Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 52 Bilag 1
Offentligt
1947819_0001.png
Høringsnotat
Eksport og Miljøtek
J.nr. 2018 - 9213
Ref. LAHAL
Den 28. august 2018
Høringsnotat om lovforslag om ændring af havmiljølovens § 45 c
(offentliggørelse af rederier)
Lovforslaget giver miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte regler for offentliggørelse
af rederier, som overtræder visse regler i svovlbekendtgørelsen.
Lovforslaget har været i høring fra d. 18. juni til d. 8. august 2018, kl. 12.00.
Der er modtaget høringssvar fra:
- CO-industrien
- Danske Rederier
- Dansk Metal
- Datatilsynet
- Drivkraft Danmark (tidl. Energi- og Olieforum)
Høringsnotatet vil blive gjort offentligt tilgængeligt på høringsportalen
https://hoeringsportalen.dk/
og på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Høringssvar vil blive offentliggjort i deres fulde længde. I
nærværende høringsnotat er forkortede uddrag fra høringssvarene medtaget.
Høringsnotatet er opdelt i tre emneafsnit
1) Bødeniveauet.
2) Offentliggørelse af overtrædelser
3) Datatilsynets bemærkninger.
Miljø- og Fødevareministeriets svar på indkomne høringssvar
En række høringsparter udtrykker generelt støtte til lovforslaget og det fremsatte indhold
Følgende høringsparter har udtrykt støtte til lovforslaget:
- Danske Rederier
- Dansk Metal
- Drivkraft Danmark (tidl. Energi- og Olieforum)
Miljø- og Fødevareministeriets svar
Miljø og Fødevareministeriet kvitterer for støtten til lovforslaget.
Ad 1)
Bødeniveauet
CO-industrien finder, at det indstillede bødeniveau fra Miljøstyrelsens side er for lavt taget i
betragtning, hvor mange penge rederierne kan spare ved at sejle på brændstof med for højt
svovlindhold. CO-industri fremhæver, at bødestørrelsen bør hæves betydeligt og mindst tredobles. CO-
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 52 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
1947819_0002.png
industri fremhæver endvidere at udbyttet af den strafbare handling bør søges konfiskeret (ud over
bøden), selvom det kan være vanskeligt at dokumentere udbyttet af den strafbare handling.
Miljø- og Fødevareministeriets svar
Det skal understreges, at der alene er tale om en indstilling af bødeniveauet til politiet fra
Miljøstyrelsens side. Det er ikke ministeriet, som fastsætter bødeniveauet, det er domstolene. Ved
indstilling af bødernes størrelse til politiet, er der lagt vægt på, at bøderne er proportionelle med
overtrædelsens karakter, herunder den opnåede besparelse i dansk farvand, samt at niveauet er
sammenligneligt med bøder givet i andre lande for samme type af overtrædelse.
Miljø- og Fødevareministeriet følger udviklingen og vil løbende se, om der er behov for, at det
indstillede bødeniveau i politianmeldelsen bør skærpes for de pågældende overtrædelser. Det
bemærkes desuden, at det indstillede bødeniveau på 200.000,- er førstegangsovertrædelser, hvor
svovlprøvens resultat ligger i intervallet mellem 0,50-0,99 % m/m. Ved overskridelser der er på 1,00 %
m/m eller derover indstilles en bøde på 300.000,-. Det indstillede bødeniveau stiger i
gentagelsestilfælde.
Høringssvaret vedrører det indstillede bødeniveau og dermed ikke direkte lovforslagets indhold om
offentliggørelse af rederier, som har overtrådt visse regler i svovlbekendtgørelsen.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Ad 2)
Offentliggørelse af overtrædelser
CO-industrien finder, at alle overtrædelser bør offentliggøres og ikke kun ved alvorlige samt gentagne
overtrædelser, da mindre overtrædelser også kan have miljømæssige konsekvenser.
Miljø- og Fødevareministeriets svar
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at offentliggørelsen af et rederi kun bør ske, når der
er sket en overtrædelse af en vis karakter, og ikke overtrædelser, som kan være forårsaget af en
menneskelig eller teknisk fejl. Som det er anført i bemærkningerne til lovforslaget skyldes dette, at der
efter Miljø- og Fødevareministeriets vurdering her er tale om en væsentlig større forureningsgrad end
ved de lave overskridelser.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Ad 3)
Datatilsynets bemærkninger
Datatilsynet har noteret sig, at det er ministeriets vurdering, at oplysninger om personligt drevne
virksomheder kun undtagelsesvist vil blive offentliggjort, at ministeriet har foretaget en vurdering i
henhold til ”tjeklisten” indeholdt i betænkning nr. 1516/2010 om offentlige myndigheders
offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser m.v., at ministeriet i den forbindelse har vurderet, at
offentliggørelsesordningen er en nødvendig foranstaltning, samt at ministeriet har taget
udgangspunkt i de kriterier, som fremgår af side 168f i betænkning nr. 1565 om
databeskyttelsesforordningen
og de retlige rammer for dansk lovgivning.
Datatilsynet forudsætter at blive hørt i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelser og lignende
generelle retsforskrifter i medfør af bestemmelsen, jf. databeskyttelseslovens1 § 28
(uddrag fra
Datatilsynets høringssvar).
Miljø- og Fødevareministeriets svar
2
L 52 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljø- og fødevareministeren
Miljø- og Fødevareministeriet noterer sig Datatilsynet bemærkninger. Datatilsynet vil blive hørt i
forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelser og lignende generelle retsforskrifter i medfør af
lovforslagets bestemmelse.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
3