Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 67 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 6. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark
(Ændringer af sammensætningen af Det Nationale Turismeforum, overflytning af turismeudviklingsselskaber til staten samt
styrket koordination af international markedsføring)
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod det stillede ændringsfor-
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker
følgende: Centralisering har taget overhånd i de borgerlige
politiske beslutninger. Først og fremmest har kommunalre-
formen, der reducerede 271 kommuner til 98 kommuner og
erstattede 14 amter med 5 regioner, centraliseret Danmark.
Siden fulgte reformer, der centraliserede yderligere: Dom-
stole, politi, sygehusvæsen, SKAT – større og færre enhe-
der, længere væk fra borgerne.
Det har haft alvorlige konsekvenser for balancen i Dan-
mark. Og desværre fortsætter centraliseringen af Danmark
med dette lovforslag. Det er ikke en udvikling, Socialdemo-
kratiet bifalder.
Socialdemokratiet er enig i, at erhvervsfremmesystemet
skal være overskueligt for de danske virksomheder. Selvføl-
gelig skal virksomhederne let kunne finde den rådgivning og
hjælp, som de har behov for. Derfor var Socialdemokratiet
parat til at luge ud i den jungle af overlappende ordninger og
tilbud, som længe har præget erhvervsfremmeområdet. So-
cialdemokratiet anerkender, at der er et klart behov for færre
aktører, stærkere klynger, mindre administration og færre
overlap og en større grad af digitalisering.
Men hvor Socialdemokratiet gerne ville forenkle, øge
kvaliteten og bevare den stærke regionale og kommunale
forankring af indsatsen, ja, der ville regeringen endnu en-
gang gå ned ad centraliseringens vej.
Indtil nu har ansvaret for erhvervsfremme være delt mel-
lem stat, regioner og kommuner. Men regeringen og Dansk
Folkeparti har skrevet regionerne ud af ligningen med det
smalle forlig. Det mener vi er et tab for dansk erhvervsliv.
Ved at centralisere erhvervsfremmeindsatsen i staten er
der overhængende fare for, at man mister fornemmelsen for
virksomhedernes hverdag, der selvfølgelig er præget af,
hvor de ligger i landet. Med centraliseringen mister man det
lokale kendskab og det regionale overblik, som er essentielt
for at fremme erhvervene målrettet.
Regionerne har ellers fungeret som bindeleddet i en ræk-
ke decentrale partnerskaber mellem virksomheder, forsk-
nings- og uddannelsesinstitutioner, kommuner og altså indtil
nu regionerne, som har skabt nye muligheder for vækst og
udvikling rundtom i hele landet.
En lang række decentrale partnerskaber har styrket er-
hvervslivets muligheder. F.eks. partnerskaberne bag offsho-
reindustrien i Esbjerg, bag den midt- og vestjyske vindmøl-
leindustri eller bag opstarten på Center for Industriel Elek-
tronik på Als – alle eksempler på, hvordan man kan fremme
AX022237