Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 51 Bilag 10, L 51 A Bilag 10, L 51 B Bilag 10, L 51 C Bilag 10
Offentligt
1982458_0001.png
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning
1)
(Strategisk planlægning for landsbyer, planlægning i områder belastet af lugt, støv eller anden
luftforurening, helårsbeboelse i sommerhuse på Læsø, ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner,
havplanlægning for transportinfrastruktur m.v.)
Af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og indhold:
A. »Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning
(Planlægning i områder belastet af lugt, støv eller anden luftforurening, helårsbeboelse i sommerhuse på
Læsø, ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner, havplanlægning for transportinfrastruktur m.v.)«
omfattende titelnoten, § 1, nr. 1-4, 6, 8, 11-12, 19, 22, 26, 29-36, 38-40 og 42-44, § 2 og § 3, stk. 1 og
3-4.
B. »Forslag til lov om ændring af lov om planlægning (Strategisk planlægning for landsbyer)«
omfattende § 1, nr. 5, 7, 9-10, 15, 20 og 37 og § 3, stk. 1-2.
C. »Forslag til lov om ændring af lov om planlægning (Planlægning i konsekvensområder belastet af
lugt, støv eller anden luftforurening)« omfattende § 1, nr. 13-14, 16-18, 20-21, 23-25, 27-28 og 41 og
§ 3, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til titlen
2)
I
fodnoten
ændres »supplerer gennemførelsen af« til: »gennemfører«.
[Præcisering]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
3)
Nr. 20
affattes således:
»I
§ 15 b, stk. 2,
ændres »nr. 25« til: »nr. 26«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag
1)
Loven indeholder bestemmelser, der supplerer gennemførelsen af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/89/EU af 23. juli
2014 om rammerne for maritim fysisk planlægning, EU-Tidende 2014, nr. L 257, side 135.
L 51c - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til § 1
4)
I nr. 8 udgår »der bliver nr. 25,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
5)
I den under nr.
14
foreslåede
§ 11 b, stk. 1, nr. 16,
ændres »nr. 26« til: »nr. 25«, og i det
foreslåede
§ 11 b, stk. 1, nr. 17,
ændres »nr. 27« til: »nr. 26«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
6)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 15, stk. 11,
ændres »jf. nr. 16« til: »jf. nr. 17«.
[Lovteknisk rettelse]
7)
I den under
nr. 20
foreslåede ændring af
§ 15 b, stk. 2,
udgår »»nr. 25« til: »nr. 26«, og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
8)
I det under
nr. 21
foreslåede
§ 15 b, stk. 3,
ændres »nr. 26« til: »nr. 25«, og efter
»døgninstitutioner,« indsættes: »bosteder, boliger til mennesker med særlige behov«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og præcisering af hvilke boliger, der er
undtaget bestemmelsen]
9)
I indledningen til
nr. 23
udgår »der bliver stk. 9 og 10,« og stykkebetegnelserne »stk.
og »stk.
10«
ændres til: »stk.
og »stk.
9«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
10)
I den under
nr. 23
foreslåede affattelse af
§ 16, stk. 9 og 10,
der bliver stk. 8 og 9, ændres to steder
»nr. 25« til: »nr. 24«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslaget deles i tre separate lovforslag, således at den del, der
vedrører strategisk planlægning for landsbyer og den del, som vedrører planlægning i
konsekvensområder belastet af lugt, støv eller anden luftforurening, udskilles i to selvstændige
lovforslag.
Til nr. 2
Det fremgår af fodnoten til det fremsatte lovforslag, at loven indeholder bestemmelser, der supplerer
gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/89/EU af 23. juli 2014 om rammerne
for maritim fysisk planlægning. Ændringsforslaget præciserer, at loven gennemfører dele af direktivet.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1. Første led af lovforslagets §
1, nr. 20, der er en konsekvens af de foreslåede regler om strategisk planlægning for landsbyer,
udskilles til det selvstændige lovforslag herom.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring, idet nr. 24 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og
bliver til nr. 25.
L 51c - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring, idet henholdsvis nr. 25 og 26 som følge af ændringsforslag nr. 1
ikke rykker og bliver henholdsvis til nr. 26 og 27.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr. 17.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring, idet nr. 25 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og
bliver til nr. 26.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring, idet nr. 25 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og
bliver til nr. 26.
Derudover foreslås det i det under nr. 21 foreslåede § 15 b, stk. 3, at undtagelsen for planlægning af ny
bebyggelse til hermetisk lukkede bygninger til boliger, udvides med bosteder, boliger til mennesker
med særlige behov og lign.
Ændringsforslaget betyder, således også at en kommunalbestyrelse ikke kan vedtage en lokalplan om
udlægning af arealer i konsekvensområder, der er belastet af lugt, støv eller anden luftforurening til
opførelse af ny bebyggelse til boliger som skal bestå af døgninstitutioner, bosteder, boliger til
mennesker med særlige behov og lign.
Ved døgninstitutioner, bosteder, boliger til mennesker med særlige behov og lign. forstås boliger, hvor
mennesker har døgnophold, som institutioner, plejehjem, boliger til ældre og personer med handicap,
plejeboliger, kostskoler, bosteder for handicappede eller psykisk syge, eller andre boliger specielt
indrettet til psykisk syge eller social udsatte, m.v.
Undtagelsen hænger sammen med den frivillighed, der skal være, ved at vælge at bo i en hermetisk
lukket bygning i et område belastet af lugt, støv eller anden luftforurening og ikke at kunne åbne sine
vinduer. Dette er ikke et reelt valg, hvis f.eks. ældreboliger, handicapboliger eller bosteder for psykisk
syge placeres i hermetisk lukkede bygninger, idet der er et begrænset antal ældreboliger,
handicapboliger eller bosteder for psykisk syge i den enkelte kommune.
Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske om at præcisere, at der kun kan planlægges for hermetisk
lukkede bygninger til boliger til mennesker, som selv kan vælge, at de vil bo i et konsekvensområde,
der er belastet af lugt, støv eller anden luftforurening.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring, idet stk. 8 og 9 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og
bliver til stk. 9 og 10.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring, idet nr. 24 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og
bliver til nr. 25.