Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 73 Bilag 2
Offentligt
25. oktober 2018
Aftale om etablering af tværkommunale erhvervshuse
mellem
Erhvervsministeriet (EM)
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
og
Kommunernes Landsforening (KL)
Weidekampsgade 10
2300 København S
I det følgende benævnt "parterne".
Vision
Kommunerne og de tværkommunale erhvervshusene udgør sammen med den digitale er-
hvervsfremmeplatform kernen i den decentrale erhvervsindsats. Samtidig udgør erhvervshu-
sene bindeleddet mellem lokale og statslige tilbud i erhvervsfremmesystemet. Det er afgøre n-
de for et velfungerende erhvervsfremmesystem og virksomhedernes oplevelse heraf, at der er
en god og meningsfuld sammenhæng mellem tilbuddene i erhvervsindsatsen. Erhvervshusenes
ydelser skal være af høj kvalitet og nemt tilgængelige for virksomheder i hele Danmark.
Baggrund og formål
Aftalen mellem regeringen og DF om forenkling af erhvervsfremmesystemet fastlægger,
at der etableres 6 Erhvervshuse med særskilte bestyrelser og 6 filialer
at erhvervshusene skal fungere som stærke kompetencecentre, der samler de specialisere-
de faglige kompetencer om virksomhedsdrift og -udvikling
at ydelserne i de tværkommunale Erhvervshuse og i enkeltkommuner ikke må være over-
lappende.
Af aftale
om kommunernes økonomi for 2019 fremgår endvidere, at ”Arbejdsdelingen
mellem
den tværkommunale indsats i Erhvervshusene og den indsats, der foregår i kommunerne enkeltvist, bliver
nærmere beskrevet i en rammeaftale mellem regeringen og KL”.
Denne aftale fastlægger etableringen af de tværkommunale erhvervshuse, økonomi samt sam-
arbejde og arbejdsdeling mellem den tværkommunale indsats i erhvervshusene og indsatsen i
de enkelte kommuner. Parterne forpligter sig med denne aftale til, at arbejdsdelingen respek-
teres og overholdes.
Hverken den kommunale erhvervsindsats, associerede enheder eller erhvervshusene må virke
konkurrenceforvridende i forhold til private aktører.
1
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om etableringsaftale for erhvervshuse, fra erhvervsministeren
Strategisk fokus
Erhvervshusene skal fungere som stærke tværkommunale kompetencecentre og samle de
specialiserede faglige kompetencer om virksomhedsdrift og -udvikling. Erhvervshusenes
ydelser skal være tilgængelige for alle virksomheder med behov for specialiseret vejledning og
dermed understøtte erhvervslivet og vækst og udvikling i hele Danmark
Erhvervshusene skal endvidere fungere som fysiske knudepunkter i erhvervsfremmesystemet
og sikre adgang til de højt specialiserede statslige ordninger.
Med udgangspunkt i deres særlige kendskab til lokale virksomheders behov sk al Erhvervshu-
sene og deres bestyrelser spille en vigtig rolle i at skabe en strategisk sammenhæng og retning
i erhvervsfremmeindsatsen. De skal fungere som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses regi-
onale og lokale bidragyder og sparringspartner, når der skal udvikles en samlet er-
hvervsfremmestrategi for hele Danmark, der udnytter styrkepositioner og håndterer barrierer
for vækst i netop deres landsdel.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse udarbejder en strategi for den decentrale erhverv s-
fremmeindsats. Erhvervsfremmestrategien skal indeholde regionale kapitler og virke ramme-
sættende for den kommunale erhvervsudvikling. Erhvervshusenes bestyrelser bidrager til str a-
tegien, herunder i formuleringen af regionale kapitler, for at underbygge den lokale fora n-
kring
Sekretariatet for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse understøtter i den forbindelse e r-
hvervshusenes bestyrelser med analyser og viden om erhvervsforholdene i den geografi e r-
hvervshuset dækker. Sekretariatet vil desuden bistå bestyrelserne i dialogen med relevante
aktører i forhold til bidraget til formuleringen af de regionale kapitler.
Organisering og finansiering
Erhvervshusene etableres i Lov om erhvervsfremme som særlige forvaltningssubjekter og der-
med selvstændige juridiske enheder inden for den offentlige forvaltning, som en del af den kom-
munale erhvervsfremmestruktur. Det indebærer, at reglerne i bl.a. lov om Folketingets Ombuds-
mand, arkivloven, offentlighedsloven, forvaltningsloven, ligestillingsloven samt de almindelige
forvaltningsretlige principper finder anvendelse på den virksomhed, der udøves af Erhvervshuse-
ne.
KKR varetager en styrende rolle for Erhvervshusene, og skal inddrages i udarbejdelsen af er-
hvervshusenes bidrag til erhvervsfremmestrategien, og indgår bl.a. årlige resultatkontrakter med
Erhvervshusene om konkrete mål og indsatser.
Der etableres 6 erhvervshuse med særskilte bestyrelser og 6 filialer. Erhvervshusene placeres i
Aalborg, Aarhus, Odense, Haderslev, Sorø og København. Filialerne placeres i Nykøbing Mors,
Herning, Horsens, Hillerød, Vordingborg og Rønne. Bornholm får en selvstændig bestyrelse (se
nedenfor). Kommuner i grænselandet mellem to erhvervshuse får mulighed for at flytte til det
erhvervshus, som de oplever den største tilknytning til. Det aftales lokalt og godkendes af er-
hvervsministeren ud fra kriterier omtalt under afsnit om grænsekommuner.
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om etableringsaftale for erhvervshuse, fra erhvervsministeren
Erhvervshusene ledes af en bestyrelse. Erhvervshusenes bestyrelser får til opgave at sikre en ef-
fektiv opgavevaretagelse, der møder virksomhedernes behov og tværkommunale prioriteter for
erhvervsudviklingen. Bestyrelser består af 11 medlemmer, herunder 1 formand, og 1 observatør:
1 formand, der udpeges af KKR, som skal være folkevalgt og gerne have baggrund i det
private erhvervsliv,
3 medlemmer, der udpeges af KKR blandt kommunale politiske repræsentanter,
4 medlemmer, der udpeges af KKR blandt virksomhedsrepræsentanter, herunder små- og
mellemstore virksomheder, efter indstilling fra erhvervsorganisationer,
1 medlem, der udpeges af KKR blandt repræsentanter fra en videninstitution,
1 medlem, der udpeges af KKR fra en arbejdstagerorganisation efter indstilling fra de
faglige hovedorganisationer (LO, FTF og AC) i fællesskab, og
1 medlem, der udpeges af regionsrådet.
1 observatør fra Erhvervsministeriet.
Der aftales nærmere rammer for vederlag til bestyrelsesmedlemmer i standardvedtægterne for
erhvervshusene.
Den daglige drift af det enkelte erhvervshus og tilknyttede filialer ledes af en direktør. Direktøren
ansættes af bestyrelsen.
Bornholm
Det fremgår af den politiske aftale mellem regeringen og DF (24. maj 2018), at Bornholm får en
særlig ordning med en erhvervshusfilial og en egen erhvervshusbestyrelse, der på linie med de
øvrige erhvervshusbestyrelser kan bidrage til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses strategi for
den decentrale erhvervsfremmeindsats.
Bilag 2
beskriver styringen af filialen.
Virksomhedsoverdragelse
Medarbejderne i de eksisterende væksthuse overdrages i henhold til reglerne i virksomhedsover-
dragelsesloven til erhvervshusene per 1. januar 2019.
Budget
Kommunerne finansierer erhvervshusenes basisbevilling med 161,8 mio. kr. årligt (2019) (hvoraf
godt 100 mio. kr. stammer fra kommunernes nuværende finansiering af væksthusene, som kom-
munerne kompenseres for via bloktilskuddet). Det følger af den aftale om kommunernes øko-
nomi, der er indgået mellem Regeringen og KL d. 7. juni 2018.
Basisbevillingen er dimensioneret til at løse erhvervshusenes kerneopgaver som stærke kompe-
tencecentre for vejledning af virksomheder og som bidragyder til Danmarks Erhvervsfremmebe-
styrelses strategi. Erhvervshusenes basisbevilling pris- og lønreguleres. Bevillingen og fordelingen
mellem erhvervshuse beregnes på baggrund af befolkningstallet i de kommuner, der hører til er-
hvervshuset. Beregningen foretages af Økonomi- og Indenrigsministeriet på baggrund af befolk-
ningstallet året før budgetåret og udmeldes hvert år i august. Nedenstående tabel afspejler forde-
lingen baseret på befolkningstallet i 2017 på baggrund af vedlagte opgørelse over fordelingen af
kommuner i de enkelte erhvervshuse, jf.
bilag 1.
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om etableringsaftale for erhvervshuse, fra erhvervsministeren
1958020_0004.png
Tabel 1: Bevillinger til erhvervshuse
Erhvervshus
Hovedstaden
Midtjylland
Sjælland
Sydjylland
Nordjylland
Fyn
Total
Mio. kr.
50,23
35,96
23,91
22,12
16,47
13,11
161,8
Andel
31%
22%
15%
14%
10%
8%
100%
Medlemskommuner
29
19
17
13
11
9
98
Grænsekommuner
Kommuner i grænselandet mellem to erhvervshuse kan under visse betingelser flytte til det er-
hvervshus, som de oplever den største tilknytning til. Ansøgning herom skal ske til erhvervsmini-
steren efter indstilling via KKR. Flytninger skal ske indenfor KKR-grænserne og under hensynta-
gen til dels den enkelte kommunes tilknytningsforhold og nærhed til et andet erhvervshus og dels
under hensyn til betingelserne for fortsat virke i de involverede erhvervshuse. Flytningen til et
andet erhvervshus vil betyde ændringer i de bevillinger, der fremgår af tabel 1.
Mulighed for fælles administration
Erhvervshusene kan samle administrative funktioner, herunder projektadministration, på tværs af
erhvervshusene for herved at øge kvaliteten og effektiviteten af administrationen til gavn for virk-
somhederne. Beslutningen træffes i et samarbejde mellem KKR og erhvervshusenes bestyrelser
og under hensyntagen til, at hvert erhvervshus har mulighed for at have de nødvendige stabs-
funktioner efter eget valg.
Funktionsdeling
Erhvervshusene kan udveksle kompetencer på tværs af erhvervshusene. Det skal understøtte, at
erhvervshusene kan tilbyde en bred vifte af specialistkompetencer til virksomhederne, og dermed
understøtte ambitionen i den politiske aftale om at være stærke kompetencecentre. Det vil være
et krav, at der skal være faste konsulenter tilknyttet det enkelte erhvervshus, og at erhvervs-
husene vil skulle kunne betjene alle typer virksomheder med behov for specialiseret erhvervs-
service.
Arbejdsdeling mellem erhvervshuse og kommuner
Det er afgørende for et velfungerende og sammenhængende erhvervsfremmesystem, at der er
et tæt samarbejde om erhvervsfremmeindsatsen mellem de enkelte kommuner og de tvær-
kommunale erhvervshuse; herunder at begge parter har kendskab til hinandens tilbud, så
virksomhederne henvises til den aktør, der bedst kan hjælpe den enkelte virksomhed. Det
betyder, at både kommuner og erhvervshuse skal respektere den aftalte arbejdsdeling, så der
ikke opstår overlap i indsatsen, og at begge parter skal have kendskab til hinandens ydelser,
herunder også til kommunernes virksomhedsrettede myndighedsopgaver.
Arbejdsdelingen mellem kommuner og erhvervshuse indebærer, at kommunerne bl.a. kan
tilbyde lokale virksomheder grundlæggende erhvervsfremmeydelser, herunder 1:1 vejledning,
der hjælper virksomhederne videre, varetage lokal erhvervsudvikling og udvikling af lokale
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om etableringsaftale for erhvervshuse, fra erhvervsministeren
rammevilkår, mens erhvervshusene får ansvaret for erhvervsfremmetilbud, der kræver mere
specialiserede faglige kompetencer. Arbejdsdelingen beskrives nærmere i det følgende.
Erhvervshuse og enkeltkommuner kan indgå aftale om samarbejde, der indebærer, at erhvervshu-
sene varetager funktioner, der går udover den arbejdsdeling, der er beskrevet i denne aftale. For
eksempel skal kommuner have mulighed for at tilkøbe erhvervshusene som operatør på loka-
le erhvervsfremmeydelser eller indgå aftale om, at erhvervshusene skal komme ud lokalt for
at gennemføre specialiserede vejledningsforløb tæt på virksomhederne.
Ønsker erhvervshuse eller enkeltkommuner at styrke den højt specialiserede erhvervsfremmeind-
sats, skal det ske i samarbejde med relevante statslige ordninger.
Den digitale erhvervsfremmeplatform bliver den fælles offentlige digitale indgang til informa-
tion og vejledning om opstart, drift og udvikling af virksomhed og hjemmeside for erhvervs-
husene. Data fra erhvervshusenes CRM-system skal kunne anvendes i den digitale erhvervs-
fremmeplatform. Nærmere retningslinjer herfor fastsættes af Erhvervsstyrelsen efter aftale
med KL.
Specialiserede ydelser i de tværkommunale erhvervshuse
De tværkommunale erhvervshuse samler de specialiserede faglige kompetencer om virksom-
hedsdrift og -udvikling.
Erhvervshusene skal varetage specialiseret erhvervsservice i form af virksomhedsspecifikke
vejledningsforløb. Med sådanne vejledningsforløb forstås eksempelvis forløb med et eller
flere møder, der hjælper virksomheder med at kortlægge deres vækst- eller forretningspoten-
tiale og udarbejde en forretnings/vækstplan. Erhvervshusene kan efterfølgende henvise virk-
somhederne til andre private eller offentlige tilbud, der kan medvirke til at realisere vækstpo-
tentialet/forretningsplanen.
De specialiserede ydelser omfatter eksempelvis vejledning om automatisering og digitalise-
ring, generationsskifte, ny teknologi, innovation, specialiseret organisationsudvikling, eksport,
finansiering, internationalisering, nye forretningsmodeller m.v.
Erhvervshusene skal være fysiske knudepunkter i erhvervsfremmesystemet, så virksomhede r-
ne oplever en høj og ensartet kvalitet i de specialiserede offentlige vejledningstilbud.
Relevante statslige tilbud om fx internationalisering (Eksportrådet), kapitalformidling (Vækst-
fonden) og innovation (Innovationsfonden) skal være tilgængelige for virksomhederne via
erhvervshusene. Øvrige højt specialiserede vejledningstilbud, fx om teknologiske kompete n-
cer eller immaterielle rettigheder, kan gøres tilgængelige i erhvervshusene efter aftale med de
relevante statslige aktører.
Derudover forventes der at være et tæt samarbejde mellem erhvervshusene og andre tilbud
indenfor klyngeområdet, formidling af arbejdskraft m.v.
Erhvervshusene kan være operatør på erhvervsfremmeprojekter, hvor operatørrollen ligger i
forlængelse af deres hovedopgaver.
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om etableringsaftale for erhvervshuse, fra erhvervsministeren
Vejledning og erhvervsudvikling i de enkelte kommuners erhvervsindsats
Kommunerne er det lokale omdrejningspunkt for virksomhederne. Virksomheder og kom-
muner kan udvikle en stærk lokal erhvervsfremmeindsats i den enkelte kommune og på tværs
af kommuner. Kommunerne er den lokale indgang til erhvervsfremmesystemet for mange
virksomheder med eksempelvis erhvervsråd og erhvervscentre og mulighed for at udføre
lokale erhvervsserviceydelser, herunder 1:1-vejledning, der kan hjælpe virksomhederne videre.
1-1 vejledningen understøttes af og bygger oven på den digitale platform, der er den fællesof-
fentlige digitale indgang til generel information og vejledning om opstart, drift og udvikling af
virksomhed.
Den kommunale erhvervsindsats er for før-startere, iværksættere og virksomheder. Den loka-
le 1:1 vejledning skal være mere grundlæggende end den specialiserede vejledning, der foreta-
ges i Erhvervshusene. Den skal derudover have fokus på at hjælpe virksomhederne videre og
må ikke være overlappende med aktiviteter eller ydelser, der finder sted i Erhvervshusene.
Vejledningen kan eksempelvis bestå af information og vejledning om opstart, drift og udvik-
ling af grundlæggende karakter, herunder hjælp i krydsfeltet mellem erhvervsfremmetilbud og
kommunernes virksomhedsrettede myndighedsopgaver eller tilbud om mentorordninger. Har
virksomhederne brug for hjælp eller behovsafdækning af mere specialiseret karakter, henvises
de til erhvervshusene. Det er tilfældet, når hjælpen eller behovsafdækningen vedrører den
specialiserede erhvervsservice eller har karakter af forløb med et eller flere møder, der skal
udmunde i en forretnings- eller vækstplan. Har virksomhederne brug for egentlig rådgivning
eller højtspecialiseret vejledning, henvises de til privat rådgivning eller statslige ordninger.
Kommunernes lokale erhvervsfremmeindsats kan også omfatte kollektive arrangementer,
som fx informationsmøder, kompetenceudvikling målrettet lokale virksomheders behov for
ledelses- og organisationsudvikling, facilitering af samarbejde og netværk mellem lokale vir k-
somheder, der kan arrangeres i samarbejde med andre erhvervsfremmeaktører som eksem-
pelvis erhvervshusene eller private rådgivere.
Kommunerne kan endvidere igangsætte indsatser for at styrke sammenhængen mellem e r-
hvervsfremmeindsatser og kommunernes virksomhedsrettede myndighedsopgaver, som ek-
sempelvis beskæftigelsesindsatsen, planområdet, byggesager og miljøgodkendelser m.v., til
gavn for lokale virksomheder.
Kommunerne kan endvidere igangsætte lokale erhvervsudviklingsprojekter, herunder ekse m-
pelvis udvikling af den lokale iværksætterkultur, events, udvikling af udkantsområder og sam-
arbejde med uddannelses- eller videninstitutioner om erhvervsuddannelser, lærlinge- og prak-
tikordninger, campusområder m.v., der understøtter den lokale erhvervsudvi kling. Kommu-
nerne kan endvidere medfinansiere iværksætterfællesskaber inden for rammerne af kommu-
nalfuldmagten i de dele af landet, hvor disse ikke konkurrerer med det private marked.
Kommunale erhvervsudviklingsindsatser, der går videre end at bedrive virksomhed i den på-
gældende kommune, skal varetages inden for rammerne af den samlede strategi for den de-
centrale erhvervsfremmeindsats. Det gælder bl.a. indsatser om digitalisering, og ny teknologi,
nye forretningsmodeller og klynger.
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om etableringsaftale for erhvervshuse, fra erhvervsministeren
Kommunernes erhvervsfremmeaktiviteter kan gennemføres som en del af kommunens for-
valtning eller i regi af selvstændige juridiske enheder. Det gælder i begge tilfælde, at lokale
erhvervsfremmeoperatører skal være tilkoblet den digitale erhvervsfremmeplatform.
Styring
Denne etableringsaftale suppleres af en flerårig rammeaftale, der bl.a. definerer arbejdsopga-
ver samt overordnede mål og fokusområder for Erhvervshusene, og samspillet mellem den
digitale erhvervsfremmeplatform og CRM-data fra erhvervshusene. Inden for rammerne af
denne indgår KKR årligt resultatkontrakter med erhvervshusene.
Indeværende aftale samt erhvervshusenes virke evalueres efter to år.
Erhvervsministeren fastsætter regler om standardvedtægter for erhvervshuse. Det nærmere
indhold af standardvedtægterne sker efter aftale med KL. Bestyrelserne for erhvervshusene
fastlægger forretningsordenen for de enkelte erhvervshuse. Forretningsordenen og evt. æ n-
dringer heraf godkendes af erhvervsministeren.
Ikrafttræden
Etableringsaftalen træder i kraft den 1. januar 2019 og indgås med forbehold for den endelige
vedtagelse i Folketinget af ny lov om erhvervsfremme.
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om etableringsaftale for erhvervshuse, fra erhvervsministeren
1958020_0008.png
BILAG 1
ERHVERVSHUSE OG FORDELING AF KOMMUNER
Hovedstaden
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Halsnæs
Gribskov
Bornholm
Midtjylland
Horsens
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Skive
Viborg
Sjælland
Greve
Køge
Roskilde
Solrød
Odsherred
Holbæk
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Sorø
Faxe
Stevns
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Lejre
Sydjylland
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Kolding
Vejle
Middelfart
Fyn
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyn
Langeland
Ærø
Nordjylland
Morsø
Thisted
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Orientering om etableringsaftale for erhvervshuse, fra erhvervsministeren
1958020_0009.png
BILAG 2
STYRINGEN AF BORNHOLMS ERHVERVSHUSFILIAL
Udpegning af medlemmerne til bestyrelsen for filialen varetages af Bornholms Regionskommune,
og sammensætningen af bestyrelsen sker efter samme model som de øvrige erhvervshusbestyrel-
ser, idet Bornholm som regionskommune også udpeger den ene regionale repræsentant. For at
sikre koordination og sammenhæng kan det aftales lokalt i KKR Hovedstaden, at formanden for
filialbestyrelsen får plads som observatør i bestyrelsen for Erhvervshus Hovedstaden, og tilsva-
rende kan Erhvervshus Hovedstaden få en observatørpost i filialbestyrelsen. Filialbestyrelsen
fungerer med udgangspunkt i de samme standardvedtægter som de øvrige erhvervshusbestyrelser.
Bornholms Regionskommune kan bemyndige filialbestyrelsen til at varetage yderligere funktioner
f.eks. i relation til den lokale erhvervsservice og den virksomhedsrettede myndighedsbetjening.
Med sin indsigt i de lokale forhold på Bornholm, bidrager filialbestyrelsen til afdækningen af
bornholmske virksomheders efterspørgsel efter specialiseret erhvervsservice. Det fastlægges i
resultatkontrakten mellem KKR og Erhvervshus hovedstaden, hvordan Erhvervshus Hovedsta-
dens ressourcer mest effektivt kan imødekomme efterspørgslen.
Filialen finansieres af Erhvervshus Hovedstaden og filialen bemandes med ansatte i Erhvervshus
Hovedstaden. I tillæg hertil kan Erhvervshus Hovedstadens øvrige ansatte understøtte, at virk-
somhederne på Bornholm får adgang til den efterspurgte specialiserede erhvervsservice.
For at sikre sammenhæng til den lokale erhvervsservice og den virksomhedsrettede myndigheds-
betjening på Bornholm, kan det aftales mellem filialbestyrelsen og Erhvervshus Hovedstaden, at
en lokal erhvervschef på Bornholm også kan fungere som daglig leder for erhvervshusfilialens
medarbejdere og herigennem tilrettelægge den daglige drift og prioritering, så de bornholmske
virksomheder oplever en sammenhængende indsats.