Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 50 Bilag 1
Offentligt
1946164_0001.png
NOTAT
13. september 2018
18/05147-2
mjo-dep
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om Dansk Internationalt Skibsregister (Overenskomstdækning ved
offshore-aktiviteter på skibe på dansk søterritorium og kontinental-
sokkelområde)
1. Indledning
Forslaget er en opfølgning på aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om erhvervs- og iværksætterinitiativer, der blev indgået den 12.
november 2017.
Lovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om Dansk Internatio-
nalt Skibsregister (i det følgende benævnt DIS-loven) og har til formål at
sikre mulighed for overenskomstdækning med danske faglige organisati-
oner for alle søfarende på skibe, der primært udfører en række offshore-
aktiviteter på dansk søterritorium eller kontinentalsokkelområde.
Ved lov nr. 359 af 29. april 2018 om ændring af kildeskatteloven, lig-
ningsloven, sømandsbeskatningsloven og tinglysningsafgiftsloven blev
den såkaldte DIS-skatteordning, som indebærer, at rederier kan udbetale
skattefri nettohyre til søfarende, udvidet. Ordningen blev udvidet for at
fastholde og styrke den danske offshore-sektors konkurrenceevne på det
globale marked. Udvidelsen skal ses i forlængelse af en udvidelse af ton-
nageskatteordningen ved lov nr. 1886 af 29. december 2015 om ændring
af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven.
Når udvidelsen træder i kraft, vil søfarende på skibe, som udfører en ræk-
ke aktiviteter, der typisk udføres af vagt- og supplyskibe, rørlægnings- og
kabelskibe, vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe og
ASV’er (Accomodation and Support Vessels, som også kaldes »hotelski-
be«), blive omfattet af reglerne om skattefri nettohyre.
I aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer er det forudsat, at ar-
bejdsmarkedets parter i forlængelse af udvidelsen af DIS-skatteordningen
indgår en aftale for de skibe, der primært udfører de aktiviteter, som om-
fattes af udvidelsen, på dansk sokkel. En sådan aftale skulle sikre over-
enskomstdækning og ordnede forhold på arbejdsmarkedet.
L 50 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1946164_0002.png
2/5
Arbejdsmarkedets parter repræsenteret ved medlemmerne af det såkaldte
DIS-kontaktudvalg har efterfølgende anbefalet, at der findes en lovbaseret
løsning til sikring af danske arbejdsvilkår. Lovforslaget indeholder der-
med et forslag til en lovbaseret løsning.
Lovforslaget vil i overensstemmelse med parternes anbefaling indebære,
at overenskomster med danske faglige organisationer vil kunne omfatte
alle søfarende på skibe, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregi-
ster, når skibene primært udfører de aktiviteter, der typisk udføres af vagt-
og supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe, vindmølle- og konstruktions-
skibe, ishåndteringsskibe og ASV’er på
dansk søterritorium og kontinen-
talsokkelområde. Skibe, der udfører aktiviteter, som allerede i dag er om-
fattet af DIS-skatteordningen, vil som udgangspunkt ikke berøres af lov-
forslaget.
Et udkast til lovforslag er sendt i høring den 7. juni 2018 med høringsfrist
den 1. august 2018 til i alt 41 organisationer, foreninger m.v. Der er mod-
taget høringssvar fra 9 organisationer, foreninger m.v., hvoraf 6 har haft
bemærkninger til lovforslaget.
I det følgende gennemgås høringssvarene til lovforslaget. Kommentarer
hertil er anført i kursiv.
Der er, udover hvad der fremgår af kommentarerne til høringsnotatet,
foretaget en række mindre justeringer af lovforslaget af overvejende lov-
teknisk karakter.
2. Bemærkninger til lovforslaget
CO-Søfart, Dansk Metal, Danske Rederier, Fagligt Fælles Forbund (3F),
LO og Maskinmestrenes Forening støtter forslaget.
CO-Søfart bemærker, at det har været vigtigt, at der ikke blev tale om, at
de arbejdspladser, som udvidelsen af DIS-skatteordningen forventes at
medføre, kunne skabe risiko for unfair konkurrence for de danske søfa-
rende fra udenlandske aktører. CO-Søfart konstaterer derfor med stor til-
fredshed, at udkastet indeholder en klar markering af, hvornår skibe bliver
omfattet af den danske model. CO-Søfart finder endvidere, at udkastet er i
overensstemmelse med et forslag fra Dansk Metal, Danske Rederier og
Rederiforeningen af 2010, som senere blev støttet af det såkaldte DIS-
Kontaktudvalg. Det er derfor CO-Søfarts opfattelse, at udkastet opfylder
erhvervets ønsker.
Dansk Metal bemærker, at Dansk Metals støtte til en udvidelse af DIS-
skatteordningen til offshore-området med henblik på at sikre øget vækst
L 50 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1946164_0003.png
3/5
og beskæftigelse i søfartserhvervet, har været betinget af, at dansk fagbe-
vægelse kunne sikre overenskomstdækning på skibe på dansk søterritori-
um og kontinentalsokkelområdet. Dansk Metal finder med udkastet til
ændring af DIS-loven, at mulighederne for at overenskomstdække skibe
på dansk område og dermed sikre gode løn- og arbejdsforhold for medar-
bejderne til fulde er opnået, og at der er lyttet til anbefalingen fra det så-
kaldte DIS-kontaktudvalg om at etablere en lovbaseret løsning.
Danske Rederier bemærker, at lovforslaget er i tråd med anbefalingen fra
erhvervets parter og henviser til den fælles opfordring, som blev sendt af
Dansk Metal og Danske Rederier om ændring af DIS-loven, og som de
øvrige parter i det såkaldte DIS-kontaktudvalg har tilsluttet sig. Danske
Rederier kan derfor støtte lovforslagets indhold, herunder den overordne-
de beskrivelse af afgrænsningen mellem nye og gamle aktiviteter. Danske
Rederier forventer i samarbejde med fagforeningerne efter lovforslagets
vedtagelse at følge op med aftaler, der nærmere beskriver, hvordan af-
grænsningen og den nye lov bedst håndteres i praksis.
Fagligt Fælles Forbund (3F), bemærker, at uanset at organisationen støtter
forslaget, er det fortsat 3Fs grundlæggende opfattelse, at DIS-lovens § 10,
stk. 2 og 3, til stadighed strider mod EU’s sociale charter artikel 28 samt
ILO konventionerne 87 og 98, der er ratificeret af Folketinget.
3F bemærker endvidere, at det vil være op til arbejdsmarkedets parter at
aftale en faglig overenskomstudstrækning, hvor også aktiviteter ud over
hovedaktiviteterne kan omfattes i den periode, hovedaktiviteterne udføres.
I en situation, hvor der er aftalt overenskomst på baggrund af ændrede
lovbestemmelser, er 3F af den opfattelse, at det er naturligt, at en sådan
overenskomst er gældende for alle aktiviteter i hele perioden for hovedak-
tiviteten, således at også underliggende opgaver tillige anses for omfattet
af overenskomsten. 3F vurderer, at det ikke er muligt i praksis og admini-
strativt at hoppe ud af og ind i de muligheder, rederierne får.
LO kan tilslutte sig forslaget og henviser i øvrigt til høringssvarene afgi-
vet af Dansk Metal og 3F.
Maskinmestrenes Forening vurderer, at forslag til ændring af DIS-loven
vil medvirke til at skabe muligheder for de danske rederier og danske
jobs. Foreningen finder det endvidere positivt at se, at den danske model
er implementeret i lovforslaget.
Kommentar
Høringssvarene vurderes at være udtryk for, at der generelt er støtte til
forslaget.
L 50 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
4/5
Som det også kommer til udtryk i flere af høringssvarene, vil det være op
til arbejdsmarkedets parter at aftale en faglig overenskomsts udstræk-
ning, så længe betingelserne i forslaget til § 3, stk. 3, i DIS-loven er op-
fyldt. Betingelserne er, at skibene overvejende udfører aktiviteter, som vil
kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i tonna-
geskatteloven på dansk søterritorium eller kontinentalsokkelområde i
mere end 14 dage inden for en måned. Ved en måned forstås 30 på hin-
anden følgende dage, hvilket er præciseret i lovforslaget.
Det betyder, at det f.eks. vil ligge inden for lovens rammer at aftale, at
ikke blot hovedaktiviteterne, som vil kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2,
nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i tonnageskatteloven, omfattes af overenskom-
sten, men også de aktiviteter, som udføres i resten af tiden i den omhand-
lede referenceperiode.
Det bemærkes i den forbindelse, at aktiviteter med erhvervsmæssig trans-
port af personer og gods, som udføres af et skib, der ikke udelukkende
udfører sådanne aktiviteter, også er omfattet af den udvidelse af DIS-
skatteordningen, som Folketinget vedtog med lov nr. 359 af 29. april
2018. Dette er oplyst i lovforslaget.
I forhold til bemærkningen om, at DIS-lovens § 10, stk. 2 og 3, strider
mod EU’s sociale charter artikel 28 og ILO konventionerne 87 og 98 be-
mærkes, at ILO’s Ekspertkomité har udtalt, at loven ikke var i overens-
stemmelse med ånden i konventionerne. Skiftende regeringer har dog
fundet, at Danmark overholder konventionerne.
Siden 2014 har der i lyset af ILO’s anbefaling om at se på mulighederne
for at ændre DIS-loven været udvist store bestræbelser for at afsøge, om
der kan findes en for parterne gensidig tilfredsstillende vej frem.
Der kan henvises til Erhvervsministeriets besvarelse til Folketingets Eu-
ropaudvalg af spørgsmål 87 til B 74 Forslag til folketingsbeslutning om
tiltrædelse af den samlede økonomi- og handelsaftale mellem Den Euro-
pæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Canada på den
anden side. Besvarelsen er vedlagt som bilag til dette notat.
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder beskytter
i artikel 28 arbejdstagernes ret til at forhandle og indgå kollektive over-
enskomster på passende niveauer og i tilfælde af interessekonflikt ret til
kollektive skridt, herunder strejke. Beskyttelsesindholdet er således inden
for indholdet af de to ovennævnte konventioner, hvorfor der kan henvises
til ovennævnte svar i forhold til ILO konventionerne.
L 50 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
5/5
3. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Bilfærgernes Rederiforening, Centralorganisationen af 2010 (CO10), CO-
SEA, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advoka-
ter, Danske Havne, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Funktionærernes & Tjenestemændenes Fæl-
lesråd (FTF), Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre, Handelsflå-
dens Velfærdsråd, HORESTA, Ingeniørforeningen i Danmark, KL, Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark, Ma-
skinmestrenes Forening, Metals Maritime Afdeling, Nordsøfonden, Off-
shoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, Radiotelegrafistforeningen af 1917,
Rederiforeningen af 2010, Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer,
Skibs- og Bådebyggeriernes Arbejdsgiverforening, Småøernes Færgesel-
skaber, Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere, Sø- og Handelsret-
ten, 3F Sømændene, Vindmølleindustrien.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
CO-Søfart, Dansk Metal, Danske Rederier, Fagligt Fælles Forbund,
Landsorganisationen i Danmark og Maskinmestrenes Forening.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har afgivet høringssvar
uden bemærkninger:
Dansk Erhverv, Departementet for Råstoffer, Arbejdsmarked og Inden-
rigsanliggender og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.