Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 53 Bilag 6
Offentligt
1972075_0001.png
Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 14. november 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr
(Smittebeskyttelse, forenkling af reglerne om sundhedsrådgivning og påbud om rådgivning om Salmonella Dublin)
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Radikale Venstre
Socialdemokratiets og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget med følgende bemærkninger.
For S og RV er det afgørende, at lovforslaget ikke betyder,
at dyrevelfærden i danske stalde forringes. Derfor ønsker S
og RV, at partierne bag veterinærforliget løbende orienteres
om effekterne af dette lovforslag i forhold til dyrevelfærden.
I tilfælde af at dyrevelfærden forværres som følge af æn-
dringen, ønsker S og RV, at lovforslagets del omkring sund-
hedsrådgivningsaftaler tages op med partierne bag veteri-
nærforliget.
For S og RV er det ligeledes vigtigt at følge udviklingen i
forhold til husdyr-MRSA nøje. Det er en problemstilling,
partierne tager yderst alvorligt.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
støtter lovforsalget. EL og ALT har dog en række bekym-
ringspunkter.
Lovforslaget rummer nogle positive tiltag omkring regler
for smittebeskyttelsesplaner for svinebesætninger, herunder
at planerne skal indeholde, at landmanden skal tage et bad
efter endt arbejdsdag. Men EL og ALT finder slet ikke, at
dette tiltag er tilstrækkeligt, hvis man for alvor skal begræn-
se smitten af MRSA fra svinestalde og minkfarme, da det
blot er en symptombehandling i forbindelse med en svine-
og minkproduktion, som i stor udstrækning er en katastrofe
for vores miljø, som dyrevelfærdsmæssigt er helt utilstede-
lig, og som også udgør en stor sundhedsmæssig risiko for
befolkningen.
EL og ALT minder om, at det ikke er ret længe siden, at
der kom en ny opgørelse, der viste, at stort set hver eneste
svinebesætning i det her land nu er smittet med MRSA. Et
bad efter endt arbejdsdag kommer altså ikke til at løse pro-
blemet. Vi kommer ikke problemerne med MRSA og antibi-
otikaresistens i svineproduktionen til livs, før vi helt grund-
læggende får omstillet produktionen.
EL og ALT finder endvidere, at den del af lovforslaget,
der omhandler forenkling af sundhedsrådgivningsaftaler for
svine- og kvægbesætninger og minkfarme, er uhensigtsmæs-
sig. EL og ALT minder om, at man i en lang årrække har set
alvorlige problemer hos en stor del af svinebesætningerne,
og det er blot en uge siden, at det kom frem, at der i år er
hele 43 pct. af svinebesætningerne, der har så alvorlige dy-
revelfærdsproblemer, at de får sanktioner, fordi de ikke
overholder reglerne. EL og ALT mener således, at det er
stærkt betænkeligt, at sundhedsrådgivningskategorierne skal
bortfalde, så det fremover er besætningsejerens ansvar i
samarbejde med egen dyrlæge at aftale rådgivning ud over
basisniveauet, uden at der etableres anden form for sikker-
hed for, at landmændene får den nødvendige rådgivning.
EL og ALT mener ikke, at det er forsvarligt, at der ikke
er sikkerhed for, at landmændene får den nødvendige råd-
givning, og EL og ALT mener, at det direkte modarbejder
andre hensigter i veterinærforliget, såsom at sikre dyrevel-
færd og reducere antibiotikaforbruget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2018 og var til
1. behandling den 26. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
AX022025
L 53 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 14. november 2018
1972075_0002.png
2
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
10. juli 2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del – bi-
lag 594, folketingsåret 2017-18. Den 6. september 2018
sendte miljø- og fødevareministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
miljø- og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Lise Bech (DF) René Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Carsten Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Orla Østerby (KF)
Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S)
Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Christian Poll (ALT)
Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1