Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 67 Bilag 1
Offentligt
1950581_0001.png
NOTAT
28. september 2018
Høringsnotat vedrørende udkast til lov om ændring af lov om dansk
turisme og lov om VisitDenmark
1. Indledning
Med den politiske aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet fra
24. maj 2018 gennemføres en forenkling af den offentlige turismefrem-
meindsats med henblik på at opnå stærke destinationer og bedre sammen-
hæng i turismefremmeindsatsen samt en mere effektiv anvendelse af de
offentlige turismefremmemidler.
Med forslaget til lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Vi-
sitdenmark gennemføres der ændringer blandt andet i forhold til sammen-
sætningen af Det Nationale Turismeforum og organiseringen af turisme-
udviklingsselskaberne. Derudover skabes hjemmel til fastsættelse af
nærmere regler for koordination af international markedsføring med hen-
blik på at kunne følge op på det arbejde om styrkelse af koordinationen af
den internationale markedsføring, der sættes i gang i den politiske aftale
om forenkling af erhvervsfremmesystemet.
Forslaget er sendt i høring den 2. juli 2018 med høringsfrist d. 13. august
2018 til i alt 129 myndigheder, organisationer m.v.
Der er modtaget høringssvar fra 41 af de 129 hørte myndigheder, organi-
sationer m.v. Heraf har 29 haft bemærkninger til udkastet til lovforslaget.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner et overordnet billede af, at der er opbakning til indholdet
af lovforslaget. Erhvervsorganisationerne, herunder Dansk Erhverv (DE),
Dansk Industri (DI), SMVdanmark og HORESTA er positive over for
såvel den politiske aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om forenkling af er-
hvervsfremmesystemet fra 24. maj 2018 som forslag til lov om ændring
af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark. Turismeorganisationer-
ne som VisitDenmark (VDK), Wonderful Copenhagen (WOCO), Meet-
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0002.png
2/13
Denmark (Dansk Erhvervs- og Mødeturisme) og Dansk Kyst- og Naturtu-
risme (DKNT) er også positive over for forslaget, dog har blandt andet
WOCO en række bekymringer, blandt andet i forhold til øget koordinati-
on af international markedsføring. Danske Destinationer, en række regio-
ner og kommuner fremkommer med anbefalinger, som især vedrører den
politiske aftale, herunder i forhold til konsolidering af destinationsselska-
berne.
DE støtter den grundlæggende forenkling af erhvervsfremmesystemet,
hvor antallet af politisk ansvarlige niveauer reduceres til to. Ligeledes
støtter DE, at regionernes hidtidige finansiering af WOCO og DKNT vi-
dereføres via Erhvervsministeriet. DE er også positive over for, at der
som en del af den politiske aftale under Danmarks Erhvervsfremmebesty-
relse øremærkes midler til lokale og tværgående turismeprojekter, hvor
hovedparten afsættes til destinationsselskaberne.
DI hilser forenklingen af turismefremmeindsatsen velkommen og tilføjer,
at det er positivt, at Det Nationale Turismeforums mandat præciseres og
styrkes, så det tydeligt fremgår, at Det Nationale Turismeforum skal sikre
en sammenhængende indsats.
HORESTA bakker op om Det Nationale Turismeforums anbefalinger, om
at den decentrale turismefremmeindsats skal konsolideres i færre destina-
tionsselskaber, og at der skal ske en øget professionalisering, digitalise-
ring og forenkling af turismefremmeindsatsen.
KL bakker fuldt op om regeringens forslag til et enklere turismefremme-
system og en styrket decentral turismefremmeindsats, men har anbefalin-
ger bl.a. til KL’s indstillingsret til Det Nationale Turismeforum.
VDK er positiv over for forslag til lov om erhvervsfremme og forslag til
lov om ændring af lov om dansk turisme og vurderer, at det vil være med
til at skabe et erhvervsfremmesystem, som bedre og mere effektivt under-
støtter dansk turisme.
DKNT er ligeledes positivt indstillet over for forslag til lov om erhvervs-
fremme og forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, herunder
særligt i forhold til at skabe stærke destinationer og en mere sammenhæn-
gende indsats på tværs.
WOCO bakker op om de grundlæggende intentioner om at skabe stærkere
destinationer, bedre sammenhæng og mere effektiv anvendelse af de of-
fentlige turismefremmemidler.
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0003.png
3/13
Danske Regioner, Region Hovedstaden og Region Nordjylland peger på,
at på trods af, at regionerne ikke længere skal beskæftige sig med turisme,
beskæftiger de sig med opgaver vedrørende kulturtilbud, naturoplevelser,
kollektiv trafik m.v., som kan have relevans for turismen og derfor bør
sammentænkes.
Danske Regioner, KKR Nordjylland, KKR Syddanmark, KKR Hovedsta-
den, Herning Kommune, Mariagerfjord Kommune, Bornholms Regions-
kommune samt Lolland Kommune, Guldborgsund Kommune, Business
Lolland-Falster og VisitHerning fremkommer i høringssvarene med en
række anbefalinger vedrørende den politiske aftale om forenkling af er-
hvervsfremmesystemet, hvori det fremgår, at den kommunale turisme-
fremmeindsats skal søges konsolideret i 15-25 destinationsselskaber. Der
opfordres blandt andet til, at der sker en hurtig konsolideringsproces base-
ret på stærke og meningsfulde destinationer eller på tematiske fællesska-
ber, som for eksempel erhvervs- og messeturisme. Bornholms regions-
kommune opfordrer til, at Bornholm får sit eget destinationsselskab og
KKR Hovedstaden opfordrer til, at WOCO fortsat skal repræsentere ho-
vedstadsregionen.
Der er dertil en række kommentarer til, at det i den politiske aftale frem-
går, at der under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse øremærkes midler
til lokale og tværgående turismeprojekter, herunder en destinationsudvik-
lingspulje, der kun kan søges af destinationsselskaber, jf. forslag til lov
om erhvervsfremme § 9, stk. 1, nr. 7. Herning Kommune opfordrer til, at
den kommunale indflydelse på udmøntning af turismefremmemidlerne
øges. Inspiring Denmark og VisitHerning ønsker, at turismefremmemid-
lerne øges, og at de skal kunne søges ikke kun af destinationer, men også
af selskaber og organisationer, som arbejder på tværs af destinationer.
Inspiring Denmark, Herning Kommune, Region Syddanmark og Visit-
Herning opfordrer dertil til, at en del af nationale erhvervsfremmemidler
øremærkes erhvervsturisme med fokus på internationale kongresser, mes-
seturisme og/eller sportevents. Der er desuden fra Region Syddanmark og
KKR Hovedstaden udtrykt bekymring for, om udmøntningen af midler vil
betyde en skævvridning af turismeindsatsen i Danmark til fordel for hen-
holdsvis hovedstaden og resten af landet.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præ-
ciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved sub-
stansen i det pågældende forslag og omtales derfor ikke nærmere i dette
notat.
Kommentarer:
Med erhvervsfremmeloven og lov om ændring af lov om dansk turisme
gennemføres en grundlæggende forenkling af erhvervsfremmesystemet og
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
4/13
herunder turismefremmesystemet. Som en konsekvens heraf bortfalder
regionernes opgaver på turismeområdet, hvilket skal skabe en struktur,
der skal medvirke til at minimere overlappende indsatser. På den bag-
grund gennemføres ændringer i lov om dansk turisme, herunder i forhold
til sammensætningen af Det Nationale Turismeforum og organiseringen
af turismeudviklingsselskaberne. Derudover skabes hjemmel til fastsættel-
se af nærmere regler for koordination af international markedsføring med
henblik på at kunne følge op på det arbejde om styrkelse af koordinatio-
nen af den internationale markedsføring, der sættes i gang i den politiske
aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet.
Hensigten er at skabe en mere effektiv og koordineret sammenhæng i tu-
rismefremmeindsatsen med henblik på at skabe størst mulig effekt af den
offentlige turismefremmeindsats.
Med den politiske aftale er det desuden hensigten at skabe stærkere desti-
nationer, hvorfor den
kommunale indsats søges konsolideret i destinations-
selskaber, og der skal øremærkes turismeprojektmidler under Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse. Samtidig skal der skabes bedre sammenhæng i
indsatserne mellem de større offentlige turismeaktører. Konsolideringen i
15-25 destinationsselskaber er ligeledes aftalt mellem regeringen og KL i
aftalen om kommunernes økonomi for 2019. Det er endvidere aftalt, at
den
videre proces for konsolideringen aftales mellem regeringen og KL og
baseres på fælles pejlemærker. Konsolidering søges tilendebragt ved ud-
gangen af 2020. Høringssvar vedrørende konsolidering af destinationer
vil indgå i dette arbejde.
Høringssvar vedrørende turismefremmemidler, herunder destinationsud-
viklingspuljen behandles i høringsnotat til erhvervsfremmeloven jf. afsnit
1.3.6.
3. Bemærkninger til de konkrete emner
Indholdsfortegnelse:
3. 1Sammenhæng mellem Det Nationale Turismeforum og Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse
3.2 Sammensætning af Det Nationale Turismeforum
3.3 Sammensætning af Dansk Turismes Advisory Board
3.4 De nationale organisationer
3.5 International markedsføring
3.1 Sammenhæng mellem Det Nationale Turismeforum og Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0005.png
5/13
DI anbefaler, at opgave og ansvarsfordeling mellem Det Nationale Tu-
rismeforum og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse præciseres, herun-
der at Det Nationale Turismeforum skal bidrage til Erhvervsfremmebesty-
relsens strategi. DI har anbefalet lignende i høringssvar til erhvervs-
fremmeloven.
Kommentarer
Det Nationale Turismeforum har blandt andet til opgave at udarbejde en
national strategi for dansk turisme, som skal fastlægge de centrale priori-
terer og mål for dansk turisme.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der nedsættes i henhold til lov om
erhvervsfremme, får til opgave at igangsætte og finansiere decentrale
erhvervsfremmeindsatser, herunder bl.a. at formulere en strategi, der
danner grundlaget for udmøntningen af den decentrale erhvervsfremme-
indsats. Det Nationale Turismeforum skal bidrage til strategien for så vidt
angår turisme med henblik på at sikre sammenhæng i den strategiske ind-
sats. Dette tilføjes således til Det Nationale Turismeforums opgaver.
3.2 Sammensætning af Det Nationale Turismeforum
HORESTA ser positivt på, at antallet erhvervsrepræsentanter øges i Det
Nationale Turismeforum, og ser frem til, at det sikrer, at HORESTA re-
præsenteres i Det Nationale Turismeforum. WOCO og DKNT kvitterer
for, at lovforslaget lægger op til, at VDK, DKNT og WOCO alle får en
plads i Det Nationale Turismeforum.
En række organisationer ønsker, at Det Nationale Turismeforum skal ud-
vides. Inspiring Denmark, Business Region Esbjerg, Danske Regioner,
MeetDenmark, Region Syddanmark udtrykker bekymring i forhold til om
erhvervs- og mødeturisme bliver repræsenteret i Det Nationale Turisme-
forum, og flere foreslår konkret, at formanden for Dansk Erhvervs- og
Mødeturisme (MeetDenmark) gøres til medlem af Det Nationale Turis-
meforum. I forlængelse heraf mener Region Syddanmark, at WOCO ikke
alene kan repræsentere møde- og erhvervsturisme samt storbyturismen i
Det Nationale Turismeforum. DI er også interesserede i at høre overvejel-
serne vedrørende repræsentation af Dansk Erhvervs- og Mødeturisme i
Det Nationale Turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board.
HORESTA mener, at Det Nationale Turismeforum skal udvides med et
medlem, der kan repræsentere destinationsselskaberne, som med er-
hvervsfremmesystemet bliver mere centrale aktører i dansk turisme. Dan-
ske Destinationer ønsker, at Danske Destinationer får en plads i Det Nati-
onale Turismeforum.
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0006.png
6/13
KL anbefaler, at lovforslaget ændres således, at KL får indstillingsret til
tre medlemmer, hvoraf 1 er næstformand, i stedet for to, som lovforslaget
lægger op til. KL bemærker, at KL sammen med Danske Regioner i den
nuværende lov har samlet indstillingsret til tre medlemmer. KL mener
ikke, at kommunerne og det decentrale niveau sikres den styrkede repræ-
sentation i Det Nationale Turismeforum, som er aftalt mellem regeringen
og Dansk Folkeparti.
Business Region Esbjerg udtrykker dertil bekymring for, om der kan op-
stå en interessekonflikt i forhold til udmøntningen af de offentlige turis-
mefremmemidler, når DKNT og WOCO får en plads i Det Nationale Tu-
rismeforum og samtidig vil kunne søge midlerne. Det foreslås derfor, at
det præciseres i Lov om Erhvervsfremme § 9 stk. 1, nr. 7, at det kun er
kommunale destinationsselskaber, som kan søge destinationsudviklings-
puljen.
Bemærkninger
Det Nationale Turismeforum er som nationalt organ forpligtet til at vare-
tage hele Danmarks interesser og er bredt sammensat med repræsentan-
ter fra den offentlige turismefremmeindsats, turismeerhvervet og forsk-
ning. I sammensætningen af Det Nationale Turismeforum tilstræbes det,
at medlemmerne har turismefaglige og ledelsesmæssige kompetencer, der
gør dem egnede til at varetage forummets formål, ligesom det tilstræbes,
at forretningsområderne kyst- og naturturisme, storbyturisme og er-
hvervs- og mødeturisme alle er repræsenteret. Der er tale om en samlet
vurdering på tværs af både offentlige og private aktører.
Det Nationale Turismeforum udvides med lovforslaget med bestyrelses-
formanden i Dansk Kyst- og Naturturisme og bestyrelsesformanden i
Wonderful Copenhagen for at sikre en mere fælles retning for den tvær-
gående indsats og bedre synergi i turismefremmeindsatsen.
Med lovforslaget udvides antallet af medlemmer i forummet fra 7 til 9
(eksl. Formanden) og det vurderes af hensyn til arbejdet i Det Nationale
Turismeforum ikke hensigtsmæssigt at udvide forummet yderligere. Det
vurderes desuden, at forudsætningerne for, at der er kompetencer inden
for erhvervs- og mødeturismen i forummet, allerede er til stede qua med-
lemmerne fra erhvervet, samt at formanden i WOCO får plads i forum-
met. Det bemærkes i den forbindelse, at WOCO sekretariatsbetjener både
MeetDenmark og Dansk Storbyturisme.
I forhold til forslaget om at give repræsentanter for destinationsselska-
berne plads i det nationale turismeforum, så ligger det i lovforslaget, at
det kommunale niveau får en øget repræsentation i Det Nationale Turis-
meforum, så den strategiske kobling mellem det nationale og kommunale
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0007.png
7/13
niveau styrkes. Således får KL mulighed for at indstille to medlemmer til
Det Nationale Turismeforum, hvor KL tidligere har kunnet indstille ét.
Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at det er intentionen at
mindst et af de to medlemmer skal være repræsentant for et destinations-
selskab. Det vil således være op til kommunerne at indstille de medlem-
mer, som de finder bedst repræsenterer de kommunale destinationssel-
skaber i Det Nationale Turismeforum.
I forlængelse heraf lægges der ikke op til at udvide Det Nationale Turis-
meforum yderligere.
Det Nationale Turismeforum er bredt sammensat og forpligtet til at vare-
tage hele Danmarks interesser. Den nationale strategi for dansk turisme
skal danne rammer for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses udmønt-
ning af midler til lokale og tværgående turismeprojekter, men det er
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der tager stilling til uddeling af
midler. Det vurderes således ikke problematisk, at flere aktører, herunder
kommunale destinationsselskaber, der vil have mulighed for at søge pro-
jektmidler, direkte og indirekte vil være repræsenteret i Det Nationale
Turismeforum.
3.3 Sammensætning af Dansk Turismes Advisory Board
Danske Regioner ser positivt på, at Danske Regioner fremover får mulighed
for at indstille et medlem til Dansk Turismes Advisory Board, i stedet for at
alene at kunne indstille en observatør, som det er tilfældet i dag. Dansk Tu-
rismes Advisory Board har til opgave at rådgive Det Nationale Turismefo-
rum, og Danske Regioner vil via sin repræsentation kunne bidrage til at sikre
en god sammenhæng til de øvrige regionale udviklingsopgaver, som regio-
nerne har, jf. ovenfor.
Region Hovedstaden og Region Nordjylland foreslår i den forbindelse, at der
i de specifikke bemærkninger indsættes en tekst om, at Danske Regioner
også fremover kan arbejde med og igangsætte projekter og indsatser på
kultur- og naturområdet, som også kan have relevans for turismen og tu-
rismeerhvervet.
Region Hovedstaden bemærker desuden, at man ikke ønsker at Danske
Regioners medlem af advisory boardet skal udpeges af erhvervsministe-
ren og ønsker forslaget ændret således, at det er Danske Regioner, der
selv udpeger medlemmet.
Danmarks Frie Autocampere ønsker § 6 stk. 2 nr. 4 ændret således, at det
er turistaktive organisationer, der udpeger 3 medlem frem for Turister-
hvervets samarbejdsforum. Ligeledes anbefaler Danmarks Frie Autocam-
pere, at § 6 stk. 2 nr. 11 ændres således, så det er Foreningen af Lystbåde-
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0008.png
8/13
havne i Danmark (FLID), der indstiller et medlem til Dansk Turismes
Advisory Board og ikke Danske Havne.
Danmarks Naturfredning og Friluftsrådet foreslår, at Dansk Turismes
Advisory Board udvides med et medlem udpeget af Danmarks Natur-
fredsforening.
Kommentarer
Da Danske Regioner, med regionernes opgavebortfald på turismeområ-
det, ikke længere skal indstille to medlemmer til Det Nationale Turismefo-
rum, men stadig varetager opgaver, der har relevans for turismeområdet,
som for eksempel på kulturområdet og i forhold til kollektiv trafik, får
Danske Regioner indstillingsret til et medlem af Dansk Turismes Advisory
Board frem for den nuværende observatørstatus, der var baseret på, at
Danske Regioner havde indstillingsret til Det Nationale Turismeforum. I
forlængelse heraf imødekommes forslag fra Region Hovedstaden og Re-
gion Nordjylland om at præcisere i de specifikke bemærkninger, at Dan-
ske Regioner og regionerne også fremover med hjemmel i anden lovgiv-
ning arbejder med og igangsætter projekter og indsatser på kulturområ-
det og i forhold til kollektiv trafik, hvorfor de er relevante som medlem af
Dansk Turismes Advisory Board.
For så vidt angår udpegningsretten til Dansk Turismes Advisory Board,
så udpeges alle medlemmerne og observatøren af erhvervsministeren
efter indstilling fra de relevante organisationer. Det vurderes, at der ikke
er grundlag for at lave særlige udpegningsprocedurer fsva. det medlem,
der indstilles af Danske Regioner.
Det vurderes hensigtsmæssigt at fastholde, at der fortsat er 3 medlemmer,
som udpeges efter indstilling fra de organisationer i Turisterhvervets Sa-
marbejdsforum, som ikke i forvejen repræsenteres i advisory boardet.
Turisterhvervets Samarbejdsforum arbejder sammen om at forbedre tu-
risterhvervets rammevilkår, hvorfor det vurderes hensigtsmæssigt, at det
er organisationerne i Turisterhvervets Samarbejdsforum der indstiller,
hvilke aktører, der skal sidde i advisory boardet til dette formål.
Dansk Turismes Advisory Board har til formål at rådgive Det Nationale
Turismeforum og bidrage til den nationale strategi for dansk turisme.
Advisory boardet skal ligeledes bidrage til, at der er sammenhæng mel-
lem målene for den offentlige turismefremmeindsats og erhvervets efter-
spørgsel og udviklingsmuligheder samt bidrage til, at sektorinitiativer
inden for turismen, fx cykelturismen, kulturturismen, krydstogtturismen
mv., sker med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme.
Ved nedsættelse i 2014 blev advisory boardet oprettet med en bred vifte af
medlemmer, som alle arbejder med forskellige områder, der har relevans
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0009.png
9/13
for turisme. Det vurderes i den forbindelse at lystbådeturismen og frilufts-
og outdoorturismen er tilstrækkeligt repræsenteret ved de eksisterende
medlemmer.
3.4 De nationale selskaber
DE, HORESTA og WOCO udtrykker, at det er positivt, at det med den
politiske aftale om forenklingen af erhvervsfremmesystemet er besluttet,
at regionernes hidtidige finansiering af WOCO, DKNT og Meet viderefø-
res i Erhvervsministeriet.
I forhold til VisitDenmark anbefaler DI, at bekendtgørelse om Visitden-
marks koordination i den nationale turismefremmeindsats, om Visitden-
marks bestyrelse og om den rådgivende nomineringskomité ændres. Dan-
ske Destinationer foreslår,
at Danske Destinationer skal indtræde i VDK’s
bestyrelse mhp. at sikre en effektiv, professionel og koordineret indsats
men også for at sikre, at markedsføringen stemmer overens med destina-
tionsoplevelsen.
I forhold til Dansk Kyst og Naturturisme foreslår KL, at de fem KKRer
fremadrettet skal udpege medlemmer til bestyrelsen i DKNT og ikke de
regionale vækstfora, som tidligere har haft opgaven. Region Syddanmark
mener, at DKNT’s kommende repræsentation i Det Nationale Turismefo-
rum skal repræsentere den jysk-fynske tyngde inden for kystturisme.
I forhold til Wonderful Copenhagen påpeger WOCO, at der med lov-
forslaget lægges op til, at hele § 7 slettes, herunder også stk. 2, der fast-
sætter, at Dansk Storbyturisme er forankret i WOCO. I stedet skrives det
ind i lovbemærkningerne, at ”Turismeudviklingsselskabet Dansk Storby-
turisme forankres fortsat i Wonderful Copenhagen”.
På den baggrund
ønskes det bekræftet, at flytningen fra lovteksten til lovbemærkningerne
ikke indebærer en svækkelse.
Kommentar
I henhold lov om Visitdenmark § 5 udpeges medlemmerne af VisitDen-
marks bestyrelse i deres personlige egenskab af erhvervsministeren efter
anbefaling fra en rådgivende nomineringskomité. I henhold til Bekendt-
gørelse om Visitdenmarks koordination af den nationale turismefremme-
indsats, om Visitdenmarks bestyrelse består den rådgivende nominerings-
komité af 7 medlemmer inklusive formanden. Erhvervsministeriet, Dansk
Erhverv, DI, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Turister-
hvervets Samarbejdsforum og HORESTA udpeger hver ét medlem til den
rådgivende nomineringskomité. På baggrund af regionernes opgavebort-
fald på turismeområdet, vil bekendtgørelsen blive ændret, så regionerne
ikke længere deltager i den rådgivende nomineringskomite.
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0010.png
10/13
Dansk Kyst- og Naturturisme er en erhvervsdrivende fond, som har egen
bestyrelse og vedtægter. Vedtægtsændring skal besluttes af bestyrelsen i
henhold til fondens vedtægter og skal vedtages i overensstemmelse med
den til enhver tid gældende lov om erhvervsdrivende fonde. Hvilke for-
hold der gælder ift.
nomineringskomitéen til DKNT’s bestyrelse
reguleres
således ikke med lovforslaget. DKNT har dog oplyst, at man aktuelt over-
vejer fondens vedtægter og udpegningsprocedurer i forlængelse af regio-
nernes opgavebortfald på turismeområdet.
Det kan bekræftes, at der ikke med flytningen, fra lovteksten til lovbe-
mærkningerne, af teksten om, at Dansk Storbyturisme er forankret i WO-
CO, ikke er tiltænkt nogen ændring af Dansk Storbyturismes status. Æn-
dringen skyldes, at selskaberne er oprettet.
Lovforslaget opretholdes således uændret.
3.5 International markedsføring
DI, KL, VDK og DKNT finder det positivt, at der med loven lægges op til
at erhvervsministeren får en udvidet bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler for samarbejde, koordinering og adgang til oplysninger, herunder
fastsætte regler om undtagelser. Udmeldingen er, at det er afgørende for
dansk turismes gennemslagskraft, at markedsføringen koordineres.
HORESTA, WOCO og Danske Destinationer mener derimod, at den ud-
videde bemyndigelse skal udgå af lovforslaget. WOCO foreslår, at et al-
ternativ er, at det specificeres i bemærkningerne, at reglerne skal tage
udgangspunkt i specialistviden, og at håndhævelse af reglerne kun vil ske
efter inddragelse af centrale aktører.
WOCO mener, at der skal efterlades rum til, at man løbende kan sikre,
hvad der er mest effektiv markedsføring. Samtidig udtrykker KKR ho-
vedstaden og WOCO, at hovedstaden bør markedsføres internationalt af
WOCO.
Business Region Esbjerg og WOCO mener, at der i formuleringen af reg-
lerne skal være fleksibilitet til, at VDK ikke skal indgå i alle aktiviteter og
der heller ikke altid skal være forudgående koordinering med VDK. Lige-
ledes bør det tydeliggøres, at VDK har en forpligtelse til at koordinere sin
internationale markedsføring af Danmark med relevante destinationssel-
skaber. Endvidere foreslås det, at koordination af den internationale mar-
kedsføring med VDK kun skal foregå, hvis VDK medfinansierer mar-
kedsføringsaktiviteter.
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
1950581_0011.png
11/13
Region Syddanmark mener, at international markedsføring skal tilrette-
lægges i dialog med erhvervslivet, og at man fx kan hente inspiration i
FOMARS.
DE foreslår, at der skal tilvejebringes en ramme og en målstok for, hvor-
dan international markedsføring skal tolkes.
Kommentar
Som det fremgår af lovforslaget videreføres koordinationsforpligtelsen
angående international markedsføring. VisitDenmark skal fortsat koor-
dinere alle væsentlige aktiviteter til markedsføring af danske turisme-
produkter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål, som
medfinansieres af offentlige midler. VisitDenmark samarbejder i dag
også med en række private erhvervsvirksomheder om markedsføringen af
Danmark, herunder planlægning af kampagner og direkte eller indirekte
medfinansiering.
Det Nationale Turismeforum og turismeerhvervet har påpeget, at koor-
dinationen af den internationale markedsføring af Danmark som tu-
ristmål skal styrkes, idet opfattelsen er, at markedsføringen af Danmark
kan gøres mere effektiv. Det opleves i dag, at der er varierende opfattel-
ser af, hvornår, hvordan og i hvilket omfang koordination skal ske, hvil-
ket potentielt giver en mindre effektiv international markedsføring. Sam-
tidig forstærker mulighederne for digital markedsføring behovet for ko-
ordination, da offentlige aktørers individuelle indkøb på digitale platfor-
me samlet set kan medføre højere priser for det offentlige.
På den baggrund fremgår det af den politiske aftale om forenkling af
erhvervsfremmesystemet, at der igangsættes et arbejde om, hvordan ko-
ordinationen af den internationale markedsføring af Danmark som tu-
ristmål mellem VisitDenmark og destinationsselskaberne kan styrkes,
så der opnås størst muligt effekt af de offentlige midler. Med henblik på
at skabe mulighed for at følge op på dette arbejde udvides erhvervsmi-
nisterens mulighed for at fastsætte nærmere regler for koordination af
den internationale markedsføring, så der ikke kun er mulighed for at
fastsætte regler om undtagelser, men også regler for indholdet af sam-
arbejde og koordination.
De nærmere regler vil tage udgangspunkt i d et arbejde, der igang-
sættes som følge af aftalen om forenkling af erhvervsfremmesystemet
om, hvordan koordinationen af den internationale markedsføring af
Danmarks som turistmål mellem VisitDenmark og destinationsselskaber-
ne kan styrkes.
Relevante offentlige og private aktører vil blive inddraget i
dette arbejde og ligeledes vil bemærkninger til lovforslaget indgå i de videre
overvejelser.
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
12/13
Lovforslaget opretholdes således uændret
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademiet for de
Tekniske Videnskaber (ATV), Akademikerne (AC), A-kassen for selv-
stændige (ASE), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne,
Arbejdsmarkedets Feriefond, Beskæftigelsesministeriet, Bornholms
Regionskommune, Børne- og Socialministeriet, Center for Regional
Turismeforskning, CO-industri, Danhostel, DANIAmet, Danmarks Al-
mene Boliger (BL), Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rej-
sebureau Forening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks Stati-
stik, Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Industri
(DI), Dansk Iværksætter Forening, Dansk Kyst og Naturturisme, Dansk
Metal, Dansk Turismefremme, Danske Advokater, Danske Arkitektvirk-
somheder, Danske Busvognmænd, Danske Destinationer, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Rederier, Danske Regio-
ner, Danske Revisorer (FSR), Danske Universiteter, Datatilsynet, Den
Danske Akkrediteringsfond (DANAK), DJØF, Domstolsstyrelsen, Ek-
sportrådet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsanke-
nævnet, Europa-Kommissionen
DG Beskæftigelse Judith Sørensen,
Europa- Kommissionen
DG Regionalpolitik Stefan Welin, Fagligt
Internationalt Center (FIC), Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans
Danmark, Finansministeriet, Finanstilsynet, Forbrugerrådet Tænk, For-
eningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
F.R.I., Forsikring og Pension, Forsvarsministeriet, Friluftsrå-
det, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), God Ad-
gang, Godkendt teknologisk Service (GTS), Greater Copenhagen and
Skåne Committee, Grøn Nøgle, HK
Handels- og Kontorfunktionæ-
rernes Forbund, HK HORESTA, IDA, Interreg North Sea Region,
IT-Branchen, Justitsministeriet, Karrierepartner og A-kasse for højtud-
dannede i erhvervslivet (CA), Kommunernes Landsforening (KL),
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Københavns
Lufthavne, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsor-
ganisationen i Danmark (LO), Lederne, Meet Denmark, Miljø- og Fø-
devareministeriet, Opfinderforeningen, Organisationen Danske Museer,
Overvågningsudvalget for strukturfondene, Patent- og Varemærkestyrel-
sen, PTU (Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede),
Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af
Danske Småøer, SAS, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, SMV-
danmark, SportEventDenmark, State of Green, Statens Byggeforsk-
ningsinstitut, Statsministeriet, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
L 67 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
13/13
ring, Sund & Bælt, Sundheds- og Ældreministeriet, Søfartsstyrelsen,
Team Effektiv Regulering, Tekniq, Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriet, Turismeforskerne i Danmark (TiD), Turisterhvervets Samarbejds-
forum, Turistførerforeningen, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, VisitDenmark, Vækst-
fonden, Vækstforum Bornholm, Vækstforum Hovedstaden, Vækstfo-
rum Midtjylland, Vækstforum Nordjylland, Vækstforum Sjælland,
Vækstforum Syddanmark, Væksthus Hovedstadsregionen, Væksthus
Hovedstadsregionen og Bornholm, Væksthus Midtjylland, Væksthus
Nordjylland, Væksthus Sjælland, Væksthus Syddanmark, Wonderful
Copenhagen, Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget
Bestyrelsen for Inspiring Denmark, Bornholms Regionskommune, Busi-
ness Region Esbjerg, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Destinationer,
Danske Regioner, Fonden Dansk Kyst- og Naturturisme, FriluftsRådet,
Herning Kommune, HORESTA, Kommunekontaktrådet Hovedstaden,
Kommunekontaktrådet Nordjylland, Kommunekontaktrådet Syddanmark,
Kommunernes landsforening, Lolland Kommune, Guldborgsund Kom-
mune og Business LF, Mariagerfjord Kommune, MeetDenmark, Region
Hovedstaden, Region Nordjylland, Region Syddanmark, Sammenslutnin-
gen af Danske Småøer (vedrører mere øvrige lovforslag), SMVdanmark,
Syddansk Vækstforum, VisitDenmark, VisitHerning, Wonderful Copen-
hagen
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har ikke haft bemærk-
ninger til lovforslaget
Arbejdsmarkedets Feriefond, CO-industri, Dansk Arbejdsgiverforening,
Datatilsynet, Finanstilsynet, Forsvarsministeriet, Institut for Menneskeret-
tigheder, Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, Patent- og Varemærkesty-
relsen, Sikkerhedsstyrelsen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
Økonomi- og Indenrigsministeriet