Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 63
Offentligt
1961599_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-11-2018
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPENS
Sagsnr.: 1804374
Dok. nr.: 729367
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (L 63
Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sund-
hedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, lov om apoteksvirksomhed, sund-
hedsloven og forskellige andre love. (Autorisation af ambulancebehandlere og regi-
strering af ambulancebehandlere med særlig kompetence (paramedicinere), opgave-
specifik autorisation af behandlerfarmaceuter, genordination af receptpligtig medi-
cin, ordination af dosisdispensering med tilskud, organisatorisk ansvar m.v.), som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Både
kommuner og apotekere vil have en økonomisk interesse i, at øge antallet af
patienter med dosisdispensering. Vil ministeren oplyse, om ministeren er tryg ved, at
kommuner fremover kan henvende sig til apotekerne med ønske herom frem for at
henvende sig til patientens læge?”
Svar:
Apotekernes tilbud om dosisdispensering baserer sig på, at borgeren som udgangs-
punkt henvender sig til apoteket og samtykker til iværksættelse af dosisdispensering.
Lovforslaget er dog ikke til hinder for, at en kommune og apoteker sammen kan iden-
tificere et ønsket om øget dosisdispensering på et givent område og drøfter, hvorle-
des apoteket generelt kan understøtte dette. Apoteket skal ses som en del af det
nære sundhedsvæsen, hvorfor et samarbejde med andre aktører naturligt vil kunne
indgå som led i planlægningen af den bedste behandling af patienterne.
Jeg skal i øvrigt bemærke, at et samarbejde kun kan finde sted indenfor rammerne af
de krav, som en autoriseret behandlerfarmaceut vil være forpligtet til at iagttage som
led i patientbehandlingen. Her kan nævnes krav om indhentelse af informeret sam-
tykke og tavshedspligt, som er beskrevet i sundhedslovens afsnit III om patienters
retsstilling.
Jeg kan desuden oplyse, at apotekerne generelt er undergivet regulering af apoteker-
nes uvildighed både i deres rådgivning om lægemidler såvel som apotekernes indkøb
og salg heraf. Denne regulering skal sikre, at også behandlerfarmaceuter tilbyder en
faglig og uvildig rådgivning om lægemidler og brugen heraf.
Ordination af dosisdispensering med tilskud vil være baseret på en læges ordination af
et eller flere lægemidler. Eftersom behandlerfarmaceuten bliver forpligtet til at orien-
tere patientens egen læge om ordination af dosisdispensering med tilskud, som er ini-
tieret af behandlerfarmaceuten, vil lægen være bekendt med ordinationen. Lægen har
på den baggrund mulighed for at reagere, hvis lægen finder, at kriterierne for ordina-
tionerne ikke er tilstede, herunder iværksætte afslutning af dosisdispenseringen.
L 63 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om ministeren er tryg ved, at kommuner fremover kan henvende sig til apotekerne for at få mere dosisdispensering, da både kommuner og apotekere vil have en økonomisk interesse i at øge antallet af patienter med dosisdispensering, til sundhedsministeren
Jeg er derfor tryg ved, at behandlerfarmaceuten vil kunne ordinere dosisdispensering
med tilskud til patienten på baggrund af patientens samtykke og hensynet til bedre
medicinindtagelse og compliance hos patienten.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emilie Norré Sørensen
Side 2