Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 54 Bilag 1
Offentligt
1947627_0001.png
NOTAT
J.nr. 18-110-000004
Ref. DONI/MORBLO
Den 3. oktober 2018
Høringsnotat
forslag til lov om ophævelse af en række love
på Miljø- og Fødevareministeriets og Udenrigsministeriets
områder
Baggrund
Udkast til forslag til lov om ophævelse af en række love på Miljø- og Fødevareministeriers og Uden-
rigsministeriets områder har til formål at gøre det nemmere for borgere og virksomheder at orientere
sig i lovgivningen på Miljø- og Fødevareministeriets og Udenrigsministeriets ressortområder og der-
med få kendskab til deres rettigheder og pligter. Dette søges opnået ved at ophæve en række ældre
primært støtte- og tilskudslove, som enten ikke længere er i brug eller er under udfasning. For at sikre
statskassen mod tab indeholder lovforslaget dog samtidig nogle overgangsregler for visse af de omfat-
tede love, som gør det muligt at inddrive den udestående fordringsmasse og fremsætte krav om tilba-
gebetaling af ydet tilskud m.v.
Udkastet til lovforslaget har været sendt i høring i perioden 11. juli til 10. august 2018 hos en bred
kreds af interessenter. Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen i samme
periode.
Der er modtaget høringssvar fra Datatilsynet, Udbetaling Danmark (UDK) og en privat borger (PB).
Generelt
PB bemærker, at det er mindre hensigtsmæssigt at ophæve love, men så skrive, at de stadigvæk er gæl-
dende. Det anføres, at hvis man ophæver en regel og markerer den som historisk i Retsinformation, så
gør man det vanskeligere for brugerne at overskue, at nogle af de ophævede regler rent faktisk stadig
kan bruges og dermed er gældende. Det foreslås, at man enten vedtager loven uden overgangsbe-
stemmelser eller fastsætter en slutfrist på f.eks. 1. år.
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at de love, der er medtaget i det foreliggende
lovforslag i al væsentlighed vedrører ældre støtte- og tilskudslove, hvorunder der ikke længere ydes
støtte eller gives tilskud. Det er derfor ministeriets vurdering, at det overordnet set vil være mest
brugervenligt at ophæve lovene, idet der ellers kan opstå tvivl om, hvorvidt der fortsat kan søges om
støtte eller tilskud efter de enkelte love. Af samme grund er der også praksis i ministeriet for at op-
hæve sådanne love, hvor der kun resterer en begrænset mængde udestående fordringer, og over-
gangsbestemmelserne er indsat i ophævelsesloven for at sikre statskassen mod tab. Der henvises til
lov nr. 849 af 20. december 1989 og lov nr. 199 af 7. april 1999.
Bemærkningen har ikke ført til ændringer i lovforslaget.
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR 20814616 • EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lbst.dk
L 54 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1947627_0002.png
Høringssvaret fra PB indeholder endvidere en række generelle betragtninger om regelforenkling, som
ikke specifikt vedrører det foreliggende lovforslag. Disse bemærkninger behandles derfor ikke i hø-
ringsnotatet.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 6
lov om statsgaranti for gældssaneringslån til jordbrugere
UDK bemærker, at der i dag administreres en mindre restportefølje af tilgodehavender i henhold til
indfriede statsgarantier, som var ydet i henhold til lov om statsgaranti for gældssaneringslån til jord-
brugere. Restfordringerne er opstået i forbindelse med indgåelse af frivillige afviklingsordninger eller
etablering af indefrysning/spærreprioriteter med henblik på at minimere statskassens tab. Da der
fortsat administreres en mindre restportefølje under ordningen, opfordrer UDK til, at overgangsbe-
stemmelserne i lovforslagets § 16, stk. 4 og 6, tilpasses, således at disse også omfatter lovforslagets § 6
om ophævelse af lov om statsgaranti for gældssaneringslån til jordbrugere.
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at UDK’s opfordring om ændring af overgangs-
bestemmelsen i lovforslagets § 16, stk. 4, er taget til følge, således at lovforslagets bemærkninger
vedr. § 6 er uddybet med en beskrivelse af restfordringerne, og overgangsbestemmelsen i den nuvæ-
rende § 15, stk. 2, er tilpasset i overensstemmelse med UDK’s forslag.
For så vidt angår opfordringen om indsættelse af en henvisning til § 6 i overgangsbestemmelsen i
lovforslagets § 16, stk. 6, bemærkes, at lov om landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v. (hø-
ringsudkastets § 10) og lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank (høringsudkastets § 13) er udgået
af lovforslaget, jf. bemærkningerne nedenfor til § 10 og § 13. Ligeledes er datoen for ophævelse af lov
om refinansiering af realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme (høringsudkastets § 9) og lov om
støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.
(høringsudkastets § 11) udskudt indtil 1. januar 2022. Endeligt resterer der kun ét forhold under in-
novationsloven (høringsudkastets § 7), og der findes ikke gældende bekendtgørelser udstedt efter lov
om statsgaranti for gældssaneringslån til jordbrugere (høringsudkastets § 6), lov om støtte til miljø-
forbedrende investeringer i mindre landbrug m.v. (høringsudkastets § 12) og lov om støtte og stats-
garanterede lån til fiskeriet (høringsudkastets § 15). Det er på denne baggrund ministeriernes opfat-
telse, at overgangsbestemmelserne i høringsudkastets § 16, stk. 5 og 6, er overflødige, og de er derfor
ikke medtaget i det fremsatte lovforslag.
Til § 10
lov om visse landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v.
UDK bemærker, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at ophæve lov om visse landdistriktsrelaterede
tilskudsordninger m.v., da der resterer en ikke ubetydelig portefølje af statsgaranterede etableringslån
til yngre jordbrugere, som UDK varetager administrationen af. Aktiviteten er efter det oplyste af daglig
karakter, og porteføljen udgjorde ultimo 2017 i alt 800 lån og et samlet udlån på 733 mio. kr. UDK
bemærker endvidere, at det er deres opfattelse, at en ophævelse af loven vil bidrage til at mindske gen-
nemsigtigheden for låntagerne, og at det er vigtigt, at disse har let adgang til at orientere sig om de
hjemler og regelsæt, der er gældende for ordningen. UDK opfordrer på den baggrund til, at loven vide-
reføres.
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at på grund af størrelsen af de samlede udestå-
ende fordringer og den fortsatte administration under loven er det fremsatte lovforslag tilpasset i
overensstemmelse med UDK’s forslag,
og lov om visse landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v.
er ikke medtaget i det fremsatte lovforslag.
Til § 13
lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank
2
L 54 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1947627_0003.png
UDK bemærker, at det ikke er hensigtsmæssigt at ophæve lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank,
da der finder aktivitet sted i et noget større omfang end aktiviteten i de øvrige ordninger, der omfattes
af ophævelseslovforslaget. Det oplyses, at der er daglig aktivitet i ordningen, og at der pt. er et samlet
udlån på ca. 228 mio. kr. fordelt på 312 lån. Det anføres, at der foretages løbende sagsbehandling ved-
rørende de resterende udlån, som f.eks. kan være sagsbehandling i forbindelse med gældsovertagelse,
overførsel af lån fra et fartøj til et andet fartøj, kvotesalg, ordinære og ekstraordinære indfrielser af lån,
kvittering af pantebreve, udsendelse af terminsopkrævninger og opfølgning herpå, håndtering af nød-
lidende udlån m.v. Hertil kommer administration af de særlige fiskeribankobligationer, der blev ud-
stedt for at finansiere udlånene. Fiskeribankobligationerne var oprindeligt statsgaranterede, men er
efter bankens nedlæggelse de facto statsobligationer. Der resterer 2 serier med en cirkulerende obliga-
tionsmængde på ca. 236 mio. kr. Obligationerne er fondsbørsnoterede i Nasdaq og administreres i
henhold til aftale af Danske Bank. Danmarks Nationalbank holdes løbende orienteret om den cirkule-
rende obligationsmængde. Der er stadig en betydelig portefølje udlån/obligationer, og der er stadig
betydelig aktivitet på især udlånssiden. Det må på den baggrund anses for vigtigt, at låntagere og obli-
gationsejere har let adgang til at orientere sig om de hjemler og regelsæt, der er gældende for ordnin-
gen. Dette sker mest hensigtsmæssigt ved at videreføre loven indtil videre. Skulle Udenrigsministeriet
fastholde ønsket om en ophævelse af lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank, finder UDK det vig-
tigt, at hjemmelsgrundlaget for UDK’s fortsatte administration af ordningen er sikret i overgangsbe-
stemmelserne. Derudover bør det særskilt sikres, at børsnoteringen af obligationerne ikke er til hinder
for en ophævelse af loven.
Udenrigsministeriet skal hertil bemærke, at på grund af størrelsen af den samlede udestående for-
dringsmasse og den fortsatte væsentlige aktivitet under loven, tages UDK’s opfordring til en videre-
førelse af loven til følge, og lovforslaget er tilpasset i overensstemmelse med UDK’s forslag.
Til § 16, stk. 3 (nu § 15, stk. 1)
overgangsbestemmelse om fortsat anvendelse vedr. tilskud og tilsagn
om tilskud
UDK bemærker, at der i bestemmelsen bør henvises til lovforslagets § 12, der omhandler den foreslåe-
de ophævelse af lov om støtte til miljøforbedrende investeringer i mindre landbrug m.v., da ordningen
indeholdt et tilskudselement.
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at støtte i form af tilskud efter loven kun kunne
ydes i 10 år til investering, der blev påbegyndt og afsluttet i perioden fra 1. december 1985 og til 1.
oktober 1995. Tilskudsadministrationen blev varetaget af ministeriet selv. Det er ministeriets vurde-
ring, at det er unødvendigt at indsætte en henvisning til loven i den nuværende overgangsbestem-
melse i § 15, stk. 1, idet der ikke længere er aktive sager om tilskudsordningen.
Til § 16, stk. 4 (nu § 15, stk. 2)
overgangsbestemmelse om fortsat anvendelse vedr. statsgaranterede
lån
UDK foreslår, at § 11 vedrørende lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økologisk pro-
duktion inden for jordbrug og fiskeri m.v. tillige omfattes af overgangsbestemmelsen.
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at der efter § 2 i lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v. kunne ydes garanti
for lån, der optoges af jordbrugeren med henblik på gennemførelse af forbedringsplaner for jord-
brugsbedrifter.
Lovens kapitel 1 om forbedringsplaner for jordbrugsbedrifter blev ophævet ved bekendtgørelse nr.
964 af 27. oktober 2000 efter bemyndigelse i § 28, stk. 2, nr. 1, i lov nr. 338 af 17. maj 2000. De op-
hævede lovbestemmelser er dog fortsat gældende for de garantier, der blev ydet for lån til gennem-
3
L 54 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1947627_0004.png
førelse af forbedringsplaner for jordbrugsbedrifter efter lovens § 2 inden bestemmelsernes ophævel-
se, jf. § 28, stk. 3, i lov nr. 338 af 17. maj 2000.
Som det fremgår ovenfor, så er lov om landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v. udgået af det
fremsatte lovforslag, jf. bemærkningerne ovenfor til høringsudkastets § 10. Idet overgangsbestem-
melsen i § 28, stk. 3, i lov om landdistriktsrelaterede tilskudsordninger m.v., som viderefører regler-
ne om forbedringsplaner for jordbrugsbedrifter, således ikke berøres af lovforslaget, er det Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at UDK’s administration af garantier for lån til gennemførelse af
forbedringsplaner for jordbrugsbedrifter ydet efter § 2 i lovbekendtgørelse nr. 192 af 26. marts 1999
er upåvirket af forslaget til ophævelse af lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til økolo-
gisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.
UDK bemærker endvidere, at den administration, som UDK varetager i henhold til de love, der er
nævnt i lovforslagets § 9 (lov om refinansiering af realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme) og 13 (lov
om Kongeriget Danmarks Fiskeribank), ikke kun vedrører statsgarantier, men også omfatter bl.a. ad-
ministrationen af obligationer og lån. Det foreslås derfor, at formuleringen af overgangsbestemmelsen
i lovforslagets § 16, stk. 4, udvides, så formuleringen bliver så bred, at den fuldt ud dækker den admi-
nistration, der varetages af UDK i dag.
Miljø- og Fødevareministeriet skal for så vidt angår lov om refinansiering af realkreditlån m.v. i
landbrugsejendomme bemærke, at ordlyden af overgangsbestemmelsen er ændret, således at verse-
rende sager i første instans efter lov om refinansiering af realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme
kan færdigbehandles og påklages efter de hidtil gældende regler, ligesom Miljø- og Fødevareklage-
nævnet vil kunne træffe afgørelse i disse sager efter de hidtil gældende regler, også efter lovens op-
hævelse.
Vedrørende Lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank bemærkes, at denne lov er taget ud af lov-
forslaget, jf. bemærkningerne ad § 13 ovenfor.
Med disse tilpasninger er det ministeriets vurdering, at der ikke kan herske tvivl om hjemmelsgrund-
laget for UDK’s fortsatte administration af den udestående fordringsmasse.
Til § 16, stk. 5
overgangsbestemmelse vedr. bemyndigelse til fortsat at fastsætte regler vedr. tilskud
UDK foreslår, at overgangsbestemmelsen i § 16, stk. 5, tilføjes en henvisning til § 12 vedr. lov om støtte
til miljøforbedrende investeringer i mindre landbrug m.v.
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at UDK’s forslag ikke er imødekommet, da be-
myndigelsen til at fastsætte regler efter de i medfør af lovforslaget ophævede love ikke er medtaget i
det fremsatte lovforslag. Dette skyldes bl.a. de øvrige tilpasninger, der er foretaget i lovforslaget
efter høring som beskrevet ovenfor vedrørende høringsudkastets § 6. Da der i øvrigt ikke er gælden-
de bekendtgørelser udstedt efter lov om støtte til miljøforbedrende investeringer i mindre landbrug
m.v. (høringsudkastets § 12), er det Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at den pågældende
bestemmelse i høringsudkastets § 16, stk. 5, er overflødig, og den er derfor ikke medtaget i det frem-
satte lovforslag.
Til § 16, stk. 6 - overgangsbestemmelse
UDK foreslår,
at udtrykket ”udløst statsgarantilån” i bestemmelsen erstattes af formuleringen
”statslån fra indfriede eller indløste statsgarantier”.
4
L 54 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at UDK’s forslag ikke er imødekommet, da be-
myndigelsen i § 16, stk. 6, til at fastsætte regler efter de i medfør af lovforslaget ophævede love ikke
er medtaget i det fremsatte lovforslag. Dette skyldes bl.a. de øvrige tilpasninger, der er foretaget i
lovforslaget efter høring som beskrevet ovenfor vedrørende høringsudkastets § 6.
5