Tak for det.
Danmark er blandt verdens førende søfartsnationer, og sådan skulle det gerne blive ved med at være.
Det lovforslag, som vi behandler nu, ligger i forlængelse af den udvidelse af DIS-ordningen, som vi lavede tidligere i år, i forbindelse med at vi aftalte erhvervs- og iværksætterpakken.
Her blev det aftalt, at vi udvidede DIS, men under forudsætning af at der blev indgået en aftale mellem arbejdsmarkedets parter, som skulle sikre overenskomstdækning og ordnede forhold på arbejdsmarkedet.
Arbejdsmarkedets parter er så efterfølgende kommet tilbage med en anbefaling om, at man laver en lovbaseret løsning, som skal sikre danske arbejdsvilkår, og det er så det, vi behandler nu.
Det kan vi selvfølgelig bakke op om.
I Det Konservative Folkeparti er vi rigtig glade for, at det lykkedes at få udvidet DIS-ordningen, sådan at danske søfolk også fremover bliver mere attraktive, når de f.eks.
arbejder i offshoresektoren i Nordsøen.
Det er simpelt hen ufattelig vigtigt, at vi har gode vilkår for vores søfolk, fordi deres kompetencer er vigtige, hvis vi skal bevare Danmarks stærke position inden for det maritime område.
Det Blå Danmark beskæftiger samlet set omkring 100.000 i Danmark og står for en eksport for over 200 mia.
kr.
årligt.
Mange af de kompetencer, som anvendes og bruges på rederierne, hos reparatørerne og på værfterne osv., starter med at blive udviklet til søs, på havet, og derved bliver det fødekæden ind i branchen.
Risikoen – for det var nemlig en risiko, hvis ikke vi havde lavet den her DIS-udvidelse – var, at danske søfolk gradvis ville blive udkonkurreret af udenlandsk arbejdskraft, og derved ville også den landbaserede del af branchen kunne se frem mod at miste vigtige kompetencer, som ville forsvinde til udlandet.
Danmark har verdens hurtigst voksende skibsregister, og det er en rigtig god nyhed, for det betyder nemlig, at der bliver bedre muligheder for danske søfolk for at fastholde kompetencerne i danske skibe og dermed også fastholde kompetencerne i hele Det Blå Danmark.
Så Danmark skal også i fremtiden være en stærk søfartsnation, og vi skal fastholde den position, vi traditionelt har haft som en af verdens førende søfarts- og handelsnationer.
Det her lovforslag er noget, som trækker i den rigtige retning i forhold til at styrke Det Blå Danmark, og det kan vi selvfølgelig bakke op om i Det Konservative Folkeparti.