Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 48 Bilag 1
Offentligt
3. oktober 2018
Høringsnotat vedrørende L 48 (forslag til lov om elektronisk faktu-
rering ved offentlige udbud).
1. Indledning
Med lovforslaget stilles der krav om, at offentlige myndigheder, ind-
købscentraler og ordregivende enheder skal kunne modtage og behandle
elektroniske fakturaer, som er udarbejdet i overensstemmelse med den
fælleseuropæiske standard. Lovforslaget forpligter således ikke private
virksomheder.
Lovforslaget implementerer direktiv om elektronisk fakturering i forbin-
delse med offentlige udbud, jf. Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
(EU) 2014/55/EU af 16. april 2014 om elektronisk fakturering i forbin-
delse med offentlige udbud (e-faktureringsdirektivet).
Siden 2007 har offentlige myndigheder i Danmark været pålagt elektro-
nisk afregning, og der er derfor oprettet en infrastruktur og dansk stan-
dard, der understøtter e-fakturering. Med lovforslaget forpligtes offentli-
ge myndigheder til fremover også at være i stand til at modtage og be-
handle e-fakturaer, der overholder den fælleseuropæiske standard. Grun-
det den eksisterende infrastruktur vil lovforslaget ikke have betydelige
administrative konsekvenser for det offentlige. Det vil være frivilligt for
erhvervslivet om de vil benytte den fælleseuropæiske standard eller den
eksisterende danske standard.
Forslaget er sendt i høring den 25. juni 2018 med høringsfrist den 3. au-
gust 2018 til i alt 34 myndigheder, organisationer mv.
Der er modtaget høringssvar fra 24 myndigheder, organisationer mv.
Heraf har 9 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og
præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved
substansen i de pågældende forslag og omtales derfor ikke nærmere i
dette notat.