Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 53 Bilag 5
Offentligt
1967705_0001.png
Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [14. november 2018]
2. udkast
(Betænkningsbidrag fra S og EL)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr
(Smittebeskyttelse, forenkling af reglerne om sundhedsrådgivning og påbud om rådgivning om Salmonella Dublin)
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Indstillinger
Et
[.. ]tal
i udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
uændret.
Et
[... ]tal
i udvalget indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiet støtter lovforslaget med følgende be‐
mærkninger. For S er det afgørende, at lovforslaget ikke be‐
tyder, at dyrevelfærden i danske stalde forringes. Derfor øn‐
sker Socialdemokratiet, at partierne bag veterinærforliget lø‐
bende orienteres om effekterne af dette lovforslag i forhold
til dyrevelfærden. I tilfælde af at dyrevelfærden forværres
som følge af ændringen, ønsker Socialdemokratiet, at lov‐
forslagets del omkring sundhedsrådgivningsaftaler tages op
med partierne bag veterinærforliget.
For S er det ligeledes vigtigt at følge udviklingen i for‐
hold til husdyr-MRSA nøje. Det er en problemstilling vi tag‐
er yderst alvorligt.
Enhedslisten
Enhedslisten kan ikke støtte lovforslaget, selvom lovfor‐
slaget rummer nogle positive tiltag omkring regler for smit‐
tebeskyttelsesplaner for svinebesætninger, herunder at pla‐
nerne skal indeholde, at landmanden skal tage et bad efter
endt arbejdsdag. Men Enhedslisten finder slet ikke, at dette
tiltag er tilstrækkeligt, hvis man for alvor skal begrænse
smitten af MRSA fra svinestalde og minkfarme, da det blot
er en symptombehandling af en svine- og minkproduktion,
som i stor udstrækning er en katastrofe for vores miljø, som
dyrevelfærdsmæssigt er helt utilstedelig, og som også udgør
en stor sundhedsmæssig risiko for befolkningen.
EL minder om, at det ikke er ret længe siden, at der kom
en ny opgørelse, der viste, at nu er stort set hver eneste svi‐
nebesætning i det her land smittet med MRSA. Et bad efter
endt arbejdsdag kommer altså ikke til at løse problemet. Vi
kommer ikke problemerne med MRSA og antibiotikaresi‐
stens i svineproduktionen til livs, før vi helt grundlæggende
får omstillet produktionen.
EL finder endvidere, at den del af lovforslaget, der om‐
handler forenkling af sundhedsrådgivningsaftaler for svine-
og kvægbesætninger samt minkfarme, er uhensigtsmæssig.
Enhedslisten minder om, at vi i en lang årrække har set al‐
vorlige problemer hos en stor del af svinebesætningerne, og
det er blot en uge siden, at det kom frem, at der i år er hele
43 pct. af svinebesætningerne, der har så alvorlige dyrevel‐
færdsproblemer, at de får sanktioner, fordi de ikke overhol‐
der reglerne. EL mener således, at det er stærkt betænkeligt,
at sundhedsrådgivningskategorierne skal bortfalde, så det
fremover er besætningsejerens ansvar i samarbejde med
egen dyrlæge at aftale rådgivning ud over basisniveauet,
uden at der etableres anden form for sikkerhed for, at land‐
mændene får den nødvendige rådgivning.
EL mener ikke, at det er forsvarligt, at der ikke er sikker‐
hed for, at landmændene får den nødvendige rådgivning, og
EL mener, at det direkte modarbejder andre hensigter i Ve‐
DokumentId
Journalnummer
L 53 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
1967705_0002.png
2
terinærforliget såsom at sikre dyrevelfærd og reducere anti‐
biotikaforbruget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2018 og var til
1. behandling den 26. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud‐
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
10. juli 2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del – bi‐
lag 594 (folketingsåret 2017-18). Den 6. september 2018
sendte miljø- og fødevareministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
miljø- og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Lise Bech (DF) René Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Carsten Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Orla Østerby (KF)
Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S)
Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Christian Poll (ALT)
Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1