Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 7 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 6. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om en børne- og
ungeydelse
(Obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har stillet 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov‐
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, SF og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget ønsker at gi‐
ve alle børn et godt afsæt. Vi ved, at netop gode dagtilbud
kan bidrage til det, særlig for de mest udsatte børn. Desvær‐
re er der alt for mange børn, der aldrig får de samme mulig‐
heder som deres jævnaldrende. S ønsker på den baggrund at
sikre, at flere børn fra udsatte boligområder kommer i dag‐
tilbud.
Lovforslaget er således et skridt i den rigtige retning,
men S understreger vigtigheden af, at der er tilstrækkelig
fleksibilitet i det obligatoriske læringstilbud i den enkelte in‐
stitution, således at børn i læringstilbud ikke ekskluderes fra
børnefællesskabet i øvrigt. Det er også vigtigt, at de obliga‐
toriske læringstilbud kan tilrettelægges og administreres på
en måde, så det medfører mindst muligt bureaukrati for den
kommunale forvaltning og de enkelte daginstitutioner.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at lov‐
forslaget indebærer en uhørt forskelsbehandling af forældre,
der bor i boligområder, der af et flertal i Folketinget er defi‐
neret som udsat eller som en ghetto. Forældrene vil alene
som følge af deres bopælsadresse blive frataget retten til
selv at bestemme, om de vil passe deres 1-årige børn hjem‐
me eller lade dem gå i dagtilbud.
Lovforslaget pålægger således forældre at sætte deres
barn i et obligatorisk læringstilbud i en daginstitution. Så‐
fremt forældrene alligevel vælger selv at passe barnet, vil de
blive straffet økonomisk gennem en standsning af børne‐
ydelsen.
Det er EL’s opfattelse, at dagtilbud kan spille en vigtig
rolle i en tidlig indsats, der kan få en positiv betydning for
børns udvikling både på kort sigt og i et videre livsperspek‐
tiv. Derfor er der god grund til at iværksætte initiativer, der
kan motivere flere forældre til at indskrive deres barn i dag‐
tilbud allerede fra 1-årsalderen. Det kan f.eks. ske gennem
en styrkelse af sundhedsplejen og udvikling af et tættere
samarbejde om en opsøgende indsats mellem sundhedspleje
og dagtilbud. Anvendelse af tvang og økonomiske sanktio‐
ner vil derimod være klart stigmatiserende over for de på‐
gældende familier og vil kunne medvirke til at skabe mod‐
stand mod daginstitutionerne og en mistro til det pædagogi‐
ske personale. Dermed risikerer lovforslaget at undergrave
mulighederne for etablering af et tillidsfuldt samarbejde
mellem forældre og personale.
AX022229