Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 51 , L 51 A , L 51 B , L 51 C
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
22. november 2018
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 51 stillet af udvalget den 1. november
2018 efter ønske fra May-Britt Kattrup (LA).
Spørgsmål:
I dag er det kun stutteri, der defineres som erhverv efter planloven. Men
efter at et føl fødes, følger mange år med uddannelse af hesten. En uddan-
nelse som ligger til grund for køb og salg, international handel, internati-
onale toppræstationer i sporten, som igen er basis for produktion af nye
føl. Denne aktivitet/produktion er også erhverv i andre henseender (regu-
lering og skat) og har CVR. Nr., men ikke i planlovsammenhæng. Be-
grænsningen betyder, at landdistrikterne går glip af positive effekter af
hestesektoren såsom Jobskabelse (en fuldtidsstilling pr. 10 heste), udvik-
ling, tilflyttere, aktiviteter bl.a. for et yngre segment, skatteindtægter, be-
boelse og vedligeholdelse af nedlagte landbrugsejendomme. Vil ministe-
ren på den baggrund og under henvisning til henvendelsen af 17. oktober
2018 fra SEGES Heste, jf. L 51
–
bilag 3 redegøre for, hvorfor uddannel-
se af heste, køb og salg af heste, opstaldning af heste og rideundervisning
ikke defineres som erhverv/produktion efter planloven og oplyse, om mi-
nisteren vil tage initiativ til at ændre dette?
Svar:
Stutterier og øvrigt hestehold f.eks. rideskoler, hestepensioner mv. med
over 200 m² staldareal reguleres af husdyrbrugreglerne. Planloven regule-
rer alene hestehold med staldareal under 200 m
2
.
Planlovens landzonebestemmelser sondrer mellem de primære erhverv og
andre erhverv i landzone. Baggrunden herfor er, at et af de centrale for-
mål med landzonebestemmelserne er at forbeholde det åbne land for de
primære erhverv samtidig med, at det er muligt at opnå tilladelse til andre
erhvervsaktiviteter i landzonen. Der er derfor fastsat en række undtagelser
fra kravet om landzonetilladelse, når der er tale om primære erhverv,
mens byggeri til andre erhverv forudsætter landzonetilladelse.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 6 til L 51 kræves der således
f.eks. ikke tilladelse til byggeri, der er
erhvervsmæssigt nødvendigt for
driften af den pågældende landbrugsejendom
m.v., f.eks. stutterier.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk