Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 57 Bilag 6
Offentligt
1966973_0001.png
Til lovforslag nr.
L 57
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 9. november 2018
2. udkast (ændringsforslag)
til
Betænkning
over
Forslag til lov om et nationalt naturfagscenter
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet et ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Ny paragraf
1)
Efter
§ 11
indsættes i kapitel 4 som ny paragraf:
Ȥ 01
Har undervisningsministeren bemyndiget en styrel‐
se under Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser,
der i denne lov er tillagt ministeren, kan styrelsens afgørel‐
ser ikke indbringes for ministeren.
Stk. 2
Undervisningsministeren kan dog fastsætte regler
om, at visse typer af afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, i et nærmere bestemt omfang kan indbrin‐
ges for ministeren. Ministeren kan i den forbindelse fastsæt‐
te regler om adgangen til at klage og fremgangsmåden her‐
ved.«
[Afskæring af klageadgang for visse afgørelser. ]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at indsætte en ny paragraf. Ændringsforsla‐
get vil indebære en ramme for håndtering af klager over de
afgørelser, der træffes af styrelser under Undervisningsmini‐
steriet som led i udøvelse af undervisningsministerens befø‐
jelser efter forslaget til en ny lov om et naturfagscenter.
Det følger af det foreslåede stk. 1, at afgørelser fra en sty‐
relse under Undervisningsministeriet ikke vil kunne indbrin‐
ges for undervisningsministeren i de tilfælde, hvor ministe‐
ren bemyndiger styrelsen til at udøve de beføjelser, der efter
loven er tillagt ministeren.
Der vil navnlig være tale om undervisningsministerens
beføjelser efter lovforslagets kapitel 4 om tilsyn m.v. Det
fremgår af lovforslagets § 10, stk. 1, at undervisningsmini‐
steren fører tilsyn med centeret. Det vil i praksis være Sty‐
relsen for Undervisning og Kvalitet, der i henhold til delega‐
tion vil skulle varetage tilsynet med centeret.
I det omfang styrelsens tilsyn måtte føre til, at styrelsen
finder, at centerets virksomhed ikke er i overensstemmelse
med lovens bestemmelser eller de regler eller aftaler, der er
fastsat eller indgået i henhold hertil, vil styrelsen herefter
kunne udstede påbud til bestyrelsen om at ændre den pågæl‐
dende virksomhed, jf. lovforslagets § 10, stk. 2. Styrelsen vil
også kunne træffe afgørelse om tilbageholdelse af tilskud,
lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud til‐
bagebetalt helt eller delvis, jf. lovforslagets § 10, stk. 3.
DokumentId
Journalnummer
L 57 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1966973_0002.png
2
Endvidere i det omfang styrelsens tilsyn måtte føre til, at
styrelsen finder, at centeret ikke efterkommer påbud fra sty‐
relsen, eller bestyrelsen i væsentlig grad forsømmer at vare‐
tage sine opgaver i overensstemmelse med den øvrige lov‐
givning, der er gældende for centeret, vil styrelsen kunne
træffe afgørelse om sanktioner, jf. lovforslagets § 11.
Tilsynet med centeret vil som nævnt efter delegation
skulle varetages af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Den foreslåede bestemmelse vil herefter indebære, at styrel‐
sens afgørelser ikke kan indbringes for undervisningsmini‐
steren. Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at afskære kla‐
geadgang, der i øvrigt følger af lovgivningen.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at undervisningsmini‐
steren vil kunne fastsætte regler om, at visse typer af afgø‐
relser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen, i et nærme‐
re bestemt omfang kan indbringes for ministeren. Ministeren
kan i den forbindelse fastsætte regler om adgangen til at kla‐
ge og fremgangsmåden herved.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at undervis‐
ningsministeren vil kunne fastsætte regler om fremgangsmå‐
den ved indgivelse af klager, herunder fx at en klage først
skal sende til styrelsen, der så skal vurdere sagen med hen‐
blik på, om afgørelsen skal ændres eller klagen sendes vide‐
re til ministeriet med styrelsens udtalelse, eller fastsætte reg‐
ler om at afgørelser truffet af styrelser under Undervisnings‐
ministeriet ikke kan påklages til ministeriet, så styrelsens af‐
gørelse bliver den endelige administrative afgørelse af sag‐
en.
Det er Undervisningsministeriets opfattelse, at der i over‐
ensstemmelse med gældende ret på øvrige institutionsområ‐
der bør være specifikke klagebestemmelser knyttet til den
foreslåede forberedende grunduddannelse. Der findes i dag
ikke en særskilt bestemmelse i lov om oprettelse af et natio‐
nalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed i for‐
hold til klage over de afgørelser, der træffes som led i udø‐
velse af undervisningsministerens beføjelser efter loven.
Det foreslåede vil indebære og sikre, at undervisningsmi‐
nisteren med henblik på en effektiv og hensigtsmæssig ud‐
nyttelse af ressourcerne kan henlægge opgaver til styrelser
inden for ministeriets ressort. Forslaget vil betyde, at i de til‐
fælde, hvor kompetencen er delegeret fra Undervisningsmi‐
nisteriet til en styrelse, vil styrelsens afgørelser være den en‐
delige administrative afgørelse, ligesom ministeriets afgørel‐
ser har været det.
Bestemmelsen foreslås indført for at bringe lovforslaget i
overensstemmelse med den nyeste lovgivningspraksis på
Undervisningsministeriets område, så der – i overensstem‐
melse med gældende ret på de øvrige institutionsområder
under Undervisningsministeriet – vil blive indført tilsvaren‐
de specifikke klageafskæringsbestemmelser, der knytter sig
til centeret, jf. § 51 d i lov om folkeskolen, § 36 i lov om
kombineret ungdomsuddannelse, § 25 a i lov om almen vok‐
senuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i for‐
hold til fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i
uddannelsen til studentereksamen (avu-loven), § 21 a i lov
om produktionsskoler, § 15 f i lov om vejledning om uddan‐
nelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse
m.v., § 40 b i lov om friskoler og private grundskoler m.v., §
49 a lov om efterskoler og frie fagskoler, § 20 i lov nr. 614
af 8. juni 2016 om kommunale særlige tilbud om grundsko‐
leundervisning til visse udenlandske børn og unge, § 18 a i
lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale
grundskoler, § 7 i lov om udbud af ungdomsuddannelser i
udlandet, § 29 a i lov om ungdomsskoler, § 18, stk. 3, i lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v., § 13 a i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, § 69 b i
lov om erhvervsuddannelser, § 38 b i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, § 57 a i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddan‐
nelse m.v., § 30 b i lov om private institutioner for gymnasi‐
ale uddannelser, § 18 a i lov om pædagogikum i de gymna‐
siale uddannelser, § 8 b i lov om erhvervsfaglig studenterek‐
samen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux), § 73 i
lov om de gymnasiale uddannelser, § 49 i lov om forbered‐
ende ungdomsuddannelse, § 57 i lov om institutioner for
forberedende ungdomsuddannelse og § 33 a i lov om ar‐
bejdsmarkedsuddannelser m.v.
<Parti/partier>
<>
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2018 og var til
1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Undervisningsudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 22.
juni 2018 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del - bilags
140, folketingsåret 2017-18. Den 4. oktober 2018 sendte un‐
dervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla‐
get.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
L 57 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1966973_0003.png
3
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1