Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 46
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. november 2018
2018-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 46
–
Forslag til lov om ændring af lov om
en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren uddybe bemærkningerne til L 46 om, hvorfor Metroselskabet
I/S skal foretage byudviklingsopgaven og ikke Københavns Kommune eller By
& Havn I/S? Ministeren bedes herunder redegøre for den særlige konstruktion
omkring overdragelse af byggeretten over og under banearealet, når projektet
også indeholder elementer, som har karakter af klassisk byudvikling.
Svar:
Det fremgår af aftale af 14. oktober 2016 mellem staten, Københavns Kommune
og Frederiksberg Kommune, at parterne er enige om, at Metroselskabet I/S
skal foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station. Det fremgår ligele-
des, at udviklingsprojektet vil skulle forelægges Borgerrepræsentationen i Kø-
benhavns Kommune, samt at Metroselskabet I/S vil kunne inddrage By & Havn
I/S under udviklingsarbejdet.
Udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station består i dag primært af stationsfa-
ciliteter og et baneareal i drift. Da der fortsat skal være banedrift på arealet, er
det mest hensigtsmæssigt, at infrastrukturforvalterne fortsat ejer banearealet,
således at de kan varetage vedligehold af skinner m.v. Det er således udeluk-
kende en tidsubestemt byggeret over banearealet,
dvs. ”luften”,
som overdrages
til Metroselskabet I/S.
Der skal opføres et bærende dæk på og hen over banearealet, hvorpå der kan
opføres boliger m.v. Dette er en atypisk og teknisk kompliceret konstruktion at
opføre
–
særligt da banedriften samtidig skal være i drift og forstyrres mindst
muligt. Samtidig er udviklingsopgaven tæt knyttet til anlægget af metroen, da
Metroselskabet I/S skal anlægge en underjordisk metrostation under udvik-
lingsområdet.