Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 51 , L 51 A , L 51 B , L 51 C
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning
(Strategisk planlægning for landsbyer, planlægning i områder belastet af lugt, støv eller anden luftforurening,
helårsbeboelse i sommerhuse på Læsø, ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner, havplanlægning for
transportinfrastruktur m.v.)
Af Ida Auken:
Til § 1
1)
I det under
nr. 17
foreslåede
§ 15, stk. 2, nr. 15,
indsættes efter »bygning«: »til kontorformål og lign.«
[Bestemmelsen afgrænses til bygninger til kontorformål og lign.]
2)
Nr. 21
affattes således:
I
§ 15 b
indsættes som
stk. 3-5:
»Stk. 3.
Erhvervsministeren kan efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde give tilladelse
til, at en lokalplan uanset stk. 1 kan udlægge arealer i konsekvensområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 26, der er
belastet af lugt, til opførelse af ny bebyggelse til boliger, jf. dog stk. 6, med undtagelse af døgninstitutioner,
bosteder, boliger til mennesker med særlige behov, og lign., hvis
1) lokalplanen stiller krav om mekanisk ventilation, jf. § 15, stk. 2, nr. 14, og
2) der i umiddelbar tilknytning til boligbebyggelsen er adgang til udendørs opholdsarealer, hvor
grænseværdier for lugt er overholdt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal på ejendomme, der er omfattet af en lokalplans arealudlæg til boliger efter
stk. 3, lade tinglyse, at grænseværdier for lugt er overskredet.
Stk. 5.
En kommunalbestyrelse kan ikke efter § 19, stk. 1, dispensere fra bestemmelser i en lokalplan, som
omfatter vilkårene i en tilladelse givet efter stk. 3.
Stk. 6.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om tilladelse til, at en lokalplan kan udlægge arealer i
konsekvensområder, der er belastet at lugt til opførelse af ny bebyggelse til boliger, jf. stk. 3, herunder
hvornår der er tale om særlige tilfælde.«
[Lokalplaner om udlægning af arealer til boliger i områder belastet af lugt kan ske i særlige tilfælde, hvis
erhvervsministeren har givet tilladelse hertil]
3)
I det under
nr. 23
foreslåede
§ 16, stk. 10,
indsættes efter »konsekvensområdet«: »for så vidt angår § 15 b,
stk. 2, og oplysninger om lugt for så vidt angår § 15 b, stk. 3«.
[Bestemmelsen sondrer mellem oplysninger om lugt, støv eller anden luftforurening til områder, hvor der
kan være hermetisk lukkede bygninger til kontorformål og lign. og oplysninger om lugt til områder, hvor der
kan være boliger med altaner og oplukkelige vinduer]
4)
Nr. 27
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets § 1, nr. 2]
5)
Nr. 28
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets § 1, nr. 2]
1
L 51b - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at ændre lovforslaget, således at det ikke bliver muligt at bygge hermetisk lukkede boliger, til erhvervsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i det under
nr. 21
foreslåede
§ 15, stk. 2, nr. 15,
at bestemmelsen afgrænses til kun at omhandle
bygninger til kontorformål og lign.
Til nr. 2
Efter planlovens § 15 b, stk. 1, må en lokalplan kun udlægge arealer, der er belastet af lugt, støv eller anden
luftforurening til boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v., hvis lokalplanen med bestemmelser
om bebyggelsens højde og placering kan sikre den fremtidige anvendelse mod en sådan forurening.
I
§ 15 b, stk. 3,
foreslås det, at erhvervsministeren efter ansøgning fra en kommunalbestyrelse i særlige
tilfælde kan give tilladelse til, at en lokalplan uanset stk. 1 kan udlægge arealer i konsekvensområder, der er
belastet af lugt til opførelse af ny bebyggelse til boliger, jf. dog stk. 6, med undtagelse af døgninstitutioner,
bosteder, boliger til mennesker med særlige behov, og lign., hvis kriterierne i stk. 3, nr. 1 og 2 er opfyldt.
Samtidig foreslås det i § 15 b, stk. 6, at erhvervsministeren fastsætter regler om tilladelse til at udlægge
arealer i konsekvensområder, der er belastet af lugt til opførelse af ny bebyggelse til boliger, herunder
hvornår der er tale om særlige tilfælde. § 15, stk. 6 er således en bemyndigelse til erhvervsministeren.
§ 15 b, stk. 3 sammenholdt med stk. 6, giver således mulighed for, at en kommunalbestyrelse i særlige
tilfælde kan gives tilladelse til, at en lokalplan kan udlægge arealer i konsekvensområder, der er belastet af
lugt til opførelse af ny bebyggelse til boliger, hvis kriterierne i stk. 3, nr. 1 og 2 er opfyldt, når
erhvervsministeren har fastsat regler herom, og at kriterierne i disse regler er opfyldt.
Det forventes, at erhvervsministeren kan fastsætte regler herom i løbet af 2019 på baggrund af det
analysearbejde, som en arbejdsgruppe bestående af Erhvervsministeriet med Erhvervsstyrelsen som formand,
Miljø- og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer og Kommunernes
Landsforening.
Reglerne vil fastlægge hvilke faglige kriterier der kan lægges vægt på i forbindelse med vurderingen af, om
der er tale om et særligt tilfælde, herunder hvor meget og hvor tit, at lugten overskrider grænseværdierne for
lugt, og hvilke vilkår, der kan stilles i en tilladelse, fx i forhold til en bygnings højde. Ved grænseværdier
forstås de grænseværdier, som fremgår af Miljøstyrelsens vejledninger.
Reglerne vil medføre, at der gives mulighed for i særlige tilfælde at bygge nye boliger med altaner og
oplukkelige vinduer på varigt lugtbelastede områder inden for konsekvensområder, hvor lugten overskrider
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for lugt. Dette medfører bl.a., at det vil være op til den enkelte
beboer at vurdere, hvorvidt det er attraktivt at benytte sin altan eller åbne sit vindue, når der eksempelvis er
tale om, at vindretningen fører eller ikke fører lugt i boligens retning.
Der vil dog ikke kunne planlægges for døgninstitutioner, bosteder, boliger til mennesker med særlige behov i
områder belastet af lugt, idet denne type boliger er undtaget herfor i bestemmelsen. Ved døgninstitutioner,
bosteder, boliger til mennesker med særlige behov og lign., forstås boliger, hvor mennesker har døgnophold,
som plejehjem, ældreboliger, handicapboliger, kostskoler, bosteder, boliger til mennesker med særlige
behov, m.v. Undtagelsen hænger sammen med den frivillighed, der skal være, ved at vælge at bo i et område
belastet af lugt.
2
L 51b - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at ændre lovforslaget, således at det ikke bliver muligt at bygge hermetisk lukkede boliger, til erhvervsministeren
Det foreslåede i
§ 15 b, stk. 3, nr. 1,
fastsætter, at der i lokalplanen skal være en bestemmelse om mekanisk
ventilation, hvor luftindtaget skal placeres i en højde, hvor grænseværdier for lugt, støv og anden
luftforurening er overholdt, og at bestemmelsen stilles som betingelse for ibrugtagning af bebyggelsen, jf.
lovforslagets § 15, stk. 2, nr. 14, under § 1, nr. 16. Ved grænseværdier forstås de grænseværdier, som
fremgår af Miljøstyrelsens vejledninger. Med forslaget om boliger skabes der mulighed for, at kommunerne
kan planlægge for boliger i konsekvensområder, der er belastet af lugt, så længe kommunen sikrer, at der
etableres den nødvendige afværgeforanstaltning i form af mekanisk ventilation, hvor luftindtag placeres i en
højde, hvor grænseværdier for lugt, støv eller anden luftforurening er overholdt.
Forslaget om mekanisk ventilation, hvor luftindtag skal placeres i en højde, hvor grænseværdierne for lugt er
overholdt medfører, at der automatisk vil ske en udluftning, således at udluftning ikke beror på beboernes
egen udluftning af boligen via åbne vinduer og altandøre. I forbindelse med opførelse af bebyggelse efter den
foreslåede bestemmelse vil det være bygherre, der skal afholde udgifterne til den mekaniske ventilation, og
ikke produktionsvirksomhederne.
Det foreslåede i
§ 15 b, stk. 3, nr. 2,
fastsætter, at der i umiddelbar tilknytning til ejendommen skal være
adgang til udendørs opholdsarealer, hvor grænseværdierne skal være overholdt, idet det er vigtigt, at der i
umiddelbar nærhed etableres udendørs opholdsarealer, der ikke er belastet af lugt, således at beboere i en
bolig, har adgang til at komme udenfor på et areal, der ikke er belastet af lugt. Et sådant udendørs
opholdsareal kan f.eks. være et gårdmiljø eller et græsareal tilknyttet et højhus, idet en forurening, som
belaster de højere etager eksempelvis pga. produktionsvirksomheders høje skorstene, ikke må belaste luften i
gadeniveau. Der er ikke noget afstandskrav i forhold til opholdsarealet, men i begrebet umiddelbar
tilknytning til ejendommen ligger, at beboeren ikke skal ud på en længere gåtur i forbindelse med adgangen
til at komme udenfor.
Det foreslåede i
§ 15 b, stk. 4,
fastsætter, at kommunalbestyrelsen på ejendomme, der er omfattet af en
lokalplans arealudlæg til boliger efter stk. 3, skal lade tinglyse, at grænseværdier for lugt er overskredet.
Tinglysningen skal tjene det formål, at de kommende beboere skal gøres særligt opmærksomme på, at
ejendommen er beliggende i et område belastet af lugt. Tinglysningen tjener et informativt formål og er ikke
en gyldighedsbetingelse i forhold til lokalplanen og dens indhold. Beboere, som ikke har orienteret sig i
lokalplanen, får dermed mulighed for at blive orienteret via tinglysningen.
Det foreslåede i
§ 15 b, stk. 5,
fastsætter, at en kommunalbestyrelse ikke efter § 19, stk. 1, kan dispensere fra
bestemmelser i en lokalplan, som omfatter vilkårene i en tilladelse givet efter stk. 3. Dette skal sikre, at en
kommunalbestyrelse kun kan planlægge inden for rammerne af erhvervsministerens tilladelse, og at der skal
ansøges om tilladelse igen, hvis en kommunalbestyrelse har et ønske om, at udvide eller ændre rammerne via
en ny lokalplan. Kommunalbestyrelsen skal derfor ved udstedelse af en ny lokalplan, som ligger uden for
det, der er givet tilladelse til, ansøge om en tilladelse hertil.
Baggrund for bestemmelserne i § 15 b, stk. 3-6, er at skabe hjemmel til, at erhvervsministeren i særlige
tilfælde kan give tilladelse til, at kommunalbestyrelserne kan planlægge for boliger i områder belastet af lugt,
og at erhvervsministeren får bemyndigelse til at udstede regler herom.
Til nr. 3
Det forslås i det under
nr. 23
foreslåede
§ 16, stk. 10,
at oplysninger om lugt, støv eller anden luftforurening
afgrænses til § 15 b, stk. 2, om hermetisk lukkede bygninger til kontorformål og lign. i områder, der er
belastet af lugt, støv eller anden luftforurening, og at § 15 b, stk. 3, om boliger i områder belastet af lugt,
afgrænses til oplysninger om lugt. Oplysninger om støv eller anden luftforurening vil således ikke være
aktuel i forhold til boliger i områder med lugt, idet der kun gives mulighed for, at der kan være boliger med
3
L 51b - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at ændre lovforslaget, således at det ikke bliver muligt at bygge hermetisk lukkede boliger, til erhvervsministeren
altaner og oplukkelige vinduer i områder, hvor lugt overskrider grænseværdierne, men ikke hvor
grænseværdierne for støv eller anden luftforurening er overskredet.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring, idet der ikke som følge af ændringsforslagets § 1, nr. 2, skal henvises
til § 15 b, stk. 5.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring, idet der ikke som følge af ændringsforslagets § 1, nr. 2, skal henvises
til § 15 b, stk. 5.
4