Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
1950608_0001.png
NOTAT
2. oktober 2018
18/03796-1
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til ændring af lov om ad-
ministration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Eu-
ropæiske Socialfond
1. Indledning
Med forslaget til lov om erhvervsfremme reduceres antallet af politisk
ansvarlige niveauer fra 3 til 2 - ét decentralt niveau med en stærk kom-
munal forankring og et statsligt niveau. Forslaget til lov om ændring af
lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og
Den Europæiske Socialfond er en konsekvens heraf og gennemfører æn-
dringerne for så vidt angår administrationen af regional- og socialfonden.
De opgaver vedrørende strukturfonde, som de regionale vækstfora og
Danmarks
Vækstråd har varetaget i relation til EU’s strukturfonde
over-
drages til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Forslaget er sendt i høring den 2. juli 2018 med høringsfrist d. 13. august
2018 til i alt 114 myndigheder, organisationer m.v.
Der er i alt modtaget 20 høringssvar med bemærkninger og 9 uden be-
mærkninger. Der er modtaget høringssvar fra 24 af de 113 hørte myndig-
heder, organisationer m.v. Heraf har 15 haft bemærkninger til udkastet til
lovforslaget. Der er modtaget yderligere 5 høringssvar i den offentlige
høring.
Høringens væsentligste bemærkninger til de enkelte emner i lovudkastet
gennemgås og kommenteres nedenfor. En række høringssvar har givet
anledning til bemærkninger, der ikke direkte relaterer sig til lovforslaget,
men til selve reformen af erhvervsfremmesystemet. I høringssvaret be-
handles fortrinsvis bemærkninger til selve lovforslaget.
2. Generelle bemærkninger
En række organisationer og foreninger, herunder Dansk Erhverv, DI,
SMVdanmark, HORESTA, Akademikerne, Fonden for Kyst og Naturtu-
risme og Green Tech Center byder forslaget velkommen.
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0002.png
2/1414
Dansk Erhverv (DE) finder, at lovforslaget er en forudsætning for et ef-
fektivt samlet nationalt erhvervsfremmesystem med to niveauer mod hid-
til tre. DE finder det afgørende, at der i overgangsfasen stadig arbejdes
med strukturfondsprojekter, så midlerne anvendes og Danmarks målop-
fyldelse af programmerne i perioden 2014-2020 opfyldes. Det er væsent-
ligt at øge virksomhedernes kendskab til at søge midler fra strukturfonde-
ne og yde rådgivning til operatørerne i søgeprocessen. Danmarks Er-
hvervsfremmebestyrelse bør nedsættes snarest muligt for at øge kendskab
hertil og fremme anvendelsen af strukturfondene bedst muligt. DE opfor-
drer endvidere til, at det tydeliggøres indenfor hvilke rammer regioner vil
have mulighed for, at virke i forhold til erhvervsfremmeinitiativer, herun-
der deltagelse i strukturfondsprojekter og eventuel rolle som aktør.
Syddansk Universitet (SDU) anerkender det overordnede formål med
lovændringen og værdien af det nye erhvervsfremmesystem, og er positi-
ve over for national udbredelse af strukturfondsprojekter og mulighed for
større volumen. De opfordrer til, at det fortsat bliver muligt at være ek-
sperimenterende og mulighedssøgende i tilgangen til projekterne, så in-
novation og nyudvikling sikres.
Danske Regioner, regionerne, Vækstforum Hovedstaden, Erhvervsskoler-
ne i Region Sjælland, Business Region Esbjerg, SDU, 3F m.fl. udtrykker
deres bekymring for at samlingen af EU-strukturfondene under Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, vil medføre, at der fremover ikke tages til-
strækkelig højde for regionale og lokale forskelle og behov.
SDU anfører, at centraliseringen medfører, at beslutningen om, hvordan
midler under EU’s strukturfonde udmøntes, kommer til at ligge hos en
meget snæver kreds, der derved vil få uforholdsmæssigt stor indflydelse
på projekter.
Erhvervsskolerne i Region Sjælland er bekymrede for, om det landsdæk-
kende perspektiv kan håndtere Region Sjællands særstatus som over-
gangsregion og behovet for ekstra indsats. De opfordrer derfor til, at der
etableres en organisering, der kan håndtere lokale indsatser, som udsprin-
ger af lokale udfordringer og behov.
Frederiksberg Erhverv mener, at lovforslaget vil medføre en mindre kon-
taktflade til virksomhederne og dermed virke mod hensigten af erhvervs-
fremmereformen.
Region Sjælland finder det afgørende, at Erhvervsstyrelsen bruger de
nødvendige ressourcer på at facilitere lokale og regionale udviklingssam-
arbejder, da udvikling af programmer, som imødekommer virksomheder-
nes behov, kræver kendskab til både branche, geografi og den øvrige kon-
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0003.png
3/1414
tekst, som virksomheden arbejder i. De opfordrer endvidere regeringen til
at sikre en tæt koordinering med de relevante lokale og regionale aktører.
Sammenslutningen af Danske Småøer ser nye muligheder for at skabe
instrumenter, der kan støtte erhvervsudviklingen på småøerne. De mener
ikke, at den nuværende erhvervsfremmeindsats har formået at imøde-
komme behovene for erhvervsudvikling på øerne, herunder turismeudvik-
ling. De foreslår, at fondenes mulighed for investeringsstøtte til SMV’er
tages i anvendelse, og at der i Erhvervsfremmebestyrelsen etableres en
central indgang til en erhvervsfremmeindsats, der støtter virksomhederne
på småøerne bl.a. med midler fra fondene.
Vækstforum Hovedstaden opfordrer til, at datoen for ikrafttrædelse af
loven genovervejes for at sikre en god overgang og at det overvejes hvil-
ke konsekvenser, det vil have for landets regioner og deres samarbejds-
partnere, at der i praksis kan gå op til et år, før der kan igangsættes en
regional udviklingsstrategi, såfremt man skal afvente udarbejdelsen af den
decentrale erhvervsfremmestrategi.
Business Region Esbjerg vil gerne snarest muligt have afklaret, hvordan
og hvor de har mulighed for at ansøge om projektmidler i en overgangs-
periode mellem to systemer og hvilke retningslinjer de skal forholde sig
til.
Kommentarer
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 24. maj 2018 en politisk afta-
le om forenkling af erhvervsfremmesystemet, der følger op på Eftersyn af
Erhvervsfremmeindsatsen (nov. 2016) og Forenklingsudvalgets rapport
(apr. 2018). Lovforslaget implementerer de konsekvensrettelser, der føl-
ger af aftalen og det nye forslag til erhvervsfremme.
I dag indstiller de seks regionale vækstfora til Erhvervsstyrelsen, der er
forvaltningsmyndighed for EU’s strukturfonde i Danmark, om anvendelse
af strukturfondsmidlerne. Det indebærer, at projekter fordeles på mange
projekter, der ikke nødvendigvis er koordineret på tværs af landet. Dette
gør det svært for virksomheder at overskue de muligheder, som EU’s
strukturfonde kan skabe for væksten.
Med reformen indføres en Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse der
fremover blandt andet skal udmønte strukturfondsmidlerne. Struktur-
fondsmidlerne vil fortsat komme en bred kreds af virksomhederne til gavn
og vil blive anvendt til at medfinansiere projekter i hele Danmark. Det er
helt afgørende, at de indsatser, der igangsættes, fortsat vil afspejle lokale
og regionale stedbaserede behov, herunder Region Sjællands status som
overgangsregion. Erhvervsfremmebestyrelsen vil derfor udarbejde en
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0004.png
4/1414
strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats, der blandt andet vil
indeholde regionale kapitler. Strukturfondene udmøntes gennem strategi-
en for den decentrale erhvervsfremmeindsats, der favner vækst og udvik-
ling i hele Danmark. Indsatserne skal fortsat ligge inden for de program-
mer, som er vedtaget i bredt partnerskab med EU-Kommissionen.
Erhvervshusene og deres bestyrelser spiller en vigtig rolle i at skabe en
strategisk sammenhæng i erhvervsfremmeindsatsen med udgangspunkt i
deres særlige kendskab til lokale virksomheders behov. De skal fungere
som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses regionale og lokale bidrag-
ydere og sparringspartnere, når der skal udvikles en samlet er-
hvervsfremmestrategi for hele Danmark, der udnytter styrkepositioner og
håndterer barrierer for vækst i netop deres landsdel.
Med henblik på at skabe gode rammer for overgangen fra det nuværende
system til det nye erhvervsfremmesystem får erhvervsministeren i forsla-
get til ny erhvervsfremmelov, der behandles parallelt med forslaget om
ændring af administrationsloven, mulighed for at overflytte igangværende
projekter til staten. Samtidig udarbejdes der en midlertidig strategi for
2019, så midlerne kan udmøntes fra årets begyndelse.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommentarer til høringssvarene vil blive givet med udgangspunkt i føl-
gende overordnede emner:
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
Administration af EU-strukturfondsmidler
Regionernes rolle ift. indsatsen for kvalificeret arbejdskraft
Regionernes mulighed for at søge EU-strukturfondsmidler
Strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats
Bevillingsudvalg
Datasikkerhed
Øvrige bemærkninger
3.1. Administration af EU-strukturfondsmidler
DE finder det nødvendigt, at der stadig arbejdes med forenkling af struk-
turfondenes administration med fokus på forenkling af ansøgningsproces-
sen samt de administrative byrder et strukturfondsprojekt afstedkommer.
Akademikerne er enige med de overordnede målsætninger i lovforslaget.
De opfordrer til, at fremtidens strukturfonde bliver lettere at administrere,
bedre tilpasset fremtidens behov for udvikling, og at der åbnes op for en
mere fleksibel tilgang til projekterne, da det vil gøre det lettere for mindre
aktører at søge og drive projekterne. De ser det ikke løst i lovforslaget,
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0005.png
5/1414
som det er nu. Akademikerne opfordrer desuden til, at udbuddene udfor-
mes således, at det er et krav, at leverandørerne tager hensyn til lokale og
regionale forskelle i programmer og projekter.
Akademikerne finder ikke, at det vil øge attraktiviteten for særligt mindre
virksomheder, at udbuddene bliver større, og at der er mulighed for at
bruge kontant medfinansiering. De anfører, at et af kritikpunkterne ved
det eksisterende system er, at udbud i højere grad afspejler erhvervs-
fremmeaktørernes prioriteter end virksomhedernes behov og efterspørg-
sel, og at det derfor er selvmodsigende, at der lægges op til i højere grad
at bruge udbud.
Business Region Esbjerg oplyser, at de ikke forventer, at virksomhederne
selv er aktive i forhold til ansøgning og drift af strukturfondsprojekter, og
at virksomhederne ikke skal bruge tid på administrativt bøvl, men ude-
lukkende få gavn af konkrete projekter som partner i samme.
Erhvervsskolerne i Region Sjælland opfordrer til, at der sker en afbureau-
kratisering, således at midlerne kan bringes i anvendelse til at skabe de
ønskede indsatser og effekter.
Fonden for Dansk Kyst og Naturturisme bakker fuldt op om lovforslaget
og har en positiv forventning om, at de foreslåede ændringer vil lette de
administrative sagsgange og øge turismens muligheder for at opnå effekt
af de bevilgede midler.
Green Tech Center hilser lovpakken velkommen. De håber, at mulighe-
den for medfinansiering via timesedler bevares, da de ellers frygter, at den
nødvendige innovation og udvikling i SMV’erne drosles kraftigt ned.
SDU anerkender den positive betydning for virksomhedernes administra-
tionsbyrde i forhold til, at det tilstræbes, at de deltagende virksomheders
kontante medfinansiering i strukturfondsprojekterne øges. De udtrykker
dog bekymring for, at det vil give problemer
for mange, særligt SMV’er,
der har begrænsede likvide ressourcer, at det fremadrettet tilstræbes, at
den private medfinansiering i strukturfondsprojekter øges. SDU opfordrer
til, at bemærkningerne omkring medfinansiering tages ud af lovteksten.
Region Sjælland oplyser, at deres erfaring er, at det er vanskeligt at få
virksomhederne til selv at ansøge om programmidler. SMV’erne har ty-
pisk ikke kompetencerne til at udarbejde ansøgninger og efterfølgende at
administrere projekter eller kontakter til fx videninstitutioner, klynger
m.v. Det er endvidere deres erfaring, at det er vanskeligt at få virksomhe-
derne til at komme med mere kontant medfinansiering, så de finder det
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0006.png
6/1414
afgørende, at lovgivningen er smidig, når det handler om at udnytte andre
typer af medfinansiering
Vækstforum Hovedstaden
finder, at centraliseringen vil betyde, at EU’s
strukturfondsmidler vil få sværere ved at skabe gavn og værdi for virk-
somheder lokalt og regionalt. Det vil medføre en risiko for videnstab om
administration og udmøntning af strukturfondsmidlerne, herunder mang-
lende viden om projekternes regionale og lokale relevans og værdi.
Kommentarer
Forenklingen af erhvervsfremmesystemet betyder, at det fra 1. januar
2019 vil være Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der udmønter struk-
turfondsindsatsen med henblik på at iværksætte færre og større lands-
dækkende og lokale projekter. Med udgangspunkt i forenklingsudvalgets
anbefalinger søges strukturfondsadministrationen forenklet, så det bliver
nemmere og mere attraktivt for virksomheder at indgå i strukturfondspro-
jekter herunder ved i højere grad at anvende udbud og kontant medfinan-
siering. Forenkling af strukturfondsadministrationen kan ske uden lovæn-
dring, da forenklingen hovedsageligt sker via administration og støttebe-
rettigelsesreglerne.
På baggrund af ovenstående opretholdes lovforslaget uændret på dette
punkt.
3.2. Regionernes rolle ift. indsatsen for kvalificeret arbejdskraft
HORESTA finder det positivt, at regionerne får en særskilt hjemmel til at
ansøge og deltage i projekter om kvalificeret arbejdskraft under EU’s So-
cialfond og bl.a. herunder kan bidrage til at skabe partnerskaber mellem
uddannelsesinstitutioner, virksomheder og myndigheder m.fl.
Vækstforum Hovedstaden er bekymrede for, at fokus på større landsdæk-
kende projekter vil medføre færre projekter med udgangspunkt i regionale
styrkepositioner og tværgående partnerskaber mellem erhverv, uddannel-
sesinstitutioner og offentlige aktører. Vækstforum Hovedstaden anfører
endvidere, at centraliseringen af administrationen af strukturfondene risi-
kerer at medføre tab af regional/lokal forankring i projekterne og fravær
af tværgående partnerskaber mellem erhverv, uddannelsesinstitutioner og
offentlige aktører.
Business Region Esbjerg anfører, at regionernes mulighed for at selv at
ansøge og deltage i projekter, vedrørende fx uddannelse og arbejdskraft,
medfører, at der fortsat arbejdes med tre niveauer, fremfor de to niveauer,
som lovforslaget tilsigter. De opfordrer derfor til, at indsatsen bør ligge
decentralt, da det ellers ikke vil medføre en forenkling af området.
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0007.png
7/1414
Region Syddanmark foreslår, at det tilføjes til lovbemærkningerne, at
regionerne eller regionale institutioner har adgang til projekter omhand-
lende kvalificeret arbejdskraft og projekter omhandlende social inklusion,
hvor formålet er at give socialt udsatte grupper en tættere tilknytning til
det ordinære arbejdsmarked, og dermed medvirke til at sikre kvalificeret
arbejdskraft.
Akademikerne foreslår, at regionerne skal kunne drive og deltage i regio-
nalfondsprojekter samt projekter med andre finansieringskilder, så længe
projektet ligger inden for regionernes ansvarsområder særligt inden for
uddannelse og kvalificeret arbejdskraft.
Kommentarer
Det fremgår af aftale om regionernes økonomi for 2019 af 5. juni 2018, at
regionerne i den nye lov alene skal have hjemmel til at deltage i projekter
om kvalificeret arbejdskraft under EU’s Socialfond igangsat af Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse. Regionerne skal således ikke kunne deltage i
projekter om kvalificeret arbejdskraft, som ikke er medfinansieret af EU’s
Socialfond igangsat af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
På baggrund af ovenstående er bestemmelsen præciseret, så det fremgår,
at regionerne kan deltage i indsatser under kvalificeret arbejdskraft un-
der socialfondsprogrammet og i regionalfonds- og socialfondsprojekter
generelt med hjemmel i anden lovgivning end lov om erhvervsfremme.
3.3. Regionernes mulighed for at søge EU-strukturfondsmidler
Region Sjælland anfører, at de områder inden for den regionale udvikling,
som regionerne kan arbejde med, bør indføres i lovforslaget, herunder at
det bør stå tydeligt, at regionen har mulighed for at søge om projekter
indenfor alle relevante områder, herunder både Social- og Regionalfon-
den. Endvidere anfører de, at regionerne fremadrettet fortsat skal varetage
og finansiere aktiviteter indenfor sundhedsinnovation. I dag sker det bl.a.
med hjemmel i og henvisning til regionernes opgaver indenfor erhvervs-
fremme. Region Sjælland anfører derfor, at det er vigtigt, at der er en klar
hjemmel for regionerne til fortsat at varetage dette og at det samme gør
sig gældende for innovationsindsatser rettet mod regionernes opgaver på
miljøområdet.
Vækstforum Hovedstaden bakker op om, at regionerne får adgang til at
ansøge om og deltage i strukturfondsprojekter inden for kollektiv trafik,
uddannelse, kultur og miljø og kan ansøge og deltage i projekter inden for
kvalificeret arbejdskraft. De anfører, at ”og
sundhedsområdet inklusiv
forskning”
bør tilføjes til de nævnte områder.
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0008.png
8/1414
Danske Regioner foreslår, at det præciseres, at regionerne kan medfinan-
siere projekter, hvortil der ydes tilskud fra Regionalfonden og Socialfon-
den, for så vidt der er hjemmel i anden lovgivning
Kommentarer
Det fremgår af bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, at bestemmelsen
ikke udelukker, at regionerne kan deltage i og medfinansiere struktur-
fondsprojekter via anden lovgivning, fx ved deltagelse af universitetsho-
spitaler som videnspartnere. Regionerne eller regionale institutioner kan
via anden lovgivning deltage i og medfinansiere strukturfondsprojekter, fx
inden for sundhedsområdet.
I det omfang regionerne deltager i socialfondsprojekter, der igangsættes
af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse i medfør af den foreslåede lov om
erhvervsfremme kan regionerne dog søge og deltage i projekter under
socialfondsprogrammet bl.a. med henblik på at kunne bidrage til at skabe
partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner, virksomheder, myndighe-
der m.v. om kvalificeret arbejdskraft.
Det er hensigten, at regionerne også fremadrettet skal kunne deltage i
offentlige-private samarbejder om sundhedsinnovation og lignende. Det
ligger i naturlig forlængelse af aftalen mellem regeringen, Dansk Folke-
parti og Radikale Venstre om initiativer i vækstplanen for life science af
18. april 2018 og aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om re-
gionernes økonomi for 2019, hvorefter regionerne skal medvirke til at
styrke grundlaget for den fremtidige vækst i life science erhvervet. Regio-
nerne vil således eksempelvis kunne indgå i et samarbejde med private
life science virksomheder og staten om etablering af en ny national orga-
nisation til fremme af kliniske forsøg i Danmark, så der sikres én indgang
for virksomheder og forskere til kliniske forskningsforsøg og klinisk af-
prøvning i Danmark.
Det vurderes, at sundhedslovens § 78, stk. 3, giver regionerne tilstrække-
lig hjemmel til at deltage i offentlige-private samarbejder på sundheds-
området, hvorimod regionernes hjemmel til at deltage i sundhedsinnova-
tion og lignende er mere uklar i sundhedsloven. Det følger af sundhedslo-
vens § 194, at regionsrådene har pligt til at deltage i udviklings- og
forskningsarbejde, således at ydelser efter sundhedsloven samt uddannel-
se af sundhedspersoner kan varetages på et højt fagligt niveau. Udvik-
lings- og forskningsopgaverne indgår som et naturligt led i det almindeli-
ge driftsansvar for sundhedsvæsenets opgaver, som sundhedsloven på-
lægger regionerne. Sundhedsinnovation fremgår ikke direkte af § 194,
hvilket som følge af ændringerne i erhvervsfremmeindsatsen kan give
anledning til uklarhed om, hvorvidt regionerne fremover må deltage i
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0009.png
9/1414
sundhedsinnovation, herunder udvikling, afprøvning og anvendelse af
lægemidler. Det vurderes derfor, at det bør indskrives direkte i sundheds-
lovens § 194, at regionerne kan deltage i ”sundhedsinnovation”, så ram-
merne i sundhedsloven tilpasses de foreslåede ændringer af erhvervs-
fremmeindsatsen og den generelle udvikling på sundhedsområdet. Der-
med sikres det, at regionerne fortsat har den fornødne hjemmel til at ind-
gå i samarbejder og projekter m.v. på sundhedsområdet. Ændringen gen-
nemføres som del af forslag om lov om erhvervsfremme, der behandles
parallelt med nærværende lovforslag.
På baggrund af ovenstående er bestemmelsen præciseret, så det fremgår,
at regionerne kan medfinansiere projekter om kvalificeret arbejdskraft
under socialfondsprogrammet, samt regionalfonds- og socialfondsprojek-
ter generelt med hjemmel i anden lovgivning end den foreslåede lov om
erhvervsfremme.
3.4. Strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats
Vækstforum Hovedstaden opfordrer til, at Region Hovedstaden inddrages
i formuleringen af strategien for den decentrale erhvervsfremmeindsats,
således at kommende EU-strukturfondsprojekter og regionale udviklings-
projekter understøtter regionale styrkepositioner og bidrager til løsning af
regionale udfordringer.
Akademikerne anfører, at arbejdstagerorganisationerne bør spille en mar-
kant rolle i forhold til strategien og udmøntningen af midlerne.
Kommentarer
I henhold til den politiske aftale af 24. maj 2018 om Forenkling af Er-
hvervsfremmesystemet og den foreslåede lov om erhvervsfremme skal
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse udarbejde en strategi for den de-
centrale erhvervsfremmeindsats.
Strategien for den decentrale erhvervsfremmeindsats skal integrere ud-
møntningen af EU’s strukturfondsmidler og de nuværende regionale ud-
viklingsmidler, samt udpege erhvervs- og teknologiområder, hvor der kan
udbydes offentlig finansiering til klynger. Strategien skal indeholde regi-
onale kapitler og virke rammesættende for den kommunale erhvervsud-
vikling.
Erhvervshusenes bestyrelser skal bidrage til strategien, herunder formu-
leringen af regionale kapitler, for at underbygge den lokale forankring.
Andre relevante interessenter inddrages efter behov. Med udgangspunkt i
deres særlige kendskab til lokale virksomheders behov skal erhvervshuse-
ne og deres bestyrelser spille en vigtig rolle i at skabe en strategisk sam-
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0010.png
10/1414
menhæng og retning i erhvervsfremmeindsatsen. Erhvervshusenes besty-
relser skal fungere som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses regionale
og lokale bidragydere og sparringspartner, når der skal udvikles en sam-
let strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats, der udnytter styr-
kepositioner og håndterer barrierer for vækst i netop deres landsdel.
På baggrund af ovenstående opretholdes lovforslaget uændret på dette
punkt.
3.5. Bevillingsudvalg
Dansk Erhverv oplyser, at de støtter nedsættelsen af bevillingsudvalg til
behandling af strukturfondsansøgninger. Sammensætningen af bevillings-
udvalg bør afspejle såvel en faglig kompetence samt indsigt i virksomhe-
dens efterspørgsel, hvilket kan tilvejebringes ved at inkludere erhvervsor-
ganisationer i eventuelle bevillingsudvalg.
Akademikerne opfordrer til, at der afsættes flere pladser til arbejdstager-
siden og videninstitutionerne, da nogle af virksomhedernes største udfor-
dringer er medarbejdermangel, kompetenceudvikling af eksisterende
medarbejdere og indførelse af ny teknologi.
Kommentarer
Det fremgår af forslagets § 1, nr. 4, at Danmarks Erhvervsfremmebesty-
relse kan nedsætte et eller flere bevillingsudvalg til behandling af ansøg-
ninger om regionalfonds- og socialfondsmidler.
Underudvalg under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nedsættes i
medfør af den foreslåede lov om erhvervsfremme, hvorfor hjemlen i ad-
ministrationsloven ikke er nødvendig.
På baggrund af ovenstående tilpasses lovforslaget så hjemlen til nedsæt-
telsen af underudvalg udgår af lovforslaget om ændring af administrati-
onsloven og alene fremgår af den foreslåede lov om erhvervsfremme.
3.6. Datasikkerhed
Datatilsynet opfordrer til, at det nøje overvejes, om der ønskes fastsat en
national regel for behandling af ikke følsomme personoplysninger eller
om behandling alene skal ske efter behandlingsreglerne i databeskyttel-
sesforordningen. Datatilsynet henstiller til, at det præciseres i bestemmel-
sens ordlyd eller de specielle bemærkninger, at behandlingen i henhold til
bestemmelsen alene vedrører ikke følsomme oplysninger.
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0011.png
11/1414
Akademikerne finder det afgørende, at der er indsigt i anvendelsen af of-
fentlige midler, men samtidig at der skal være tillid og fortrolighed om-
kring de enkelte 1:1 rådgivninger af virksomheder, som går til de nye
erhvervshuse. De forslår, at følsomme forretningsstrategiske elementer
fortrolighedsstemples og at det eventuelt kombineres med en anonymise-
ret generel, virksomhedsuafhængig registrering af overordnet tema.
Kommentarer
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 6, at erhvervsministeren fra personer
og virksomheder, der ydes midler til efter denne lov, kan kræve alle op-
lysninger og regnskaber, som skønnes nødvendige for efterlevelse af EU-
kravene.
Oplysninger, herunder forretningshemmeligheder og personoplysninger,
behandles i overensstemmelse med de nødvendige sikkerhedsforanstalt-
ninger og EU’s Databeskyttelsesforordning, jf. Europa-Parlamentets
og
Rådets forordning (EU) 2016/67 af 27. april 2016.
På baggrund af ovenstående præciseres det i lovforslagets bemærkninger,
at behandling af personoplysninger alene skal ske i overensstemmelse
med databeskyttelsesforordningen samt, at personoplysningerne alene
forventes at have karakter af almindelige personoplysninger.
3.7. Øvrige bemærkninger
SDU finder det uhensigtsmæssigt, at der afsættes en særlig pulje og fast
andel til grønne forretningsmodeller og muligheder for efterfølgende im-
plementering samt til grøn byudvikling. SDU foreslår, at der i stedet i en
periode kunne fokuseres på 1-2 udvalgte temaer, som kunne ændres, hvis
andre temaer blev relevante.
Kommentarer
Den fastsatte pulje på 20 pct. af udmøntningen af Regionalfonden, der er
bundet til udvikling af grønne forretningsmodeller og muligheden for ef-
terfølgende støtte til implementering er fastsat ved forordning nr.
1301/2013 af 17. december 2013 om Den Europæiske Fond for Regional-
udvikling og om særlige bestemmelser vedrørende målet om investeringer
i vækst og beskæftigelse og om ophævelse af forordning (EF) nr.
1080/2006, artikel 4, stk. 1, litra a.
Det er ligeledes fastsat i forordningens artikel 7, stk. 4, at 5 pct. skal de-
dikeres til grøn byudvikling.
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0012.png
12/1414
På baggrund af ovenstående er bemærkningerne i afsnit 6 under de gene-
relle bemærkninger præciseret således, at det fremgår, at den fastsatte
pulje følger af gældende ret og gælder for indeværende programperiode.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tek-
niske Videnskaber (ATV), Akademikerne (AC), A-kassen for selvstændi-
ge (ASE), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Arbejds-
markedets Feriefond, Bornholms Regionskommune, Center for Regional
Turismeforskning, CO-industri, Danhostel, DANIAmet, Danmarks Alme-
ne Boliger (BL), Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebu-
reau Forening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks Statistik,
Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Industri (DI),
Dansk Iværksætter Forening, Dansk Kyst og Naturturisme, Dansk Metal,
Dansk Turismefremme, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomhe-
der, Danske Busvognmænd, Danske Destinationer, Danske Handicaporga-
nisationer, Danske Havne, Danske Rederier, Danske Regioner , Danske
Revisorer (FSR), Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Akkre-
diteringsfond (DANAK), Domstolsstyrelsen, Eksportrådet, Erhvervsanke-
nævnet, Europa-Kommissionen
DG Beskæftigelse Judith Sørensen, Eu-
ropa-Kommissionen
DG Regionalpolitik Stefan Welin, Fagligt Internati-
onalt Center (FIC), Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark,
Finanstilsynet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Forlystelsesparker i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører
F.R.I., Forsikring og
Pension, Friluftsrådet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
(FTF), God Adgang, Godkendt teknologisk Service (GTS), Greater Co-
penhagen and Skåne Committee, Grøn Nøgle, HK
Handels- og Kontor-
funktionærernes Forbund, HK HORESTA, IDA, Interreg North Sea Regi-
on, IT-Branchen, Karrierepartner og A-kasse for højtuddannede i er-
hvervslivet (CA), Kommunernes Landsforening (KL), Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Københavns Lufthavne, Landbrug og Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsorganisationen i Danmark (LO), Leder-
ne, Meet Denmark, Opfinderforeningen, Organisationen Danske Museer,
Overvågningsudvalget for strukturfondene, Patent- og Varemærkestyrel-
sen, PTU (Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede), Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Små-
øer, SAS, Sikkerhedsstyrelsen, SMVdanmark, SportEventDenmark, State
of Green, Statens Byggeforskningsinstitut, Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering, Sund & Bælt, Søfartsstyrelsen, Team Effektiv Regule-
ring, Tekniq, Turismeforskerne i Danmark (TiD), Turisterhvervets Samar-
bejdsforum, Turistførerforeningen, VisitDenmark, Vækstfonden, Vækstfo-
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0013.png
13/1414
rum Bornholm, Vækstforum Hovedstaden, Vækstforum Midtjylland,
Vækstforum Nordjylland, Vækstforum Sjælland, Vækstforum Syddan-
mark, Væksthus Hovedstadsregionen, Væksthus Hovedstadsregionen og
Bornholm, Væksthus Midtjylland, Væksthus Nordjylland, Væksthus Sjæl-
land, Væksthus Syddanmark, Wonderful Copenhagen.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til udkast til lovforslaget:
3F
Fælles Fagligt Fagbund, Akademikerne (AC), Business Region Es-
bjerg, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dan-
ske Regioner, Datatilsynet, Erhvervsskolerne i Region Sjælland, Frede-
riksberg Erhverv, Green Tech Center, HORESTA, Region Nordjylland,
Region Sjælland, Region Syddanmark, Sammenslutningen af Danske
Småøer, SMVdanmark, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
Syddansk Universitet, Vækstforum Hovedstaden.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har ikke haft bemærk-
ninger til udkast til lovforslaget:
Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV), A-kassen for selvstændi-
ge (ASE), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Arbejds-
markedets Feriefond, Bornholms Regionskommune, Center for Regional
Turismeforskning, CO-industri, Danhostel, DANIAmet, Danmarks Alme-
ne Boliger (BL), Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebu-
reau Forening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks Statistik,
Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri,
Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Iværksætter Forening, Dansk Kyst
og Naturturisme, Dansk Metal, Dansk Turismefremme, Danske Advoka-
ter, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd, Danske Desti-
nationer, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Rederi-
er, Danske Revisorer (FSR), Danske Universiteter, Den Danske Akkredi-
teringsfond (DANAK), Domstolsstyrelsen, Eksportrådet, Erhvervsanke-
nævnet, Europa-Kommissionen
DG Beskæftigelse Judith Sørensen, Eu-
ropa-Kommissionen
DG Regionalpolitik Stefan Welin, Fagligt Internati-
onalt Center (FIC), Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark,
Finanstilsynet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Forlystelsesparker i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører
F.R.I., Forsikring og
Pension, Friluftsrådet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
(FTF), God Adgang, Godkendt teknologisk Service (GTS), Greater Co-
penhagen and Skåne Committee, Grøn Nøgle, HK
Handels- og Kontor-
funktionærernes Forbund, HK, IDA, Interreg North Sea Region, IT-
L 68 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950608_0014.png
14/1414
Branchen, Karrierepartner og A-kasse for højtuddannede i erhvervslivet
(CA), Kommunernes Landsforening (KL), Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen, Københavns Lufthavne, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, Meet Denmark,
Opfinderforeningen, Organisationen Danske Museer, Overvågningsudval-
get for strukturfondene, Patent- og Varemærkestyrelsen, PTU (Landsfor-
eningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede), Region Hovedstaden, Re-
gion Midtjylland, Rigsrevisionen, SAS, Sikkerhedsstyrelsen, SportEvent-
Denmark, State of Green, Statens Byggeforskningsinstitut, Sund & Bælt,
Søfartsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Tekniq, Turismeforskerne i
Danmark (TiD), Turisterhvervets Samarbejdsforum, Turistførerforenin-
gen, VisitDenmark, Vækstfonden, Vækstforum Bornholm, Vækstforum
Midtjylland, Vækstforum Nordjylland, Vækstforum Sjælland, Vækstfo-
rum Syddanmark, Væksthus Hovedstadsregionen, Væksthus Hovedstads-
regionen og Bornholm, Væksthus Midtjylland, Væksthus Nordjylland,
Væksthus Sjælland, Væksthus Syddanmark, Wonderful Copenhagen.