Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 61
Offentligt
1959231_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-10-2018
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPIKR
Sagsnr.: 1803619
Dok. nr.: 731534
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 61) (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 2 (L 61):
”Vil
ministeren uddybe rækkevidden og konsekvenserne ved forslaget om indførelse
af gebyrhjemmel for en række af Lægemiddelstyrelsens myndighedsopgaver?”
Svar:
Lægemiddelstyrelsens opgaver i relation til medicinsk udstyr er udelukkende gebyrfi-
nansieret. Lægemiddelstyrelsen vil derfor ikke kunne finansiere sine myndighedsop-
gaver, hvis der ikke er hjemmel til at opkræve gebyr.
Med lovforslaget vil der blive skabt hjemmel til at opkræve gebyr for varetagelse af
Lægemiddelstyrelsens myndighedsopgaver med gennemførelse af EU-retlige regler
om medicinsk udstyr, herunder gennemførelse af forordningerne om medicinsk ud-
styr. Der bliver også skabt hjemmel til at opkræve gebyr for styrelsens udgifter til be-
handling af anmodninger om eksportcertifikater og til tilsyn og kontrol af, at importø-
rer og distributører overholder EU-retlige regler om medicinsk udstyr som følge af
forordningerne.
I øjeblikket bliver der arbejdet hårdt på at få rammerne på plads inden forordnin-
gerne finder anvendelse fra hhv. 2020 og 2022, og Lægemiddelstyrelsen har et ekstra
ressourcetræk, der ikke kan gebyrfinansieres uden den foreslåede lovændring. Blandt
andet deltager Lægemiddelstyrelsen i EU-arbejdet med at forberede og vedtage ud-
fyldende retsakter. Derudover deltager Lægemiddelstyrelsen i en række møder i Ko-
ordinationsgruppen for Medicinsk Udstyr (MDCG), som varetager flere implemente-
ringsopgaver, herunder bidrage til udviklingen af retningslinjer, der skal sikre en ef-
fektiv og harmoniseret gennemførelse af forordningerne, bidrage til udviklingen af
nye standarder for medicinsk udstyr, fælles specifikationer og videnskabelige ret-
ningslinjer for kliniske afprøvninger, deltage i en ny EU-procedure for udpegning af
bemyndigede organer og deltage i udarbejdelsen af funktionsspecifikationer for den
fælles europæiske database for medicinsk udstyr, EUDAMED, i samarbejde med Kom-
missionen.
Lægemiddelstyrelsen skal derudover foretage nødvendige IT-tilpasninger af nationale
systemer for at kunne benytte EUDAMED-databasen.
Det er vigtigt at understrege, at fastsættelsen af Lægemiddelstyrelsens gebyrer skal
følge Budgetvejledningen. Det følger af afsnit 2.3.1.2. i Budgetvejledningen, at geby-
L 61 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om rækkevidden og konsekvenserne af at indføre gebyrhjemmel for en række af Lægemiddelstyrelsens myndighedsopgaver, til sundhedsministeren
rer fastsættes således, at der opnås fuld dækning for de omkostninger, der er forbun-
det med det pågældende afgifts- eller gebyrbelagte område. Gebyrer skal således
være omkostningsægte.
De foreslåede bestemmelser i lovforslaget bliver udmøntet ved bekendtgørelser, der
også vil indeholde gebyrtaksterne. Jeg sender kopi af høringsmaterialet til udvalget,
når høringen er startet, hvilket forventeligt sker primo november.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Ida Krems
Side 2