Mange tak, formand.
Det er så dejligt, når man kommer her på talerstolen og skal forholde sig til nye ting.
Det er rigtig godt for vores samfund at tage nye initiativer, og jeg tror simpelt hen på, at en af de grundlæggende betingelser for, at vi er nået dertil, hvor vi er som samfund, er, at vi har udviklet nye ting.
Vi har lyttet til, hvad der er fornuftigt, og dermed også handlet forholdsvis hurtigt på det.
Vi har vel nok diskuteret dyr sygehusmedicin og medicinsk udvikling og priser på medicin rigtig mange gange.
Vi har i ordførerkredsen og sammen med skiftende ministre diskuteret, hvordan forholdet skal være, når man tænker på, at der kommer nye medicinske produkter på gaden meget hyppigt:
Skal vi så være et land, hvor vi tilbyder patienterne medicinen hurtigt for at få de fordele, ny medicin kan have, eller skal vi holde os lidt tilbage og vente på, at andre måske har prøvet tingene af og medicinen måske er blevet billigere, inden vi tilbyder det til danske patienter.
Der har vi heldigvis stået fuldstændig sammen og sagt, at vi vil være et land, hvor patienterne og borgerne får fordelene ved ny medicin hurtigt.
Det lovforslag, vi har med at gøre her, drejer sig om præcis det.
Frem for at der skal være lidt tunge arbejdsgange frem mod at kunne få ordineret noget nyt medicin, som man har fundet ud af nok virker, men som også er dyrt; frem for at egen læge skal til at søge om særligt tilskud og mulighed for at få medicinen, prøver vi nu noget af – en forsøgsordning, som skal løbe over 3 år, som skal evalueres, og som kan give grundlag for eventuel kommende fast lovgivning fremover.
Vi kalder det en risikodeling i forbindelse med tilskud til ny medicin.
Det her håber vi kan komme til at lette adgangen til tilskud til receptpligtige lægemidler og dermed give patienterne fordelene.
Det, der er tanken, er, at når man laver en vurdering af et nyt lægemiddel og man måske finder ud af, at man skal give det det, der hedder klausuleret tilskud – det betyder, at man laver en vurdering af, hvor mange patienter det sikkert, muligvis, antagelig vil blive udskrevet til – så har man nu en mulighed for at sige:
Vi håber og tror på, at der er 100 patienter, der har behov for det nye præparat.
Vi sætter det i gang, men hvis det så viser sig, at måske 500 patienter har behov for det, ja, så vil udgiften fra det offentlige sundhedsvæsen skulle dække de 100 patienter.
Men hvis der er 500 patienter, vil den medicinalvirksomhed, som har produceret medicinen, skulle dække udgiften til de sidste patienter, altså dem, der ligger over antallet på 100.
Det gør, at usikkerheden, i forhold til om man kan styre økonomien på det her område, forsvinder.
Vi ved i hvert fald, hvad den maksimale udgift bliver fra det offentliges side.
Det er rigtig godt, det er rigtig spændende at få prøvet det her af.
Men vi har fra socialdemokratisk side også et men.
Det er, at forsøgsordningen kun giver mulighed for, at to lægemidler, to produkter skal prøves af i første omgang inden for den her forsøgsordning.
Der kan eventuelt med ministerens bemyndigelse gives tilskud til flere.
Men vi synes, som også flere af høringssvarene har givet udtryk for, at det kommer til at give os et meget, meget ringe og forsimplet grundlag at vurdere ordningen ud fra.
Derfor vil vi fra socialdemokratisk side frem mod tredjebehandlingen arbejde frem mod at kunne få det udvidet, sådan at det ikke kun er to lægemidler, men flere.
Jeg ved godt, at en af grundene til, at man fra ministeriets side har sat to på, er, at man har kigget nogle år tilbage og set, hvor mange præparater, hvor mange lægemidler det har drejet sig om.
Men vi tror set med socialdemokratiske øjne, at udviklingen kommer til at løbe væsentlig hurtigere.
Derfor kan der blive behov for at tage flere lægemidler ind i den her forsøgsordning.
Vi vil gerne kaste os konstruktivt ind i en drøftelse i ordførerkredsen og med ministeren.
Men med de her bemærkninger vil jeg sige, at vi synes, det er et godt lovforslag.
Det lægger nogle nye linjer ud for patienterne, men også ud for, at det kan være kan være spændende at være lægemiddelproducent og se Danmark som et spændende marked.