Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 45 Bilag 1
Offentligt
1946876_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
2018-3568
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af jernbanelov (Master til brug for mobil- og internetdæk-
ning i tog).
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 3. juli 2018 en række
myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste over udkast til forslag
til Lov om ændring af jernbanelov (Master til brug for mobil- og internetdæk-
ning i tog). Høringsfristen udløb den 13. august 2018.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget:
Assens Kommune, Erhvervsstyrelsen, Esbjerg Kommune, Faxe Kommune,
Dansk Energi og
Dansk Ledningsejerforum.
Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til lov-
forslaget:
Danske Regioner, Dansk Vejforening, Geodatastyrelsen, Ikast-Brande Kom-
mune, Næstved Kommune og Silkeborg Kommune.
Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til lov-
forslaget:
Aabenraa Kommune, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Danmarks Natur-
fredningsforening, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Ornitologisk Forening,
Favrskov Kommune, Fredensborg Kommune, Friluftsrådet, Fritidshusejernes
Landsforening, Guldborgsund Kommune, Grundejeren.dk, Haderslev Kom-
mune, Hedensted Kommune, Helsingør Kommune, Holbæk Kommune, Hol-
stebro Kommune, Horsens Kommune, Hørsholm Kommune, Jernbanenævnet,
Kalundborg Kommune, Kolding Kommune, Kommunernes Landsforening,
Køge Kommune, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Lands-
foreningen Landsbyerne i Danmark, Lejre Kommune, Lolland Kommune,
Lyngby-Taarbæk Kommune, Mariagerfjord Kommune, Parcelhusejernes
Landsforening, Randers Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringsted
Kommune, Rudersdal Kommune, Rådet for Bæredygtig Trafik, Skanderborg
Kommune, Solrød Kommune, Svendborg Kommune, Sønderborg Kommune,
L 45 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946876_0002.png
Videncentret for landbrug, Vejen Kommune, Vejle Kommune, Viborg Kommu-
ne og Vordingborg Kommune.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ikke modtaget høringssvar fra
høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende refereres og kommenteres hovedindholdet af de modtagne hø-
ringssvar til det fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriets bemærkninger hertil.
Høringsnotatet er udarbejdet efter en tematisk inddeling af de modtagne hø-
ringssvar. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets kommentarer vil fremgå i
kursiveret form i forlængelse af de pågældende høringssvar.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til
Folketingets Tranport-, Bygnings- og Boligudvalg.
1. Gæsteprincippet
Dansk Energi og Dansk Ledningsejerforum fremfører, at de er uforstående
overfor den økonomiske bemærkning i lovforslaget om, at ledningsejere ifølge
gæsteprincippet skulle kunne pålægges omkostninger i forbindelse med flyt-
ning af ledninger i forbindelse med anlæggelse af master til brug for mobil- og
internetdækning i tog.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det ikke er
hensigten, at gæsteprincippet skal indgå i lovforslaget. Det er således en fejl,
at der henvises til gæsteprincippet i lovforslaget.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at ministeriet har fjer-
net gæsteprincippet fra lovforslaget.
2. Inddragelse af kommunerne
Faxe Kommune anfører, at kommunen ser en række udfordringer i forhold til
lovforslagets sammenhæng med den kommunale sagsbehandlingsproces og
henviser i den forbindelse til planlovens § 35, stk. 1 og 4.
Esbjerg Kommune anfører, at udfordringen med retten til ekspropriation er, at
operatøren sandsynligvis vil benytte sig af bedst mulige tekniske placeringer i
forhold til dækning. Med den umiddelbare ret til frit at måtte opsætte master,
Side 2/3
L 45 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1946876_0003.png
kan der placeres master i sårbare landskaber, hvilket er problematisk. En mere
hensigtsmæssig placering vil oftest kunne findes i dialog med kommunerne.
Esbjerg Kommune foreslår derfor, at der direkte i loven indskrives en forplig-
telse til at indlede en dialog med kommunerne for derved at tilgodese de land-
skabelige hensyn.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at
den fore-
slåede tilføjelse til jernbanelovens § 30, stk. 2, kun giver hjemmel til ekspro-
priation. Der skal således fortsat indhentes nødvendige dispensationer samt
tilladelser til placeringer af master og dertilhørende tekniske anlæg hos de
berørte myndigheder. Der vil således foregå en dialog med de berørte myn-
digheder, herunder kommunerne i forbindelse med etablering af master og
dertilhørende tekniske anlæg
Bemærkningerne fra Esbjerg Kommune og Faxe Kommune giver derfor ikke
anledning til ændringer i lovforslaget.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har dog valgt at foretage en præci-
sering i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
3. Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslaget medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet på under 4 mio. kr. og har derfor ikke yderligere
kommentarer.
4. Øvrigt
Assens Kommune udtrykker sig positivt over for en udvidelse af jernbanelovens
hjemmelsbestemmelser om ekspropriation og forundersøgelser til også at om-
fatte master til brug for mobil- og internetdækning i tog.
Side 3/3