Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 52
Offentligt
1978918_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 29. nov ember 2018
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 52, forslag til folketingsbeslutning om
forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af hav miljøet stillet den 5. november af Trine Torp
(SF).
Spørgsm ål nr. 1 til L 52
”Offentliggørelsesordningen
omfatter alene alv orlige overtrædelser af sv ovlreglerne. Mener
ministeren, at det er problematisk, at der med lovforslaget er mulighed for, at rederier
kan ov ertræde svovlreglerne, men bevidst holde sig under grænsen for offentliggørelsesordningen,
og på den måde undgå at bliv e ramt af hensigten med lovforslaget?”
Sv ar
Nej, dette finder jeg ikke problematisk. Lovforslaget har til hensigt, at det er de alv orlige overtrædelser,
som bliv er offentliggjort.
Der skal en meget lille forurening af det tilladte brændstof til, før det kan føre til, at en olieprøve v iser
et indhold ov er 0,10 % sv ov l. Er der grundlag for en anmeldelse af en sådan ov ertrædelse, vil dette
bliv e anmeldt til politiet som hidtil.
Dernæst er det meget v anskeligt for rederiet at spekulere i dette, da skibsbrændstof i et interv al med et
sv ovlindhold mellem 0,11 % og 0,49 % ikke er gængs på markedet. Besparelsen for rederiet v il
samtidigt v ære meget lille, hv is det skulle v ære muligt for rederiet at spekulere i dette, fx v ed en for sen
change-over procedure
1
ved indsejlingen til SOx -kontrolområdet.
Sidst v il bødeniveauet stige i gentagelsestilfælde, og et rederi, som tidligere har fået en eller flere bøder
udstedt lige under grænsen for offentliggørelse, vil blive omfattet af lov forslaget, når sagens
omstændigheder v edrørende antal overtrædelser og overtrædelsen s karakter tilsiger dette.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
1
Change-over procedure skal ske inden, at et skib er på vej ind i et SOx -kontrolområde og er skiftet fra det tilladte
brændstof udenfor SOx -kontrolområde (nuværende grænseværdi er her 3,5 % sv ovl) til brændstof m ed m aksimalt
0,1 0 % sv ovl. Change-over proceduren skal ske så betids, at skibet sejler på brændstof m ed maksimalt 0,10 %
sv ov l ved indsejlingen til SOx-kontrolområdet.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk