Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 7 Bilag 6
Offentligt
1981982_0001.png
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. december 2018
2. udkast
(Indstillinger og politiske bemærkninger)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om en børne- og
ungeydelse
(Obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har stillet 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (DF, S, V, LA og KF) indstiller lov‐
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, SF og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at lov‐
forslaget indebærer en uhørt forskelsbehandling af forældre,
der bor i boligområder, der af et flertal i Folketinget er defi‐
neret som udsat eller som en ghetto. Forældrene vil alene
som følge af deres bopælsadresse blive frataget retten til
selv at bestemme, om de vil passe deres 1-årige børn hjem‐
me eller lade dem gå i dagtilbud.
Lovforslaget pålægger således forældre at sætte deres
barn i et obligatorisk læringstilbud i en daginstitution, og så‐
fremt forældrene alligevel vælger selv at passe barnet, vil de
blive straffet økonomisk gennem en standsning af børne‐
ydelsen.
Det er EL’s opfattelse, at dagtilbud kan spille en vigtig
rolle i en tidlig indsats, der kan få en positiv betydning for
børns udvikling både på kort sigt og i et videre livsperspek‐
tiv. Derfor er der god grund til at iværksætte initiativer, der
kan motivere flere forældre til at indskrive deres barn i dag‐
tilbud allerede fra 1-års alderen. Det kan f.eks. ske gennem
en styrkelse af sundhedsplejen og udvikling af et tættere
samarbejde om en opsøgende indsats mellem sundhedspleje
og dagtilbud. Anvendelse af tvang og økonomiske sanktio‐
ner vil derimod være klart stigmatiserende over for de på‐
gældende familier og vil kunne medvirke til at skabe mod‐
stand mod daginstitutionerne og en mistro til det pædagogi‐
ske personale. Dermed risikerer lovforslaget at undergrave
mulighederne for etablering af et tillidsfuldt samarbejde
mellem forældre og personale.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og socialministeren,
tiltrådt af [udvalget:]
Til § 1
1)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit II A
indsættes i
§ 44
a, stk. 1, nr. 1-3,
efter »listen over udsatte boligområder«: »i
§ 61 a«.
[Teknisk ændring]
DokumentId
Journalnummer
L 7 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1981982_0002.png
2
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit II A
indsættes i
§ 44
b, stk. 4,
efter »indgår i«: »målrettede«.
[Sproglig præcisering]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit II A
udgår i
§ 44 f,
stk. 3, 2. pkt.,
ordene »indsatsen i«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I de foreslåede § 44 a, stk. 1, nr. 1-3, findes tre steder
henvisninger til listen over udsatte boligområder, som of‐
fentliggøres én gang årligt af transport-, bygnings- og bolig‐
ministeren.
Det foreslås, at henvisningerne til listen over udsatte bo‐
ligområder i de nævnte bestemmelser præciseres, således at
det tydeligt fremgår, at listen offentliggøres med hjemmel i
§ 61 a i lov om almene boliger m.v.
Ændringsforslaget er alene en teknisk ændring.
Til nr. 2
I det foreslåede § 44 b, stk. 3, er der fastsat krav om, at
kommunalbestyrelsen skal iværksætte målrettede forløb for
de børn, som optages i obligatorisk læ-ringstilbud. Herudo‐
ver er der i det foreslåede § 44 b, stk. 4, fastsat krav om, at
kommunalbestyrelsen ligeledes skal iværksætte forløb for
det pågældende barns forældre.
Det foreslås at ensrette terminologien i de to nævnte be‐
stemmelser ved at indsætte »målrettede« i det foreslåede §
44 b, stk. 4. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at der i de foreslåe‐
de § 44 d, stk. 2, og § 44 e, stk. 1, nr. 1, netop henvises til
målrettede forløb for børn og forældre.
Der er således alene tale om sproglig præcisering.
Til nr. 3
Den foreslåede § 44 f, indeholder bestemmelser, som
knytter sig til de forældre, som selv ønsker at forestå en ind‐
sats frem for at lade barnet optage i et obligatorisk lærings‐
tilbud. Det fremgår i den forbindelse af det foreslåede § 44
f, stk. 1, at forældrenes indsats skal stå mål med det obliga‐
toriske læringstilbud. Det fremgår videre af det foreslåede §
44 f, stk. 3, 2. pkt., at kommunalbestyrelsen i sit tilsyn med
forældrenes indsats skal sikre, at denne står mål med indsat‐
sen i det obligatoriske læringstilbud.
For at sikre sproglig ensartethed i bestemmelserne fore‐
slås det at fjerne »målrettede« i det foreslåede § 44 f, stk. 3,
2. pkt., således at der i bestemmelserne alene anvendes ter‐
minologien »står mål med det obligatoriske læringstilbud«.
Der er således alene tale om sproglig præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < 3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og socialministeren sendte den 29.
juni 2018 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2017-18) SOU alm. del – bilag 298. Den 3. oktober 2018
sendte børne- og socialministeren høringssvarene og et hø‐
ringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
børne- og socialministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
46
Socialistisk Folkeparti (SF)
7
L 7 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1981982_0003.png
3
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
37
34
14
13
10
8
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
6
1
1
1
1