Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 57 Bilag 1
Offentligt
1947933_0001.png
Undervisningsministeriet
Oktober 2018
Sagsnr.: 18/11821
Høringsnotat
om
Forslag til lov om et nationalt naturfagscenter
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om et nationalt naturfagscenter har i perioden fra den 22. juni 2018 til
den 27. august 2018 været i ekstern høring hos 190 myndigheder og organisationer. Udkastet er
også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 40 af de hørte myndigheder og organisationer, heraf tre fælles
høringssvar fra flere høringsparter. 16 høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet. En
oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i lovudkastet:
De almindelige bemærkninger er justeret, så Teknologipagt og et generelt samfundsmæssigt
fokus på STEM-området kommer til at fremgå.
I de almindelige bemærkninger er tilføjet dagtilbud som en mulig supplerende målgruppe.
I bemærkningerne er præciseret, at centeret har til opgave at fremme alle elevers, uanset køn,
interesse for naturfag og naturvidenskab.
I bemærkningerne er præciseret, at centeret fortsat har en understøttende rolle i forhold til at
fremme naturvidenskab som en del af børns og unges dannelse samt styrke talentudviklin-
gen.
I bemærkningerne er præciseret, at der ved udpegningen lægges vægt på, at bestyrelsen re-
præsenterer alle led i uddannelseskæden samt arbejdsmarkedet, som er aftagere af unge ud-
dannet inden for naturvidenskab.
I bemærkningerne er præciseret en henvisning til Rigsrevisorloven.
Der er herudover foretaget ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Overordnet set er foreninger og organisationer for skoler, ungdomsuddannelser, videregående
uddannelser, pædagogisk personale, naturfaglige område, menneskerettigheder mv. positive over
for den foreslåede opdatering og ajourføring af lovgrundlaget for det nationale naturfagscenter.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier ser gerne, at ministeriet i det videre arbejde har et særligt
fokus på erhvervsuddannelserne.
KL har i et foreløbigt svar anført, at lovudkastet i højere grad bør sikre en systematisk vidensde-
ling af den udviklede og indsamlede viden om naturvidenskab til alle landets kommuner.
1
L 57 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
1947933_0002.png
Undervisningsministeriet
Oktober 2018
Sagsnr.: 18/11821
Ungdomsskoleforeningen bemærker, at foreningen opfatter lovforslagets anvendelse af betegnel-
sen ”grundskole” fremfor ”folkeskole” som en anerkendelse af de kommunale ungdomsskolers
interesse i at fremme naturvidenskabsstrategien. Ungdomsskoleforeningen fremhæver endvidere,
at foreningen allerede er i dialog med Astra og Velux Foundations om mulige samarbejdsflader.
Skolelederforeningen har gerne set, at regeringens Nationale Naturvidenskabsstrategi udover at
etablering af et nationalt naturfagscenter også indeholdt tilførsel af økonomiske ressourcer til
udmøntningen til folkeskolerne, herunder til kompetenceudvikling af medarbejdere og udbygning
af faglokaler og udstyr. Endvidere ser Skolelederforeningen gerne, at lignende centre oprettes
inden for andre fag og områder, fx inden for dansk, sprogfagene og kreative fag.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Undervisningsministeriet noterer sig den positive modtagelse af lovforslaget.
Hensigten med lovforslaget er at foretage en opdatering og ajourføring af lovgrundlaget for det
nationale naturfagscenter, herunder dets virke og funktion. Formålet hermed er at sikre, at cente-
ret endnu bedre skal kunne håndtere aktuelle og fremtidige udfordringer inden for undervisning i
naturfag og naturvidenskab.
Centeret har fortsat til formål at styrke kvaliteten af undervisning i naturfag og naturvidenskab
samt fremme interessen for og rekrutteringen til uddannelse og beskæftigelse inden for naturvi-
denskab. Centeret vil derfor fortsat have en understøttende rolle i forhold til at fremme naturvi-
denskab som en del af børns og unges dannelse.
Undervisningsministeriet er således enigt i, at det er væsentligt med fokus på langs af uddannel-
sessystemet og dermed også på ungdomsuddannelserne, herunder de erhvervsrettede. Dette er
også afspejlet i lovforslaget.
Centeret skal endvidere fortsat bidrage til at styrke vidensgrundlaget for fornyelse og udvikling af
undervisning i naturfag og naturvidenskab. Det fremgår som en central del af lovforslaget, at
centeret skal indsamle og formidle viden inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab.
Det er derfor centralt, at viden om den gode naturfagsundervisning skal formidles til skoler i lan-
dets kommuner.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
4. Bemærkninger til lovudkastets enkeltelementer
4.1. Centerets formål og opgaver (lovudkastets kapitel 1)
Danske Professionshøjskoler og FOA ser gerne, at lovforslaget også omfatter dagtilbudsområdet.
Danske Professionshøjskoler anbefaler, at genstandsfeltet for centerets vidensgrundlag suppleres
med læreplaner i dagtilbuddet, der ligeledes har fokus på naturfaglig dannelse og læring. Endvide-
re ser foreningen gerne, at pædagogprofessionen blive mere tydelig i centerets opgaver.
2
L 57 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
1947933_0003.png
Undervisningsministeriet
Oktober 2018
Sagsnr.: 18/11821
FOA fremhæver, at den seneste ændring af dagtilbudsloven indeholder bestemmelser om bl.a. en
styrket pædagogisk læreplan, der gælder for alle danske dagtilbud, og hvor der er krav om, at der
skal arbejdes med natur, udeliv og science i dagtilbud. FOA har derfor set den nationale natur-
fagsstrategi og den understøttende lovgivning som en mulighed for at styrke naturfagligheden i
dagtilbuddene.
BUPL foreslår, at der i lovudkastets kapitel 1 tilføjes, at centeret også udvikler pædagogikken som
del af at styrke kvaliteten af undervisningen, og at centeret skal kunne bidrage til at motivere alle
børn og unge i grundskolen og vil formidle viden til hele grundskolen.
Danske SOSU-skoler og B-SOSU foreslår, at lovudkastets § 2 specificeres, så centerets opgaver
også omfatter et særligt fokus på ungdomsuddannelser, herunder de grundlæggende erhvervsud-
dannelser.
DI foreslår ændring af lovudkastets § 1, stk. 2, så
”beskæftigelse” udgår, idet DI er af den opfat-
telse, at centeret
med nuværende kompetencesammensætning ikke vil kunne ”understøtte rekrut-
tering til beskæftigelse inden for naturvidenskab”, og at centerets talentarbejde skal fremgå af
formålsbestemmelsen.
Ingeniørforeningen (IDA) anfører, at det er vigtigt for foreningen at styrke interessen for de na-
turfaglige fag blandt børn og unge. Det er vigtigt for IDA, at Astra også arbejder med teknologi
og anvendt naturvidenskab og matematik. Da dette er med til at skabe interessen for naturfagene
bland eleverne i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne og derved får flere unge til at vælge en
videregående STEM uddannelse.
Danmarks Vejlederforening foreslår, at der i de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.3, om cente-
rets formål tilføjes, at centerets formål om at fremme alle elevers interesse for naturfag og natur-
videnskab på tværs af køn.
Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV), Astra, Naturvidenskabernes Hus og Skoleleder-
foreningen ser gerne, at STEM-begrebet fremstår tydeligere som en del af centerets navn (fx na-
tionalt Science-center), formål og opgaver, og at centeret er et STEM-center på linje med tilsva-
rende centre i udlandet. Der fremhæves i den forbindelse, at naturfag og naturvidenskab både i en
undervisningskontekst og i professionel praksis, ikke kan tænkes uafhængigt af de andre elemen-
ter i STEM-begrebet,
fx er ”teknologi” et integreret element i natur/teknologi-faget
i grundsko-
lens mellemtrin.
DI og Naturvidenskabernes Hus forslår, at Teknologipagten bliver afspejlet i centerets formål.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at centeret får til opgave at udvikle, indsamle og formidle
viden om undervisning i naturfag og naturvidenskab. Heri ligger tillige talentudvikling i grundsko-
len og ungdomsuddannelserne.
3
L 57 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Oktober 2018
Sagsnr.: 18/11821
Ministeriet bemærker, at ungdomsuddannelserne, herunder de grundlæggende erhvervsuddannel-
ser, og dermed også uddannelser, hvor arbejdsmarkedet er direkte aftagere, indgår i lovforslaget
på lige fod med grundskolen.
Dagtilbud er derimod ikke omfattet af centerets opgavevaretagelse. Ministeriet er enigt i, at det vil
være hensigtsmæssigt, at centeret i relevant omfang bidrager hertil i deres virke i tilfælde, hvor det
ligger i forlængelse af centerets formål og øvrige indsatser. Ministeriet kan endvidere tilslutte sig,
at centeret har til opgave at fremme alle elevers, uanset køn, interesse for naturfag og naturviden-
skab.
Der er om centerets fagområder i lovbemærkningerne anført, at naturfag er den alment anvendte
betegnelser for naturfaglige fag i grundskolen, mens der i ungdomsuddannelserne anvendes be-
tegnelsen naturvidenskabelige fag. Betegnelsen naturfag og naturvidenskab favner de naturfaglige
og naturvidenskabelige fag i grundskolen og ungdomsuddannelser med en åbenhed over for til-
grænsende fagområder, særligt teknologi og anvendt naturvidenskab samt matematik, samt over
tid at kunne inddrage nye fagområder, der er relevante i sammenhæng med naturfag og naturvi-
denskab. Naturvidenskab referer desuden mere bredt til naturvidenskabelig forskning, dvs. viden-
skab der har naturen som genstandsfelt og forskningsområde, som også påvirker undervisning i
naturfag og naturvidenskab i grundskolen og ungdomsuddannelserne, herunder grundlæggende
naturvidenskabelige metoder samt forskningsmæssige erkendelser.
Centerets virke omfatter således også tilgrænsende fagområder, herunder teknologi og anvendt
naturvidenskab og matematik. Det bemærkes samtidig, at teknologi og matematik er fagområder,
som også har væsentlige relationer til andre fagområder, og derfor anses det ikke for hensigts-
mæssigt alene at placere teknologi og matematik i relation til undervisning i naturfag og naturvi-
denskab.
Et væsentligt formål med lovforslaget er at sikre, at centeret endnu bedre skal kunne håndtere
aktuelle og fremtidige udfordringer inden for undervisning i naturfag og naturvidenskab. En om-
tale af Teknologipagt eller en aktuel begrebsanvendelse med sammenstilling af natur-
fag/naturvidenskab med teknologi, engineering og matematik (STEM) vil ikke være hensigtsmæs-
sigt i forhold til at sikre den ønskede fleksibilitet i lovgivningen over tid. Ministeriet deler opfat-
telsen af, at Teknologipagt og et generelt samfundsmæssigt fokus på STEM-området også kan
have indflydelse på naturfagscenterets virke ligesom fagelementerne, der inkluderes i STEM-
begrebet, i nogen udstrækning kan indgå en samlet tilgang til undervisningen her indenfor. Mini-
steriet bemærker, at teknologi og matematik er omtalt i lovforslagets bemærkninger og kan indgå i
centerets virke, hvor det vurderes fagligt hensigtsmæssigt i sammenhæng til undervisning i natur-
fag og naturvidenskab. Desuden bemærker ministeriet, at fx Norge, som anses for at være fore-
gangsland i forhold til faglige videncentre inden for undervisning, tilsvarende har et naturfagscen-
ter samt desuden også et matematikcenter.
Lovforslagets almindelige bemærkninger er justeret, så Teknologipagt og et generelt samfunds-
mæssigt fokus på STEM-området kommer til at fremgå tydeligt, men uden at lovteksten ændres
for fortsat at sikre fleksibilitet i loven.
4
L 57 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
1947933_0005.png
Undervisningsministeriet
Oktober 2018
Sagsnr.: 18/11821
Endvidere er der i lovforslagets almindelige bemærkninger tilføjet dagtilbud som en mulig supple-
rende målgruppe, som naturfagscenteret kan inddrage i deres virke i tilfælde, hvor det ligger i
forlængelse af formålet og øvrige indsatser. Dette gælder ligeledes for pædagoguddannelse.
Derudover er det i de almindelige bemærkninger og i de specielle bemærkninger til § 1, stk. 2,
præciseret, at centeret har til opgave at fremme alle elevers, uanset køn, interesse for naturfag og
naturvidenskab, og at centeret fortsat har en understøttende rolle i forhold til at fremme naturvi-
denskab som en del af børns og unges dannelse, samt styrke talentudviklingen.
4.2. Centerets styrelse (lovudkastets kapitel 2)
Danske Gymnasier fremhæver, at foreningen er repræsenteret i den nuværende bestyrelse for
Astra, og at foreningen ser frem til ligeledes at være repræsenteret i det kommende nationale na-
turfagscenters bestyrelse.
Danske SOSU-skoler og B-SOSU foreslår, at lovudkastets § 3, der fastlægger centerbestyrelsens
sammensætning, afspejler den brede brugerkreds, dvs. såvel de almene som de erhvervsrettede
ungdomsuddannelser.
Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) ser gerne, at naturvidenskabelig og teknologisk
dannelse får en mere fremtrædende plads i beskrivelsen af centerets virke. ATV foreslår derfor, at
lovudkastets § 3, stk. 1, ændres, så at Erhvervsministeriet gives mulighed for at udpege et medlem
af centerbestyrelsen, og at Undervisningsministeriet herefter udpeger op til 4 bestyrelsesmed-
lemmer, hvorved det skal indikere erhvervslivets involvering på området på samme måde som i
Teknologipagten.
Undervisningsministeriets bemærkninger:
Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 1, at centerbestyrelsens medlemmer udpeges i deres person-
lige egenskab.
Undervisningsministeriet er enigt i, at medlemmerne af bestyrelsen skal besidde høj faglighed i
forhold til centerets opgaver.
Det er derfor i de specielle bemærkninger til § 3, stk. 1, præciseret, at der ved udpegningen lægges
vægt på, at bestyrelsen repræsenterer alle led i uddannelseskæden samt arbejdsmarkedet, som er
aftagere af unge uddannet inden for naturvidenskab.
5