Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 51 Bilag 8, L 51 A Bilag 8, L 51 B Bilag 8, L 51 C Bilag 8
Offentligt
1978262_0001.png
Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [6. december 2018]
2. udkast
(Ændringsforslag fra Radikale Venstre)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk
planlægning
(Strategisk planlægning for landsbyer, planlægning i områder belastet af lugt, støv eller anden luftforurening, helårsbeboelse i
sommerhuse på Læsø, ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner, havplanlægning for transportinfrastruktur m.v.)
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget. Er‐
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-5, 7 og 8,
9, 11 og 12 herunder om deling af lovforslaget. Radikale
Venstre har stillet ændringsforslag nr. 6, 10 og 13-15.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker til det
under A nævnte forslag, at EL ikke kan støtte den del af lov‐
forslaget, som omhandler helårsbeboelse i sommerhuse på
Læsø, ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner, hav‐
planlægning for transportinfrastruktur m.v. EL savner en
grundlæggende analyse af, hvad de udvidede muligheder for
helårsbeboelse i sommerhuse har betydet for lokalområder‐
ne de steder, hvor det har været muligt. EL erkender, at mu‐
ligheden for helårsbeboelse i sommerhusområder kan løfte
lokale områder, men EL mener også, at der samtidig kan
være væsentlige problemstillinger forbundet med eksempel‐
vis at levere kommunal service til de områder, da områderne
typisk ikke er planlagt med helårsbeboelse for øje. EL op‐
fordrer derfor til, at der – inden mulighederne for flere hel‐
årsbeboelser i sommerhuse udvides – udarbejdes en analyse
af, hvilke positive og negative konsekvenser dette har haft
og kan have.
Enhedslisten mener endvidere, at der er behov for ram‐
mer for havplanlægning for transportinfrastruktur, men
samtidig noterer EL sig, at lovforslagets del om maritim
havplanlægning for transportinfrastruktur indskrænker den
offentlige høring af disse projekter ved, at kravet om offent‐
liggørelse i Lovtidende fjernes. EL opfordrer til, at mulighe‐
der for inddragelse af borgerne konkret og generelt udeluk‐
kende udvides og ikke indskrænkes.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker til det
under B nævnte forslag, at EL er positive over for forslaget,
som omhandler den strategiske planlægning af landsbyer i
forbindelse med den kommunale planlægning. Der er over
en million danskere, som bor i landområder og i landsbyer,
og derfor er det vigtigt at tage ordentlig hånd om de rammer,
der er for disse menneskers liv og tilværelse. Det er derfor
helt på tide, at denne del af kommunernes planlægning løf‐
tes på en ordentlig måde, og at der tages aktiv stilling til ud‐
viklingen af de mange landsbyer rundt om i landet.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker til det
under C nævnte forslag, at EL noterer sig, at der med forsla‐
get gives mulighed for at planlægge boliger i de såkaldte
konsekvensområder, som er belastet af støv, uren luft og
støj. Det er efter EL’s opfattelse en helt forkert vej at gå og
vil kun føre til flere konflikter mellem beboere og virksom‐
DokumentId
Journalnummer
L 51 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1978262_0002.png
2
heder. Det gavner hverken virksomheder eller beboere, og
det er efter EL’s opfattelse et udtryk for dårlig planlægning.
At der med forslaget gives mulighed for at stille krav til, at
boliger skal indrettes med hermetisk lukkede vinduer og dø‐
re, mener EL er en helt bagvendt måde at håndtere miljøpro‐
blemer på. EL mener, at planlægningen af vores byer skal
sikre, at der undgås konflikter mellem forskellige arealan‐
vendelser, ikke tilskyndes til dem. Denne del kan EL derfor
ikke støtte.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af forslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og
lov om maritim fysisk planlægning (Helårsbeboelse i som‐
merhuse på Læsø, ekspropriation til virkeliggørelse af lokal‐
planer, havplanlægning for transportinfrastruktur m.v.)« om‐
fattende titelnoten, § 1, nr. 1-4, 22, 26, 29-36, 38-40 og
42-44, § 2 og § 3, stk. 1 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning (Stra‐
tegisk planlægning for landsbyer)« omfattende § 1, nr. 5, 7,
9, 10, 15, 20 og 37, og § 3, stk. 1 og 2.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
(Planlægning i områder belastet af lugt, støv eller anden
luftforurening)« omfattende § 1, nr. 6, 8, 11-14, 16-21,
23-25, 27, 28 og 41, og § 3, stk. 1 og 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til titlen
2)
I
fodnoten
ændres »supplerer gennemførelsen af« til:
»gennemfører«.
[Præcisering]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
3)
Nr. 20
affattes således:
»20.
I
§ 15 b, stk. 2,
ændres »nr. 25« til »nr. 26«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 1
4)
I
nr. 8
udgår »der bliver nr. 25,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
5)
I det under
nr. 14
foreslåede
§ 11 b, stk. 1, nr. 16,
æn‐
dres »nr. 26« til: »nr. 25«, og i det foreslåede
§ 11 b, stk. 1,
nr. 17,
ændres »nr. 27« til: »nr. 26«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
Radikale Venstre,
tiltrådt af <>:
6)
I det under
nr. 17
foreslåede
§ 15, stk. 2, nr. 15,
ind‐
sættes efter »bygning«: »til kontorformål og lign.«
[Bestemmelsen afgrænses til bygninger til kontorformål og
lign. ]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
7)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 15, stk. 11,
ændres, »jf. nr. 16« til: »jf. nr. 17«.«
[Lovteknisk rettelse]
8)
I den under
nr. 20
foreslåede ændring af
§ 15 b, stk. 2,
udgår »»nr. 25« til: »nr. 26«, og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
9)
I det under
nr. 21
foreslåede
§ 15 b, stk. 3,
ændres
»nr. 26« til: »nr. 25«, og efter »døgninstitutioner,« indsæt‐
tes: »bosteder, boliger til mennesker med særlige behov,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og
præcisering af, hvilke boliger der er undtaget bestemmelsen]
Af
Radikale Venstre,
tiltrådt af <>:
10)
Nr. 21
affattes således:
»21.
I
§ 15 b
indsættes som
stk. 3-5:
»Stk. 3.
Erhvervsministeren kan efter ansøgning fra en
kommunalbestyrelse i særlige tilfælde give tilladelse til, at
en lokalplan uanset stk. 1 kan udlægge arealer i konsekvens‐
områder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 26, der er belastet af lugt, til
opførelse af ny bebyggelse til boliger, jf. dog stk. 6, med
undtagelse af døgninstitutioner, bosteder, boliger til menne‐
sker med særlige behov, og lign., hvis
1) lokalplanen stiller krav om mekanisk ventilation, jf. §
15, stk. 2, nr. 14, og
2) der i umiddelbar tilknytning til boligbebyggelsen er ad‐
gang til udendørs opholdsarealer, hvor grænseværdier
for lugt er overholdt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal på ejendomme, der er
omfattet af en lokalplans arealudlæg til boliger efter stk. 3,
lade tinglyse, at grænseværdier for lugt er overskredet.
L 51 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1978262_0003.png
3
Stk. 5.
En kommunalbestyrelse kan ikke efter § 19, stk. 1,
dispensere fra bestemmelser i en lokalplan, som omfatter
vilkårene i en tilladelse givet efter stk. 3.
Stk. 6.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
tilladelse til, at en lokalplan kan udlægge arealer i konse‐
kvensområder, der er belastet at lugt til opførelse af ny be‐
byggelse til boliger, jf. stk. 3, herunder hvornår der er tale
om særlige tilfælde.««
[Lokalplaner om udlægning af arealer til boliger i områder
belastet af lugt kan ske i særlige tilfælde, hvis erhvervsmini‐
steren har givet tilladelse hertil]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
11)
I indledningen til
nr. 23
udgår »der bliver »stk. 9« og
10«, og stykkebetegnelserne
»stk. 9«
og
»stk. 10«
ændres til
»stk. 8«
og
»stk. 9«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
12)
I den under
nr. 23
foreslåede affattelse af
§ 16, stk. 9
og
10,
der bliver stk. 8 og 9, ændres to steder »nr. 25« til:
»nr. 24«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Af
Radikale Venstre,
tiltrådt af <>:
13)
I den under
nr. 23
foreslåede affattelse af
§ 16, stk.
10,
der bliver stk. 9, indsættes efter »konsekvensområdet«:
»for så vidt angår § 15 b, stk. 2, og oplysninger om lugt for
så vidt angår § 15 b, stk. 3«.
[Bestemmelsen sondrer mellem oplysninger om lugt, støv
eller anden luftforurening til områder, hvor der kan være
hermetisk lukkede bygninger til kontorformål og lign. og
oplysninger om lugt til områder, hvor der kan være boliger
med altaner og oplukkelige vinduer]
14)
Nr. 27
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets § 1,
nr. 2]
15)
Nr. 28
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslagets § 1,
nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslaget deles i tre
separate lovforslag, således at den del, der vedrører strate‐
gisk planlægning for landsbyer, og den del, som vedrører
planlægning i områder belastet af lugt, støv eller anden luft‐
forurening, udskilles i to selvstændige lovforslag.
Til nr. 2
Det fremgår af fodnoten til det fremsatte lovforslag, at lo‐
ven indeholder bestemmelser, der supplerer gennemførelsen
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/89/EU af
23. juli 2014 om rammerne for maritim fysisk planlægning.
Ændringsforslaget præciserer, at loven gennemfører dele af
direktivet.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 1. Første led af lovforslagets § 1, nr. 20,
der er en konsekvens af de foreslåede regler om strategisk
planlægning for landsbyer, udskilles til det selvstændige
lovforslag herom.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring, idet nr. 24 som
følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og bliver til nr.
25.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring, idet henholdsvis
nr. 25 og 26 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker
og bliver henholdsvis til nr. 26 og 27.
Til nr. 6
Det foreslås i det under nr. 17 foreslåede § 15, stk. 2, nr.
15, at bestemmelsen afgrænses til kun at omhandle bygnin‐
ger til kontorformål og lign.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringen i lovforslagets § 1, nr. 17.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring, idet nr. 25 som
følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og bliver til nr.
26.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring, idet nr. 25 som
følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og bliver til nr.
26.
Derudover foreslås det i det under nr. 21 foreslåede § 15
b, stk. 3, at undtagelsen for planlægning af ny bebyggelse til
hermetisk lukkede bygninger til boliger, udvides med boste‐
der, boliger til mennesker med særlige behov og lign.
Ændringsforslaget betyder, således også at en kommunal‐
bestyrelse ikke kan vedtage en lokalplan om udlægning af
arealer i konsekvensområder, der er belastet af lugt, støv el‐
ler anden luftforurening til opførelse af ny bebyggelse til bo‐
liger, som skal bestå af døgninstitutioner, bosteder, boliger
til mennesker med særlige behov og lign.
Ved døgninstitutioner, bosteder, boliger til mennesker
med særlige behov, og lign. forstås boliger, hvor mennesker
har døgnophold som institutioner, plejehjem, boliger til æld‐
re og personer med handicap, plejeboliger, kostskoler, bo‐
steder for handicappede eller psykisk syge eller andre boli‐
ger specielt indrettet til psykisk syge eller socialt udsatte
m.v.
Undtagelsen hænger sammen med den frivillighed, der
skal være ved at vælge at bo i en hermetisk lukket bygning i
et område belastet af lugt, støv eller anden luftforurening og
ikke at kunne åbne sine vinduer. Dette er ikke et reelt valg,
L 51 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1978262_0004.png
4
hvis f.eks. ældreboliger, handicapboliger eller bosteder for
psykisk syge placeres i hermetisk lukkede bygninger, idet
der er et begrænset antal ældreboliger, handicapboliger eller
bosteder for psykisk syge i den enkelte kommune.
Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske om at præ‐
cisere, at der kun kan planlægges for hermetisk lukkede
bygninger til boliger til mennesker, som selv kan vælge, at
de vil bo i et konsekvensområde, der er belastet af lugt, støv
eller anden luftforurening.
Til nr. 10
Efter planlovens § 15 b, stk. 1, må en lokalplan kun ud‐
lægge arealer, der er belastet af lugt, støv eller anden luftfor‐
urening til boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål
m.v., hvis lokalplanen med bestemmelser om bebyggelsens
højde og placering kan sikre den fremtidige anvendelse mod
en sådan forurening.
I § 15 b, stk. 3, foreslås det, at erhvervsministeren efter
ansøgning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde kan
give tilladelse til, at en lokalplan uanset stk. 1 kan udlægge
arealer i konsekvensområder, der er belastet af lugt til opfø‐
relse af ny bebyggelse til boliger, jf. dog stk. 6, med undta‐
gelse af døgninstitutioner, bosteder, boliger til mennesker
med særlige behov, og lign., hvis kriterierne i stk. 3, nr. 1 og
2, er opfyldt.
Samtidig foreslås det i § 15 b, stk. 6, at erhvervsministe‐
ren fastsætter regler om tilladelse til at udlægge arealer i
konsekvensområder, der er belastet af lugt til opførelse af ny
bebyggelse til boliger, herunder hvornår der er tale om sær‐
lige tilfælde. § 15, stk. 6, er således en bemyndigelse til er‐
hvervsministeren.
§ 15 b, stk. 3, sammenholdt med stk. 6, giver således mu‐
lighed for, at en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde kan
gives tilladelse til, at en lokalplan kan udlægge arealer i
konsekvensområder, der er belastet af lugt til opførelse af ny
bebyggelse til boliger, hvis kriterierne i stk. 3, nr. 1 og 2, er
opfyldt, når erhvervsministeren har fastsat regler herom, og
når kriterierne i disse regler er opfyldt.
Det forventes, at erhvervsministeren kan fastsætte regler
herom i løbet af 2019 på baggrund af det analysearbejde,
som en arbejdsgruppe bestående af Erhvervsministeriet med
Erhvervsstyrelsen som formand, Miljø- og Fødevareministe‐
riet, Miljøstyrelsen, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer
og Kommunernes Landsforening.
Reglerne vil fastlægge, hvilke faglige kriterier der kan
lægges vægt på i forbindelse med vurderingen af, om der er
tale om et særligt tilfælde, herunder hvor meget og hvor tit,
at lugten overskrider grænseværdierne for lugt, og hvilke
vilkår, der kan stilles i en tilladelse, f.eks. i forhold til en
bygnings højde. Ved grænseværdier forstås de grænseværdi‐
er, som fremgår af Miljøstyrelsens vejledninger.
Reglerne vil medføre, at der gives mulighed for i særlige
tilfælde at bygge nye boliger med altaner og oplukkelige
vinduer på varigt lugtbelastede områder inden for konse‐
kvensområder, hvor lugten overskrider Miljøstyrelsens vej‐
ledende grænseværdier for lugt. Dette medfører bl.a., at det
vil være op til den enkelte beboer at vurdere, hvorvidt det er
attraktivt at benytte sin altan eller åbne sit vindue, når der
eksempelvis er tale om, at vindretningen fører eller ikke fø‐
rer lugt i boligens retning.
Der vil dog ikke kunne planlægges for døgninstitutioner,
bosteder, boliger til mennesker med særlige behov i områder
belastet af lugt, idet denne type boliger er undtaget herfor i
bestemmelsen. Ved døgninstitutioner, bosteder, boliger til
mennesker med særlige behov og lign., forstås boliger, hvor
mennesker har døgnophold, som plejehjem, ældreboliger,
handicapboliger, kostskoler, bosteder, boliger til mennesker
med særlige behov, m.v. Undtagelsen hænger sammen med
den frivillighed, der skal være, ved at vælge at bo i et områ‐
de belastet af lugt.
Det foreslåede i § 15 b, stk. 3, nr. 1, fastsætter, at der i
lokalplanen skal være en bestemmelse om mekanisk ventila‐
tion, hvor luftindtaget skal placeres i en højde, hvor grænse‐
værdier for lugt, støv og anden luftforurening er overholdt,
og at bestemmelsen stilles som betingelse for ibrugtagning
af bebyggelsen, jf. lovforslagets § 15, stk. 2, nr. 14, under §
1, nr. 16. Ved grænseværdier forstås de grænseværdier, som
fremgår af Miljøstyrelsens vejledninger. Med forslaget om
boliger skabes der mulighed for, at kommunerne kan plan‐
lægge for boliger i konsekvensområder, der er belastet af
lugt, så længe kommunen sikrer, at der etableres den nød‐
vendige afværgeforanstaltning i form af mekanisk ventila‐
tion, hvor luftindtag placeres i en højde, hvor grænseværdier
for lugt, støv eller anden luftforurening er overholdt.
Forslaget om mekanisk ventilation, hvor luftindtag skal
placeres i en højde, hvor grænseværdierne for lugt er over‐
holdt medfører, at der automatisk vil ske en udluftning, såle‐
des at udluftning ikke beror på beboernes egen udluftning af
boligen via åbne vinduer og altandøre. I forbindelse med op‐
førelse af bebyggelse efter den foreslåede bestemmelse vil
det være bygherre, der skal afholde udgifterne til den meka‐
niske ventilation, og ikke produktionsvirksomhederne.
Det foreslåede i § 15 b, stk. 3, nr. 2, fastsætter, at der i
umiddelbar tilknytning til ejendommen skal være adgang til
udendørs opholdsarealer, hvor grænseværdierne skal være
overholdt, idet det er vigtigt, at der i umiddelbar nærhed
etableres udendørs opholdsarealer, der ikke er belastet af
lugt, således at beboere i en bolig, har adgang til at komme
udenfor på et areal, der ikke er belastet af lugt. Et sådant
udendørs opholdsareal kan f.eks. være et gårdmiljø eller et
græsareal tilknyttet et højhus, idet en forurening, som bela‐
ster de højere etager eksempelvis pga. produktionsvirksom‐
heders høje skorstene, ikke må belaste luften i gadeniveau.
Der er ikke noget afstandskrav i forhold til opholdsarealet,
men i begrebet umiddelbar tilknytning til ejendommen lig‐
ger, at beboeren ikke skal ud på en længere gåtur i forbin‐
delse med adgangen til at komme udenfor.
Det foreslåede i § 15 b, stk. 4, fastsætter, at kommunalbe‐
styrelsen på ejendomme, der er omfattet af en lokalplans
arealudlæg til boliger efter stk. 3, skal lade tinglyse, at græn‐
seværdier for lugt er overskredet.
Tinglysningen skal tjene det formål, at de kommende be‐
boere skal gøres særligt opmærksomme på, at ejendommen
er beliggende i et område belastet af lugt. Tinglysningen tje‐
ner et informativt formål og er ikke en gyldighedsbetingelse
i forhold til lokalplanen og dens indhold. Beboere, som ikke
L 51 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1978262_0005.png
5
har orienteret sig i lokalplanen, får dermed mulighed for at
blive orienteret via tinglysningen.
Det foreslåede i § 15 b, stk. 5, fastsætter, at en kommu‐
nalbestyrelse ikke efter § 19, stk. 1, kan dispensere fra be‐
stemmelser i en lokalplan, som omfatter vilkårene i en tilla‐
delse givet efter stk. 3. Dette skal sikre, at en kommunalbe‐
styrelse kun kan planlægge inden for rammerne af erhvervs‐
ministerens tilladelse, og at der skal ansøges om tilladelse
igen, hvis en kommunalbestyrelse har et ønske om, at udvi‐
de eller ændre rammerne via en ny lokalplan. Kommunalbe‐
styrelsen skal derfor ved udstedelse af en ny lokalplan, som
ligger uden for det, der er givet tilladelse til, ansøge om en
tilladelse hertil.
Baggrund for bestemmelserne i § 15 b, stk. 3-6, er at ska‐
be hjemmel til, at erhvervsministeren i særlige tilfælde kan
give tilladelse til, at kommunalbestyrelserne kan planlægge
for boliger i områder belastet af lugt, og at erhvervsministe‐
ren får bemyndigelse til at udstede regler herom.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring, idet stk. 8 og 9
som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og bliver til
stk. 9 og 10.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring, idet nr. 24 som
følge af ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og bliver til nr.
25.
Til nr. 13
Det foreslås i den under nr. 23 foreslåede affattelse af §
16, stk. 10, at oplysninger om lugt, støv eller anden luftfor‐
urening afgrænses til § 15 b, stk. 2, om hermetisk lukkede
bygninger til kontorformål og lign. i områder, der er belastet
af lugt, støv eller anden luftforurening, og at § 15 b, stk. 3,
om boliger i områder belastet af lugt afgrænses til oplysnin‐
ger om lugt. Oplysninger om støv eller anden luftforurening
vil således ikke være aktuel i forhold til boliger i områder
med lugt, idet der kun gives mulighed for, at der kan være
boliger med altaner og oplukkelige vinduer i områder, hvor
lugt overskrider grænseværdierne, men ikke hvor grænse‐
værdierne for støv eller anden luftforurening er overskredet.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensændring, idet der ikke som
følge af ændringsforslagets § 1, nr. 2, skal henvises til § 15
b, stk. 5.
Til nr. 15
Der er tale om en konsekvensændring, idet der ikke som
følge af ændringsforslagets § 1, nr. 2, skal henvises til § 15
b, stk. 5.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 12. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 4. juli 2018
dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 269. Den
3. oktober 2018 sendte erhvervsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <8> bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V)
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL)
Rune Lund (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
L 51 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
1978262_0006.png
6
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1