Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 69 Bilag 1
Offentligt
1951197_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Njalsgade 72 APostboks 90
2770 Kastrup
Høring vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om
sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til
indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb).
17. august 2018
J.nr. 18-44330
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 3. juli 2018 bedt
om Ankestyrelsens bemærkninger.
I forslagets § 68 a, stk. 2, og § 69 v, stk. 2, defineres helbredsmæssige
oplysninger. Det fremgår af forslagets bemærkninger, at der ved
helbredsmæssige oplysninger forstås ”oplysninger om sygdom og
symptomer på sygdom.”, og at ”Dette vil omfatte
oplysning om
symptomer, diagnose, behandling, medicinering m.v.” Det er anført i
forslaget til bemærkninger (side 20), at helbredsoplysninger helt
generelt er undtaget fra indsigt, uanset hvor de optræder. Det er tillige
anført i forslaget, at vurderingen
af, hvad der kan være ”afgørende
hensyn” ved afvejningen af, om arbejdsgiver har ret til indsigt, vil være
den samme som efter forvaltningslovens § 15 b (side 14).
Ankestyrelsen foreslår, at det fremgår tydeligere af forarbejderne om
den almindelige definition af helbredsmæssige forhold i
databeskyttelsesreglerne finder anvendelse.
Ved en anmodning om indsigt fra arbejdsgiveren vil myndighederne som
hidtil skulle foretage en vurdering af om disse oplysninger
direkte efter
forvaltningslovens § 15 b, nr. 5
vil kunne undtages fra indsigt.
I forslagets § 68 a, stk. 3 og § 69 v, stk. 3, defineres lægelige
oplysninger. Det fremgår af forslagets bemærkninger, at der ved
lægelige oplysninger forstås ”andre oplysninger, der udveksles i det
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
fortrolige
rum mellem læge eller psykolog og patient.” (side 15-16).
Det
anføres, at dette eksempelvis kan være private oplysninger om sociale,
religiøse, eller arbejdsmæssige forhold, og at det afgørende ikke er
oplysningernes karakter, men derimod at oplysningerne er afgivet i den
særlige fortrolige relation mellem læge og patient.
Ankestyrelsen skal bemærke, at der med denne definition sker en
fravigelse af den almindelige definition af oplysningers karakter, idet der
herved alene lægges vægt på, i hvilken situation oplysningerne afgives,
og ikke oplysningernes karakter i sig selv. Det vil få den konsekvens, at
oplysninger der er afgivet overfor lægen, men som også afgives over for
kommunens sagsbehandler, vil skulle udleveres alligevel til
arbejdsgiveren (med mindre den interesseafvejning, der ligger i
forslaget, falder ud til, at oplysningerne under alle omstændigheder skal
undtages). Forslaget tager ikke stilling til, i hvilket omfang borgeren skal
vejledes om disse konsekvenser af at afgive oplysninger. Der ses ikke at
være taget stilling til forholdet til retssikkerhedslovens § 10, § 11, stk. 2,
og § 11 b.
Endeligt bemærker vi, at arbejdsgiver ikke er part i en sygedagpengesag
generelt. En arbejdsgiver, der udbetaler løn under en medarbejders
sygefravær og får udbetalt refusion, har status som part i sagen om
refusion af sygedagpenge. Vi foreslår derfor, at det konsekvensrettes i
lovteksten og bemærkningerne til loven, at arbejdsgiver alene er part for
så vidt angår refusionsdelen.
Venlig hilsen
Charlotte Buus Kjær
2
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0003.png
Styrelsen for arbejdsmarked og
rekruttering
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om udkast til lovforslag om ændring af lov om
sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers
ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger
om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafkla-
ringsforløb)
Generelt
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) er ikke enig i lovforslaget, der vil afskære
arbejdsgivere fra at have de normale retssikkerhedsmæssige rettigheder efter
forvaltningsloven som part i sager om refusion af sygedagpenge eller i forbin-
delse med jobafklaringsforløb.
DA er enig i, at der vil være en række situationer, hvor det ikke er nødvendigt
for, at arbejdsgiveren kan varetage sine interesser i en refusionssag, at der
gives aktindsigt i selve helbredsoplysninger eller lægelige oplysninger. DA fin-
der dog, at der allerede er taget højde for dette i den gældende forvaltningslov.
Der er således ikke tale om efter gældende retstilstand eller praksis, at ar-
bejdsgivere i dag kan få adgang til alle lægelige oplysninger om deres ansatte
ved blot at anmode om aktindsigt i anledning af en sygedagpengesag.
Lovforslaget er alt for vidtgående og kan medføre, at arbejdsgivere ikke kan
varetage deres legtime partsinteresser i refusionssager. Problemstillingen kun-
ne være afhjulpet med andre og mere egnede ændringer i sygedagpengeloven
eller lov om aktiv socialpolitik. DA har derfor udarbejdet et alternativt lov-
forslag.
Lovforslaget medfører en fravigelse af forvaltningslovens normale regler, som i
øvrigt gælder for al forvaltning. DA finder ikke, at det er godtgjort af regerin-
gen, at der er behov for den foreslåede fravigelse af partsrettighederne, som er
en af de fundamentale retssikkerhedsgarantier i forvaltningsretten.
DA finder det også retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at en arbejdsgiver efter
lovforslaget ikke længere vil modtage kopier med evt. overstregninger, men
alene de ekstraherede oplysninger, som kommunen har vurderet er relevante,
og som understøtter kommunens afgørelse. Arbejdsgiveren kan dermed ikke
vurdere, hvilke oplysninger som kunne
og skulle
have indgået i kommu-
nens afgørelse.
Det er under alle omstændigheder nødvendigt, at der efter evt. vedtagelse af
lovforslaget udarbejdes en meget præcis vejledning til kommunernes sagsbe-
handlere.
24. august 2018
FLD/ELC
Dok ID: 124234
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0004.png
Side 2
Partsaktindsigt er en central garanti i forvaltningsretten
Sygedagpengeloven og lov om aktiv socialpolitik er del af et fleksibelt sammen-
spil mellem myndigheder og arbejdsgivere i den danske model. Sammenspillet
bygger på, at hvor arbejdsgiverne har en forpligtelse til at betale løn ved læn-
gere sygefravær, modsvares dette af muligheden for at modtage refusion fra
kommunen. Arbejdsgiveren har en afledt ret til sygedagpenge eller ressource-
forløbsydelse svarende til det, som lønmodtageren har ret fra kommunen.
En arbejdsgiver har derfor en væsentlig og legitim interesse i at få indblik i de
oplysninger, der ligger til grund for kommunens afgørelse om ophør af syge-
dagpenge og dermed ophør af sygedagpengerefusion. Derfor har ombudsman-
den i FOU 1993.241 også slået fast, at arbejdsgiveren altid er part i sagen om
sygedagpengerefusion. Tilsvarende Ankestyrelsen i principafgørelse 39-16.
Hvis regeringen, som foreslået, afskærer arbejdsgiverens ret til aktindsigt i
sager om sygedagpengerefusion, fjerner man en helt central partsrettighed for
arbejdsgiverne efter forvaltningsretten.
I forvaltningsretten og den forvaltningsretlige teori er partsaktindsigten karak-
teriseret som en helt central garantiforskrift, jf. således
Jon Andersen, Social
Forvaltningsret,
5. udgave, side 276. Han præciserer også, at reglens formål er
at beskytte parten mod forvaltningens misforståelser af faktum.
Steen Rønsholt skriver i
Forvaltningsret,
3. udgave, om partshøring:
”Ingen kan dømmes uhørt. Dette princip om adgangen til at tage til genmæle –
også benævnt kontradiktion
er fundamentalt i retsplejen, hvorfor princippet
gradvist har fundet anerkendelse og udbredelse i forvaltningsretten.”
Partsindsigten er nu sikret i forvaltningsloven. Hvis retten til partsindsigt bliver
tilsidesat, foreligger der en væsentlig forvaltningsretlig mangel. Bebyrdende
afgørelser bliver derfor ugyldige.
Indskrænkninger i forvaltningslovens principper om partindsigt bør derfor efter
DA’s opfattelse alene ske, når der er tungtvejende grunde hertil.
Dette er ikke
tilfældet her. Der er allerede i forvaltningsloven i § 15 b en bestemmelse, som
også kan sikre lønmodtagerens integritet over for arbejdsgiveren med hensyn
til helbredsoplysninger og lægelige oplysninger i sager om refusion.
Efter DA’s opfattelse
er det ikke godtgjort, at der er behov for den foreslåede
fravigelse af denne fundamentale retssikkerhedsgaranti i forvaltningsloven over
for arbejdsgivernes partsrettigheder i refusionssager.
Udgangspunktet for overvejelser om helbredsoplysninger i forbindelse med re-
fusionssager m.v. skal derfor være, at arbejdsgiveren
som andre parter i
henhold til de forvaltningsretlige regler
via sin partsaktindsigt sikres mulighed
for at varetage sine partsinteresser.
Efter DA’s vurdering kan arbejdsgiverens partsaktindsigt
overvejes begrænset
til de oplysninger, der er relevante for den afgørelse om ophør af sygedagpen-
geretten, som kommunen træffer. Dette kan ske på en måde, uden at arbejds-
giverens partsinteresse lider skade.
Det vil afhænge af en konkret vurdering i den enkelte sag, om helbredsoplys-
ninger eller andre personlige oplysninger er relevante for, at arbejdsgiveren
kan varetage sin partsinteresse i en refusionssag.
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0005.png
Side 3
DA’s
alternative forslag til ændringer af sygedagpengeloven og lov om
aktiv socialpolitik
I lovudkastet, der er sendt i høring, foreslås en model, hvor udgangspunktet
er, at arbejdsgiveren afskæres fra adgangen til aktindsigt. DA forstår dette så-
ledes, at helbredsoplysninger og lægelige oplysninger kun som en undtagelse
vil blive sendt til arbejdsgiveren i forbindelse med en partshøring forud for, at
kommunen træffer afgørelse om ophør af refusion.
DA vil foreslå, at et eventuelt lovforslag
modsat ministeriets lovudkast
ta-
ger udgangspunkt i, at arbejdsgiveren fortsat i overensstemmelse med de for-
valtningsretlige principper skal have ret til indsigt i helbredsmæssige og lægeli-
ge dokumenter med oplysningerne om lønmodtageren, hvis de er af betydning
for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske interesser i refusionssa-
gen. Dog skal indsigten kunne begrænses, hvis afgørende hensyn til lønmodta-
gers interesse i hemmeligholdelse af oplysningerne taler imod at give indsigt.
Dette medfører, at lovforslaget for så vidt angår sygepenge kan formuleres
således:
”En
arbejdsgiveren har alene ret til indsigt i oplysninger helbredsmæssige
og lægelige oplysningerne om lønmodtageren, hvis de pågældende oplys-
ninger er af betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomi-
ske interesser i en sag om refusion af sygedagpenge efter § 54.
Arbejdsgiverens aktindsigt kan begrænses, hvis afgørende hensyn til
lønmodtagers interesse i hemmeligholdelse af helbredsmæssige eller læ-
gelige oplysninger om lønmodtageren taler herimod.”
Et sådant forslag vil sikre aktindsigt for arbejdsgiveren, men afskæring af akt-
indsigt for arbejdsgiveren i helbredsoplysninger, som ikke er relevante for virk-
somhedens mulighed for at varetage sine interesser i en sygedagpengesag eller
aktindsigt i helbredsoplysninger.
En oplysning kan godt være relevant, selv om den ikke indgår i grundlaget for
kommunens afgørelse. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis lige denne oplysning
kan være afgørende for forlængelse af dagpengeretten.
Herudover kan der ske yderligere afskæring af aktindsigten, hvis hensynet til
lønmodtageren efter en konkret vurdering vejer tungere.
Der bør efter DA’s vurdering være et
incitament til, at kommunerne, forinden
de træffer afgørelse om at standse refusionen, sikrer, at der er sket den nød-
vendige partshøring. Dette kan ske ved, at der indsættes en bestemmelse i
lovgivningen, hvorefter en manglende partshøring altid medfører, at kommu-
nen ikke kan opnå refusion fra staten for denne del.
Forslaget bygger på, at arbejdsgiveren stadig vil modtage kopi af de relevante
dokumenter, hvor der så evt. er foretaget overstregninger af kommunen.
DA foreslår derfor samtidig, at f.eks. sygedagpengelovens § 11 a og § 39 æn-
dres, således at når kommunen beder om en lægeerklæring i sygedagpengesa-
ger, kan de lægelige oplysninger kun videregives i form af en erklæring specielt
til brug for kommunens vurdering i sygedagpengesagen.
Det skal samtidig præciseres i loven, at udgangspunktet er, at der skal indhen-
tes en sådan lægeerklæring til sygedagpengesagen. Kommunen kan dog vur-
dere, at dette ikke er nødvendigt, fordi der allerede foreligger egnet lægelig
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0006.png
Side 4
dokumentation.
Det skal også præciseres både i lovbemærkninger til sygedagpengelovens § 11
a og § 39, at lægen ikke må medsende andre lægelige eller personoplysninger
om patienten end de, som fremgår af den standardiserede erklæring. Endvide-
re må lægerne alene fremsende de oplysninger til en kommune, som er nød-
vendige for en sygedagpengesag.
Begrænsning af udvekslede oplysninger mellem læge og forvaltningen vil desu-
den være i tråd med principperne om persondatabeskyttelse, hvorefter der skal
udveksles så få oplysninger som muligt
og kun de nødvendige oplysninger
bør udveksles.
Specifikke bemærkninger til det fremsendte lovudkast
DA har en række specifikke bemærkninger til det fremsendte lovudkast.
Uklar henvisning til forvaltningsloven
DA finder, at det vil blive misvisende over for kommunernes brug af en ny be-
stemmelse, at der i lovforslagets stk. 4 er anvendt ordene
”væsentlig betyd-
ning”
som afgørende for, at arbejdsgiveren kan få indsigt.
I bemærkningerne til bestemmelsen henvises derimod til, at afvejningen, som
kommunen vil skulle foretage, vil være den samme som efter forvaltningslo-
vens § 15 b, som dog har en anden formulering. Det bør på grund af den æn-
drede lovtekst endnu klarere præciseres, at der ikke er tilsigtet en ændring af
praksis i forhold til den vurdering, der således skal svare til forvaltningslovens
§ 15, herunder § 15 b, nr. 5, hvorefter der skal foreligge tungtvejende grunde
for, at en part kan nægtes aktindsigt.
Sikring af partshøring
DA finder det hensigtsmæssigt, at lovforslaget allerede flere steder henviser til,
hvordan sagsbehandlingen i forbindelse med de nye regler bør foregå. Imidler-
tid er selve beskrivelsen f.eks. i 2.5, afsnit 5 og 6, ikke præcis nok. Det kan
med fordel gøres tydeligere i forslaget, at arbejdsgiveren som part i sygedag-
pengesagen altid har ret til at blive partshørt i en sag om ophør af sygedag-
pengerefusion.
På tilsvarende vis bør det fremgå tydeligt af lovforslaget, at kommunen er for-
pligtet til at tage stilling til, om arbejdsgiveren bør partshøres vedrørende hel-
bredsoplysninger og lægelige oplysninger, så kommunen ikke blot per automa-
tik afskærer dette fra partshøringen eller helt undlader partshøringen.
Fremover alene uddrag af oplysninger men ikke kopier til arbejdsgiveren
DA finder det også meget problematisk, at forslaget indebærer også den und-
tagelse til forvaltningslovens regler om partshøring, at den fremtidige høring
alene vil omfatte de pågældende relevante oplysninger, men ikke de underlig-
gende attester, erklæringer og journaler, hvoraf de helbredsmæssige og læge-
lige oplysninger fremgår.
Arbejdsgiveren vil således ikke længere modtage kopier med evt. overstregnin-
ger, men alene de ekstraherede oplysninger, som kommunen har vurderet er
relevante. DA vurderer, at dette vil blive forvaltet i praksis således, at oplys-
ninger, der meddeles, vil være de, som understøtter kommunens afgørelse.
Dette er efter DA’s vurdering retssikkerhedsmæssigt betænkeligt,
da arbejdsgi-
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0007.png
Side 5
veren dermed ikke kan vurdere, hvilke oplysninger der er udeladt, men som
kunne
og skulle - have indgået i kommunens afvejning evt. til arbejdsgive-
rens gunst.
Efter DA’s vurdering vil denne ”underbelysning” også kunne be-
grænse grundlaget både for, at arbejdsgiveren kan klage over afgørelsen, men
også ankeinstansens mulighed for at prøve sagen på fyldestgørende grundlag.
Vejledning til kommuner
Det er helt afgørende, at der efter vedtagelse af lovforslaget udarbejdes en
meget præcis vejledning til kommunernes sagsbehandlere. En sådan vejledning
skal ikke kun vejlede om indholdet af de nye regler, men også administrationen
af reglerne. DA’s medlemsorganisationer har generelt erfaret, at kommunerne
ofte ikke efter gældende regler parthører arbejdsgiverne om centrale helbreds-
oplysninger, der har ligget til grund for afvejningen, eller som er udeladt af
kommunen i afgørelsesgrundlaget forud for, at der træffes en afgørelse om
ophør af refusion.
Vejledningen bør indeholde en række eksempler på, hvornår det er afgørende
for arbejdsgiver at modtage oplysninger om helbredsmæssige og lægelige for-
hold for at kunne varetage sine økonomiske interesser i refusionssagen.
Misvisende bemærkninger
DA finder, at de almindelige bemærkninger, pkt. 2, side 10, lige før pkt. 3,
modsat intentionen efter lovteksten i lovforslagets stk. 4 kun kan forstås fejlag-
tigt på den måde, at arbejdsgiveren aldrig kan få indsigt i lægelige oplysninger,
der er udvekslet mellem lønmodtageren og læge m.v.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Flemming Dreesen
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0008.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
[email protected]
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af lov om
sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til
indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
Danske Fysioterapeuter hilser det velkomment, at der politisk er taget initiativ til at
begrænse arbejdsgiveres ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger i
sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb.
Danske Fysioterapeuter finder det dog stærkt bekymrende, at ikke alle oplysninger er
omfattede, samt at oplysninger givet til fysioterapeuter, ikke er omfattet i
lovforslagets begrænsning i arbejdsgiveres aktindsigtsret.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det alene er helbredsoplysninger,
der er udvekslet med lægen, psykologen eller eventuelt andet sundhedspersonel, der
handler på vegne af lægen. Det fremgår endvidere, at øvrige oplysninger, f.eks.
oplysninger om private forhold, som kommer fra en anden sundhedsbehandler end
en læge eller psykolog, f.eks. en fysioterapeut, ikke vil være undtaget fra
arbejdsgivers indsigtsret.
En arbejdsgiver vil, som part i en sag, derfor have ret til indsigt i oplysninger om den
sygemeldtes mere private forhold, som er afgivet til andre behandlere end en læge
eller en psykolog.
Dette betyder, at en arbejdsgiver vil kunne få indsigt i oplysninger om stress og
dårligt arbejdsmiljø, som en lønmodtager, i fortrolighed, har fortalt sin fysioterapeut
om og som fysioterapeuten har fundet nødvendige og relevante for
behandlingsforløbet og derfor efterfølgende har journalført.
Arbejdsgiver ville derimod ikke få indsigt i de samme oplysninger, hvis de var givet til
en læge eller psykolog.
Danske Fysioterapeuter finder det svært uhensigtsmæssigt, at øvrige oplysninger
som ikke kommer fra en psykolog eller læge, men fra en anden autoriseret
behandler, ikke vil være undtaget fra arbejdsgivers indsigtsret.
Fysioterapeuter har- i lighed med læger og andre autoriserede sundhedspersoner
med selvstændigt behandleransvar-, pligt til at arbejde med omhu og
samvittighedsfuldhed, herunder at indhente oplysninger om patientens sociale
Dato:
20-08-2018
Email:
[email protected]
Tlf. direkte:
3341 4656
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
forhold og arbejdsmæssige forhold o.a., som kan have betydning for
behandlingsforløbet.
Fysioterapeuten har naturligvis også pligt til at føre patientjournal med relevante og
nødvendige oplysninger om helbredsoplysninger og personlige oplysninger.
Fysioterapeuten skal altid vurdere, i hvilket omfang de personlige oplysninger er
nødvendige for det aktuelle behandlingsforløb og dermed vurdere om det
nødvendigt at journalføre oplysningerne.
Danske Fysioterapeuter frygter, at fortrolighedsforholdet mellem patient og
fysioterapeut kan blive skadet, hvis patientens personlige oplysninger, uden
patientens samtykke, vil kunne tilgå arbejdsgivere.
Patienters ret til fortrolighed, -og den deraf afledte tavshedspligt hos
fysioterapeuten,- er en lovpligtig og helt fundamental og essentiel del af et
behandlingsforløb hos en fysioterapeut. Personlige oplysninger er ligeså nødvendige
og relevante oplysninger i et behandlingsforløb hos en fysioterapeut, som de det er
hos lægen eller psykologen. Hvis en patient ikke kan være sikker på, at han kan være
fortrolig med sin fysioterapeut, -uden at oplysningerne videregives-, så er der risiko
for, at patienten udelader vigtige oplysninger. Hvis patienten udelader vigtige
personlige oplysninger kan det bidrage til, at patienten ikke får det optimale
fysioterapeutiske behandlingsforløb og det kan i yderste tilfælde være til fare for
patientens sikkerhed.
Hvis patienten ikke er sikret fortrolighed hos sin fysioterapeut, vil fysioterapeuterne
blive taget til gidsler mellem arbejdsgiverne og myndighederne. Fysioterapeuterne vil
stå i et svært dilemma i forhold til at optage fyldestgørende anamnese i.o.m. at
private oplysninger vil kunne videregives uden patientens samtykke. Det er ganske
enkelt ikke i orden og svært bekymrende med hensyn til fysioterapeutens pligt til at
arbejde med omhu og samvittighedsfuldhed.
Det bør derfor ikke være afgørende, hvilken sundhedsperson oplysningerne er givet
til. Karakteren af oplysningerne herunder, at de er afgivet i forbindelse med
sundhedsfaglig behandling, bør være afgørende for, om oplysninger, der ikke er
helbredsmæssige, og som er givet til andre behandlere end læger og psykologer, kan
undtages fra arbejdsgivers indsigtsret.
Derfor foreslår Danske Fysioterapeuter, at det i lovforslaget klargøres, at
fysioterapeuters journalførte helbredsoplysninger og andre personlige oplysninger
undtages fra arbejdsgiveres indsigtsret.
Vi står naturligvis til rådighed, hvis I ønsker, at vi uddyber ovenstående.
Med venlig hilsen
Tina Lambrecht
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0011.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Karen Louise Riis <[email protected]>
4. juli 2018 07:18
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Mie Skovbæk Mortensen; Jan Vinge
Rasmussen
Lone Christensen
VS: Høring (frist: 20. august) - udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i
helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb
Udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsoplysninger_ekstern
høring.pdf; Høringsliste.pdf; Høringsbrev.pdf
Kære STAR
Danske A-kasser har ingen bemærkninger til denne høring.
Med venlig hilsen
Karen Louise Riis
Vicedirektør
Fra:
Jan Vinge Rasmussen [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. juli 2018 15:03
Til:
[email protected];
Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
dak
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info@pro-
f.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Mie Skovbæk Mortensen <[email protected]>; Jan Vinge Rasmussen <[email protected]>
Emne:
Høring (frist: 20. august) - udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb
Høring vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb) i høring.
Lovforslaget indeholder følgende hovedpunkter:
En arbejdsgiver skal som udgangspunkt fremover ikke have ret til indsigt i helbredsmæssige eller
lægelige oplysninger om lønmodtageren i en sygedagpengesag eller en sag om ressourceforløbsydelse
under jobafklaringsforløb, selv om arbejdsgiveren er part i sagen.
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0012.png
Arbejdsgiveren skal dog fortsat have ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysningerne om
lønmodtageren, hvis de er af væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske
interesser i refusionssagen,
medmindre
afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i
hemmeligholdelse af oplysningerne taler imod.
Der sker derfor med lovforslaget en fravigelse af forvaltningslovens bestemmelser om en arbejdsgivers ret,
som part i refusionssagen, til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger.
Der skal imidlertid fortsat ske en afvejning i forhold til lønmodtagerens interesse i hemmeligholdelse, selv om
oplysningerne har væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine interesser i refusionssagen.
Lovforslaget skal ifølge tidsplanen fremsættes oktober l.
Vi skal bede om
evt. bemærkninger senest den 20. august 2018.
Bemærkninger bedes sendt til undertegnede og til chefkonsulent Mie Skovbæk Mortensen ([email protected]).
Venlig hilsen
Jan Vinge Rasmussen
Specialkonsulent
Kontoret for Arbejdsmarkedsydelser
Direkte telefon: 72 21 75 10
E-mail:
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A | 2300 København S
T 72 21 74 00 |
[email protected]
|
www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Njalsgade 72A | DK-2300 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 |
[email protected]
|
www.star.dk
Følg os på
LinkedIn
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0013.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedag-
penge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt i hel-
bredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sy-
gedagpenge og jobafklaringsforløb)
Danske Patienter takker for muligheden for at give høringssvar på det
fremsendte materiale.
Den aktuelle retstilstand er ikke hensigtsmæssig. Det har vist sig, at for-
valtningslovens regler ikke giver den ansatte en rimelig beskyttelse af hel-
bredsmæssige og lægelige oplysninger i sager om sygedagpenge og jobaf-
klaringsforløb. Derfor støtter vi lovforslaget, som giver en bedre beskyt-
telse af lønmodtagerens private oplysninger i disse sager.
Dato:
20. august 2018
Danske Patienter
Kompagnistræde 22, 1. sal
1208 København K
Tlf.: 33 41 47 60
www.danskepatienter.dk
E-mail:
[email protected]
Cvr-nr: 31812976
Side 1/2
Danske Patienter hæfter sig særligt ved, at
udgangspunktet
ifølge lov-
forslaget skal være, at arbejdsgiveren fremover ikke skal have ret til indsigt
i helbredsmæssige eller lægelige oplysninger i refusionssager om sygedag-
penge og jobafklaringsforløb, selvom arbejdsgiveren er part i sagen. Det
stiller en fornuftig beskyttelse af lønmodtageren og dennes private oplys-
ninger.
Vi kan dog være bekymrede for, hvilken betydning det får i praksis, at ar-
bejdsgiveren forsat skal have ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige
oplysninger om lønmodtageren, hvis de er af væsentlig betydning for, at
arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske interesser i refusionssagen,
medmindre afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i hemmelighol-
delse af oplysningerne taler imod. Kommunerne tillægger, så vidt vi ved,
de helbredsmæssige og lægelige oplysninger afgørende betydning, når de
træffer afgørelser om stop eller nedsættelse af refusion i sygedag-
penge/jobafklaringsforløbssager. Det kan derfor tænkes, at der fortsat vil
være mange sager, hvor arbejdsgiver får aktindsigt, fordi det er af væsent-
lig betydning for, at arbejdsgiver kan varetage sine økonomiske interesser
i refusionssagen, og at dette vil veje tungere end lønmodtagerens inte-
resse i hemmeligholdelse af oplysningerne.
Danske Patienter er paraply for patientforeningerne i Danmark. Danske Patienter har 22 medlemsforeninger, der repræsenterer 84 patientforeninger og 880.000
medlemmer: Alzheimerforeningen, Astma-Allergi Danmark, Bedre Psykiatri, Colitis-Crohn Foreningen, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen,
Epilepsiforeningen, Gigtforeningen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS),
Lungeforeningen, Muskelsvindfonden, Nyreforeningen, Osteoporoseforeningen, Parkinsonforeningen, Polioforeningen, Psoriasisforeningen, Scleroseforeningen,
Sjældne Diagnoser og UlykkesPatientForeningen.
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0014.png
Det vurderes endvidere, at det kan være vanskeligt at administrere den
konkrete afvejning vedrørende nødvendigheden og relevansen af omfan-
get af arbejdsgiverens indsigt. Her anbefaler vi, at en eventuel tvivl i kon-
krete sager må falde ud til fordel for lønmodtageren, således at indsigt
ikke gives.
I forlængelse heraf bør der udarbejdes en vejledning, så forvaltningen af
bestemmelsen så vidt muligt bliver ensartet på tværs af kommuner og de
enkelte sagsbehandlere.
Side 2/2
Endelig undrer vi os over den sondring der gøres mellem læger eller psyko-
loger og øvrige sundhedsprofessionelle. Ifølge det foreliggende lovforslag
nævnes (udover helbredsmæssige oplysninger) kun oplysninger, der er ud-
vekslet mellem læge eller psykolog og patient
hvilket må betyde, at ar-
bejdsgiver stadig har ret til indsigt i oplysninger, der er givet til en sygeple-
jerske, en fysioterapeut e.l. Disse oplysninger kan, på samme måde som
oplysninger, der deles med en læge eller en psykolog, være af privat ka-
rakter. Derfor mener vi også, at oplysninger udvekslet med øvrigt sund-
hedspersonale bør omfattes af loven.
Med venlig hilsen
Morten Freil
Direktør
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0015.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Morten Holm Bundgaard <[email protected]>
21. august 2018 14:09
Jan Vinge Rasmussen; Mie Skovbæk Mortensen
sv: udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb
FA takker for høring af den 3. juli 2018, som FA har følgende bemærkninger til:
Med lovforslaget foreslås det, at arbejdsgiveres adgang til helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtagere i sager om refusion af sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse under jobafklaring begrænses
til, at arbejdsgivere alene skal have oplysninger, hvis de er af væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan
varetage sine økonomiske interesser i refusionssagen, medmindre afgørende hensyn til lønmodtageres
interesse taler imod.
Overordnet set har FA forståelse for formålet med lovændringen.
Det er FA’s holdning, at der bør tages hensyn
til arbejdsgiveres adgang til helbredsmæssige oplysninger og lægelige oplysninger i forhold til anden lovgivning.
Som eksempel kan nævnes forskelsbehandlingslovens § 2 a om passende foranstaltninger, som forpligtiger
arbejdsgiver til at foretage foranstaltninger, der er hensigtsmæssige i betragtning af de konkrete behov for at
give en person med handicap adgang til beskæftigelse. Reglen i forskelsbehandlingsloven medfører, at
arbejdsgiveren har behov for konkret viden, og FA er bekymrede for, om reglen i lovforslaget er til hinder for,
at arbejdsgiverne fremover har tilstrækkelige oplysninger til at varetage denne forpligtelse.
Derudover har FA ikke flere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Morten Holm Bundgaard
Juridisk konsulent
[email protected]
Telefon: +45 3391 4700
Direkte: +45 3338 1622
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Amaliegade 7
1256 København K
Besøg os på
www.fanet.dk
og abonnér på
vores nyhedsmail
Fra:
Jan Vinge Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
3. juli 2018 15:03
Til:
[email protected];
Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Finanssektorens arbejdsgiverforening
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0016.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Cc:
Mie Skovbæk Mortensen <[email protected]>; Jan Vinge Rasmussen <[email protected]>
Emne:
Høring (frist: 20. august) - udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb
Høring vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb) i høring.
Lovforslaget indeholder følgende hovedpunkter:
En arbejdsgiver skal som udgangspunkt fremover ikke have ret til indsigt i helbredsmæssige eller
lægelige oplysninger om lønmodtageren i en sygedagpengesag eller en sag om ressourceforløbsydelse
under jobafklaringsforløb, selv om arbejdsgiveren er part i sagen.
Arbejdsgiveren skal dog fortsat have ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysningerne om
lønmodtageren, hvis de er af væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske
interesser i refusionssagen,
medmindre
afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i
hemmeligholdelse af oplysningerne taler imod.
Der sker derfor med lovforslaget en fravigelse af forvaltningslovens bestemmelser om en arbejdsgivers ret,
som part i refusionssagen, til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger.
Der skal imidlertid fortsat ske en afvejning i forhold til lønmodtagerens interesse i hemmeligholdelse, selv om
oplysningerne har væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine interesser i refusionssagen.
Lovforslaget skal ifølge tidsplanen fremsættes oktober l.
Vi skal bede om
evt. bemærkninger senest den 20. august 2018.
Bemærkninger bedes sendt til undertegnede og til chefkonsulent Mie Skovbæk Mortensen ([email protected]).
Venlig hilsen
Jan Vinge Rasmussen
Specialkonsulent
Kontoret for Arbejdsmarkedsydelser
Direkte telefon: 72 21 75 10
E-mail:
[email protected]
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0017.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A | 2300 København S
T 72 21 74 00 |
[email protected]
|
www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Njalsgade 72A | DK-2300 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 |
[email protected]
|
www.star.dk
Følg os på
LinkedIn
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0018.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Mie Skovbæk Mortensen
23. august 2018 12:36
Jan Vinge Rasmussen
Mie Skovbæk Mortensen
VS: Høring vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og
lov om aktiv socialpolitik [RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION]
Fra:
FMN-SBU Østergren, Stine Busch [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. august 2018 17:23
Til:
Mie Skovbæk Mortensen
Emne:
VS: Høring vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv
socialpolitik [RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION]
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Hermed genfremsendes Forsvarsministeriets høringssvar, idet det fremgår, at der var sket
en fejl i forbindelse med forsendelsen eller modtagelsen af den oprindelige mail.
Forsvarsministeriet har modtaget høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om
sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige
og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklarings-
forløb).
Forsvarsministeriet skal for en god ordens skyld bemærke, at den foreslåede ændring vil
betyde, at arbejdsgiver fratages muligheden for at foretage en vurdering på baggrund af
sagens samlede akter. Dermed vil en vurdering af akternes væsentlighed for refusionssagen
alene bero på kommunernes vurderingen. Dette kan resultere i, at et ukendt antal sager
ikke belyses tilstrækkeligt, og dermed medføre et højere antal klagesager. Det er dog
Forsvarsministeriets vurdering, at udkastet til lovforslag alene vil indebære en mindre
stigning i antallet af klagesager, og dermed begrænsede personalemæssige konsekvenser.
Med venlig hilsen
Stine Busch Østergren
Souschef
Forsvarsministeriet
Juridisk Sekretariat, Nationalt Juridisk Kontor
Holmens Kanal 42
DK-1060 København K
Telefon: +45 7281 0000
Mobil:
+45 6187 1415
www.fmn.dk
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0019.png
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Vi goer opmaerksom paa, at denne e-mail kan indeholde information, der kun er beregnet for
modtageren. Hvis du ved en fejltagelse har modtaget e-mailen, maa du ikke anvende indholdet i nogen
sammenhaeng og vi beder dig venligst informere afsender om fejlen ved at bruge besvar-funktionen.
Samtidig beder vi dig slette alle kopier af e-mailen i dit system uden at videresende eller kopiere den.
Selvom e-mailen og enhvert vedhaeftet fil efter vores overbevisning er fri for virus og andre fejl, som kan
paavirke computeren eller it-systemet, hvori den modtages og laeses, aabnes den paa modtagerens eget
ansvar. Vi paatager os ikke noget ansvar for tab eller skade, som er opstaaet i forbindelse med at
modtage eller aabne e-mailen. Hvis du har problemer med at aabne vedhaeftede filer, kan du finde
information paa dette link
http://www.fmi.dk/Pages/winmail.aspx.
Please note that this message may contain confidential information. If you have received this message by
mistake, please inform the sender of the mistake by sending a reply, and then delete the message from
your system without making, distributing or retaining any copies of it. Although we believe that the
message and any attachments are free from viruses and other errors that might affect the computer or IT
system where it is received and read, the recipient opens the message at his or her own risk. We assume
no responsibility for any loss or damage arising from the receipt or use of this message. If you are having
trouble opening attached files, you can get further information via this link
http://www.fmi.dk/Pages/winmail.aspx.
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0020.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Sendt til:
[email protected], [email protected]
Vordingborg
10. august 2018
Høringssvar fra Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD)
vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgi-
vers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpen-
ge og jobafklaringsforløb)
FSD indgiver hermed høringssvar på høringen vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpen-
ge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om
lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb).
FSD ser positivt på formålet med lovændringen og behovet for at foretage en indskrænkning af arbejdsgi-
vers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger i sager om sygedagpenge og jobafklaringsfor-
løb.
Det primære opmærksomhedspunkt for FSD har været den afvejning af interesser, der lægges op til i stk. 4,
hvor arbejdsgivers mulighed for at kunne varetage egne økonomiske interesser i refusionsager skal forhol-
des til lønmodtagerens interesse i hemmeligholdelse af helbredsmæssige og lægelige oplysninger.
Stk. 4: Arbejdsgiveren har dog ret til indsigt i oplysninger efter stk. 1, hvis de pågældende oplysninger er af
væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske interesser i en sag om refusion af
sygedagpenge efter § 54, medmindre afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i hemmeligholdelse af
helbredsmæssige eller lægelige oplysninger om lønmodtageren taler herimod.«
Det er imidlertid FSDs indtryk, at såfremt afvejningen af interesser kommer til at ske i henhold til bemærk-
ningerne til lovforslaget, vil dette kunne administreres på forsvarlig vis. Det drejer sig om bemærkningerne
vedr. arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger:
”Forslaget giver ku adga g til helbreds æssige eller lægelige oplys i ger
i forbindelse med en sag om
stop eller edsættelse af arbejdsgivere s refusio .”
”[…] udga gspu ktet er, at arbejdsgivere ikke skal have i dsigt efter forvalt i gslove s §§ 9, 9 og i
helbredsmæssige eller lægelige oplysninger fra kommunen eller Ankestyrelse
.”
”Efter forslaget vil arbejdsgivere ale e få ret til oplys i ger e f.eks. i et høri gsbrev og ikke de u derlig-
gende erklæringer og journaler, forinden kommunen træffer afgørelse, eller som en del af begrundelsen for
afgørelse .”
[email protected]
Tlf.: 55 36 27 30
1
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0021.png
FSD ser også positivt på, at lønmodtagerens interesser skal vurderes efter § 15 b i forvaltningsloven. Af
bemærkningerne fremgår det således:
”Efter forvalt i gslove s § b ka rette til akti dsigt begræ ses, i det o fa g parte s i teresse i at kun-
ne benytte kendskab til sagens dokumenter til varetagelse af sit tarv findes at burde vige for afgørende
hensyn til private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er på-
krævet.”
Det er FSDs samlede vurdering, at bemærkningerne til lovforslaget betyder, at potentielle problematikker i
forbindelse med afvejningen af lønmodtagers og arbejdsgivers interesser mindskes. FSD er som følge heraf
positivt indstillet i forhold til de foreslåede lovændringer.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
[email protected]
Tlf.: 55 36 27 30
2
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0022.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 Københavns S
Att.: chefkonsulent Mie Skovbæk Mortensen og
specialkonsulent Jan Vinge Rasmussen
Sendt pr. mail:
[email protected]
og
[email protected]
22.08.2018
18-0771
MAAU
Høring om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik mm.
FTF finder det positivt, at arbejdsgivers adgang til lønmodtageres helbredsoplysninger og
lægelige oplysninger med lovforslaget søges begrænset.
Til lovforslagsudkastet bemærkes:
Med lovforslaget får arbejdsgiver som udgangspunkt ret til indsigt i lønmodtagerens helbredsmæssige og læ-
gelige oplysninger, når oplysningerne er af væsentlig betydning for, at arbejdsgiver kan varetage sine økono-
miske interesser i sager om refusion om sygedagpenge og sager om refusion af ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb, medmindre afgørende hensyn til lønmodtageren taler imod.
Med denne modifikation i lovforslaget er det FTF’s opfattelse, at arbejdsgiver i praksis fortsat vil kunne få ad-
gang til en lang række personlige fortrolige oplysninger, som lønmodtageren har delt med sin læge/psykolog i
et ellers fortroligt rum. Lovforslaget bør derfor indeholde en præcisering af, at det udelukkende er de for ar-
bejdsgiver i den konkrete sag strengt nødvendige oplysninger, der kan kræves indsigt i. Det bemærkes i den
forbindelse, at lønmodtagers diagnose samt helbredsmæssige oplysninger af anden karakter sjældent er rele-
vante oplysninger for arbejdsgivers interessevaretagelse i forbindelse med sager om refusion om sygedag-
penge og sager om refusion af ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb. Det bør derfor i loven præci-
seres, at arbejdsgivers ret til aktindsigt i overvejende grad bør have fokus på lønmodtagers funktionsbegræns-
ninger samt eventuelle skånehensyn.
Henvisningen til forvaltningslovens § 15 b, nr. 5 i bemærkningerne til lovforslaget medfører ikke en tilstrække-
lig beskyttelse af lønmodtageren, idet der ifølge bemærkningerne til lovforslaget (s. 11 nederst) ”… skal fore-
ligge meget tungtvejende grunde for, at parten [arbejdsgiver] kan nægtes partsaktindsigt.”
I tilknytning hertil bemærkes, at det ikke kan udelukkes, at en arbejdsgiver med ordlyden af lovforslaget og
henvisningen i bemærkningerne til forvaltningslovens § 15 b, nr. 5 ville kunne få aktindsigt i en sag med til-
svarende tilsvarende baggrund den som forelå i højesteretsdom af 24. januar 2017 (UfR2017.1294H).
Det bør i lovforslaget præciseres, at myndigheden altid skal indhente en udtalelse hos lønmodtageren om de
skadevirkninger en arbejdsgivers aktindsigt i de helbredsmæssige og lægelige oplysninger kan medføre forud
for, at der gives aktindsigt. Det er ifølge FTF’s opfattelse ikke tilstrækkeligt, at det i bemærkningerne til lov-
forslaget (s. 12, 4. afsnit) anføres, at det ofte vil være nødvendigt at indhente en udtalelse. Lovforslaget bør
samtidig indeholde en klageadgang i forhold til myndighedens afgørelse om at give arbejdsgiver indsigt i op-
lysninger, som den ansatte vurderer at have en interesse i hemmeligholdes.
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0023.png
2
Lovforslaget bør endvidere udvides til at omfatte andre en læger, psykologer og sundhedspersonel, der hand-
ler på vegne af lægen. Det centrale i beskyttelsen i forhold til videregivelse af helbredsmæssige og lægelige
oplysninger bør være karakteren af oplysningerne og ikke om oplysningen er tilgået fx en jobkonsulent i for-
bindelse med kommunens opfølgningsindsats.
Fra FTF’s side foreslås det endelig, at der indsættes flere eksempler i bemærkningerne til lovforslaget, således
at rækkevidden af lovændringen tydeliggøres.
FTF henviser i øvrigt til høringssvar fra LO og Forhandlingsfællesskabet.
Venlig hilsen
Bente Sorgenfrey
Formand
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0024.png
CFU
Centralorganisationernes
Fællesudvalg
Niels Hemmingsens Gade 12, 1153 Kbh. K
www.cfu-net.dk, [email protected]
Tlf 3370 1300 Fax 3370 1333
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S.
Att.: Jan Vinge Rasmussen og Mie Skovbæk Mortensen
20. august 2018
17/00287-20
CFU´s høringssvar til udkast til lovforslag om arbejds-
givers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige op-
lysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge
og jobafklaringsforløb
CFU´s sekretariat har fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtaget hø-
ring over udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsfor-
løb.
CFU skal henvise til de fremsendte høringssvar fra hovedorganisationerne og Forhandlings-
fællesskabet.
Med venlig hilsen
På vegne af CFU
Dan Richardsen
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0025.png
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0026.png
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0027.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
Danmark
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325769
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 18/01665-2
HØRING OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
ÆNDRING AF LOV OM SYGEDAGPENGE OG LOV OM
AKTIV SOCIALPOLITIK (ARBEJDSGIVERS RET TIL
INDSIGT I HELBREDSMÆSSIGE OG LÆGELIGE
OPLYSNINGER OM LØNMODTAGEREN I SAGER OM
SYGEDAGPENGE OG JOBAFKLARINGSFORLØB)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved e-mail af 3. juli
2018 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af lov om
sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt i
helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager
om sygedagpenge og jobafklaringsforløb).
Instituttet har ikke bemærkninger til udkastet.
Der henvises til J.nr. 18/09631.
Med venlig hilsen
Emil Kiørboe
SPECIALKONSULENT
16. AUGUST 2018
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0028.png
[email protected]
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sy-
gedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
Dato: 12. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04072
Dok. ID: 2609148
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3444
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
KL har modtaget udkast til lovforslag om af lov om sygedagpenge og lov
om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb) i høring med frist for bemærkninger den 20. august
2018.
Helt generelt er det vigtigt, at lovforslaget ikke begrænser muligheden
for, at arbejdsgiveren og arbejdspladsen kan være med til at fastholde og
bringe den sygemeldte tilbage i beskæftigelse. Det kan være en udfor-
dring, når sygdom bliver "en privat sag". Det fremgår ikke klart af lov-
forslaget, i hvilke scenarier lønmodtagers interesser i at hemmeligholde
helbreds- eller lægelige oplysninger taler imod at arbejdsgiver får indsigt
heri. KL anbefaler at retningslinjer og eventuelle eksempler, bliver be-
skrevet i en vejledning, så lovgivers intentioner bliver tydelige og operati-
onelle.
Når indsigten for arbejdsgiveren i sygefraværets karakter og årsager be-
grænses af formelle restriktioner, kan det være vanskeligere at arbejde
med det i den formelle APV og forebyggelse generelt. Fx har arbejdsgive-
ren pligt til at inddrage sygefravær i den lovpligtige APV (arbejdsplads-
vurdering).
KL mener, at det kan blive vanskeligt for kommunerne at administrere
hvor grænsen går for ”væsentlig betydning”, indtil der
er kommet en prak-
sis på området. Det er endvidere usikkert om det alene er jobcentret, der
vurderer om oplysningerne er relevante for arbejdsgiver, eller borger har
ret til en mening om dette og dermed skal høres inden, der iværksættes
partshøring hos arbejdsgiver.
KL har følgende bemærkninger til stk. 1:
KL foreslår, at stk. 1 præciseres, da den nuværende formulering efter
KL’s opfattelse kan misforstås.
Det fremgår ikke klart, hvorvidt arbejdsgi-
veren må få oplysninger, der kun er tilgået fx en leverandør, direkte fra
leverandøren, da det hverken er
”fra kommunen eller fra Ankestyrelsen”.
KL foreslår derfor, at §68a formuleres på følgende måde:
§ 68 a. og § 69 v. En arbejdsgiver har ikke ret til indsigt efter forvaltnings-
lovens §§ 9, 19 og 24 i helbredsmæssige eller lægelige oplysninger om
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0029.png
lønmodtageren, der indgår i en sygedagpengesag i kommunen eller i An-
kestyrelsen, selv om arbejdsgiveren er part i sygedagpengesagen, jf. dog
stk. 4.
KL har følgende bemærkninger til stk. 2:
Der en del forhold, der kan risikere at blive direkte omfattet af arbejdsgi-
vers ret til partsaktindsigt, fordi forholdene ikke uden videre kan karakte-
riseres som sygdomme, hvis definitionen i stk. 2 opretholdes.
Eksempelvis er der risiko for, at et handicap bliver udeladt
fx muskel-
svind der er i forværring. Det samme er gældende for stress og belast-
ningstilstande, da det kan være usikkert hvornår tilstanden kan kaldes en
sygdom. Herudover kan der være uenighed om hvorvidt misbrug kan kal-
des sygdom eller er en del af de sociale forhold. Det vil blive op til den
enkelte jobkonsulent, at vurdere, om der er tale om sygdom eller ej.
KL har følgende bemærkninger til stk. 3:
KL ser en problematik i, at oplysninger der fremgår i forbindelse med be-
handling af borgerens sygdom hos andre end læge eller psykolog, der
kan arbejdsgiveren få indsigt i oplysningerne. Hvis borgeren derimod
drøfter denne oplysning med lægen, så er oplysningen undtaget, med-
mindre den er af væsentlig betydning for arbejdsgiveren.
KL har følgende bemærkninger til stk. 4
Det fremgår af lovbemærkningerne, at det ikke er tanken, at arbejdsgi ve-
ren, når arbejdsgiveren får løbende refusion i fuldt omfang, skal have ret
til at se borgerens lægelige oplysninger løbende, men at dette kun skal
være tilfældet, når arbejdsgiveren er part i en sag om ophør af eller be-
grænsning af arbejdsgiverens ret til refusion
og kun, hvis oplysningerne
er af væsentlig betydning for arbejdsgiveren.
KL foreslår, at dette bliver helt klart i selve lovteksten og ikke kun i lovbe-
mærkningerne. KL foreslår derfor, at stk. 4 formuleres på følgende måde
Stk. 4. Arbejdsgiveren har dog ret til indsigt i oplysninger efter stk. 1, hvis
de pågældende oplysninger er af væsentlig betydning for, at arbejdsgive-
ren kan varetage sine økonomiske interesser i en sag om ophør af eller
begrænsning af arbejdsgiverens ret til refusion af sygedagpenge efter §
54, medmindre afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i hemmelig-
holdelse af helbredsmæssige eller lægelige oplysninger om lønmodtage-
ren taler herimod.
Dato: 12. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04072
Dok. ID: 2609148
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3444
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0030.png
STAR
Njalsgade 72A
2300 København S
Att.:
Jan Vinge Rasmussen ([email protected])
Mie Skovbæk Mortensen ([email protected])
København
den 20. august 2018
Ledernes bemærkninger til lovforslag om ændring af lov om syge-
dagpenge og lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt
i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i
sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
STAR har i brev af 3. juli 2018 anmodet om bemærkninger til lovforslag
om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik. Her-
med fremsendes Ledernes bemærkninger.
Indledningsvis skal vi bemærke, at Lederne kan støtte lovforslaget.
Lederne støtter, at der med lovforslaget bliver klarhed over, hvilke
helbredsoplysninger i en sygedagpengesag/jobafklaringsforløb der kan
videregives til en arbejdsgiver, sådan der ikke kan udleveres følsomme
oplysninger om en ansat.
Lederne støtter samtidigt, at arbejdsgivers adgang til helbredsmæssige
og lægelige oplysninger om lønmodtagere begrænses uden risiko for, at
arbejdsgiveren mister muligheden for at varetage sine økonomiske inte-
resser i en refusions-sag.
Ledernes uddybende bemærkninger til lovforslagets elementer om
at begrænse arbejdsgivers adgang til ansattes oplysninger
Det er Ledernes vurdering, at det har skabt nogen uro, at der de seneste
år har været nogle sager, hvor arbejdsgiver i sager om refusion af syge-
dagpenge eller ressourceforløbsydelse via kommunen modtager føl-
somme helbredsoplysninger om medarbejdere, uden at medarbejderen
har givet samtykke til dette.
Problemstillingen er aktualiseret, da Højesteret i januar 2017 afsagde en
principiel dom i en sag, hvor en kommune påtænkte at stoppe sygedag-
penge til en borger, som kommunen ikke mente opfyldte betingelserne
for sygemelding. Kommunens vurdering var begrundet i oplysninger, der
1/3
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
Telefax 3283 3284
[email protected]
www.lederne.dk
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0031.png
var indeholdt i borgerens lægejournal m.v., herunder om psykisk hel-
bredstilstand og behandling heraf. Da arbejdsgiveren var part i spørgs-
målet om sygedagpengerefusion, sendte kommunen disse oplysninger i
høring til arbejdsgiver. Såvel landsret som Højesteret vurderede, at vide-
regivelsen af disse oplysninger lå inden for rammerne af lovens rammer,
da det var væsentlige oplysninger i forhold til en afgørelse, der var til
ugunst for arbejdsgiver.
Lederne er enig i, at den gældende retstilstand, hvor arbejdsgiver i sager
om refusion af sygedagpenge kan få adgang til alle oplysninger, herun-
der følsomme helbredsoplysninger, skaber usikkerhed om den reelle
beskyttelse af personfølsomme oplysninger for sygemeldte medarbejde-
re.
Lederne er ligeledes enig i, at der vil være en række situationer, hvor det
ikke er nødvendigt, for at arbejdsgiveren kan varetage sine interesser i
en refusionssag, at der gives aktindsigt i selve helbredsoplysninger eller
lægelige oplysninger.
Hertil kommer, at der under gældende retstilstand kan opstå det ledel-
sesmæssige dilemma, at man via en partshøring unødigt får adgang til
oplysninger af meget privat karakter om medarbejdere, som arbejdsgive-
re ikke har brug for, og som arbejdsgiver i øvrigt efter reglerne i hel-
bredsoplysningsloven og persondataloven ikke har adgang til.
Problemet er endvidere, at gældende retstilstand kan få konsekvenser i
tillidsforholdet mellem henholdsvis lægen og patienten samt arbejdsgiver
og medarbejder. Dette vil påvirke både behandlingen af patienten og
fastholdelsesprocessen på arbejdspladsen.
Lederne støtter derfor, at arbejdsgivers/leders tilgang til helbredsmæssi-
ge og lægelige oplysninger i sager om refusion af sygedagpenge eller
ressourceforløbsydelse under jobafklaring begrænses.
Lederne har endvidere noteret, at det er Beskæftigelsesministeriets op-
fattelse, at arbejdsgivers adgang til helbredsmæssige og lægelige op-
lysninger om lønmodtagere kan begrænses
uden
risiko for, at arbejdsgi-
veren mister muligheden for at varetage sine økonomiske interesser i en
refusionssag.
Derudover har Lederne noteret, at lovforslaget ikke indskrænker ar-
bejdsgiver/leders mulighed for at forlange en friattest eller mulighedser-
klæring efter §§ 36 og 36 a i lov om sygedagpenge samt at lovforslaget
ikke hindrer, at en lønmodtager af egen drift i forbindelse med en fast-
holdelsesindsats giver sin leder helbredsoplysninger.
Lederne foreslår endelig, at der bliver udarbejdet en klar vejledning til
kommunerne om de nye regler, sådan det er helt klart for kommunerne,
2/3
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0032.png
hvordan de nye regler bør administreres, herunder hvilke oplysninger
der kan udleveres. Materialet bør indeholde eksempler på oplysninger,
der kan udleveres. Samtidig bør vejledningen også bidrage til at sikre, at
arbejdspladsen bliver partshørt i forbindelse med ophør af sygedagpen-
ge (jobafklaringsforløb), da dette i mange situationer ikke er tilfældet i
dag.
Med venlig hilsen
Lars Andersen
Arbejdsmiljøchef
3/3
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0033.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att: Jan Vinge Rasmussen ([email protected])
og Mie Skovbæk Mortensen ([email protected])
Sagsnr. 18-2092
Vores ref. csoe/sea
Deres ref.
Den 20. august 2018
Høring vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og
lov om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og læ-
gelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklarings-
forløb)
LO har modtaget ovennævnte i høring og vil indledningsvis kvittere for, at Beskæfti-
gelsesministeriet med lovforslaget i højere grad søger at beskytte helbredsmæssige
oplysninger og oplysninger, der i øvrigt udveksles i det fortrolige rum mellem læger/
psykologer og patienter. LO finder det således positivt, at der indføres en begræns-
ning i arbejdsgivers adgang til efter forvaltningsloven at få aktindsigt i helbredsmæs-
sige og lægelige oplysninger.
LO finder imidlertid, at beskyttelsen langt fra er tilstrækkelig, hvilket skyldes flere
forhold:
Når beskyttelsen af oplysninger modificeres i en bestemmelse, som giver arbejdsgiver
ret til at få oplysningerne, hvis de er af væsentlig betydning for arbejdsgiverens mu-
lighed for at kunne varetage sine økonomiske interesser, er det
LO’s
opfattelse, at ar-
bejdsgiver i praksis fortsat vil kunne få adgang til en lang række personlige og fortro-
lige oplysninger, som den ansatte har valgt at dele med lægen/psykologen. Hvis dette
ikke skal være tilfældet, er der derfor tillige behov for en ændring af forvaltningslo-
vens §15b nr. 5, således at der i afvejningen mellem arbejdsgivers og den ansattes in-
teresse i højere grad end i dag lægges vægt på den ansattes interesser.
Fastholdes forvaltningslovens §15b, nr. 5, vil der - som det også fremgår af lovforsla-
gets bemærkninger s. 11 - fortsat skulle være meget tungtvejende grunde for, at ar-
bejdsgiver kan nægtes partsaktindsigt.
Lovforslaget bør ydermere præcisere, at myndigheden altid skal indhente en udtalelse
om skadevirkninger fra den ansatte inden helbredsoplysninger videregives til arbejds-
giver. Det er ikke tilstrækkeligt, når det i lovforslagets bemærkninger s. 12. anføres,
at dette ofte vil være nødvendigt.
Lovforslaget bør endvidere udvides til at omfatte andre end læger, psykologer og
sundhedspersonel, der handler på vegne af lægen. Hensynet til den ansatte tilsiger, at
det centrale i beskyttelsen bør være karakteren af oplysninger og ikke med hvem, de
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0034.png
udveksles. LO peger navnligt på, at også oplysninger givet til en jobkonsulent i for-
bindelse med kommunens opfølgningsindsats bør forblive fortrolige og ikke tilgå ar-
bejdsgiver.
Endelig foreslår LO, at der i bemærkningerne indsættes flere eksempler, idet de vil
tydeliggøre rækkevidden af lovændringen.
Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
2
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0035.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring
Att.: Jan Vinge Rasmussen
Sendt via mail til
[email protected]
[email protected]
10. august 2018
Vedr. høring over udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i helbreds-
mæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb
SMVdanmark takker for det fremsendte høringsmateriale og muligheden for at afgive bemærk-
ninger hertil.
Det anerkendes, at det afgørende for udveksling af en lønmodtagers helbredsmæssige eller
lægelige oplysninger overfor en arbejdsgiver bør være, om de pågældende oplysninger er rele-
vante for en arbejdsgivers ret til refusion. Således anerkendes, at arbejdsgiverens adgang til de
pågældende oplysninger er knyttet til arbejdsgiverens økonomiske interesser, og at indsigtsret-
ten derfor alene omhandler sager om ophør eller nedsættelse af arbejdsgiverens refusion.
Af bemærkninger til lovforslaget,
pkt. 2.4. Beskæftigelsesministeriets overvejelser,
fremgår, at
intentionen med forslaget er, at arbejdsgiver fortsat skal kunne få de lægelige og helbredsmæs-
sige oplysninger, som arbejdsgiver har brug for til varetagelse af sine økonomiske interesser i
en sag, med mindre afgørende hensyn til lønmodtagerens interesse taler herimod.
Imidlertid fremgår af lovforslagets tekst til et nyt stk. 4 i de omhandlede 2 love, at kriteriet for
arbejdsgiverens ret til indsigt i de pågældende oplysninger er, om disse har
væsentlig
betydning
for arbejdsgiverens varetagelse af sine økonomiske interesser – og med interesseafvejningen i
forhold til lønmodtagerens interesser.
Det er SMVdanmarks opfattelse, at der ved ordlyden ”væsentlig
betydning”
er sket en stram-
ning af kriteriet for indsigt, som ikke harmonerer med bemærkningerne til lovforslaget. Afgø-
rende er og bør være, om indsigten i oplysningerne har betydning for arbejdsgiverens vareta-
gelse af sine økonomiske interesser og med den behørige interesseafvejning i forhold til løn-
modtagerens interesser. Ordet
væsentlig
foreslås derfor udeladt af de 2 bestemmelsers stk. 4.
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0036.png
Med venlig hilsen
Jeppe Rosenmejer
Chefkonsulent, cand.jur., LL.M.
2
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0037.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Signeret af:
[email protected]
9. august 2018 09:09
Jan Vinge Rasmussen; Mie Skovbæk Mortensen
SV: Høring (frist: 20. august) - udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i
helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb
[email protected]
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 3. juli 2018 sendt udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret
til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb i høring.
Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget med fokus på bestemmelser vedrørende statslige revisions- og/eller
regnskabsforhold jf. Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10 og kan konstatere, at det ikke omhandler sådanne forhold.
Rigsrevisionen har derfor ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Sara Drevfors
Fuldmægtig
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 91
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Fra:
Jan Vinge Rasmussen
Sendt:
3. juli 2018 15:03
Til:
[email protected];
Ankestyrelsen ;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info@pro-
f.dk;
Rigsrevisionen ;
[email protected]; [email protected]
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0038.png
Cc:
Mie Skovbæk Mortensen ; Jan Vinge Rasmussen
Emne:
Høring (frist: 20. august) - udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb
Høring vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb) i høring.
Lovforslaget indeholder følgende hovedpunkter:
En arbejdsgiver skal som udgangspunkt fremover ikke have ret til indsigt i helbredsmæssige eller
lægelige oplysninger om lønmodtageren i en sygedagpengesag eller en sag om ressourceforløbsydelse
under jobafklaringsforløb, selv om arbejdsgiveren er part i sagen.
Arbejdsgiveren skal dog fortsat have ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysningerne om
lønmodtageren, hvis de er af væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske
interesser i refusionssagen,
medmindre
afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i
hemmeligholdelse af oplysningerne taler imod.
Der sker derfor med lovforslaget en fravigelse af forvaltningslovens bestemmelser om en arbejdsgivers ret,
som part i refusionssagen, til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger.
Der skal imidlertid fortsat ske en afvejning i forhold til lønmodtagerens interesse i hemmeligholdelse, selv om
oplysningerne har væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine interesser i refusionssagen.
Lovforslaget skal ifølge tidsplanen fremsættes oktober l.
Vi skal bede om
evt. bemærkninger senest den 20. august 2018.
Bemærkninger bedes sendt til undertegnede og til chefkonsulent Mie Skovbæk Mortensen ([email protected]).
Venlig hilsen
Jan Vinge Rasmussen
Specialkonsulent
Kontoret for Arbejdsmarkedsydelser
Direkte telefon: 72 21 75 10
E-mail:
[email protected]
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0039.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A | 2300 København S
T 72 21 74 00 |
[email protected]
|
www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Njalsgade 72A | DK-2300 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 |
[email protected]
|
www.star.dk
Følg os på
LinkedIn
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0040.png
Notat
Dato 20. august 2018
MLJ
Side 1 af 2
Til:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om sygedagpenge og lov
om aktiv socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt i
helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i
sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
Dansk Socialrådgiverforening (DS) takker for muligheder for at afgive
høringssvar vedr. Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb.
Generelle bemærkninger
DS mener som udgangspunkt, at borgeres retssikkerhed skal sikres,
således at borgere selv har ret til at bestemme, hvilke fortrolige
helbredsmæssige og lægelige oplysninger, der skal udleveres til
arbejdsgiver.
Derfor finder DS det positivt, at arbejdsgiver som anført i forslaget som
udgangspunkt
ikke
skal have ret til indsigt i helbredsmæssige og andre
lægelige oplysninger.
Herudover at arbejdsgiver i de tilfælde, hvor denne
alligevel har ret
til
indsigt i helbredsmæssige og andre lægelige oplysninger,
alene har ret til
at få oplysninger som f.eks. indgår i et høringsbrev og ikke de
underlæggende erklæringer og journaler.
Specifikke bemærkninger
DS mener, at det i praksis kan bliver vanskeligt at tolke § 68 a, stk. 4;
”Arbejdsgiveren har dog ret til indsigt i oplysninger efter
stk. 1, hvis de
pågældende oplysninger er af væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren
kan varetage sine økonomiske interesser i en sag om refusion af
sygedagpenge efter § 54, medmindre afgørende hensyn til lønmodtagers
interesse i hemmeligholdelse af helbredsmæssige eller lægelige oplysninger
om lønmodtageren taler herimod.”
DS’ medlemmer oplever hyppigst, at arbejdsgiver anmoder om aktindsigt i
forbindelse med ophør efter § 7 eller ved manglende
forlængelsesmuligheder ved revurderingstidspunktet efter §§ 24 og 27.
Med lovforslaget vil der fortsat være hjemmel til at arbejdsgiver får de
helbredsmæssige oplysninger i disse situationer, og derfor kan DS være i
tvivl om lovforslagets reelle effekt.
DS mener, at det er uklart, hvad der er
”afgørende hensyn” i forhold
til
”lønmodtagers interesse”.
Er det lønmodtagers interesse i forhold til
privatlivets fred? Er det lønmodtagers interesse i forhold til at kunne
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0041.png
Side 2 af 2
fortsætte i ansættelsesforholdet eller risikerer afskedigelse, hvis
arbejdsgiver får de helbredsmæssige oplysninger?
DS mener endvidere,
at ”afgørende betydning”
er for upræcist. I praksis
kan det være svært at vurdere, hvad der er
”afgørende” eller ej
i forhold til
ansættelsesforholdet, da både borgere og arbejdsgivere er forskellige. Det
kan være svært
at vurdere, om det er ”afgørende” i forhold til et
efterfølgende ansættelsesretligt forløb.
Det kan med andre ord være ret svært at foretage en afvejning mellem på
den ene side lønmodtagerens interesser i forhold til ikke at give indsigt og
på den anden side arbejdsgiverens interesse i at få indsigt i
helbredsmæssige og lægelige oplysninger.
DS mener, at loven klart og tydeligt bør definere, hvornår en arbejdsgiver
har ret til aktindsigt.
DS er af den opfattelse, at den bedste løsning er at give borgeren den fulde
ret til at bestemme om egne oplysninger skal videregives. Det giver den
bedste retssikkerhed for borgeren og giver samtidig et grundlag, der er
enkelt at administrere for kommunerne. Subsidiært at loven klart
definerer, hvilke oplysninger arbejdsgiver har adgang til at få videregivet
samt præciserer i hvilke situationer.
Venlig Hilsen
Majbrit Berlau
Formand for Dansk Socialrådgiverforening
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0042.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dario Silic <[email protected]>
17. august 2018 11:36
Jan Vinge Rasmussen; Mie Skovbæk Mortensen
Akademikernes høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge
og lov om aktiv social politik (Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og
jobafklaringsforløb)
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Akademikerne kan tilslutte sig Forhandlingsfællesskabets høringssvar.
Med venlig hilsen
Dario Silic
Juridisk chefkonsulent
D 21 35 37 28
E
[email protected]
Akademikerne ● T +45 3369 4040 ● E
[email protected]
● W
www.ac.dk
Mød os på Twitter
@ACakademikerne
__________________________________________________________
Akademikerne er fælles talerør for 25 faglige organisationer,
der organiserer samfundets højest uddannede. Følg vores
synspunkter via vores nyhedsbrev
tilmeld dig
her
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0043.png
Høringssvar
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv
socialpolitik (Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og læ-
gelige oplysninger i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
Formanden
Positivt, at arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsoplysninger be-
grænses
14. august 2018
Jr. /2018-5183
Lægeforeningen finder det positivt, at der politisk er taget initiativ til at be-
grænse arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysnin-
ger i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb, da den nuværende lov-
givning ikke i tilstrækkelig grad beskytter lønmodtagere mod, at deres hel-
bredsoplysninger bliver videregivet til arbejdsgiver i disse sager.
For Lægeforeningen er det afgørende, at en læge og patient har et fortroligt
rum, hvor patienten tør betro sig om sit helbred og sine personlige forhold
uden at skulle frygte, at informationerne på et senere tidspunkt videregives
til en arbejdsgiver.
For Lægeforeningen er det derfor afgørende, at der fastsættes rammer, der
sikrer, at de oplysninger, som en patient har givet til sin læge, ikke efterføl-
gende videregives til patientens arbejdsgiver.
Lovforslaget tilgodeser i nogen grad ovennævnte hensyn. Arbejdsgiver vil
dog fortsat i særlige situationer kunne få indsigt i oplysninger vedrørende en
medarbejders helbred og personlige forhold.
Med lovforslaget vil udgangspunktet fremover være, at en arbejdsgiver ikke
har ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger i sager om sy-
gedagpenge og jobafklaringsforløb. Kun i de situationer, hvor oplysningerne
vurderes, at være en nødvendig del af begrundelsen for en afgørelse om fra-
drag i, nedsættelse eller ophør af arbejdsgivers refusion, kan arbejdsgiver få
indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger vedrørende en medarbej-
der.
Der er i lovforslaget lagt op til, at denne adgang kan begrænses, hvis der er
afgørende hensyn til lønmodtagerens interesse i hemmeligholdelse af de hel-
bredsmæssige eller lægelige oplysninger om lønmodtageren, der taler imod,
at oplysningerne udleveres til arbejdsgiver.
En forudsætning for at kunne vurdere, om der er afgørende hensyn til løn-
modtagers interesse i hemmeligholdelse af helbredsmæssige eller lægelige
Domus Medica
Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 3544 8500
E-post: [email protected]
www.laeger.dk
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0044.png
oplysninger om lønmodtageren, der taler imod, at oplysningerne udleveres
til arbejdsgiver, er, at myndigheden indhenter en udtalelse fra lønmodtage-
ren, for at få belyst risikoen ved at de helbredsmæssige eller lægelige oplys-
ninger videregives til arbejdsgiver.
Lægeforeningen foreslår derfor, at det præciseres i loven, at der skal ind-
hentes en udtalelse fra lønmodtageren, såfremt myndigheden påtænker at
give en arbejdsgiver indsigt i lønmodtagerens helbredsmæssige eller læge-
lige oplysninger.
Øvrige oplysninger, som ikke er helbredsmæssige
Det fremgår af de specielle bemærkninger, at øvrige oplysninger, f.eks. op-
lysninger om private forhold (som ikke er helbredsmæssige), som kommer
fra en anden sundhedsbehandler end en læge eller psykolog f.eks. en fysio-
terapeut, ikke vil være undtaget fra arbejdsgivers indsigtsret. En arbejdsgi-
ver vil som part i en sag derfor have ret til indsigt i oplysninger om den sy-
gemeldtes mere private forhold, som er afgivet til andre behandlere end en
læge eller en psykolog.
Dette betyder, at en arbejdsgiver i teorien vil kunne få indsigt i oplysninger
om stress og dårligt arbejdsmiljø, som en lønmodtager har fortalt sin fysio-
terapeut om under behandlingen, og hvor fysioterapeut efterfølgende har
journalført disse oplysninger, hvorimod arbejdsgiver ikke ville kunne få i ind-
sigt i de samme oplysninger, hvis disse var givet til en læge eller psykolog.
Dette finder Lægeforeningen stærkt bekymrende.
Det vil for mange patienter være naturligt at betro sig om deres personlige
forhold til en behandler, uanset at vedkommende ikke er læge eller psyko-
log.
Det bør ikke være afgørende, hvilken sundhedsperson oplysningerne er givet
til. Karakteren af oplysningerne, herunder at de er afgivet i forbindelse med
sundhedsfaglig behandling, bør være afgørende for, om oplysninger, der
ikke er helbredsmæssige, og som er givet til andre behandlere end læger og
psykologer, kan undtages fra arbejdsgivers indsigtsret.
Behov for vejledning
Med de nye regler stilles der store krav til, at sagsbehandlerne i kommu-
nerne er opmærksomme på de særlige regler vedrørende arbejdsgivers ind-
sigtsret i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb.
Side 2/3
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0045.png
Lægeforeningen skal derfor opfordre til, at der udarbejdes en vejledning på
området, så man sikrer sig, at reglerne administreres i overensstemmelse
med loven.
Med venlig hilsen
Andreas Rudkjøbing
Side 3/3
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0046.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Samfundsanalyse <[email protected]>
31. juli 2018 09:24
Jan Vinge Rasmussen; Mie Skovbæk Mortensen
Høringssvar - Ældre Sagen - udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i
helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Fra:
Jan Vinge Rasmussen [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. juli 2018 15:03
Til:
[email protected];
Ankestyrelsen;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; fifu@f-
f.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; info@pro-
f.dk; [email protected]; [email protected];
AeldreSagen
Cc:
Mie Skovbæk Mortensen; Jan Vinge Rasmussen
Emne:
Høring (frist: 20. august) - udkast til lovforslag om arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og
lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb
Høring vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik
(Arbejdsgivers ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger om lønmodtageren i sager om
sygedagpenge og jobafklaringsforløb) i høring.
Lovforslaget indeholder følgende hovedpunkter:
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0047.png
En arbejdsgiver skal som udgangspunkt fremover ikke have ret til indsigt i helbredsmæssige eller
lægelige oplysninger om lønmodtageren i en sygedagpengesag eller en sag om ressourceforløbsydelse
under jobafklaringsforløb, selv om arbejdsgiveren er part i sagen.
Arbejdsgiveren skal dog fortsat have ret til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysningerne om
lønmodtageren, hvis de er af væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine økonomiske
interesser i refusionssagen,
medmindre
afgørende hensyn til lønmodtagers interesse i
hemmeligholdelse af oplysningerne taler imod.
Der sker derfor med lovforslaget en fravigelse af forvaltningslovens bestemmelser om en arbejdsgivers ret,
som part i refusionssagen, til indsigt i helbredsmæssige og lægelige oplysninger.
Der skal imidlertid fortsat ske en afvejning i forhold til lønmodtagerens interesse i hemmeligholdelse, selv om
oplysningerne har væsentlig betydning for, at arbejdsgiveren kan varetage sine interesser i refusionssagen.
Lovforslaget skal ifølge tidsplanen fremsættes oktober l.
Vi skal bede om
evt. bemærkninger senest den 20. august 2018.
Bemærkninger bedes sendt til undertegnede og til chefkonsulent Mie Skovbæk Mortensen ([email protected]).
Venlig hilsen
Jan Vinge Rasmussen
Specialkonsulent
Kontoret for Arbejdsmarkedsydelser
Direkte telefon: 72 21 75 10
E-mail:
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A | 2300 København S
T 72 21 74 00 |
[email protected]
|
www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Njalsgade 72A | DK-2300 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 |
[email protected]
|
www.star.dk
Følg os på
LinkedIn
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0048.png
L 69 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1951197_0049.png