Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 6 Bilag 9
Offentligt
1984045_0001.png
Til lovforslag nr.
L 6
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 6. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har stillet 8 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV, SF og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL og ALT) indstiller lov‐
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener helt
grundlæggende, at det er vigtigt, at vi alle mødes på tværs af
baggrund. Derfor er det også grundlæggende en god ide med
en regel om, at der maksimalt må nyoptages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i en daginstitution eller i en enhed i
daginstitutionen.
For S har det dog også været vigtigt, at der ikke er uhen‐
sigtsmæssige konsekvenser af forslaget i de enkelte kommu‐
ner, som betyder, at gode tilbud med tværfaglige indsatser
må lukke. Derfor forventer S, at dispensationsmuligheden,
som er en del af lovforslaget, kommer i anvendelse, således
at kommuner kan undlade at lukke tilbud, hvis der er særlige
omstændigheder til stede.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at lov‐
forslaget indebærer, at en stor gruppe forældres mulighed
for at vælge en daginstitution i deres nærområde indskræn‐
kes, hvis de bor i et boligområde, der af et politisk flertal er
defineret som udsat eller som en ghetto. Der indføres der‐
med en uacceptabel forskelsbehandling af børn og forældre.
Det er særdeles problematisk, at der som følge af lovfor‐
slaget vil være børn, der alene på grund af en bestemt bo‐
pælsadresse risikerer at blive afskåret fra at komme i dagtil‐
bud sammen med andre børn fra det område, hvor de bor.
Det vil også kunne få den konsekvens, at der ikke vil kunne
tilvejebringes et sammenhængende forløb for det enkelte
barn i tilknytning til nærmiljøet.
Lovforslaget kan gøre det vanskeligt at opretholde en
række daginstitutioner, fordi kapaciteten ikke kan udnyttes
og institutionerne derfor langsomt kan blive tømt for børn.
En sådan udvikling vil gøre det yderligere vanskeligt for de
berørte daginstitutioner at tiltrække børn, hvis forældre bor
uden for de udsatte boligområder, ligesom det kan gøre det
vanskeligt at fastholde og rekruttere personale til institutio‐
nerne. EL finder det endvidere stærkt beklageligt, at det på
baggrund af lovbehandlingen kan konstateres, at det ikke
har været muligt for Børne- og Socialministeriet at redegøre
for, hvilke daginstitutioner der vil blive omfattet af lovgiv‐
ningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og socialministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX022228
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 6. december 2018
1984045_0002.png
2
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 3, stk. 4,
æn‐
dres »tilskud til pasning« til: »pasning«.
[Sproglig korrektion]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 20, stk. 3,
ind‐
sættes efter »listen over udsatte boligområder«: »i § 61 a«.
[Teknisk ændring]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 23, stk. 4,
indsættes i
1.
og
2. pkt.
efter »jf.«: »§ 61 a i«.
[Teknisk ændring]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 26 a
indsættes i
stk. 1, 1.
pkt., stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 3, 1. pkt.,
efter »listen over udsatte
boligområder«: »i § 61 a«.
[Teknisk ændring]
5)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 26 a
ændres i
stk. 4
Ȥ
27, stk. 2, 3. pkt.,« til: »§ 27, stk. 2, 2. pkt.,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
6)
I
nr. 5
affattes den indledende tekst således:
»I
§ 27, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:«.
[Teknisk ændring]
7)
Nr. 7
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
Til § 2
8)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr. 5,« ordet: »og«, og
»samt § 29, stk. 3, 1. pkt. som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 7« udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede ændring af
§ 3, stk. 4, foreslås det, at ordene »samt satser for tilskud til
privat pasning og tilskud til pasning af egne børn« udgår af
bestemmelsen.
Det foreslås, at formuleringen »samt satser for tilskud til
privat pasning og tilskud til pasning af egne børn« ændres til
»samt satser for tilskud til privat pasning og pasning af egne
børn«, som er den korrekte angivelse af den gældende lov‐
tekst.
Ændringsforslaget er alene en sproglig korrektion.
Til nr. 2
Med det i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede § 20, stk. 3,
indgår en henvisning til listen over udsatte boligområder,
som offentliggøres en gang årligt af transport-, bygnings- og
boligministeren.
Det foreslås, at henvisningen til listen over udsatte bolig‐
områder i ovennævnte bestemmelse præciseres, således at
det tydeligt fremgår, at listen offentliggøres med hjemmel i
§ 61 a i lov om almene boliger m.v.
Ændringsforslaget er alene en teknisk ændring.
Til nr. 3
Med det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 23, stk. 4,
1. pkt., indgår to henvisninger til listen over udsatte bolig‐
områder, som offentliggøres en gang årligt af transport-,
bygnings- og boligministeren.
Det foreslås, at henvisningerne til listen over udsatte bo‐
ligområder i ovennævnte bestemmelse præciseres, således at
det tydeligt fremgår, at listen offentliggøres med hjemmel i
§ 61 a i lov om almene boliger m.v.
Ændringsforslaget er alene en teknisk ændring.
Til nr. 4
Med det i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 26 a, stk.
1, 1. pkt., stk. 2, 1. pkt. og stk. 3, 1. pkt., findes der tre steder
henvisninger til listen over udsatte boligområder, som of‐
fentliggøres en gang årligt af transport-, bygnings- og bolig‐
ministeren.
Det foreslås, at henvisningerne til listen over udsatte bo‐
ligområder i ovennævnte bestemmelser præciseres, således
at det tydeligt fremgår, at listen offentliggøres med hjemmel
i § 61 a i lov om almene boliger m.v.
Ændringsforslaget er alene en teknisk ændring.
Til nr. 5
Med det i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 26 a, stk.
4, foreslås følgende:
»Selvejende og udliciterede daginstitutioner samt priva‐
tinstitutioner, af hvis vedtægter det fremgår, at institutionen
ved optagelse har til formål at tilgodese en eller flere virk‐
somheders medarbejdere, jf. § 27, stk. 2, 3. pkt., og § 27,
stk. 4, 2. pkt., er ikke omfattet af stk. 2 og 3«. Det foreslås at
ændre den nuværende henvisning til § 27, stk. 2, 3, pkt., så
der i stedet henvises til § 27, stk. 2., 2. pkt.
Ændringen er alene en teknisk ændring og er en konse‐
kvens af ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at der i dagtil‐
budslovens § 27, stk. 2, indsættes et nyt 2. pkt., som fastsæt‐
ter følgende:
»Selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagel‐
seskompetence, jf. § 26, stk. 2, kan kun afvise at optage
børn, hvis der ikke er plads i institutionen, eller hvis barnet
har folkeregisteradresse i et udsat boligområde og institutio‐
nen vurderer, at der er risiko for, at institutionen ikke kan le‐
ve op til kravet i § 26 a, stk. 2.« Forslaget medfører, at det
nuværende 2. pkt. bliver til 3. pkt.
Af lovtekniske årsager foreslås det at indsætte det nye
punktum i § 27, stk. 2, som et nyt 3. pkt.
Ændringen er alene en teknisk ændring.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås det at ændre dagtil‐
budslovens § 29, stk. 3, 1. pkt., således at den nuværende
henvisning til § 27, stk. 2, 2. pkt., ændres til § 27, stk. 2, 3.
pkt.
Det foreslås, at ændringen udgår.
L 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 6. december 2018
1984045_0003.png
3
Ændringen er alene en teknisk ændring og er en konse‐
kvens af ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 8
Med det i lovforslaget foreslåede § 2, stk. 2, om lovfor‐
slagets ikrafttræden foreslås det, at det foreslåede krav om,
at der maksimalt må optages 30 pct. børn fra udsatte bolig‐
områder i hver daginstitution eller enhed i en daginstitution i
løbet af et kalenderår, jf. det i lovforslaget foreslåede § 20,
stk. 3, § 26 a, stk. 1-10, § 27, stk. 2, § 27, stk. 4, og § 29,
stk. 3, 1. pkt., får virkning fra den 1. januar 2020.
Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen fra og med
den 1. januar 2020 vil være forpligtet til at efterleve de i lov‐
forslaget foreslåede krav i § 20, stk. 3, § 26 a, stk. 1, og § 26
a, stk. 6-10, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2 og 4.
Forslaget indebærer videre, at selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence og privatinstitu‐
tioner fra den 1. januar 2020 vil være forpligtet til at efterle‐
vede de foreslåede krav i lovforslagets § 26 a, stk. 2-5, og §
26 a, stk. 10, § 27, stk. 2, og § 27, stk. 4, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 4-7.
Det foreslås at lave en ændring af lovforslagets § 2, stk.
2, som indebærer, at henvisningen til lovforslagets § 1, nr. 7,
udgår.
Ændringsforslaget er en teknisk ændring og en konse‐
kvensændring som følge af det foreslåede ændringsforslag
nr. 7, hvor det foreslås, at den i lovforslaget foreslåede æn‐
dring af § 29, stk. 3, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 7, ud‐
går.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og socialministeren sendte den 29.
juni 2018 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
299 (folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
børne- og socialministeren høringssvarene og et høringsno‐
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til
børne- og socialministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1