Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 46 Bilag 1
Offentligt
1946867_0001.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0002.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0003.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0004.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0005.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
4. juli 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0041
Dok.nr. 13981
Sagsbehandler
Pernille Walther
Direkte 3319 3241
Vedrørende forslag til lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny El-
lebjerg Station)
Ved brev af 28. juni 2018 har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet an-
modet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til
bekendtgørelse.
Udkastet giver ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Pernille Walther
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0006.png
Transport-, Bolig- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
FREJA EJENDOMME A/S
GAMMEL KONGEVEJ 60, 15. SAL
1850 FREDERIKSBERG C
TLF +45 3373 0800
WEB FREJA.BIZ
CVR 20 54 48 48
Høringssvar til: Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring samt lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling
af området ved Ny Ellebjerg Station).
FREDERIKSBERG 8. AUGUST 2018
JOURNALNUMMER 7513
TLF +45 3373 0817
MAIL [email protected]
I forbindelse med Freja ejendomme A/Sƒ og Metroselskabet I/Sƒ dialog
om udvikling ved Ny Ellebjerg Station har Freja ejendomme fra Metrosel-
skabet modtaget
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet udkast af 26.
juni 2018 til forslag til lov om ændring af lov om en Cityring samt lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Freja ejendomme har solgt tre ejendomme (matr.nr. 9a, 9c og 9f, Valby,
København), som ligger umiddelbart syd for udviklingsarealet som defi-
neret i bilag til lovforslaget. Disse ejendomme er nu ejet af af Artha Føla-
ger A/S, Boligselskabet Domea København og Boligselskabet AKB-
København, der enten har eller er ved at opføre byggeri på de pågæl-
dende ejendomme.
Freja ejendomme ejer:
o
Matrikel 9g, Valby, København, som er en lokalplanlagt, ube-
bygget matrikel.
o
Ejerlejlighed nr. 2 af matrikel nr. 9c, Valby, København, som er
et råhus i en etage mellem Domeas to boligblokke.
o
Ejerlejlighed nr. 2 af matrikel nr. 9f, Valby, København, som er
en del af et sammenhængende parkeringsanlæg langs baneter-
rænet.
Alle ejendomme ligger som nærmeste nabo til udviklingsarealet.
Idet Freja ejendommes ejendomme er beliggende som nærmeste nabo
til udviklingsarealet og idet en vedtagelse af lovforslaget vil begrænse ret-
tigheder, som på baggrund heraf er relevante for Freja ejendomme, er
Freja ejendomme uforstående overfor ikke at have modtaget lovforslaget
i høring.
Freja ejendommes bemærkninger til lovforslaget med bemærkninger, er
følgende:
I forbindelse med Metroselskabets udarbejdelse af helhedspla-
nen for området ønsker Freja ejendomme at blive involveret i
SIDE 1 AF 3
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0007.png
programmeringen og udarbejdelsen, for så vidt angår forhold, der
påvirker Freja ejendommes ejendom.
Af materialet fremgår det ikke, hvordan udviklingen af området
skal foregå eller udmønte sig. På baggrund heraf finder Freja
ejendomme det betænkeligt og bekymrende, at forskellige klage-
muligheder afskæres, således som det fremgår af lovforslagets
§ 14 d, stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at klageadgang
afskæres for så vidt angår ”
planlægning og byggemodning af ud-
viklingsområdet
”, idet ”
selve opførelsen af boliger, erhvervsejen-
domme m.m.
” skal ske efter sædvanlige regler. Afskæringen af
klageadgangen efter lovforslagets § 14 d, stk. 1, vedrører såle-
des ikke alene den del af planlægning og byggemodning, der re-
laterer sig til metro, station m.v., men vedrører således også den
del af planlægningen og byggemodningen, der relaterer sig til bo-
liger, erhvervsejendomme m.v. Der er tale om en omfattende be-
grænsning, der således også tilgodeser Metroselskabet i den si-
tuation, hvor Metroselskabet agerer som byudviklingsaktør. Der
ses ikke i denne situation at være et særlige hensyn, herunder til
banedriften, der begrunder at adgangen til at klage afskæres som
foreslået i lovforslaget.
For så vidt angår bl.a. planloves bestemmelser om klageadgang
i forbindelse med lokalplansproces ses i øvrigt ikke umiddelbart
at være et særligt hensyn at tage til f.eks. banedriften, idet frem-
sættelse af klage og en eventuel opsættende virkning tidsmæs-
sigt vil ligge forud for opstart at byggeprojekt m.v., og dermed
forud for det tidspunkt, hvor der sker påvirkning af banedriften.
Betænkelighederne ved afskæringen af klageadgangen i hen-
hold til lovforslagets § 14 d, stk. 1, bliver endvidere i visse sam-
menhæng forstærket som følge af, at de tilbageværende beføjel-
ser berøres, idet der ved skønsmæssige vurderinger, hvor der
kan tages hensyn til bygherrens interesser og samfundets inte-
resser, i bemærkningerne til lovforslaget lægges op til, at ”
hensy-
net til udviklingsprojektet kan indgå med en betydelig vægt
”. I en
lokalplansproces betyder dette f.eks., at øvrige parter end Metro-
selskabet ikke blot fratages klageadgang, men også risikerer at
stilles ringere i forhold til andre rettigheder, f.eks. i forbindelse
med en vurdering på baggrund af indsigelser i forbindelse med
høring.
Freja ejendomme er et aktieselskab, hvor samtlige aktier er ejet
af Staten ved Finansministeriet. Freja ejendomme udvikler ejen-
domme og har til formål at sælge med størst mulige avance. Freja
ejendommes ejendom matr.nr. 9g ved Ny Ellebjerg Station er
ubebygget og lokalplanlagt med en restbyggeret på ca. 8.000 m2
erhverv. Desuden ejer Freja ejendomme ejerlejlighed nr. 2 af
matr.nr. 9c og ejerlejlighed nr. 2 af matr.nr. 9f.
SIDE 2 AF 3
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0008.png
Såfremt Metroselskabet, et andet selskab eller selskabskonstruk-
tion der udspringer herfra, ønsker at erhverve Freja ejendommes
ejendomme i forbindelse med udviklingsprojektet over baneter-
rænet, er det Freja ejendommes forventning, at det sker på mar-
kedsvilkår og dermed til markedspris. Derfor anser Freja ejen-
domme det for en tvangsmæssig overtagelse, såfremt Freja ejen-
dommes ejendomme ikke erhverves til markedspris.
Kortbilaget på side 4 (benævnt bilag 1) viser den geografiske ud-
strækning af udviklingsområdet. Det anvendte luftfoto er nogle år
gammelt, muligvis fra ca. 2012. Der kunne med fordel anvendes
et nyere luftfoto, da dette vil vise den store udbygning, der er sket
i området, ikke mindst på arealerne syd for baneterrænet, på
Følager.
Freja ejendomme beder venligst om i relation til nærværende sag, at blive
registreret på listen over høringsparter med følgende mailadresse:
[email protected].
Såfremt der måtte være spørgsmål, hører vi dem gerne.
Med venlig hilsen
Christian Nielsen
projektleder
SIDE 3 AF 3
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0009.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0010.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0011.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0012.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms kanal 27
1220 København K
Dokumentnummer
187413
Dato
11.07.2018
Sagsbehandler:
LK
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Movias bemærkninger til ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Ud-
viklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station)
Movia har den 28. juni 2018 modtaget: Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring samt lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg
Station).
Movia har ingen bemærkninger til selve de ændringer, som er beskrevet i det fremsendte dokument
om forslag til lovændringer. Vi har dog følgende kommentarer:
I forbindelse med åbningen af Cityringen i sommeren 2019 ændres store dele af busnettet i Køben-
havn som følge af bustilpasning til Cityringen. Det betyder også, at betjeningen af Ny Ellebjerg Station
forbedres. For at sikre bedre omstigningsforhold mellem bus, tog og metro arbejder Movia, Køben-
havns Kommune og Metroselskabet på nuværende tidspunkt på at flytte busserne tættere på Ny El-
lebjerg Station.
I dag holder busserne på Gammel Køge Landevej, og
gangafstanden er 450 m, hvilket er uhensigtsmæssigt i
et kommende stort kollektivt trafikknudepunkt.
Der arbejdes med en primær løsning, hvor busserne fy-
sisk flyttes tættere på stationen, men også på en sekun-
dær løsning, hvor busserne kan holde på selve broen.
Den sekundære løsning kan betyde, at broen skal udvi-
des, hvis der skal være plads til busstoppesteder, fortov
og cykelstier i begge retninger. En udvidelse af broen
(markeret med rød på figuren) vil betyde, at en lille del af
udviklingsområde vil blive berørt.
Udviklingsområde ved Ny Ellebjerg Station
Venlig hilsen
Peter Andreas Rosbak Juhl
Udvikling, Trafik og Planlægning
Direkte:
Mobil:
E-mail:
+45 36 13 18 20
+45 24 34 15 85
[email protected]
Trafikselskabet Movia,
Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0013.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0014.png
Notat
Dato:
Opgave:
08.08.2018
Høringssvar på udkast til lovforslag vedr.
udvikling af området ved Ny Ellebjerg
Station
HOFOR A/S
Søren Mark Sandorff, Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet, Frederiksholms Kanal
27 F, 1220 København K.
Plan - VS
Direkte tlf.
2795 4210
E-mail
[email protected]
Afsender:
Modtager:
Høringssvar på udkast til lovforslag vedr. udvikling af området
ved Ny Ellebjerg Station
HOFOR A/S har den 28. juni 2018 modtaget høringsmateriale vedr. forslag til lov om
ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet
By & Havn I/S.
I HOFOR-koncernen indgår selskaber, der hver for sig ejer forsyningsnet, som forsyner
hovedstadsområdet med henholdsvis vand, fjernvarme og bygas samt afleder
spildevand. De respektive forsyningsnet i Københavns Kommune ejes af HOFOR Vand
København A/S, HOFOR Fjernvarme P/S, HOFOR Bygas P/S HOFOR Spildevand
København A/S. Der fremsendes én samlet kommentering for alle de
forsyningsselskaber, der indgår i HOFOR A/S- koncernen.
Med lovforslaget gives der mulighed for, at Metroselskabet I/S kan byudvikle området
ved Ny Ellebjerg Station gennem en overdragelse af byggeretten fra staten til
Metroselskabet I/S.
Det fremgår af høringsbrevet, at det endelige areal, hvorpå byggeretten skal realiseres
endnu ikke geografisk er defineret. På billedet i dette høringssvar er området ved Ny
Ellebjerg Station, som lovforslaget viser i bilag 1(eller bilag 4 jfr. forslagets § 5p, stk.
2), markeret med gult. HOFORs ledninger er markeret med grønt.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0015.png
Det ses, at den sydlige del af området krydser HOFORs spildevands ledningsanlæg.
Det drejer sig om den store forsyningskritiske ledning, Gåsebækrenden, med
dimensionerne 3,140 x 2,120 meter. Ledningen afvander store dele af Valby og har
samtidig en kritisk rolle i skybrudssikringen af København. Ledningen er tidligere blevet
omlagt af flere omgange i forbindelse med etablering af Øresundsbanen og Ringbanen
fra Ny Ellebjerg til Hellerup, hvilket har medført, at spildevandssystemet i denne del er
yderst kompliceret og samtidig dyrt at drifte. Samtidig er det store anlæg omkranset af
baneanlæg i en grad, der gør eventuelle yderligere omlægninger meget komplicerede i
nogen grad teknisk umulig.
I forbindelse med tanker om overjordisk metrostation syd for banen, er det vurderet at
denne omlægning ville koste op imod 100 mio. kr. Såfremt den kommende byudvikling
af området medfører, at Gåsebækrenden skal omlægges, vil dette højest sandsynlig
medføre en omkostning på et trecifret millionbeløb, når tidligere vurderinger lægges til
grund, herunder at baneterrænet også skal krydses. Det bemærkes, at det er yderst
usikkert, om en omlægning rent faktisk er teknisk mulig. Beløbet til en omlægning af
Gåsebækrenden vil selvsagt stige, såfremt byudviklingsområdet udvides, udover hvad
der er vist i afgrænsningen i lovforslagets bilag 1.
Af høringsskrivelsen fremgår, at der skal opføres et bærende dæk med
betonunderstøtninger på banearealet, og at dette arbejde skal tilrettelægges således, at
banedriften til fra København H forstyrres mindst muligt. Det fremgår yderligere af
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side
2 af 3
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0016.png
bemærkningerne til lovforslaget nederst side 2, at Metroselskabet I/S, ejerne af
banearealer og i fornødent omfang DSB løbende skal koordinere projektets fremdrift,
således at arbejdet kan afvikles på en hensigtsmæssig måde.
Henset til HOFORs forsyningskritiske og store ledningsanlæg anbefaler HOFOR af
samfundsøkonomiske hensyn og af hensyn til kommunens forsyningskunder, at der
både i tidlig planlægning, projektering og udførelse af arbejde sikres, at HOFOR
inddrages, og at arbejdet tilrettelægges, således at særligt Gåsebækrenden ikke
påvirkes.
På denne baggrund anbefales det, at det tydeligt fremgår, at byudviklingen af området
ikke må påvirke Gåsebækrenden. F.eks. bør det sikres, at placering af
betonunderstøtning sker uden for Gåsebækrendens tracé.
Vedr. forslagets § 5s finder HOFOR det generelt bekymrende at vejlovens gæsteprincip
forslås anvendt på et kommercielt udviklingsprojekt.
Vejloven indeholder bestemmelser, som forpligter vejmyndigheden til at agere inden for
særlige vejformål, ligesom vejmyndigheden har forpligtelse til at prioritere de forskellige
infrastruktur interesser og tage hensyn til ledninger i og over vejarealet. Det bør
fremhæves i lovforslaget, at Metroselskabet, hvis selskabet betragtes som
vejmyndighed i det konkrete projekt, er underlagt samme forpligtelser.
Det fremgår af bemærkningerne øverst side 22, 3. afsnit, at anvendelsen af
at en ledningsejer, som ejer en ledning, hvor en flytning af
gæsteprincip
ledningen er nødvendiggjort af anlægget af understøtninger m.v. i forbindelse med
adskillelse af banearealet og det kommende byudviklingsområde, selv skal betale for
flytningen af ledningen
.
Det bør præciseres, at vejlovens gæsteprincip kan være fraveget ved aftale, kendelse,
ekspropriation m.v. jfr. vejlovens § 77, stk. 2 med den konsekvens, at ledningsejer ikke
selv skal betale for flytning af ledningen.
HOFOR har positivt noteret, at det af bemærkningerne på side 22 sidste afsnit fremgår,
at formålet med forslagets § 5t, stk. 1 er at sikre, at ledningsejeren får mulighed for at
fremsætte forslag til eventuelle ændringer af det planlagte anlægsarbejde og skal
inddrages med henblik på at undersøge, hvordan arbejdet kan tilrettelægges på den
samfundsøkonomisk mest hensigtsmæssige måde. HOFOR foreslår, at dette indskrives
eksplicit i lovteksten.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side
3 af 3
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0017.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Sendt på e-mail:
[email protected] samt [email protected].
9. august 2018
Høringssvar - lov om ændring af lov om Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By og Havn I/S
Dansk Ledningsejerforum har modtaget høring af ovennævnte lovforslag. Dansk
Ledningsejerforum takker for muligheden for at komme med kommentarer hertil.
Dansk Ledningsejerforum har noteret sig, at baggrunden for lovforslaget er den politiske aftale fra
oktober 2016 mellem staten v. transport-, bygnings-
og boligministeren, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune vedrørende finansieringen af merudgiften ved en
underjordisk placering af
metrostationen ved Ny Ellebjerg Station. Ifølge aftalen finansieres statens andel af merudgiften ved,
at staten overdrager byggeretten over Banedanmarks banearealer ved Ny Ellebjerg Station til
Metroselskabet I/S.
Det er særligt forslagets § 5 s og § 5 t om gæsteprincippet samt bemærkninger hertil, som Dansk
Ledningsejerforum
på samme måde som Dansk Energi har bemærkninger til.
Dansk
Ledningsejerforum kan således i det hele kan henvise til høringssvar fra Dansk Energi,
som for god
ordens skyld vedlægges.
Hvis der er behov for yderligere
uddybning, står Dansk
Ledningsejerforum
naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Carl-Vilhelm Rasmussen, formand
pva. Dansk Ledningsejerforum
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0018.png















































L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0019.png






�½




L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0020.png
CR-X-3P-CRSH-38-0010/KAF
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Brevet er fremsendt pr. mail til
[email protected]
Att.: Søren Mark Sandorff
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Høringssvar.
TRM sagsnr.: 2017-5044
Metroselskabet har den 28. juni 2018 modtaget forslag til lov om ændring af lov om
en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S fra
Transport- Bygnings- og Boligministeriet i høring.
Det fremgår af høringsbrevet, at baggrunden for lovforslaget er den indgåede
politiske aftale af oktober 2016 om finansiering af merudgiften ved etablering af
den underjordiske station ved Ny Ellebjerg. Statens andel heraf finansieres således
ved overdragelse af byggeretten over
banearealer ved Ny Ellebjerg
station til Metroselskabet I/S.
Metroselskabet har læst det fremsendte lovforslag og finder overordnet, at det er
dækkende og skaber de nødvendige rammer for den, mellem selskabets ejere,
aftalte udvikling over banearealerne ved Ny Ellebjerg. Metroselskabet har
derudover følgende bemærkninger til lovforslagets paragraffer og bemærkninger:
Det fremgår af §5 q:
-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at overdrage
byggeretten over statens banearealer ved Ny Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2018-08-10
Det var med den politiske aftale og den bagvedliggende rapport, med tilhørende
beregninger, forudsat at også A/S Øresunds arealer indgik som en del af det
område, hvorover der kunne byudvikles med henblik på at tilvejebringe 120 mio. kr.
til at medfinansiere nedgravning af Ny Ellebjerg metrostation. Metroselskabet
anbefaler derfor at det tydeligt fremgår af loven, at også disse arealer stilles
vederlagsfrit til rådighed for projektet, således at det økonomiske mål kan opnås.
Det kan eksempelvis opnås ved at indsætte tilføjelsen
i lovforslagets § 5 q efter
Det fremgår af § 5 s:
ledningsarbejder i eller over vejarealer i forbindelse med udviklingen af området ved
1/2
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0021.png
CR-X-3P-CRSH-38-0010/KAF
Metroselskabet anbefaler at der sikres hjemmel til at ledningsarbejder i eller over
også andre arealer end vejarealer (fx banearealer) i forbindelse med udviklingen af
området ved Ny Ellebjerg Station også behandles efter de sædvanlige regler om
ledningsarbejder. Vejlovens § 77, som § 5s henviser til i den foreslåede formulering,
omfatter kun ledningsarbejder i eller over vejarealer, hvorfor en tilføjelse til § 5s
foreslås for at sikre tilstrækkelig hjemmel.
Det anbefales endvidere at sikre, at også ledningsarbejder i eller over sådanne
andre arealer omfattes af lovforslagets § 5t, der er ministerens beføjelse til at
påbyde ledningsarbejder gennemført, hvis ledningsejere modsætter sig. Da
ministerens påbudsbeføjelse i § 5t er konstrueret sådan, at den omfatter
ledningsarbejder omfattet af § 5s, vil en præcisering af § 5s også af denne årsag
være hensigtsmæssig.
Metroselskabet foreslår på baggrund af ovenstående, at der i lovforslagets § 5s
indsættes følgende tilføjelse som stk. 2:
For ledningsarbejder i eller over andre
arealer end vejarealer i forbindelse med udviklingen af området ved Ny Ellebjerg
Bemærkninger til lovforslaget
2.1 Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
Selskabet kan udøve egentlig udviklingsvirksomhed, dvs. deltage med risikovillig
kapital i forbindelse med byggeri og efterfølgende drift af byggeriet
I den forbindelse vil Metroselskabet anbefale at det indarbejdes direkte i
lovforslaget eller i bemærkningerne hertil, at Metroselskabets ejere skal godkende
sådanne indskud, på samme vis som det gælder for By & Havn. Dette fremgår af
bemærkningerne til Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S
Det forhold, at selskabet skal drives på et forretningsmæssigt grundlag, udelukker
ikke selskabet fra at foretage investeringer i projekter, der isoleret set ikke lever op
til det normale forretningsmæssige afkastkrav, men det er en forudsætning, at
sådanne investeringer kun gennemføres, hvis værdien af selskabet samlet set
forøges. Investeringer i sådanne projekter vil skulle forelægges for de to ejere til
enstemmig godkendelse. På den måde undgås det, at den ene af ejerne via
Endelig skal Metroselskabet skal gøre opmærksom på, at Freja Ejendomme ejer
arealer i området ved Ny Ellebjerg station og deltager i koordinering angående
udviklingen af området. Det ses dog ikke af høringslisten, at Freja Ejendomme har
modtaget lovforslaget i høring.
Såfremt Transport- Bygge- og Boligministeriet har eventuelle spørgsmål til
ovenstående, kan der rettes henvendelse til Metroselskabet v/ Christine Hammer,
chef for Arealer & Rettigheder på mailadressen
[email protected].
2/2
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0022.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0023.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0024.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0025.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Sendt på e-mail:
[email protected] samt [email protected].
Høringsfrist 10. august 2018.
Dok. ansvarlig: RPR
Sekretær:
Sagsnr: s2013-013
Doknr: d2018-11749-0.1
9. august 2018
Høringssvar - lov om ændring af lov om Cityring samt lov om Metrosel-
skabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S j.nr. 2017-5044
Dansk Energi har modtaget høring af ovennævnte lovforslag. Dansk Energi takker for mulig-
heden for at komme med kommentarer hertil.
Dansk Energi har noteret sig, at baggrunden for lovforslaget er den politiske aftale fra oktober
2016 mellem staten v. transport-, bygnings-
og boligministeren, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune vedrørende finansieringen af merudgiften ved en underjordisk place-
ring af metrostationen ved Ny Ellebjerg Station. Ifølge aftalen finansieres statens
andel af
merudgiften ved, at staten overdrager byggeretten over Banedanmarks banearealer ved Ny El-
lebjerg Station til Metroselskabet I/S.
Med lovforslaget får Metroselskabet I/S mulighed for at udnytte den overdragede byggeret og
udvikle området ved Ny Ellebjerg Station, herunder evt. opføre boliger og erhvervsejen-
domme med henblik på salg på det økonomisk mest fordelagtige tidspunkt.
Det er særligt forslagets § 5 s og § 5 t samt bemærkninger hertil, som Dansk Energi har be-
mærkninger til.
Forslagets §
5 s
Med forslagets §5 s foreslås det, at vejlovens § 77, stk. 1, om gæsteprincippet skal finde an-
vendelse på ledningsarbejder i eller over vejarealer i forbindelse med udviklingen af området
ved Ny Ellebjerg Station.
Dansk Energi skal indledningsvist bemærke,
at vejlovens § 77 netop finder anvendelse i eller
over vejarealer. Arealerne der er omfattet af lovforslaget omtales imidlertid som banearealer,
ligesom en udnyttelse af en på arealerne tildelt byggeret ikke synes at falde under kategorien
Dansk Energi er derfor i tvivl om hvad
hensigten er med at fastslå denne regel i lovforslagets § 5 s, og kan frygte at det skaber tvivl
om retstilstanden.
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0026.png
2
alt vil være at betragte som
der findes ikke på samme måde regulering af gæsteprincippet i
den lovgivning der regulerer
banearealer og banemyndigheder. I henhold til retspraksis
har Højesteret fundet, at banemyn-
digheden, når visse betingelser er opfyldt, kan indtræde som vejmyndighed i henhold til vejlo-
vens bestemmelser (U.2007.3309H Flintholm-dommen).
Der må således skelnes mellem hvilken type areal en ledning er placeret
i i dag, samt om det
er en del af anlæggelsen af metrostationen eller om det er en del af det kommercielle byudvik-
lingsprojekt, der fører til et ledningsarbejde.
I den forbindelse skal det endvidere
bemærkes at vejlovens § 77 er udtryk for en deklaratorisk
regel, der kan fraviges ved blandt andet aftale.
består af 3 stykker, som indeholder supple-
rende regler om gæsteprincippet,
Bestemmelsen i vejloven lyder:
Arbejder på ledninger i eller over offentlige veje og stier, herunder om nødvendigt flyt-
ning af ledninger, i forbindelse med arbejder, der iværksættes af vejmyndigheden inden for ram-
merne af de formål, som vejmyndigheden kan varetage, betales af ledningsejeren.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis andet er særligt bestemt ved aftale, kendelse afsagt
af en ekspropriationskommission nedsat i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom eller afgørelse truffet af en kommunalbestyrelse efter vandforsynings-
lovens §§ 37 og 38, jf. § 40.
Stk. 3. Foretages der i forbindelse med et statsvejsanlæg arbejder på en kommunalt eller fæl-
leskommunalt ejet ledning placeret i en kommunevej, afholder staten udgifterne til dette led-
ningsarbejde. Udgifter til senere arbejder på disse ledninger er dog omfattet af stk. 1.
§
77.
Såfremt ministeren vælger at fastholde henvisningen til § 77, stk. 1, bør der også henvises og i
øvrigt ved lovforslaget tages højde for vejlovens § 77, stk. 2 og 3.
Forslagets
§ 5 t
Det foreslås med § 5 t, stk. 1, at ledningsejere, som er omfattet af reglen efter § 5 s jf. vejlo-
vens § 77, stk. 1, skal inddrages i, hvordan planlagt anlægsarbejder på de arealer, hvori eller
hvorover ledningerne er anbragt, kan tilrettelægges.
Efter forslagets § 5 t, stk. 2 kan sådanne arbejder udføres for Ledningsejers regning.
Dansk Energi finder det hensigtsmæssigt at arealejer og ledningsejer så tidligt som muligt
drøfter projektet, med henblik på at nå den samfundsøkonomisk mest hensigtsmæssige løs-
ning, her også henset til den samfundsøkonomiske opgave ledningsejerne varetager.
Med forslaget til § 5 t lægges op til, at
ledningsejere
søge, hvordan anlægsarbejde omfattet af § 5s kan tilrettelægges på den samfundsøkonomisk
rens forpligtelser til at
indgå i sådanne undersøgelser, er begrænset af anden lovgivning her-
under bl.a. lov om registrering af ledningsejere.
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0027.png
3
Dansk Energi opfordrer til, at det i bemærkningerne præciseres, at ledningsejers forpligtelser
til at undersøge, hvordan anlægsarbejder kan tilrettelægges ikke kan gå ud over, hvad der kræ-
ves efter reguleringen, herunder LER-loven
og i øvrigt følger af praksis på området. Det bør
således præciseres, at sådanne undersøgelser ikke kan inkludere prøvegravninger mv,. når det
foreliggende kortmateriale
er tilstrækkelig og præcist for så vidt angår placering af de eksiste-
rende ledninger og ledningsejer har opfyldt sine forpligtelser til ledningsregistrering efter
LER-loven.
Med forslaget til § 5 t risikeres det, at lovforslaget kan medføre en voldsom
udvi-
delse af ledningsejers pligter og dermed påføre ledningsejere urimelige og væsentlige merom-
kostninger.
Vi mener samtidig, at dette vil være i strid med gældende ret, herunder LER-loven,
ligesom
det vil indebære en ændring af fast praksis på området.
Dansk Energi finder
det betænkeligt, at man ved forslaget, som alene vedrører udviklingen af
området ved Ny Ellebjerg Station på denne måde
risikerer, generelt at
udvide området for et i
praksis fastslået princip. Både i forhold til hvilket gæsteprincip,
der finder anvendelse samt i
forhold til udvidelsen af dets anvendelsesområde. Dette skaber rets usikkerhed og kan få om-
fattende og uoverskuelige økonomiske konsekvenser for
ledningsejere generelt. Dansk Energi
savner at se en begrundelse herfor.
Myndighederne
bør afholde sig fra på denne måde, at skabe usikkerhed for branchen om den
fremadrettede forståelse for gæsteprincippets anvendelse og ikke mindst de udgifter
lednings-
ejere
fremadrettet kan risikere at skulle bære.
En sådan ny affattelse af gæsteprincippet bør ske efter nærmere analyse af det samlede om-
råde. Et arbejde Dansk Energi gerne vil deltage i.
Hvis der er behov for uddybning af nærværende høringssvar, står Dansk Energi naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Regitze Prahl
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0028.png
Transport- Bygge- og Boligministeriet
10. august 2018
Forslag til ændringsforslag vedrørende udvikling af området ved Ny Elle-
bjerg Station
Dansk Erhverv har modtaget ministeriets fornyede høring af 28. juni 2018 vedrørende oven-
nævnte.
Vi kan efter en konkret vurdering støtte de foreslåede tiltag i dette tilfælde.
Høringen rejser dog principielle spørgsmål om procedure, kompetence, klageafskæring og delega-
tion i offentlige anlægssager. Det kan i den forbindelse overvejes, hvorvidt balancen mellem det
offentliges adgang til indgreb i privat ejendomsret bl.a. via ekspropriation af hensyn til samfunds-
interesser har flyttet sig og om, hvorvidt denne udvikling i alle henseender er hensigtsmæssig.
Det har ikke i høringsperioden været muligt at tage stilling til disse mere generelle spørgsmål,
hvorfor foreliggende svar skal betragtes som helt konkret i denne sag.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef, Transport & Infrastruktur
[email protected]
JHS/JHS
Side 1/1
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0029.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0030.png
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946867_0031.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Danmark
[email protected]
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325769
E M K I @ H U MA N R I G H T S . D K
MENNESKERET.DK
D O K . N R. 1 8 / 0 1 6 1 7 - 2
HØRING OVER UDKAST T IL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM EN CITYRING SAMT LOV OM
METROSELSKABET I/S OG UDVIKLINGSSELSKABET BY
& HAVN I/S (UDVIKLIN G AF OMRÅDET VED NY
ELLEBJERG STATION)
Transport-, Bygnings og Boligministeriet har ved e-mail af 28. juni 2018
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om en
Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station).
Instituttet har ikke bemærkninger til udkastet.
Der henvises til J.nr.: 2017-5044.
9. JULI 2018
Med venlig hilsen
Emil Kiørboe
SPECIALKONSULENT