Mange tak.
Naturvidenskab er ikke bare et fag for verdensfjerne nørder uden kontakt til virkeligheden.
Naturvidenskab
er
virkeligheden.
Derfor er det også vigtigt, at det fylder meget i danske børns skolegang.
Alle børn og unge skal have en naturvidenskabelig viden og dannelse, for det er nemlig også nøglen til et spændende liv og en fremtid rig på oplevelser og muligheder.
Men der er brug for, at endnu flere børn og unge bliver dygtige til naturfag og de naturvidenskabelige fag.
Vi skulle meget gerne have flere børn og unge til at interessere sig for fysik, kemi og geografi i grundskolen og de naturvidenskabelige fag på ungdomsuddannelserne.
Derfor lancerede regeringen i marts i år en national naturvidenskabsstrategi.
Strategien består af en række indsatsområder.
Et af de konkrete initiativer var at målrette og styrke det nationale naturfagscenter, som i dag hedder Astra, og det gør vi med dette lovforslag.
Men hele strategien var stor og omfattende – 180 mio.
kr.
– og man kan nævne tiltag som »Naturvidenskabens ABC«, som er et initiativ, der netop handler om at drøfte naturfagligheden i grundskolen, lave en såkaldt faglig rygrad, altså hvordan man starter på fagene.
Når et barn træder ind til sin første time i naturfagene, hvad skal der så ske der, og hvordan bygger man videre på den faglighed?
Der har jeg nedsat en gruppe med forskeren Anja Andersen i spidsen, der skal drøfte lige præcis det, altså:
Hvordan får vi skabt den indre sammenhæng i fagene?
Og når de er færdige med at tænke, er der nogle faglærere, der skal tage over, og på den måde håber jeg at få en meget levende fagdebat om naturfagene.
Der ligger også en udvidet talentstrategi for elever, der er særlig optaget af naturfagene, som skal betyde, ikke bare at man som i dag som dygtig naturfagselev kan komme ind på Astra og få en på opleveren, men at der også kan skaffes undervisningsmateriale, som kan bringes ud i klasselokalet, sådan at elever, der er særlig dygtige og særlig interesserede, også kan blive mødt af deres lærere, mens de altså sidder i klassen.
Derudover ligger der et initiativ med de såkaldte supernaturfagslærere, hvor vi laver en endnu længere naturfagsuddannelse til særlig interesserede lærere.
Så der er mange forskellige gode ting i pakken, men det, vi drøfter nu her, er jo altså Astra.
Og jeg vil gerne takke de partier, der bakker op om lovforslaget.
Naturfagscenteret Astras opgave er at udvikle, samle og formidle naturvidenskabelig viden til grundskolerne og ungdomsuddannelserne i hele Danmark.
Det sker bl.a.
gennem målrettede undervisningsforløb, talentkonkurrencer og talentprogrammer.
Centeret har gennemgået en række organisatoriske ændringer, siden det blev oprettet ved lov i 2009.
I 2015 blev Astra lagt sammen med Danish Science Factory og i 2017 med Science Talenter ved Sorø Akademis Skole.
Og det er naturligt, at der sker ændringer af et nationalt naturfagscenter, for formidling af naturvidenskab er et område, der udvikler sig, og der opstår nye behov for, hvad sådan et center skal kunne.
Med dette lovforslag opdaterer og ajourfører vi lovgrundlaget for det nationale naturfagscenter.
Den nuværende beskrivelse af centerets opgaver og formål afspejler de behov, der var aktuelle, da centeret blev oprettet i 2009, og med lovforslaget giver vi centeret nogle mere overordnede formåls- og opgavebeskrivelser.
Det vil i langt højere grad afspejle centerets nuværende form.
Samtidig sikrer vi behovet for fleksibilitet i lovgivningen over tid.
Det vil gøre det muligt for centeret løbende at tilpasse sig i forhold til den måde, de udfører og håndterer opgaverne på.
Desuden vil lovforslaget styrke samarbejdet mellem Undervisningsministeriet og centeret.
Centerets ledelse skal stå for en mere strategisk planlægning.
Det indebærer bl.a.
et årsprogram med en plan for kommende års aktiviteter og indsatsområder.
Jeg ser frem til at udvikle et styrket og mere moderne naturfagscenter, som fortsat kan bidrage til at udbrede viden om naturvidenskab til en masse elever rundt om på landets skoler og ungdomsuddannelser.
Vi skal have sat blus under børns og unges interesse for naturvidenskab.
Tak for ordet.