Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 74 Bilag 1
Offentligt
1956787_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2018
Procesretskontoret
Ketilbjørn Hertz
2018-4000-0099
851763
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af rets-
plejeloven og lov om retsafgifter (Udvidelse af offentlige myndigheders
adgang til at møde i retssager ved egne ansatte, indførelse af adgang til
at klage over advarsler meddelt dommere og dommerfuldmægtige, fri-
tagelse for retsafgift i sager om medmoderskab m.v.)
I.
Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. august 2018 til den 11.
september 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Højesteret, Den Særlige Klageret, Østre og Vestre Landsret, Sø- og Han-
delsretten, Tinglysningsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Danske Regio-
ner, DI, Finans Danmark, Forsikring & Pension, Institut for Menneskeret-
tigheder, Justitia, KL og Retspolitisk Forening.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Højesteret, Den Særlige Klageret, Østre og Vestre Landsret, Sø- og Han-
delsretten, Tinglysningsretten, byretterne, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Dommerforening, Advokatrådet, Danske Advokater, Institut for Menneske-
rettigheder og KL.
Justitsministeriet har endvidere modtaget et høringssvar fra lektor, dr.jur.
Frederik Waage, Syddansk Universitet.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er angivet i kursiv.
II.
Høringssvarene
Højesteret, Den Særlige Klageret, Tinglysningsretten, byretterne
og
KL
har ikke bemærkninger til lovudkastet.
Østre Landsret
kan ikke generelt tilslutte sig, at det er velbegrundet, at der
kan stilles større krav til den, der møder i retten på vegne af tredjemand, end
til en ansat, der møder i retten på vegne af den myndighed, som den pågæl-
dende er ansat i. Østre Landsret finder det ubegrundet at skabe en klar risiko
for landsretten og sagens modpart for, at hovedforhandlingen ikke tidsmæs-
sigt og kvalitetsmæssigt kan gennemføres, som det havde været tilfældet
med en øvet, procedurevant advokat. Østre Landsret henstiller, at landsret-
terne helt undtages, eller at der stilles krav om et prøvesagsforløb for at
kunne møde i landsretten.
Vestre Landsret
har anført, at lovudkastet bør genovervejes, navnlig med
henblik på at overveje mulighederne for, at den foreslåede ordning kun kom-
mer til at gælde for visse sager, og at der sikres en prøvesagslignende ord-
ning for myndighedernes repræsentanter.
Sø- og Handelsretten
har anført, at den omstændighed, at en potentiel mø-
dende er jurist og formentlig har særlig viden om det specielle fagområde,
som knytter sig til den offentlige myndighed, ikke er tilstrækkeligt til at
sikre, at den pågældende også er i stand til at håndtere sagsforberedelsen
ved retten og ikke mindst hovedforhandlingen på en måde, som opfylder de
krav, der nødvendigvis må stilles til en professionel repræsentant af en of-
fentlig myndighed i sager, som ofte er af ganske kompliceret karakter, og
hvor modparten vil være repræsenteret af advokat. Sø- og Handelsretten fo-
reslår derfor, at kravene om juridisk uddannelse suppleres med et krav om,
at den, der møder, har bestået en praktisk prøve i retssagsbehandling.
Den Danske Dommerforening
har tilsluttet sig Østre Landsrets hørings-
svar og de bemærkninger, der er fremsat af Retsplejerådet. Særligt med hen-
2
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
syn til byretterne bemærker Den Danske Dommerforening, at det er opfat-
telsen, at det ikke har ført til et kvalitetsløft, at visse offentlige myndighe-
der i dag giver møde ved egne ansatte i særlige civile retssager, og at der har
været eksempler på, at sådanne sager indholdsmæssigt, fagligt og processu-
elt ikke er blevet forberedt og hovedforhandlet på tilfredsstillende vis. Det
er væsentligt, at den, der møder i retten med en sag, har forholdt sig kritisk
til sagens oplysninger og omfang inden hovedforhandlingen og er i stand til
at forholde sig til uventede processuelle problemer, der måtte opstå under
hovedforhandlingen. Det bør være et krav til enhver procederende i retten,
at vedkommende kan skære sagen til, kan forelægge sagen, kan afhøre og
sluttelig procedere sagen. Samlet udtaler Den Danske Dommerforening sig
imod den foreslåede udvidelse af adgangen for offentlige myndigheder til at
møde ved egne ansatte. Måtte der være politisk flertal for at gennemføre for-
slaget, bør der efter Den Danske Dommerforenings opfattelse stilles krav
om at bestå en praktisk prøve i retssagsbehandling for at møde i byretten og
om at bestå et prøvesagsforløb for at møde i landsretten.
Advokatrådet
anfører, at advokater via rådgivning af deres klienter også
skal sørge for, at helt grundløse sager ikke indbringes for domstolene. Med
den foreslåede ordning vil en sag ikke blive undergivet en uafhængig vur-
dering af, om sagen er grundløs. Advokatrådet anfører endvidere, at det ikke
fremgår nærmere af lovudkastet, hvad der skal forstås ved ”en ansat”, her-
under om der skal være tale om en fuldtidsansættelse, eller om der er mu-
lighed for at være ansat hos flere offentlige myndigheder på samme tid. Ad-
vokatrådet anfører endvidere, at forslaget om sagsomkostninger stiller of-
fentlige myndigheder bedre end borgere og virksomheder, hvilket er rets-
sikkerhedsmæssigt betænkeligt. Advokatrådet anbefaler, at ordningen i før-
ste omgang begrænses til visse sagstyper i byretten. Endvidere anbefaler
Advokatrådet, at ordningen med tilsyn og god skik for rettergangsfuldmæg-
tige udstrækkes til at omfatte personer, der med den foreslåede ordning vil
møde i retten på vegne af offentlige myndigheder.
Danske Advokater
anfører, at forslaget svækker borgernes og virksomhe-
dernes retssikkerhed. Borgernes og virksomhedernes garanti for, at grund-
læggende forvaltningsretlige forpligtelser om vejledning bliver overholdt,
lider efter Danske Advokaters opfattelse et alvorligt knæk, hvis den selv-
samme myndighed efterfølgende på egen hånd uden inddragelse af en uvil-
dig vurdering skal føre en retssag mod borgeren eller virksomheden. Dan-
ske Advokater anfører endvidere, at forslaget om sagsomkostninger bidra-
ger til et billede af ubalance mellem borgere og det offentlige og vil efter-
lade det indtryk, at førelse af retssager mod borgere og virksomheder er en
3
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
indtægtskilde for myndighederne. Det er desuden efter Danske Advokaters
opfattelse uklart, hvilke omkostninger myndigheden i givet fald skal have
dækket. Såfremt forslaget om sagsomkostninger gennemføres, må det være
åbenbart, at sagsomkostningerne ikke skal tillægges moms, da den offent-
lige myndighed ikke har afholdt udgifter, der skal svares moms af. Efter
Danske Advokaters opfattelse sikrer lovudkastet ikke, at de forudsætninger,
der bør være til stede for at møde i retten, i tilstrækkelig grad er opfyldt.
Endvidere er Danske Advokater stærkt uforstående over for manglen på ad-
færdskodeks med tilhørende reaktionsmuligheder over for ansatte, der be-
går fejl. Fejl vil endvidere kunne påføre den offentlige myndighed et tab,
hvilket synes at komme i konflikt med offentlige myndigheders forpligtelse
til lovmæssig behandling og omhyggelig budgetforvaltning.
Frederik Waage
har anført, at det ikke er hensigtsmæssigt, at den foreslå-
ede ordning ikke muliggør, at f.eks. ministerierne eller et antal kommuner
kan oprette en fælles retssagsenhed, som kan betjene flere ministerier. Fre-
derik Waage henviser bl.a. til erfaringer fra Norge, USA og Storbritannien.
Efter Frederik Waages opfattelse er det et skridt i den forkerte retning at til-
kende staten sagsomkostninger for embedsmandsarbejde. Frederik Waage
henviser bl.a. til, at det følger af EU-Domstolens afgørelse i sag C-409/96
Sveriges Betodlares Centralförening, at man ikke kan tilkendes sagsomkost-
ninger for embedsmænds arbejde ved de sager, der føres ved EU-Domsto-
len. Hvis den foreslåede ordning om sagsomkostninger gennemføres, bør
det bemærkes, at ordningen ikke gælder for sagsomkostninger relateret til
retssagsbehandling ved EU-Domstolen. Frederik Waage anfører endvidere,
at der bør stilles de samme krav til offentligt ansatte, der møder som retter-
gangsfuldmægtige for deres arbejdsgiver, som til advokatfuldmægtige og
advokater. Der bør således etableres et uddannelsesforløb for offentligt an-
satte rettergangsfuldmægtige svarende til uddannelsesforløbet for advokat-
fuldmægtige, der bør stilles krav om at bestå en praktisk prøve i retssagsbe-
handling og om at bestå et prøvesagsforløb for at kunne møde i landsretten.
Endvidere bør offentligt ansatte rettergangsfuldmægtige omfattes af regler
om god skik for rettergangsfuldmægtige og om justitsministerens tilsyn.
En ansat i en offentlig myndighed, der ikke er ansat med det særlige formål
at møde i retten, kan efter de gældende regler møde i retten for myndighe-
den, uden at der stilles krav til den ansattes uddannelse, og uden at der stil-
les krav om at bestå en prøve i retssagsbehandling for at kunne møde i ret-
ten eller om at bestå et prøvessagsforløb for at kunne møde i landsretten.
Lovforslaget giver mulighed for, at statslige myndigheder fremover også
kan møde i retten ved personer, der er ansat med det særlige formål at møde
4
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
i retten. Til gengæld stilles der med lovforslaget som noget nyt krav om, at
en ansat i en statslig myndighed fremover skal have en dansk juridisk ba-
chelor- og kandidatuddannelse for at kunne møde i retten for myndigheden.
Dette krav vil gælde, uanset om den pågældende er ansat med det særlige
formål at møde i retten. Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke
grundlag for herudover i retsplejeloven at stille krav om, at en ansat i en
statslig myndighed for at kunne møde i retten for myndigheden skal have
bestået en praktisk prøve i retssagsbehandling eller skal have bestået et prø-
vesagsforløb for at kunne møde i landsretten. Når en offentlig myndighed
vælger at møde i retten ved en ansat, vil myndigheden imidlertid i sagens
natur bl.a. lægge vægt på, at den pågældende ansatte er i stand til at vare-
tage hvervet som rettergangsfuldmægtig på en professionel måde. Efter Ju-
stitsministeriets opfattelse er der heller ikke grundlag for at udvide anven-
delsesområdet for reglerne om god skik for rettergangsfuldmægtige og om
tilsyn med rettergangsfuldmægtige.
Justitsministeriet er ikke enig i, at forslaget svækker borgernes eller virk-
somhedernes retssikkerhed. Offentlige myndigheder er under alle omstæn-
digheder forpligtet til at handle sagligt og i overensstemmelse med god for-
valtningsskik, og offentligt ansatte skal overholde en række pligter om bl.a.
lovlighed, sandhed og faglighed, der for statens vedkommende er gengivet i
Kodex VII. Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke grund til at an-
tage, at risikoen for, at en myndighed handler usagligt, vil stige, fordi myn-
digheden møder i retten ved egne ansatte i stedet for ved en ekstern advo-
kat. Det vil som i alle andre tilfælde påhvile myndighedens ledelse at til-
rettelægge myndighedens arbejde, så det sikres, at myndigheden handler
sagligt og i overensstemmelse med god forvaltningsskik. Dette gælder også
med hensyn til organiseringen af myndighedens repræsentation i retssager,
herunder ved at sikre, at de pågældende ansatte har de nødvendige kvalifi-
kationer.
Endvidere bemærkes, at som anført i pkt. 2.1.2.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger kan dommeren eller dommerne i en sag, hvor en statslig myn-
dighed møder ved en af sine ansatte, efter hovedforhandlingen give en til-
bagemelding om den statsligt ansattes førelse af sagen, hvis dommeren el-
ler dommerne finder det relevant.
I lyset af Advokatrådets høringssvar er det tilføjet i bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, nr. 12, at for at en ansat i en statslig myndighed skal kunne
møde i retten for myndigheden i medfør af retsplejelovens § 260, stk. 3, nr.
5
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
4, er det en forudsætning, at der foreligger et ansættelsesforhold, og at dette
ansættelsesforhold er den ansattes hovedbeskæftigelse.
Med hensyn til forslaget om sagsomkostninger kan der henvises til pkt.
2.1.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvoraf bl.a. fremgår føl-
gende:
”Forslaget går ud på, at statslige myndigheder skal kunne til-
kendes sagsomkostninger til dækning af udgifter til at anvende
egne ansatte som rettergangsfuldmægtige. Der lægges i den for-
bindelse op til, at denne del af sagsomkostningerne – ligesom
det i dag er tilfældet for udgifter til advokatbistand – skal fast-
sættes efter standardiserede takster, der ikke behøver at svare
til tabet i den enkelte sag.
Det vil derfor teoretisk set kunne forekomme, at en myndighed i
en enkeltstående sag får tilkendt et beløb til dækning af udgifter
til at anvende en ansat som rettergangsfuldmægtig, der oversti-
ger myndighedens faktiske udgifter hertil i den pågældende sag.
Med det takstniveau, der lægges op til, må det imidlertid forven-
tes at være sjældent forekommende, og gennemsnitligt kan der
ikke forventes nogen overdækning.
Selv bortset herfra vil forslaget ikke kunne give et incitament til
at føre sager, der ikke er sagligt belæg for at føre. Myndigheden
kan få tilkendt sagsomkostninger, når myndigheden vinder rets-
sagen, og adgangen til at få tilkendt sagsomkostninger vil der-
for ikke være et incitament til at føre en retssag, som der ikke er
udsigt til, at myndigheden kan vinde.
Forslaget vil derimod gøre det muligt for en statslig myndighed,
der har en sagsporteføjle, der gør det relevant, at afholde udgif-
ter til at anvende egne ansatte som rettergangsfuldmægtige som
alternativ til at afholde udgifter til eksterne advokater, uden at
myndigheden mister adgangen til at få dækket udgifter til retter-
gangsfuldmægtige efter reglerne om sagsomkostninger.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse, at de
foreslåede takster på rimelig måde vil modsvare myndighedens
reelle (gennemsnitlige) tab, og at førelse af retssager ikke vil
kunne blive en indtægtskilde for myndigheden.”
6
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Endvidere er det i lyset af Danske Advokaters høringssvar tilføjet i bemærk-
ningerne til lovforslagets § 1, nr. 16 (forslag til ændring af retsplejelovens
§ 316, stk. 1, 2. pkt.), at der normalt ikke skal tillægges moms, når en stats-
lig myndighed tilkendes sagsomkostninger til dækning af udgifter til bistand
fra en ansat i myndigheden, der møder som rettergangsfuldmægtig i medfør
af retsplejelovens § 260, stk. 3, nr. 4, jf. § 260, stk. 4 (som affattet ved lov-
forslagets § 1, nr. 12 og 13).
Forslaget vedrørende sagsomkostninger omfatter retssager ved danske
domstole, herunder også en eventuel præjudiciel forelæggelse for EU-Dom-
stolen under sagens behandling ved den danske domstol. Når EU-Domsto-
len afgør præjudicielle søgsmål, er det den nationale domstol, der efter de
nationale procesregler tager stilling til sagsomkostningerne mellem hoved-
sagens parter. Den afgørelse fra EU-Domstolen, som Frederik Waage hen-
viser til, angår et direkte søgsmål ved EU-Domstolen og er ikke relevant i
forhold til præjudicielle søgsmål.
Domstolsstyrelsen
har anført, at den foreslåede ændring vedrørende frem-
gangsmåden ved indbringelse for Højesteret af en ankesag vedrørende en
dom fra Sø- og Handelsretten vil kræve en ændring af Civilsystemet. Med
forbehold for, at Civilsystemets nuværende performanceproblemer løses
forinden, er det Domstolsstyrelsens forventning, at det vil være muligt at
gennemføre denne systemændring inden den 1. januar 2019, hvor lovæn-
dringen foreslås at træde i kraft.
Efter drøftelse med Domstolsstyrelsen er der i lovforslaget medtaget en be-
myndigelse til justitsministeren til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden
af denne ændring, således at ændringen kan sættes i kraft, når ændringen
af Civilsystemet er på plads.
Institut for Menneskerettigheder
anser det for særdeles positivt, at sager
om medmoderskab ligestilles med sager om faderskab i relation til fritagel-
sen for retsafgift.
III.
Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, er der i det frem-
satte lovforslag foretaget følgende ændringer:
7
L 74 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
1.
Forslaget om at udvide myndigheders adgang til at møde i retssager ved
egne ansatte og forslaget om tilkendelse af sagsomkostninger til erstatning
af udgifter hertil er begrænset til statslige myndigheder. Der henvises til pkt.
2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.
Der er medtaget en ophævelse af retsplejelovens § 59 om, at rigspoliti-
chefen fører en fortegnelse over tolke. Der henvises til pkt. 2.8 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
3.
Der er medtaget en bemyndigelse til justitsministeren til at fastsætte tids-
punktet for ikrafttræden af den foreslåede ændring vedrørende fremgangs-
måden ved indbringelse for Højesteret af en ankesag vedrørende en dom fra
Sø- og Handelsretten. Der henvises til lovforslagets § 3, stk. 2, og bemærk-
ningerne hertil.
4.
Der er foretaget nogle mindre tilføjelser til lovforslagets bemærkninger.
8