Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 51 Bilag 8, L 51 A Bilag 8, L 51 B Bilag 8, L 51 C Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [6. december 2018]
2. udkast
(Ændringsforslag fra Radikale Venstre)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk
planlægning
(Strategisk planlægning for landsbyer, planlægning i områder belastet af lugt, støv eller anden luftforurening, helårsbeboelse i
sommerhuse på Læsø, ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner, havplanlægning for transportinfrastruktur m.v.)
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget. Er‐
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-5, 7 og 8,
9, 11 og 12 herunder om deling af lovforslaget. Radikale
Venstre har stillet ændringsforslag nr. 6, 10 og 13-15.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker til det
under A nævnte forslag, at EL ikke kan støtte den del af lov‐
forslaget, som omhandler helårsbeboelse i sommerhuse på
Læsø, ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner, hav‐
planlægning for transportinfrastruktur m.v. EL savner en
grundlæggende analyse af, hvad de udvidede muligheder for
helårsbeboelse i sommerhuse har betydet for lokalområder‐
ne de steder, hvor det har været muligt. EL erkender, at mu‐
ligheden for helårsbeboelse i sommerhusområder kan løfte
lokale områder, men EL mener også, at der samtidig kan
være væsentlige problemstillinger forbundet med eksempel‐
vis at levere kommunal service til de områder, da områderne
typisk ikke er planlagt med helårsbeboelse for øje. EL op‐
fordrer derfor til, at der – inden mulighederne for flere hel‐
årsbeboelser i sommerhuse udvides – udarbejdes en analyse
af, hvilke positive og negative konsekvenser dette har haft
og kan have.
Enhedslisten mener endvidere, at der er behov for ram‐
mer for havplanlægning for transportinfrastruktur, men
samtidig noterer EL sig, at lovforslagets del om maritim
havplanlægning for transportinfrastruktur indskrænker den
offentlige høring af disse projekter ved, at kravet om offent‐
liggørelse i Lovtidende fjernes. EL opfordrer til, at mulighe‐
der for inddragelse af borgerne konkret og generelt udeluk‐
kende udvides og ikke indskrænkes.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker til det
under B nævnte forslag, at EL er positive over for forslaget,
som omhandler den strategiske planlægning af landsbyer i
forbindelse med den kommunale planlægning. Der er over
en million danskere, som bor i landområder og i landsbyer,
og derfor er det vigtigt at tage ordentlig hånd om de rammer,
der er for disse menneskers liv og tilværelse. Det er derfor
helt på tide, at denne del af kommunernes planlægning løf‐
tes på en ordentlig måde, og at der tages aktiv stilling til ud‐
viklingen af de mange landsbyer rundt om i landet.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker til det
under C nævnte forslag, at EL noterer sig, at der med forsla‐
get gives mulighed for at planlægge boliger i de såkaldte
konsekvensområder, som er belastet af støv, uren luft og
støj. Det er efter EL’s opfattelse en helt forkert vej at gå og
vil kun føre til flere konflikter mellem beboere og virksom‐
DokumentId
Journalnummer