offentligt
1956773_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
Josephine Gremaud Ro-
senberg
2018-10-0259
868028
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed
ved bestemte idrætsbegivenheder
(Gennemførelse af initiativer mod fodbolduroligheder)
I. Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. september 2018 til den
1. oktober 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Advokat-
samfundet, Amnesty International, Copenhagen Business School,
Juridisk Institut, Dansk Boldspil-Union, Danske Advokater, Danske
Fodbold Fanklubber, Danske Regioner, Den Danske Dommerfore-
ning, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsor-
gen, Divisionsforeningen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Erhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Foreningen
af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Fængselsfor-
bundet, Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben Politiet, In-
stitut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforenin-
gen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforenin-
gen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørfor-
eningen, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 75 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Syddansk Universitet, Juridisk Institut,
Aalborg Universitet, Juridisk Institut og Aarhus Universitet, Juridisk
Institut.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre og Vestre Landsret, Københavns Byret, Advokatrådet, Advokat-
samfundet, Dansk Boldspil-Union, Divisionsforeningen, Domstols-
styrelsen, Erhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Fængselsfor-
bundet, Institut for Menneskerettigheder, Københavns Universitet,
Det Juridiske Fakultet, Det Kriminalpræventive Råd, Politiforbundet,
Rigsadvokaten, Færøernes Landsstyre, Rigsrevisionen, Bornholms
Politi, Hjælp Voldsofre og Grønlands Selvstyre, Departementet for
Uddannelse, Kultur og Kirke.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
II. Høringssvarene
1. Generelt
Advokatrådet, Bornholms Politi, Det Kriminalpræventive Råd,
Domstolsstyrelsen, Fængselsforbundet, Grønlands Selvstyre, De-
partementet for Uddannelse, Kultur og Kirke, Hjælp Voldsofre,
Institut for Menneskerettigheder, Københavns Byret, Politifor-
bundet, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen
og
Vestre og Østre Lands-
ret
har ikke bemærkninger til lovudkastet.
Færøernes Landsstyre
bemærker i forhold til lovudkastets § 3, at en
anordningshjemmel almindeligvis plejer at være formuleret således:
”Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske henholdsvis grønlandske forhold
tilsiger.”
Justitsministeriet kan tilslutte sig Færøernes Landsstyres bemærknin-
ger og har omformuleret ordlyden af § 3 i overensstemmelse hermed.
2
L 75 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Dansk Boldspil-Union
bemærker, at der hverken efter gældende ret
eller efter de foreslåede lovændringer, herunder muligheden for påbud
om særskilte beredskabsplaner, er hjemmel i lov om sikkerhed ved be-
stemte idrætsbegivenheder til, at politiet kan pålægge arrangører af
kulturelle og sportslige arrangementer at terrorsikre i det offentlige
rum, f.eks. på offentlig vej uden for et aflukket fodboldstadion. Påbud
om særlige sikkerhedsforanstaltninger i relation til terror er således
fortsat ikke omfattet af lovens formål, og de foreslåede lovændringer
giver ikke politiet mulighed for at udstede påbud herom, idet retstil-
standen uændret er, at lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegiven-
heder alene giver juridisk grundlag for påbud om sikkerhedsforanstalt-
ninger, der mindsker risikoen for tilskueruroligheder, men ikke i rela-
tion til udefrakommende trusler som f.eks. terror, der ikke som sådan
vedrører afviklingen af idrætsbegivenheden.
Justitsministeriet kan tilslutte sig, at de foreslåede lovændringer ikke
regulerer politiets mulighed for at pålægge arrangører af kulturelle
og sportslige arrangementer at terrorsikre i det offentlige rum, f.eks.
på offentlig vej uden for et aflukket fodboldstadion.
2. Lettere adgang til karantæne ved overtrædelse af maskerings-
forbuddet
Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet
bemærker, at det
ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1 alene synes at være over-
trædelse (eller forsøg på overtrædelse) af straffelovens § 134 b, stk. 1,
som kan føre til meddelelse af karantæne, hvorfor dette bør fremgå
eksplicit af lovforslaget.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Københavns Universitet, Det Juridi-
ske Fakultets bemærkninger og har ændret ordlyden af lovforslagets
§ 1 om lettere adgang til karantæne ved overtrædelse af maskerings-
forbuddet samt justeret bemærkningerne til § 1 i overensstemmelse
hermed.
3. Krav om særskilte beredskabsplaner
Divisionsforeningen
foreslår, at politiets afgørelser om påbud om ud-
arbejdelse af en særskilt beredskabsplan efter den foreslåede § 8 c ikke
3
L 75 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
skal kunne påklages til Rigspolitiet, men at der indføres en særlig let
og hurtig adgang til domstolsprøvelse.
Justitsministeriet har ikke fundet anledning til at etablere en særlig
adgang til domstolsprøvelse af politiets afgørelser om påbud om ud-
arbejdelse af særskilt beredskabsplan efter den foreslåede § 8 c, stk.
1, og forbud efter den foreslåede § 8 c, stk. 2. I det fremsatte lovfor-
slag er det således fastholdt, at der er klageadgang til Rigspolitiet,
hvilket svarer til, hvad der i øvrigt gælder i forhold til klager over poli-
tiets dispositioner uden for strafferetsplejen. Det bemærkes, at admi-
nistrative afgørelser kan indbringes for domstolene efter grundlovens
§ 63.
III. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det lovforslag, der har været sendt i høring, er der i det
fremsatte lovforslag foretaget følgende ændringer:
1.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1, ændres,
således at det alene er maskeringsforbuddet i straffelovens §
134 b, stk. 1, og ikke også besiddelsesforbuddet i straffelovens
§ 134 b, stk. 2, der er omfattet af undtagelsesreglen i § 2, stk.
2, hvorefter der ikke stilles krav om, at der foreligger en genta-
gelsesrisiko som betingelse for at kunne meddele generel ka-
rantæne.
2.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3 ændres, således
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kon-
gelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de færøske henholdsvis
grønlandske forhold tilsiger.
3.
Der er foretaget præciseringer og mindre tilføjelser til lovfor-
slagets bemærkninger.
4.
Der er foretaget visse ændringer af sproglig og lovteknisk ka-
rakter.
4